Gå til innhold

BMW E90 fjerning av DPF og montering av dobbel eksos:)

Share

Anbefalte innlegg

Remappinga er skjedd i henhold til de normene som du snakker om, å for å si det slik så blir disse partiklene som slippes ut i størrelse som er tillatt.

og lyden, man kan jo ikke sammenlikne en diesel bil med bensin.. bensin vil jo selvfølgelig være noe helt annet. Men med tanke på hvordan andre diesler er, er lyden mye bedre enn "den billige" lyden du snakker om.

Jeg er 99,9% sikker på at man ikke kan oppnå Euro 4 normen uten et partikkelfilter. Det er derfor moderne dieselbiler har et partikkelfilter. Umiddelbart høres det derfor ut som en form for misforståelse når du forteller at din bil ganske enkelt er remappet til å klare Euro 4 normen uten et partikkelfilter. Hadde det vært så enkelt tror jeg ganske sikkert at bilprodusentene hadde droppet bryderiet med et partikkelfilter i moderne dieselbiler. De er teknisk avanserte å få til å virke etter hensikten og de er ikke minst dyre å produsere (10-15000 kroner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remappinga er skjedd i henhold til de normene som du snakker om, å for å si det slik så blir disse partiklene som slippes ut i størrelse som er tillatt.

og lyden, man kan jo ikke sammenlikne en diesel bil med bensin.. bensin vil jo selvfølgelig være noe helt annet. Men med tanke på hvordan andre diesler er, er lyden mye bedre enn "den billige" lyden du snakker om.

Jeg er 99,9% sikker på at man ikke kan oppnå Euro 4 normen uten et partikkelfilter. Det er derfor moderne dieselbiler har et partikkelfilter. Umiddelbart høres det derfor ut som en form for misforståelse når du forteller at din bil ganske enkelt er remappet til å klare Euro 4 normen uten et partikkelfilter. Hadde det vært så enkelt tror jeg ganske sikkert at bilprodusentene hadde droppet bryderiet med et partikkelfilter i moderne dieselbiler. De er teknisk avanserte å få til å virke etter hensikten og de er ikke minst dyre å produsere (10-15000 kroner).

Ringte BMW Norge en ukes tid etter at jeg kjøpte bilen min, da jeg skulle betale veiavgift på den.

Grunnen til at jeg ringte, var rett og slett fordi jeg var SKRÅSIKKER på at det var DPF på bilen (mtp. at den var såpass ny), men likevel fikk jeg regning på 3300,-.

Bilen er en 118d prod. 12/2006, så papirene til BT om at jeg ikke hadde DPF kunne ikke stemme, men karen hos BMW kunne kjapt konstantere at bilen var levert uten DPF..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kostet selve jobben med å sette på nye rør med delene hos svendsen??

Tenker å gjøre det samme, dog uten å fjerne partikkelfilteret og den operasjonen rundt det og mappinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte BMW Norge en ukes tid etter at jeg kjøpte bilen min, da jeg skulle betale veiavgift på den.

Grunnen til at jeg ringte, var rett og slett fordi jeg var SKRÅSIKKER på at det var DPF på bilen (mtp. at den var såpass ny), men likevel fikk jeg regning på 3300,-.

Bilen er en 118d prod. 12/2006, så papirene til BT om at jeg ikke hadde DPF kunne ikke stemme, men karen hos BMW kunne kjapt konstantere at bilen var levert uten DPF..

Så må modellene uten partikkelfilter være typegodkjent før januar 2005 og godkjent under Euro 3 normen i likhet med f.eks E46 320d med 150 HK. Hvis dette er korrekt høres historien mer troverdig ut. E90 320d kom det første året uten partikkelfilter nettopp fordi det var problemer med å få teknikken til å virke tilfrdstillende og det kan jo tenkes at dette også gjelder de andre modellene med M47/N47 motorene. Overlappinger mellom de ulike motorgenerasjonene er ikke uvanlig. BMW leverte f.eks E46 318d både med og uten common-rail motorer (M47 vs. M47N) over en periode på 5-6 måneder.

Modeller med partikkelfilter er jeg imidlertid stadig 99,9% sikker på er godkjent under Euro 4 normen og de bilene passerer ikke en EU-kontroll uten filteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kostet selve jobben med å sette på nye rør med delene hos svendsen??

Tenker å gjøre det samme, dog uten å fjerne partikkelfilteret og den operasjonen rundt det og mappinga.

å sette in det nye røret samt bøying og sveising kostet ca 1200 kr. totalt med fjærning av dpf og arbeid kostet dette 2.400,

å remappe uten å fjærne dpf vil ikke fungere like bra og vil sansynlivis sote igjen mer av dpf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite spørsmål, om det går fint. Har plan om å få rakrør istedenfor lydpotta bak, på samme måte som deg. Fekk rimelig pris på det, men vil det kunne gå gjennom eu-godkjenning? og blir lyden noke i nærheten av det du fikk? :) Er E39 520d det er snakk om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk bilen min gjennom Eu kontrollen,

er desverre usikker på hva du mener med rakrør?

jeg har ikke satt på noe effektpotte hvis det er det du tenker?, er kun endestussen som er montert med et strakt rør:)

så vil tro om du gjør det samme vil du få samme lyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så min "2007"-modell er mao. typegodkjent for Euro3 og helt tilbake i 2005?

Umiddelbart ja... hvis jeg har forstått reglene riktig mhp. typegodkjennelse og/eller første registreringsdato, men det er en betingelse i mitt resonnement at Euro 4 krever et partikkelfilter. Jeg mener at et partikkelfilter er nødvendig for å klare Euro 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å fjerne DPF og legge nye rør MED delene kostet deg 2400,- totalt?

Og dette går igjennom EU kontroll ?

ja det stemmer:) men du må huske det røret frem til dpf (erstatteren) bestillte jeg fra et helt annet sted samt remapingen.

Eu kontrollen gikk fint den:) men det varier fra steder til steder, noen er nazier;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi bare skal drite i de utslippskravene på EU-kontrollen etterhvert.

Bergen Kommune har allerede bestemt at dieselbiler er Djevelens Verk, og de skader miljøet akkurat like mye uansett om de ble produsert i går, i morgen, eller for 20 år siden. DPF er et ikke-tema. Så lenge du kjører diesel er du faktisk livsfarlig, og skal straffes der etter.

Viktig å merke seg at en 118d (aka. Green Car of The Year 2008-2009) skader miljøet langt mer enn f.eks RangeRover Sport HSE med sin 5l V8 bensin og drøye 2,5 tonn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eu kontrollen gikk fint den:) men det varier fra steder til steder, noen er nazier;)

Betyr dette at bilen rent teknisk egentlig ikke kan passere Euro 4 uten partikkelfilteret, men avhengig av biltilsynet kan man være heldig å få bilen godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han mener at det kommer an på hvilket verksted som "måler" utslipp og støyen på bilen din.

Det er jo ikke til å stikke under en stol at det er forskjell på hvor nøye verkstedene sjekker de forskjellige punktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...