Gå til innhold

Er flushinh av kassen risky nå, hva er deres erfaringer?


karl92
 Share

Anbefalte innlegg

Girer kassa dårlig fra før, er det mest sansynelig noe annet som er galt.

Kassen min girte litt rart/kvast mellom enkelte gear.

Da jeg senere en gang var av med radiator rant det ut ganske mye olje.

Da det ble etterfylt og skiftet filter senere ble kassen som ny. Girte veldig mjukt og fint.

Må samtidig si at det første verkstedet jeg var på kunne ikke fikse dette. Den ble ikke bra. Så jeg måtte på et annet verksted for å få den grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg sier ikke noe sted at automatkasser ikke har godt av ny olje. Alt jeg sier er at man ikke skal ha forhåpninger om at det fikser feilfunksjoner på kassen, FOR DET GJØR DET IKKE såframt det ikke er at kassen har sliten olje. Skiftet på en Huyndai Sonata i vinter og den giret treegt og hardt. Etter oljebytte ble den silkemyk og fin.

Min kasse har sikkert en mekanisk skade i rotor eller ett annet sted(slitasje) og der kan man bytte olje til man blir blakk uten at det hjelper. Det SKADER ikke kassen og prøve ett oljebytte, men det koster penger.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ligger en liten tvil her til enkelte om oljeskift på autokassen er nødvendig [-X Skiftet nylig på min egen og da var den gått 120 000km. Merket heller ikke noe forskjell, men jeg følte meg bedre etterpå.

Er man nøye med og skifte olje på gearkasse og motor med jamme mellomrom, så er jeg overbevist at levetiden blir forlenget med flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei enig i at det i første omgang er forebyggende. Når olja er brent kan det allerede være for sent. 90% av alle automathavarier kommer av varmgang i olje/kasse. Når olja begynner å bli brent så slurer kassen lettere og når den slurer så blir olja enda varmere og enda mer brent så da er en inne i en ond sirkel som kan ende med havari ganske fort.

Jeg ser det slik at hvis olja som blir tappet av ikke er brent så har en vel egentlig skiftet i rett tid.

Poenget lenger oppe her var vel muligens at hvis en har en kasse som allerede går på overtid med brent olje og grumsete olje og mye metall på magnetene og stygg giring så er det sikkert bedre butikk å legge de 4500 kronene i potten til overhaling/byttekasse enn til en flush.

De sa egentlig det samme til meg også at hvis olja var veldig brent og grumsete av lamellrester så var det egentlig for sent og bortkasta penger å flushe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel egentlig dette jeg mente! Stor forskjell på ett føstegangsskift på 120000 og et redningsforsøk på 230000.

En bør tenke seg om før en bruker 4500kr på en kasse med høy km bare for å prøve det først i tilfelle alt blir bra. Etter å ha hatt noen biler m automat tror jeg at jeg selv kan gjøre en cost VS benefit analyse på dette. Jeg burde ha flushet min for 6år siden og ikke nå. Ble egentig lurt av longlife prat og advarsler om at det var bortkastet eller farlig å bytte oljen på en moderne automat.

Oljen bør vel byttes senest på 120000 og så igjen hver 60000.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er jeg igrunnen på god grunn da, siden kassa mi ikke slurer (tror jeg) eller rykker.

Girer helt fint og fungerer uten problemer :)

Er fryktelig nervsøs for dette etter alt snakket fra bmw om alt som kan skje osv. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis kassen din er god så skulle du være på trygg grunn her 245000 er mange km men det kan fortsatt være lønnt å gjøre det hvis du får flinke folk til det som ikke bare tapper av olje og bytter filter, men som virkelig flusher den.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis kassen din er god så skulle du være på trygg grunn her 245000 er mange km men det kan fortsatt være lønnt å gjøre det hvis du får flinke folk til det som ikke bare tapper av olje og bytter filter, men som virkelig flusher den.

P

Min har bare gått 190 000, Skal på bmw og bytte simring osv.

Dem sa de bytta oljen, tror ikke det var noe flushing inn i bildet :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel egentlig dette jeg mente! Stor forskjell på ett føstegangsskift på 120000 og et redningsforsøk på 230000.

En bør tenke seg om før en bruker 4500kr på en kasse med høy km bare for å prøve det først i tilfelle alt blir bra. Etter å ha hatt noen biler m automat tror jeg at jeg selv kan gjøre en cost VS benefit analyse på dette. Jeg burde ha flushet min for 6år siden og ikke nå. Ble egentig lurt av longlife prat og advarsler om at det var bortkastet eller farlig å bytte oljen på en moderne automat.

Oljen bør vel byttes senest på 120000 og så igjen hver 60000.

P

Ja dette "lifetime" eksperimentet er skremmende spør du meg. Har blitt en dyrt eksperiment for svært mange bilister både Bmw eiere og eiere av Volvo, Mercedes +++

Nå er det jo "longlife" motorolje som gjelder. Bmw har vel ihvertfall 30.000km om ikke mer, VW har inntill 50.000km ved mye langkjøring.

Må si jeg er skeptisk men kanskje det går bra.

Fant disse bildene av forskjellige tilstander på Automatolje. Tilstand på denne forteller en god del om tilstand på kassen. Det kan selvsagt være andre rent elektroniske og mekaniske feil men oljen forteller mye.

Ren klar olje uten lukt, sannsynligvis fungerer kassen fint:

8idqmzbb91ady6l0k9k2.jpg

Olja begynner å få brunfarge og lukter litt lett brent. Det er på tide med service. Hvis kassen fungerer bra så kan du vurdere et komplett skift eller flush om du vil men du bør gjøre det ganske snart.

qztpzc05axkcihfplfmz.jpg

Brun farge med en tydelig brent lukt. Olja er brent og det er sannsynlig at du allerede har problemer med kassen. Hvis kassen fungerer kan du slippe unna med flush/filterskift men det er ingen tvil om kassen begynner å bli slitt så det beste du kan forvente fra et olje/filterskift er å kjøpe deg litt tid. Eventuelt har du en overhaling/girkassebytte i sikte.

lmwsyfwxig5roxcfshrv.jpg

Svart olje med en stank som får tærne til å krølle seg. Oljen er alvorlig brent og det er sannsynligvis girkassen også. Du opplever sannsynligvis allerede alvorlige driftsproblemer med kassen. En service på dette tidspunktet vil være bortkastede penger for kassen vil uansett trenge en overhaling. Det er også sannsynlig at det også er problemer med kjølesystemet så du bør få sjekket dette i forbindelse med overhaling for å unngå at du får et nytt havari på den nye kassen.

9zod6p6j1chobz7b0g09.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre ingen tvil om hvor på skalaen oljen som var på kassen min befandt seg. Jeg har ulyd i revers og bilen er død både i D og R før den har blitt litt varm.

Vurderer nå brukt kasse opp mot overhalt. Ulempen med brukt er jo kmstanden på dem som ofte er på 220,000 og mer. Sjangsen for å kjøpe seg trøbbel er da stor.

Jeg er egentlig lite interessert i å få overhalt den som sitter i bilen da jeg tror den er helt nedslitt.

Hvor er det man får tak i overhalte kasser til en brukbar pris. Dvs 16000 og opp til 20 som man kan stole på og har ihvertfall ett års garanti :?:

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre ingen tvil om hvor på skalaen oljen som var på kassen min befandt seg. Jeg har ulyd i revers og bilen er død både i D og R før den har blitt litt varm.

Vurderer nå brukt kasse opp mot overhalt. Ulempen med brukt er jo kmstanden på dem som ofte er på 220,000 og mer. Sjangsen for å kjøpe seg trøbbel er da stor.

Jeg er egentlig lite interessert i å få overhalt den som sitter i bilen da jeg tror den er helt nedslitt.

Hvor er det man får tak i overhalte kasser til en brukbar pris. Dvs 16000 og opp til 20 som man kan stole på og har ihvertfall ett års garanti :?:

P

Søker du på ebay.de etter automatgetribe til e39 så ligger der et par som overhaler :)

Ikke ta stavingen min for god fisk! Kommer sillert opp det rette ordet når du begynner og skrive :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he Ja. Er vant med det. En kompis skrev en gang til meg at for ham er konsonantenes uorden konstant likegyldig.

Slutter meg fullt og helt dyslektisk til det. Getriebe tenker jeg. Skal prøve ett søk på det. Kassen min er nå på vei til å ta kvelden, helt.

Her er en ihvertfall. Skoletysken skal på prøve NU. http://www.autolandlindner.de/getriebe.html

http://www.getriebe.tv/?gclid=CJjHyMncr ... zAodERW8ow

Hadde hørt om begge disse firmaene før.

disse spesifiserer også hva de gjør. ME LIKE.

http://www.euromatik.eu/getriebeservice ... zAodt2mRHg

p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=187897&p=1982998#p1982998

karl92 Innleggets emne: Pris på og bytte automatkasse i 96 e39 523ISkrevet: Ons Apr 20, 2011 22:43

Sjekk ut denne. Flere som jævles med automatkasser.

Virker ikke som om det bare er dieselbilene som har problemer med automatkassen.

P

Nei det gjelder tydeligvis både diesel og bensin så lenge vedlikeholdet uteblir. Kanskje kassene i bensinbiler er litt bedre dimensjonert i forhold til dreiemomentet i bilen. E39 diesel er dreiemomentet på grensa og over i forhold til hva girkassen er oppgitt til å tåle. Selv ikke E60/E61 har noe å gå på av marginer på automatkassene. DE begrenser vel noe moment i software tror jeg. Kan se for meg at en kombinasjon av høyt dreiemoment i en dieselbil og brent olje kan akselerere prosessen med sluring og brente lameller ganske heftig ja.

Får håpe du finner deg en skikkelig brukt kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...