Gå til innhold

Bilvask

jakobm5
 Share

Anbefalte innlegg

-Avfetting (PrickBort, gjerne litt utvanna på M3en)

Prickbort skal ikke vannes ut.

Jeg bruker flisleggersvamp, Zymol svamp og Mothers mitt, bytter litt på etter humøret :)

Såpe går det som regel i CG Maxi Suds og SV Car Bath, men er innom Autosmart Autowash, CG CW&G og div MG.

Går myyyye i Surfex HD og, spesielt på vinterstid. Finfin i 1:10 - 1:15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Viss jeg vil vanne ut Prickbort for å gjøre den mildere, så gjør jeg det :)

Ja, du kan godt gjøre det, men som Odd-M sier, er den petrokjemisk og vil ikke blande seg. Du vil heller få en blanding med vann som gjør at Prickbort'en funker dårligere. En helt tørr bil er å foretrekke når du skal bruke petrokjemisk avfetting, den fungerer best da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort er ganske mild mot voks/lakkforsegling.

Og som andre seier, so skal den ikkje vannes ut.

Eg bruker vanligvis Chemical Guys Grime Reaper som avfetting.

Den kan blandes ut. Eg bruker vanligvis ca 1:4 blanding. (1 del avfetting + 4 deler vann)

Er det asfaltflekker og/eller diesesøl på bilen, blir prickbort brukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker følgende:

- Surfex HD som avfetting (ca 50/50) etterfulgt av Clay om bilen skal poleres opp etc. Vasker med Washmitt

- Bilberry på felg (ca 20/80) (helt avhengig av hvor mye dritt det er på dem)

- Vask av bil (Bøtte med grit og Valet Pro Poseidon's Carnauba Wash) Syntes denne er fin mtp voksen på lakken

- Interiør Scholl 9000 samt MG APC.

- Vask av og tørk med Chemical Guys Woolly Mammoth Mega Thick Super Dryer eller Miracle dryer.

- Kanskje en liten voks lag med Collinite Super Double Doublecoat Auto Wax (No. 476s) - Denne har sinsykt holdbarhet.

Ellers Polish og skikkelig detailing på varmere dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statoil avfetting og turtlewax sjampoo alltid.

Har kjøpt et par vaskehansker fra meguiars, og det gjør det enklere å vaske med. Men jeg har ingen tro på at det gir mindre riper enn svamp. Når man bruker svamp så løsner all driten og sanden, det gjør det ikke med en hanske i stoff. Mer miljøvennlig er det nok sikkert.

Vask bilen om vinteren, gjerne en gang i uka. Det er viktigere enn å blakke seg på alt mulig slags produkter fra dyre leverandører. Sikker på at noen her kunne finansiert en bil til kjærringa på det dem bruker på bil og vaske-produkter. Ikke overdriv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at noen her kunne finansiert en bil til kjærringa på det dem bruker på bil og vaske-produkter. Ikke overdriv.

Detailing er en hobby for mange, og med hobbyer må det være lov å overdrive. :)

Jeg bruker mye penger på bilprodukter, og koser meg med det. Jeg driter ikke ut folk som vasker bilen med svamp annethvert skuddår, så jeg synes det er greit at folk ikke driter ut meg heller, selv om jeg vasker bilen ofte.

Og selv om jeg bruker mye penger på detailing, så er det ikke engang halvparten av det kjerringa bruker på sko og håndvesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statoil avfetting og turtlewax sjampoo alltid.

Har kjøpt et par vaskehansker fra meguiars, og det gjør det enklere å vaske med. Men jeg har ingen tro på at det gir mindre riper enn svamp. Når man bruker svamp så løsner all driten og sanden, det gjør det ikke med en hanske i stoff. Mer miljøvennlig er det nok sikkert.

Vask bilen om vinteren, gjerne en gang i uka. Det er viktigere enn å blakke seg på alt mulig slags produkter fra dyre leverandører. Sikker på at noen her kunne finansiert en bil til kjærringa på det dem bruker på bil og vaske-produkter. Ikke overdriv.

poenget er jo at man skal få at mest mulig dritt før man vasker bilen med fysisk kontakt. altså avfetting om det trengs og så avspyling med høytrykk ( og aller helst med foam gun sier de som har det. skal kjøpes til sommeren!). da slipper man å dra møkka utover bilen. for DET riper. og vaskehanske riper nokk mindre enn en svamp. denne metter seg bare opp. ikke sett at den blir grovmøkkete noen ganger?

ikke noe som heter å overdrive på dette :P vedlikehold er alfaomga for å vedlikeholde/bevare bilen best mulig. dette gjennspeiles i rust, matt lakk, striper etc. skulle ønsket jeg hadde litt mere kunnskap selv!

noen her som driver med lakkorigering (på proft nivå) som vil ta på seg en jobb i kristiansund m/ omheng? evt kan anbefale noen? e38n skal få seg en lakkorigering til våren tenkte jeg. og evt e34n, hvis jeg ikke vil øve meg litt selv på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at noen her kunne finansiert en bil til kjærringa på det dem bruker på bil og vaske-produkter. Ikke overdriv.

Detailing er en hobby for mange, og med hobbyer må det være lov å overdrive. :)

Jeg bruker mye penger på bilprodukter, og koser meg med det. Jeg driter ikke ut folk som vasker bilen med svamp annethvert skuddår, så jeg synes det er greit at folk ikke driter ut meg heller, selv om jeg vasker bilen ofte.

Og selv om jeg bruker mye penger på detailing, så er det ikke engang halvparten av det kjerringa bruker på sko og håndvesker!

Jaja, relax, jeg sa det med en lystig tone ;) Selvfølgelig kan du bruke penger på det. Jeg har en annen hobby jeg bruker ulogisk mye av pengene mine på, så skjønner den godt.

Men for de fleste, så tror jeg det kan gjøres ganske enkelt og rimelig uten at bilen tar skade av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for de fleste, så tror jeg det kan gjøres ganske enkelt og rimelig uten at bilen tar skade av det. :)

Enig. Og der har vi detailere lett for å ta av litt. Vi glemmer ofte at de fleste ikke er så interesserte i blank bil at de ser at bilen er full av vaskeriper. Eller at mange faktisk ikke synes det er viktig om det er noen riper på bilen. Vi skal liksom frelse alle fra "svamp og Zalo".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Og der har vi detailere lett for å ta av litt. Vi glemmer ofte at de fleste ikke er så interesserte i blank bil at de ser at bilen er full av vaskeriper. Eller at mange faktisk ikke synes det er viktig om det er noen riper på bilen. Vi skal liksom frelse alle fra "svamp og Zalo".

Du skal få lov av meg til å frelse alle som bruker Zalo. :P Det er det flere som reglemessig bruker, og jeg tipper effekten av Zalo er uttørket lakk, lister og plast. Neppe bra, spesielt for polerte biler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal få lov av meg til å frelse alle som bruker Zalo. :P Det er det flere som reglemessig bruker, og jeg tipper effekten av Zalo er uttørket lakk, lister og plast. Neppe bra, spesielt for polerte biler..

Her er det en som burde vært "frelst" også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...