Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Folk som kjører med xenon i grøftelys skulle vert skutt hodet av, blender som fy! Naturligvis er det ikke lovlig, er ikke kult for andre enn sjåføren.. Kjøp heller LED pærer å sett inn, noenlunde samme farge på de, og blender ikke..

Har selv xenonlys, men bare i langlys :) Føler langlys burde være lovlig, ingen skal jo møte på bilen min med langlys uansett...

Ikke lovlig? har ikke hørt om noen som har fått problemer med xenon fjernlys...

Jeg har også fått beskjed at det er lov å ha ettermontert xenon i fjernlys. Å dette var i forbindelse med nyregistrering av bil med full visning hos Biltilsynet.

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Folk som kjører med xenon i grøftelys skulle vert skutt hodet av, blender som fy! Naturligvis er det ikke lovlig, er ikke kult for andre enn sjåføren.. Kjøp heller LED pærer å sett inn, noenlunde samme farge på de, og blender ikke..

Har selv xenonlys, men bare i langlys :) Føler langlys burde være lovlig, ingen skal jo møte på bilen min med langlys uansett...

Ikke lovlig? har ikke hørt om noen som har fått problemer med xenon fjernlys...

Er vell kanskje fordi ingen oppdager det? Burde iallefall vert lovlig, men veit ikke om det er det..

Det er jo lovlig og sette på 1000m xenon... da må det jo være lovlig og putte de i fjernlysene og...

Skrevet

Bilen min en subaru impreza 2011mod er blitt godkjent og registrert i vognkort i drammen med xenon i grøftelys , 4x1000m (hella rally 3003 compact) måtte vises meg halogen pga lux. men har xenon nå.

Har byttet ut grøftelysene med lamper godkjent med xenon i statene, kjøpt på ebay orginal subaru deler. di har en annen optikk.

Skrevet
Har bare et spørsmål jeg lurer på.

Eg hadde min bmw e46 99 inne på eu kontroll i dag. Jeg fikk en mangellapp fordi jeg hadde xenon i grøftelys, dette var ikke lovlig siden grøftelysene ikke er justerbare.

Stemmer dette?

Aldri vært ute for dette og har ikke hørt om andre som har hatt problemer med det samme?

Du har bare godt av å få 2'er feil når du er så egoist at du kjører med xenon i grøftelysa. Du er vel sikkert av typen som synes det er kult å kjøre rundt med grøftelysa på i høstmørket og skape farlige situasjoner for de du møter på veien.

Skrevet
Ingen form for ettermonterte xenonlamper er lovlige. [-X

Det er vel ikke heeelt riktig... Du KAN få godkjent ettermontert xenon hvis du oppfyller visse krav.

1.Bil modellen du monterer dette på har vært levert med xenon originalt. (det finnes typegodkjenning på denne modellen)

2.Du monterer også automatisk nivå regulering på lysene.(leveres feks. fra Hella for ettermontering)

3.Bilen må ha lykte spyling.

Dog ikke i tåkelys... ingen modeller er levert med dette.

Idag er det vel ikke så mye behov for det med tanke på at DRL(daytime runing lights) nå er tillatt.

Nei ingen ettermonterte lamper er lovlige, men en korekt merket xenonlykt med alt orginalt utstyr som du nevner over kan godkjennes av biltilynet.

Skrevet
Ingen form for ettermonterte xenonlamper er lovlige. [-X

Det er vel ikke heeelt riktig... Du KAN få godkjent ettermontert xenon hvis du oppfyller visse krav.

1.Bil modellen du monterer dette på har vært levert med xenon originalt. (det finnes typegodkjenning på denne modellen)

2.Du monterer også automatisk nivå regulering på lysene.(leveres feks. fra Hella for ettermontering)

3.Bilen må ha lykte spyling.

Dog ikke i tåkelys... ingen modeller er levert med dette.

Idag er det vel ikke så mye behov for det med tanke på at DRL(daytime runing lights) nå er tillatt.

Nei ingen ettermonterte lamper er lovlige, men en korekt merket xenonlykt med alt orginalt utstyr som du nevner over kan godkjennes av biltilynet.

Hva er det du sier her? Ingen lamper er lovlig men alt kan godkjennes?

Skrevet

Når jeg tok eu for et par mnd siden sa han at jeg kunne putte xenon i alle lamper untat kjørelysene vis det ikke var autojustering. Hadde xenon i grøft og langlys og det ble godkjent og påpekte ingenting. Spurte han t.o.m om det.

Skrevet

er man egoist hvis man kjører med lovlig xenon i grøftelysen ?. Spørsmålet her er om det er lov eller ikke. I utgangspunktet ikke lovlig men, det finnes noen untak i form av xenon typegodkjente lamper.

Å kjøre rundt i høstmørket å skape "farlige" situasjoner.

Etter skumring har man ikke lov til å kjøre med grøftelys i kombinasjon med park. da er det kun nærlys som gjelder.

Blending er vell kun et resultat av dårlig montering. Alle lampene jeg har vært borti kan man justere. Juster lampene ned litt . problem løst.

Skrevet

Klip/lim fra Lovdata.no

KURVE-/TÅKELYS

1. Bil kan ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kurve-/tåkelys.

1.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet B i henhold til ECE-reg.nr. 19.

B) Være e-merket med symbolet B i henhold til direktiv 76/762/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 87/354/EØF eller direktiv 1999/18/EF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alternativ a eller b.

1.2 Lyktene skal være montert slik at innstillingen ikke påvirkes av bilens normale bruk og at vibrasjoner ikke oppstår under normale kjøreforhold. Disse krav anses å være oppfylt når man hvor som helst på lykten kan belaste denne med en bakoverrettet kraft parallelt med bilens lengdeakse på 150 N (15,3 kp), og den elastiske bevegelsen ikke over stiger 5 mm. Når kraften opphører, skal lyktene stå i sin opprinnelige stilling.

1.3 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men øverste kant av den lysende flaten må ikke ligge høyere enn øverste kant av den lysende flaten i nærlyset.

1.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.

1.5 Lyktene skal være koplet over egen bryter og slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

Konklusjonen må jo være at så lenge du bruker en lyskilde som er merket ihht dette er det fritt fram.. selv for de med xenon. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...