Gå til innhold

Dekk 235/40-18 billige som er gode. Til gatebruk

Anbefalte innlegg

Skrevet
Eg har nankang ns2 på begge mine biler og er faktisk veldig fornøyd. Er slitesterke dekk og har aldri merket at dei er dårlige på vått føre. Begynner 3. sesong på e34'n nå. Der har eg 265/35-18 og 225/40-18 og dei ser faktisk nesten nye ut. Er langt ifrå halvslitte.

Dette høres jo lovende ut. Har nettopp bestillt jeg og (nesten samme dim), skal legges om på mandagen. De på dekksjappa sa også at de var glatte på vått. Men hvor ille kan det egentlig være? Skal kjøre bra fort for at det merkes i hvertfall, tror nå jeg.

Kjører jo mye på vinterføre, og det er aldri noe problem. Selv ikke på stålis. Kjørte 3 år på billige piggdekk fra bilxtra eller noe sånt og det satt fantastisk bra. Kjøpte i år Pirellli gode dekk og det var ingen forbedring.

Skjønner det hvis man har en M5, men til en liten 6er så holder det vel med Nankang. Man hører jo mye forskjellig. Noen mener man dør bare man skal rygge bilen ut av garasjen, andre er strålende fornøyd.

Skrevet
For en liten stund siden ble det jo lansert en dekktest hvor de hadde kommet frem til at gamle og halvslitte premiumdekk fremdeles var bedre enn nye billigdekk. Bremselengde, unnamanøver etc. Det sier egentlig det meste.

Klart det er mulig å kjøre på billige (og dårlig) dekk. Under vanlig kjøring er det neppe noe problem å komme seg frem fra A til Å. Men du har mindre sikkerhetsmarginer hvis det skjer noe. Hvis du ligger i 100 km/t på vått føre, det oppstår en nødsituasjon og du må bråbremse, så er kanskje forskjellen på bra eller dårlige dekk det samme som liv eller død.

Enn hvis det kommer en liten unge springende rett ut i veien? Foretrekker du å kjøre på den ungen fordi du skulle spare en tusing på å kjøpe drittdekk, eller akkurat klare å svinge unna fordi du har kjøpt gode dekk?

Sjekk testresultatene disse billige dekkene har. Tall lyver ikke. Jeg kjøper alltid premiumdekk. Prisforskjellen for et sett av fire dekk tas enkelt inn igjen på sikkerhet for meg og andre som ferdes rundt på veiene.

Det er jo ikke sant det du sier. I NAF testen kom jo feks Barum (som er et billigdekk) bra ut.

Tror ikke folk skal være redd for at de kommer til å drepe unger fordi dem sparte flere tusen på dekk. Da er det farten, og IKKE de nye billigdekkene dine sin skyld. Det er ganske stor forskjell mellom Continetal i 255-35-18 og Nankang eller Barum i pris. Synd at ikke Nankang ble med i dekktesten i år.

Skrevet

Sitat fra den NAF-testen du nevner:

"

Bremsetester

Hvor store er forskjellene mellom dekkene i det virkelige liv. Bremsetestene er ett eksempel. To-tre meters forskjell i bremselengde fra 80 km/t på våt vei ser kanskje ikke veldig mye ut. Men det betyr at når den ene bilen fortsatt har en hastighet på 30 km/t har den andre stoppet. Det er kritisk dersom du bremser for et barn som brått kommer ut i veien. Like viktig er måten dekket reagerer på i en kritisk unnamanøver. De dårligste dekkene slipper grepet brått og farlig.

"

Og jo, det jeg sier er sant. Det er udiskuterbare fakta som jeg ikke bare har funnet på selv. Enkelte dekk kan gjøre det greit i tester, men jevnt over underpresterer billige dekk.

Skrevet
Sitat fra den NAF-testen du nevner:

"

Bremsetester

Hvor store er forskjellene mellom dekkene i det virkelige liv. Bremsetestene er ett eksempel. To-tre meters forskjell i bremselengde fra 80 km/t på våt vei ser kanskje ikke veldig mye ut. Men det betyr at når den ene bilen fortsatt har en hastighet på 30 km/t har den andre stoppet. Det er kritisk dersom du bremser for et barn som brått kommer ut i veien. Like viktig er måten dekket reagerer på i en kritisk unnamanøver. De dårligste dekkene slipper grepet brått og farlig.

"

Og jo, det jeg sier er sant. Det er udiskuterbare fakta som jeg ikke bare har funnet på selv. Enkelte dekk kan gjøre det greit i tester, men jevnt over underpresterer billige dekk.

Ja, i forhold til Continental er alt dårligere, men du må se på hvor dårlig. Og jeg tror de tenker mest på Sava og Sunny. Sunny er noe jeg selv aldri vill kjøpt. Men Nankang er jo et forholdvis stor og kjent merke, og da holder de vel en kvalitet som er god nok. De selger jo mye. Ikke best, god nok.

Et Barum Bravuris 2 dekk koster til min bil 1360,-, mens Continental er over 2000,-.

Det der med unger i veien kjøper jeg ikke, dessverre. Tenk hvor sakte man måtte kjørt om vinteren hvis man skulle tenkt sånn?!

Edit: Men vi ser når jeg får dem på bilen.

Skrevet

Jeg tror rett og slett at du aldri har prøvd kvalitetsdekk mot billige dekk på samme bil. Som sagt i den testen, forskjellene er på papiret små men oppleves som mye større. Hva du definerer som "godt nok" er imidlertid din sak.

Skrevet
Jeg tror rett og slett at du aldri har prøvd kvalitetsdekk mot billige dekk på samme bil. Som sagt i den testen, forskjellene er på papiret små men oppleves som mye større. Hva du definerer som "godt nok" er imidlertid din sak.

Kanskje du må endre kjørestil :D

Men jeg skal som sagt gi dem en sjanse, så får vi se om jeg havner i grøfta eller ikke.

Skrevet

Men jeg skal som sagt gi dem en sjanse, så får vi se om jeg havner i grøfta eller ikke.

Skjønner ikke at du mot argumenterer på dette. Det er jo riktig som det blir sagt at billige dekk, nankang innkludert, er dårlige på mange punkter i forhold til de fleste premium dekk. Det er vel bare og si det som det er at du har ikke råd til skikkelige dekk fordi de skal være så breie og med en profil som gjør at skikkelige dekk blir for dyre for deg. Sikkerheten driter du i. Thats it!

Skrevet

Skjønner ikke at du mot argumenterer på dette. Det er jo riktig som det blir sagt at billige dekk, nankang innkludert, er dårlige på mange punkter i forhold til de fleste premium dekk. Det er vel bare og si det som det er at du har ikke råd til skikkelige dekk fordi de skal være så breie og med en profil som gjør at skikkelige dekk blir for dyre for deg. Sikkerheten driter du i. Thats it!

Helsike er du rabler om?

Har aldri påstått at de er like gode som Continental. Les hele tråden. Det er forskjell mellom de dyre, og det er forskjell mellom de billige.

Du trenger ikke akkurat være rakettforsker for å skjønne at jeg ikke er stinn av gryn. SELVFØLGELIG kjøper jeg rimelige dekk fordi økonomien er trang. Takk for at du kom tilbake for å poengtere det åpenbare :roll:

Jeg sier jeg skal gi dem en sjanse. Er de ikke akseptable så har man mulighet til å bytte.

Skrevet

Det avhenger selvsagt av hvilke felger og innpress du har, men normalt sett overhodet ikke noe problem. 235/40-18 er mye nærmere original rulleomkrets. 45-profil på den bredden er noe for store.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...