Gå til innhold

Minnetråd om terror-handlingene i Norge 22.07.11

danny91
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Åssen skal han være uskyld? Det finnes 400 vitner, resten har han drept.

Jeg er også temmelig overbevist om at Breivik er den skyldige, men han har rett til å forsvare seg mot anklagene i en rettssak. Der vil det han få en rettferdig dom hvis han dømmes skyldig.

Det er viktig å merke seg at rettsapparatet er en annen del av maktapparatet enn regjeringen og forvaltningen. Uansett hva regjeringen og evt. stortinget måtte mene får det ingen innvirkning på skyldspørsmålet og evt. straffeutmålingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor gjør folk sånt? Filmer og legger på youtube er vel litt spekulativt midt i en sånn tid?

Det er det... og dessverre er slikt et tegn på moralsk og etisk forfall. Noen har virkelig store problemer med å vise empati og medfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vil det han få en rettferdig dom hvis han dømmes skyldig.

Det er vel her folk er uenige?

Jeg driter i "kristne verdier" og jeg ser heller ikke problemet med dødstraff i slike tilfeller. Det handler ikke om å skulle være noe bedre - det handler om å sørge for at det ikke skjer igjen. Bortkastet å holde folk i fengsel i 50 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i "kristne verdier" og jeg ser heller ikke problemet med dødstraff i slike tilfeller. Det handler ikke om å skulle være noe bedre - det handler om å sørge for at det ikke skjer igjen. Bortkastet å holde folk i fengsel i 50 år.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil uttrykke min medfølelse til etterlatte og skadde i denne saken. En grusom tragedie.

jeg håper også at noen her tenker seg litt om før de uttaler seg. Man kan torturere gjerningsmann til døde, og det vil aldri bringe de døde tilbake. Dersom man politisk er for dødsstraff, altså ikke bare noen man kom på nå i denne saken, så ta det et annet sted. Dersom det plutselig nå er greit med dødsstraff i akkurat denne saken, så tenk deg om.

Støtter Fredrik her..man har lover regler og normer av en grunn. Om disse bør endres på kan så være, men det er ikke rett tid eller anledning å diskutere det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av ofrene som kommer tilbake av at ett stk. søppel avlives heller. Tror ikke de pårørene får lettere for å bearbeide dette av at gjerningsmannen/mennene bøter med livet.

Men vanlig fengsel,med vanlig norsk standard er altfor bra i denne saken. Her håper jeg isolasjon i et mørkt hull blir straffen. Dette er ikke et menneske som skal/kan rehabiliteres tilbake til en samfunnsborger. Når du målrettet i nesten to timer går og jakter og henretter over 80 mennesker,bør samfunnet heller vite at denne personen ikke kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mer enn 85 døde på utøya, merk mine ord... politiet er alltid veldig nøkterne med slike anslag. Tipper det ligger en god del på bunnen av tyrifjorden som enda ikke er redegjort for, enten døde av skuddskader, drukning - eller begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er personlig ikke kristen (jeg er humanetiker/agnostiker), men jeg erkjenner at jeg har vokst opp og lever i et kristent samfunn. Folk flest tenker normalt ikke over hvorfor samfunnet er formet som det er eller hvorfor f.eks Norges Lover er som de er, men svært lite er tilfeldig.

Norges Lover er et speilbilde på samfunnet vi lever i selv om ordlyden i Grunnloven faktisk er mer dansk enn den dansken som snakkes i Danmark idag. Stortinget, Justisdepartementet og Høyesterett er sterkt opptatt av at lovene vi har (og ikke minst lovtekstene) gjenspeiler folks alminnelige rettsoppfattelse.

Det er imidlertid ingen tvil om at dagens store innvandring er en utfordring vis a vis dette prinsippet. Folk tar med seg holdninger og moralske verdier der de kommer fra og ikke alle disse er i tråd med norske tradisjoner. Norge har vært og er stadig et svært rolig hjørne av verden (tiltross for den aktuelle tragedien) og dette preger hele det norske samfunnet og tankesettet. Vi er nok mer heldige enn vi er klar over og det er derfor et paradoks at terroraksjonen nettopp er en reaksjon (dog totalt misforstått) for å bevare vår heldige situasjon. Slik galskap kan vi dessverre aldri gardere oss mot.

Pakistan er forøvrig på både FN og Amnesty´s værstingliste når det gjelder bruk av dødsstraff, men allikevel er det ingen tvil om at f.eks Al-Qaida og deres sympatisører har svært gode levevilkår i landet. Det hjelper åpenbart ikke å besvare vold med vold. I USA har de til og med lange ventelister for å komme inn på "The Green Mile"... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist sak, men irriterte meg grønn og blå i går kveld da enkelte FPU "venner" kritiserte innvandring og islam før situasjonen ikke var kartlagt. Hoppe til anklagelser uten å vite fakta.

Uansett, hvil i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...