Gå til innhold

Standard på innlegg

Lommelom
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

aottesen, det er bare i bergen man ikke har hunkjønn i språket ;) (muligens andre steder også men kun der det faktisk praktiseres i slik grad). Så "dialekta" er helt riktig ettersom det heter ei dialekt. (håper jeg ikke skyter meg selv i foten her, gadd ikke å sjekke ordboka og lenge siden jeg har gått på skole).

Forøvrig, jeg tror ikke noen ønsker det typiske db debatt feltet, men noen driter virkelig i hva de skriver. Man må ikke glemme å være takknemlig for den hjelp man får på et forum, og en enkel måte å gjøre dette på er å skrive gode emnetitler, og gjøre et forsøk på å skriver noenlunde norsk.

Selv har jeg mange skrivefeil, typiske tastatur feil, men jeg gjør et forsøk på å rydde opp etter meg.

edit: har ingen problemer med nynorsk heller for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF: Eg kjem frå Stord. Der har me ho-kjønn. Likevel heiter det ikkje "dialekta", for dersom ein skriv "dialekta", så blir det dialektar i fleirtal.

"Dialekta" er østlands-sleng for "Dialekten", eller evt. Stord-sleng for "fleire dialekta".

Hvis det skal settes i rett konteskt (bokmål), må det være dialekten. Ellers må regelen skrives om til nynorsk. Da ville det blitt riktig. (...etter å ha lest gjennom rettskrivingsnemnda sitt reglement).

Med forbehold om skrivefeil.

Men, jeg er helt enig. Det er viktig å ha gode emnetitler, og man bør være takknemlig for all hjelp man får.

Det går mer på høflighet enn rettskriving.

Siden dysleksi er inkludert i regelen, er det egentlig ikke noe å diskutere mer (det var bare det som var poenget mitt, at dersom folk ikke kan ha skrivefeil, så blir det heller ikke mulig å kunne skrive her, fordi en eller annen regelrytter kommer hausende med "Hei, det heter orddelingsfeil, ikke ord delings feil").

Rettelse:

..på side 14 i referatet frå møtet rettskrivingsnemnda hadde 11. -12. oktober, finn eit fint vedtak. Nemnda ønskjer at ordet dialekt i 2011 skal ha valfri han- eller hokjønnsbøying. Altså kan vi snart endeleg få skrive dialekta! Eg har skrive dialekta lenge i protest mot at det berre er hankjønn i ordlista.

Kilde: http://kvitter.blogg.no/1288361816_ende ... lekta.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter ikke med å lese hva andre skriver. Selv om dem er fra plasser i norge der det er dialekt, er fra utlandet eller døve for den slags skyld.

Men det finnes "noen" som virkelig burde ta seg ett skrivekurs i norsk bokmål.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det over alt, men vi kan ikke lære alle opp i det de ikke fikk med seg på skolen.

Fikk inn et brev på jobb idag ang. en service.

Brevet var på over en halv A4-side, uten så mye som ett eneste komma eller punktum.

Det var fortsatt mulig å lese og forstå det, men skal jeg returnere det og servicen og si at jeg ikke forstod innholdet i brevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. bra jobba aottesen!

Men, jeg tror de fleste her er enige, dersom man i det minste prøver så er det ofte godt nok.

Jeg vil dog si at din sammenligning blir helt feil, da du får betalt for denne servicen, vi får ikke betalt for å hjelpe folk her, men gjør det fordi vi ønsker. Det kan ta motet litt fra en når folk åpenbart bare driter i emnetitler, hvilket underforum de poster i, og hvordan de skriver. Jeg skal helt ærlig si at jeg har sett flere innlegg, og spes pmer som jeg faktisk sliter skikkelig med å forstå. Kan sitte i flere minutter å prøve å sette inn ordene de har glemt, for å prøve å skjønne hva de mener. Irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har nok ikke vedkommende gjort seg flid nok med skrivingen - for de fleste KAN skrive mer eller mindre forståelig.

Jeg har dog fortsatt til overs å se en tråd som er skrevet på så grøtete dialekt, at jeg ikke forstod innholdet.

Da sliter jeg mer med de som skriver usammenhengende (som om de sovnet litt mellom hvert ord). Men det går jo gjerne ikke på rettskriving, men ordforråd.

Angående det med å plassere i rett underforum: denne tråden her er et latterlig bra eksempel - Teknisk! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, og jeg mente ikke at dialekt var hovedgrunn til uforståelige innlegg, men som du sier, dårlig oppbygde setninger. (ikke det at denne var noe prakteksemplar)

At denne ligger i teknsik, ja, det belyser problemet. Det var en lignende i et annet underforum, men den døde vel ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med å plassere i rett underforum: denne tråden her er et latterlig bra eksempel - Teknisk! ;-)

Ros til flere av moderatorene der de endrer topic og flytter trådene til riktig forum. :applause: Ingen nevnt ingen glemt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du syns den er latterlig feil plassert, latterlig emnetittel. Men når du ikke gidder og lese tråder eller ikke skjønner,hva som står synes jeg den passer ypperlig i teknisk.

Men mulig den skulle stått i en annen kategori. Alt som gjelder Bilstereo, multimedia og navigasjon????Annet bil- & motorprat?????.

Andre plasser fins jo ikke.

Du får ha en latterlig god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lommelom, nå tror jeg argumentasjonen din slo litt tilbake på deg her..

I lighed med bergensk og rigsmål har dansk også kun to grammatiske køn… fælleskøn og intetkøn. Måske skulle vi heller som et kompromis skrive og tale på dansk?... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...