Bmweee Skrevet Mars 6, 2011 Share Skrevet Mars 6, 2011 Ja, registrerte meg da altså på bileier.no, som forøvrig er ett supert tiltak må eg si. Har da fått ett tilbud på denne servicen på 6145,- dette er da faktisk 3377 kr spart mot å ta den hos bmw forhandler, må riktignok svi av litt ekstra drivstoff, kanskje 200 kr elns..MEN fortsatt over 3k spart! Venter spent på å få oversikt over delekostnadene for sammeligning mot forhandleren sin liste.. Var da hos lokale bmw forhandler for å få en pris på service hos dem nylig.. Da kom det opp at eg måtte ha full service på bilen min. Bilen det er snakk om er en 02 mod 320dT som har gått 217k Fikk da en pris på 9522 ! Er dette blodpris?? Og lurer på nå å handle deler selv da eg lurer på om dette rett og slett er billigere enn f.eks betale 1148 kr i olje til de osv osv... Noen som har erfaringer og har kanskje kjøpt delene selv før man leverer bilen på service? kunne seff gjort alt selv men vil ha det stemplet i serviceheftet selvfølgelig.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heimstad Skrevet Mars 6, 2011 Share Skrevet Mars 6, 2011 På en så gammel bil hadde jeg ikke nølt med å kontakte mekonomen eller lignende verksted for service. Sikkert rundt halve prisen for jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 6, 2011 Share Skrevet Mars 6, 2011 Insp 2 på min 520d fra 01 kostet vel 5200,- hos Emm sport i Trondheim. Så over 9000,- er RAN! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet Mars 6, 2011 Share Skrevet Mars 6, 2011 Siden bilen begynner å dra på åra og den har gått såpass med mil, så hadde jeg gjort jobben selv og tatt vare på kvitteringer. Klarer du ikke å gjøre det selv, så hadde jeg brukt Mekonomen eller lignende verksted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennethe34 Skrevet Mars 6, 2011 Share Skrevet Mars 6, 2011 Spørs litt hva de mener med full service egentlig. Om det er insp 2 + bremseveske, kjøleveske, luftfilter, dieselfilter, veivhusventilasjon og pollenfilter så er c.a 9 lapper normal forhandlerpris. Du vil nok spare MYE på å bruke f.eks ett mekonomen verksted Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 6, 2011 Share Skrevet Mars 6, 2011 En enkel inspeksjon II koster rett under 3000 her i Danmark... iallefall for en 2003 E46 318d Touring (kjørt 265000 Km). Glem merkeverkstedene når det gjelder en såpass gammel bil, men sørg for at det alternative verkstedet er godkjent og at de har erfaring med BMW. Jeg shoppet rundt til jeg fant et nogenlunde lokalt uavhengig godkjent verksted der eieren selv kjører BMW (E53 3.0i). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet Mars 6, 2011 Share Skrevet Mars 6, 2011 Problemet er ofte at de mindre verkstedene ikke vet alt som må gjøres på Inspection 1 og 2. Ofte henviser de også til merkeverkstedene alt som ikke er standard jobb. Men 9522 er helt klart altfor dyrt. Jeg handler alltid deler selv og får fastpris på forhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 6, 2011 Share Skrevet Mars 6, 2011 Problemet er ofte at de mindre verkstedene ikke vet alt som må gjøres på Inspection 1 og 2. Ofte henviser de også til merkeverkstedene alt som ikke er standard jobb. Men 9522 er helt klart altfor dyrt. Jeg handler alltid deler selv og får fastpris på forhånd. Inspeksjon II på litt eldre biler som f.eks E46 er ikke noen hokus pokus rent teknisk. Servicen er som inspeksjon I + ting som skifte av oljen i differensialen, drivstoff og luftfilter, plugger (bensinbiler) etc. Et godkjent verksted med litt erfaring når det gjelder BMW klarer uten problemer disse tingene like fint som et autorisert BMW verksted... til 1/3 av prisen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet Mars 6, 2011 Share Skrevet Mars 6, 2011 Helt enig, men mange gidder/evner ikke å gjøre det. Når mange mindre verksteder gjør det så billig, så kan det like mye være fordi de gjør ikke alt heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 6, 2011 Share Skrevet Mars 6, 2011 Helt enig, men mange gidder/evner ikke å gjøre det. Når mange mindre verksteder gjør det så billig, så kan det like mye være fordi de gjør ikke alt heller. Hvordan vet du at de gjør alt på et merkeverksted? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet Mars 6, 2011 Share Skrevet Mars 6, 2011 Selvfølgelig vet man ikke det. Men de opptrer mer som de har peiling på hva det går ut på. Merker du at verkstedet er usikker får ikke jeg mye lyst å hive inn bilen der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 6, 2011 Share Skrevet Mars 6, 2011 Selvfølgelig vet man ikke det. Men de opptrer mer som de har peiling på hva det går ut på. Merker du at verkstedet er usikker får ikke jeg mye lyst å hive inn bilen der. Selvfølgelig ikke, men min erfaring etter over 25 år med relativt dyre biler er at de alternative verkstedene stort sett er like gode som merkeverkstedene. Det er imidlertid viktig at de er godkjente og har erfaring med ditt bilmerke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet Mars 6, 2011 Share Skrevet Mars 6, 2011 Deler din oppfatning der. Mitt inntrykk er at uavhengige verksteder har bra kunnskap på de fleste merker, men det kan være ting som er spesielt på enkelte merker som de ikke er flinke på. Sånne ting kan det være lurt å gå til merkeverksted med. Man får jo et visst inntrykk etter hvert som man lærer et verksted å kjenne om de opptrer redelig og om prisnivå kontra andre verksteder. Så får man bare velge om man ønsker å stole på det. Lurt kan man bli overalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mars 6, 2011 Share Skrevet Mars 6, 2011 At 9k for insp 2 er litt mye, kan så være. Du sier ikke om det er ink br.væske, kjølevæske osv. Men uansett 9k er helt vanlig pris. Dette er kanskje litt mye, men merkeverksteder er litt dyrere. Uavhengige verksteder skal kunne gjøre samme jobben, desverre gjør de sjeldent det. Det er ikke alltid alt blir gjort hos merkefrohandler en gang (noen som har sjekka om kloa til panser låsen var smurt forrige gang de fikk igjen bilen f.eks?) Verksteder som har spesialisert seg på bmw, eller har en entusiastisk tidl bmw mekaniker, ja da kan jeg være med på at man får det samme, men utenom det så har jeg sett så mye elendig etter "service", derav ser jeg på et servicehefte som stort sett verdiløst, det tilhører sjeldenheten at de har skjønt rekkerfølgen på "oil/insp/insp2" og de har hverfall ikke byttet veivhusventilasjonsfilter (dette har bedret seg nå etter at det prates mye om dette blant folk flest). Det er såpass mange detaljer, som gjerne ikke står på insp 2 skjemaet, som gjennomføres om man gjør servicen riktig. Viderer har jeg selv erfart at en del feilkoder kun dukker opp på orig diagnosessytem. Videre vil en som kun jobber med bmw kunne konstatere de fleste feil som måtte være i understellet i løpet av en kjapp prøvetur, og verifisert mens olja renner av bilen. Dette sparer kunden for mye synsing og endeløs bytting av bremseskiver foran på e39 feks. Det finnes helt klart MEGET dyktige uavhengige, dette er ofte fordi den aktuelle mekanikeren eller firmaet har et entusiastisk forhold til bmw. Den gemene hop har jeg desverre et meget dårlig inntrykk av. Service er ikke bare oljeskift lengre, selv om mange åpenbart tror det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 6, 2011 Share Skrevet Mars 6, 2011 Jeg tror ikke at inspeksjon II er så avansert på modeller som E34, E36, E38, E39 og E46. Dette er etterhvert gamle modeller som ikke er spesielt mye mer teknisk avanserte enn en middels dyr mellomklassebil idag. På E60, E90 og ikke minst F10 etc. er det imidlertid en god del mer BMW spesifikke deler, elektronikk og løsninger. Jeg har brukt et uavhengig verksted de siste 160000 Km (jeg brukte et autorisert BMW verksted de første 100000 Km) og jeg kan ikke merke forskjell når det gjelder kvaliteten på det arbeidet som gjøres. Jeg har hatt to tidligere BMW´er... en 1987 E30 320i i 1988/89 og en 1997 E36 323i i 2000/01. Til sammen kjørte jeg disse bilene ca. 190000 Km og samtlige servicer ble gjennomført på autoriserte BMW verksteder. Vår nåværende 2003 E46 318d Touring har vi hatt siden bilen var mer eller mindre ny. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå