Gå til innhold

Det er vel påtide å nekte ungdommer å kjøre bil i helgene.

Dolk
 Share

Anbefalte innlegg

Det er faktisk forsket på hva slags "typer" sjåfører som finnes her i Danmark (sikkert i Norge også). Man kan grovt dele sjåførene inn i tre grupper. 40% av oss kjører alltid bevisst lovlig (dvs. kjører disse sjåførene ulovlig er det ikke bevisst). 40% av oss kjører stort sett lovlig, men er villige til å bryte fartsgrensene og er bevisste om at vi bryter fartsgrensene. 20% av oss følger primært egne regler i trafikken. Denne gruppen sjåfører har stort sett ingen respekt for lover og regler. Det er kun trafikkbildet som forhindrer dem fra å kjøre notorisk for fort og/eller generelt ulovlig (for høy hastighet, ulovlige forbikjøring, for kort avstand til forankjørende, manglende vikeplikt etc.).

De to første gruppene er mottagelige for holdningskampanjer. Dette vil si at de er påvirkelige og kan endre adferd i trafikken. Den siste gruppen er imidlertid ikke villige til å endre adferd i trafikken og de kan heller ikke nås med holdningskampanjer. Denne gruppen deler mange preferanser med folk som i andre sammenhenger aksepterer svart arbeide, skattesnyt, heleri, korrupsjon, smugling etc. Altså en nesten total mangel på respekt for lov og orden samt ikke minst hvorfor vi har felles lover og regler.

Det er en politisk oppgave å bestemme hvordan sammensetningen av regler, straffer, utdannelse og holdningsarbeide skal være. I Danmark har fokuset primært vært rettet mot den siste gruppen, men dette har endret seg i takt med erkjennelsen av at utfordringen med gruppen er mer sammensatt enn kun adferdsmønsteret i trafikken. Når det er større trafikkontroller her i Danmark ruller myndighetene derfor ut det helt store kanonbatteriet. Det er folk fra politiet, statens veivesen, skattedirektoratet, utlendingsdirektoratet etc. Mistenker politiet at noe er galt får man derfor en skikkelig tur i valsemøllen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 268
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg mener hvertfall at det er et politisk ansvar å legge best mulig tilrette for at når folk velger å bryte trafikkreglene, så skal risikoen for ulykker være lavest mulig, og når de inntreffer skal skadeomfanget være minst mulig. Det gjelder både bedre opplæring og forståelse av fysiske krefter når man først mister kontrollen. Da vil argumentet om "uerfarenhet" blant unge sjåfører være langt mindre. Det burde også vært bedre trafikksikkerhet. Gjerne gjennom fordeler av å velge sikre biler og ikke minst prioritere bedre veier.

Feks er det stipulert at næringslivet rundt Bergen taper ca 1 milliard pr år, i kun køproblematikk.

Du kan nok sikkert dele inn samfunnet i de tre gruppene du har skissert, men jeg tror ikke gruppen "lovløse" er så stor (i norge). Den kan hvertfall i aller høyeste grad endres av erfaring og modning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke den eksakte fordelingen mellom de aktuelle gruppene i Norge, men trolig er den ikke helt forskjellig fra den danske fordelingen. Husk at dette er forholdstall og den reelle fordelingen kan derfor avvike noe. Normalt er Danmark og Norge bemerkelsesverdig like i slike saker.

Jeg har bl.a jobbet med å utvikle datasystemer for den norske Kriminalomsorgen og i den sammenhengen får man innblikk i en del data og materiale som er interessant i dette tilfellet. På bakgrunn av hva jeg fikk kjennskap til den gangen vedr. bl.a domsavsigelser er det mye som tyder på at danskene har rett i deres antagelser når det gjelder hvor sammensatt mangelen på respekt for lov og orden er for den siste gruppen. Sakskomplekset inkluderer dessverre også mye rusmisbruk og dette bare forsterker utfordringene med gruppen.

Det danske politiet har forøvrig også et såkalt "narkometer" når de holder trafikkontroller. Nylig ble 39 sjåfører siktet for å ha kjørt med narkotika i blodet ved en stor kontroll nord for København (tilsvarer Oslo vest) og ytterligere 13 sjåfører bla siktet for det samme ved en spesifikk trafikkontroll utenfor Christiania i København. Påfallende mange hadde annet urent mel i posen som f.eks avgifts og skattesnyt i forbindelse med bilen, manglende barnebidrag samt manglende førerkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser påstanden din, så er 20% av befolkningen på en eller annen måte kriminell/gjevnlig bryter lover og regler dersom de finner det passende, og 40% er tilbøyelig for å ta slike snarveier i mindre grad..

Det til side, så tror jeg absolutt at det er sammenheng mellom alle grupperinger av "outlaws". I motorsykkel miljøet blir det referert til 1%-grupperingen. Disse viser feks sammenheng mellom voldsbruk, skattesnusk og narkotika.

Mange går nok gjennom ulike perioder i livet sitt, og har sikkert på en eller annen måte historikk som er noe lyssky. Jeg kjenner til flere tilfeller.Sånn sett kan det sikkert vært 20% som på et eller annet tidspunkt har gjort seg skyldig i vesentlige lovbrudd. Men jeg har stor tro på at de fleste endrer adferd når de er ferdig med "utsvevelsene". Slik som mine bekjente begynner å endre atferd nå som vi begynner å komme opp i 20årene og blir stadig mer etablert.

At det finnes store mørketall ifm narkotika bruk i høyere samfunnsklasser kan jeg godt tenke meg. Ref Warloe saken, Gest, Klaus Lundekvam etc.

I forbindelse med langvarig bruk/misbruk av narkotika er det påvist at hjernen endres kronisk, hvor mange mister bevisstheten rundt risiko for lovbruddet begår i forhold til fordelen. Jeg har ikke noen link til aktuelle undersøkelser, men det er jo ikke utypisk narkomane å ha flere andre dommer på seg.

Jeg syns det er litt morsomt/sjokkerende/tragisk at enkelte blir tatt for fyllekjøring uten sertifikat til/fra ærend hos politiet etc.

En tilsvarende gjennomgang i trafikkontroller, med full gjennomgang av kjøretøy og person har jeg stor tro på at har stor effekt. Jeg stiller meg hvertfall svært undrende til at det ikke gjennomføres narkotika kontroller samtidig som promillekontroller, med mindre det finnes mistanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke grunnlag for å si at 20% av befolkningen som helhet jevnlig bryter lover og regler (altså i en større eller mindre grad er kriminelle). Det jeg kan si på bakgrunn av danske undersøkelser er at 20% av dagens sjåfører stort sett ingen respekt har for lover og regler i trafikken... og at disse heller ikke har en stor respekt for lover og regler generelt. Det er iallefall påvist en klar korrealisjon jmf. domsavsigelser. Denne gruppen er mye mindre enn 20% av befolkningen som helhet iom. at man først må utelate alle under 18 år i befolkningen samt alle som ikke har førerkort (iallefall tilsynelatende). Kanskje kan et sted mellom 5-10% av befolkningen til enhver tid kategoriseres som lovbrytere i større eller mindre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bakgrunn fra Norge, syns jeg framdeles 20% virker ganske høyt. Min oppfattelse er at ca 2-4% tar gjevnlig større risiko enn hva de burde i trafikken og/eller kjører gjevnlig i 20kmt++ over fartsgrensen. Under 100kmt i skiltet 80sone vil jeg kategorisere som forholdsvis normalt.

Hvilke lovbrudd mener du kvalifiserer for å komme i denne 20% kategorien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig interessant ut det Fredrik sier om 40/40/20. Er det gjort noen tanker om de 20%-ene føler seg som lovbrytere eller føler de at de ikke er i den gruppen om de blir spurt selv?

Hva slags statistisk grunnlag har du Hawkon88 til å kunne si at det er nærmere 2-4% enn 20%? Egen oppfatning? Hvordan kjører du selv mtp. respekt for bl.a. fartsgrenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bakgrunn fra Norge, syns jeg framdeles 20% virker ganske høyt. Min oppfattelse er at ca 2-4% tar gjevnlig større risiko enn hva de burde i trafikken og/eller kjører gjevnlig i 20kmt++ over fartsgrensen. Under 100kmt i skiltet 80sone vil jeg kategorisere som forholdsvis normalt.

Hvilke lovbrudd mener du kvalifiserer for å komme i denne 20% kategorien?

I utgangspunktet er det strengt forbudt å kjøre 100 Km/t i 80 Km/t sonen. Hvorvidt mange gjør dette har ingen betydning for straffeutmålingen som er et forenklet forelegg på 3600 kroner i Norge. Ergo blir det helt feil å si at det er normalt å kjøre inntil 100 Km/t i 80 Km/t sonen. Det beste man kan si om fenomenet er at lovbruddet er normalt for mange.

Poenget i denne sammenhengen er hvorvidt forseelsen er bevisst eller ikke... og om forseelsen er en av mange bevisste forseelser i trafikken og andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo komme ut av det politisk ukorrekte skapet, og innrømme at jeg er en av de 20% som konsekvent grisekjører.

Jeg ignorerer ofte trafikkregler (fordi JEG synes de er idiotiske), men jeg er ikke over snittet narsisistisk eller har mange psykopatiske trekk av den grunn. Jeg er klar over at jeg bryter reglene og til tider kjører uforsvarlig, men har ingen problemer med å tåle en eventuell konsekvens av det. Dvs jeg klager aldri som et kvinnfolk i ettertid hvis jeg skulle kjøre i skauen eller miste lappen. Er man med på leken etc.

Fredrik nevner dette med "multi-kriminalitet". Jeg har merket dette MANGE ganger. Siden jeg ikke følger veitrafikkloven blir man gjerne mistenkt for andre lovbrudd også - men jeg har god samvittighet. Betaler min skatt, bruker ikke narkotika, kjører ikke i fylla og tar stadig vekk "tak" i kjeltringer som stjeler. Jeg hater vinningskriminelle (dvs øst-europeere) som pesten. Beklageligvis bruker jeg bilen og veien til å få ut aggresjon, så jeg er et lettere mål for inkompetente, overbetalte offentlige tjenestemenn som ikke orker å gjøre jobben sin (bekjempe reel kriminalitet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er med på leken etc". Hva med de du kommer til å kjøre ihjel, eller kveste for livet, tenker du at de også er med på "leken" din? Hva gjør deg noe bedre enn vinningskriminelle? øst europeere som du sier. Du bryter regler du også, og når du setter noen du aldri har sett før i rullestol,eller er så heldig at det bare er du som havner i rullestol, hva tror du det koster samfunnet?

Jeg jobber i helsevesenet, jeg vet hva det koster. Jeg kjenner også flere av disse offentlige overbetalte tjenestemennene, det er tydelig at det er noen ting du ikke vet noe om, tullprat.

De er jo også nødt til og drive med "tullete" trafikkontroller, akkurat pga slike som deg, som bruker bilen til grisekjøring og for å få ut aggresjon. Jeg håper jeg aldri møter deg på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo komme ut av det politisk ukorrekte skapet, og innrømme at jeg er en av de 20% som konsekvent grisekjører.

Jeg ignorerer ofte trafikkregler (fordi JEG synes de er idiotiske), reglene og til tider kjører uforsvarlig, men har ingen problemer med å tåle en evenmen jeg er ikke over snittet narsisistisk eller har mange psykopatiske trekk av den grunn. Jeg er klar over at jeg bryter tuell konsekvens av det. Dvs jeg klager aldri som et kvinnfolk i ettertid hvis jeg skulle kjøre i skauen eller miste lappen. Er man med på leken etc.

Fredrik nevner dette med "multi-kriminalitet". Jeg har merket dette MANGE ganger. Siden jeg ikke følger veitrafikkloven blir man gjerne mistenkt for andre lovbrudd også - men jeg har god samvittighet. Betaler min skatt, bruker ikke narkotika, kjører ikke i fylla og tar stadig vekk "tak" i kjeltringer som stjeler. Jeg hater vinningskriminelle (dvs øst-europeere) som pesten. Beklageligvis bruker jeg bilen og veien til å få ut aggresjon, så jeg er et lettere mål for inkompetente, overbetalte offentlige tjenestemenn som ikke orker å gjøre jobben sin (bekjempe reel kriminalitet).

Werther: "men jeg er ikke over snittet narsisistisk eller har mange psykopatiske trekk av den grunn."

Nei kanskje ikke, men du er over snittet dum.

Om du selv også syns du kjører uforsvarlig er du en idiot som jkke burde ha lappen. Å kjøre for fort av og til er også å bryte reglene men det gjør vel de fleste av oss, jeg også. Men jeg kjører aldri slik at jeg føler det er uforsvarlig, når føreren selv ikke mener at kjøringen er forsvarlig er det farlig. Om du er en av de med halsbrekkende forbikjøringer håper jeg du snart havner i skogen ALENE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ingen intensjon om å engasjere meg noe videre, men i alle meningene her er det viktig å skille mellom forbrytelser og forseelser. Det bør man ha klart for seg når man sammenligner folk som kjører for fort med folk som stjeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...