Gå til innhold

Det er vel påtide å nekte ungdommer å kjøre bil i helgene.

Dolk
 Share

Anbefalte innlegg

Sitert fra Dagbladet artikkelen:

"Det var ingen bremsespor på stedet, men politiet mener begge bilene skal ha holdt forholdsvis høy fart."

Jaha? Så hva betyr dette? At de ikke rakk å reagere? At de ikke forstod situasjonen? At de tror de er bedre enn alle andre?

Jeg er spent på å se hva du, Dolk, har å kommentere på denne saken?

Hva med denne da? http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger/Her-stoppet-turen-p-Motorveien-2830786.html

Hva gjorde han så mye bedre enn "ungdommen"?

Er han her bedre enn nevnt ungdom? http://www.aftenbladet.no/lokalt/Snurret-rundt---og-forsvant-1917625.html

Kanskje hvis de to overnevnte hadde lekt seg som ungdom (og da snakker vi om på bane, eller kontrollerte forhold), så hadde de kanskje klart å kontrollere bilene sine?

Eller denne? http://www.aftenbladet.no/lokalt/sandnes/En-halv-mil-p-feil-side-av-veien-1988164.html

Er dette et tilfelle av "De eldre vet best"?

Denne var jeg selv vitne til: http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article5548738.ece

Stod i vanlig ettermiddagskø, ser i speilet, og ser denne idioten pløye seg gjennom tre andre biler som stod i ro.

Sier ikke at ungdommer ikke må roe ned holdningen og farten i trafikken, les mitt tidligere innlegg, men å dra alle over en kam er helt feil. Det er mye flaks, både for eldre og yngre, som gjør at det ikke blir dødsulykker av de eksemplene som jeg har nevnt. I nesten alle ulykker som involverer ungdommer ser du bremsespor, et tegn på at de har forsøkt å reagere. Det er disse sporene Politi bruker for å anslå hastigheten til gitt bil. I nesten alle ulykker som involverer den eldre garden, så er det ingen spor å finne. De har rett og slett ikke klart å reagere. Min far sier det selv, at da han var på min alder hadde han ingen problemer med å kontre en sladd på glatt føre, men idag strekker ikke reaksjonstiden til. Hvis vi heller hadde fokusert på å få lært ungdommer å takle situasjoner korrekt, så hadde ulykkesstatistikken sett bedre ut. Et par-tre timer - det er alt de får for å kjenne på kroppen hvordan det føles når alt går galt, og det er i mine øyne altfor lite. Få opp baner rundt omkring, la de "herje" litt, kjenne bilens fysiske begrensninger, kjenne sine egne begrensinger, så vil de tenke seg om før de forsøker noe slikt i trafikken. Noen råtne epler som vil tro de blir verdensmestre vil det alltid bli, men det er de samme som kjører forbi Lada'n din idag og skaper uhyggelige og farlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 268
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denne personen er tydelig ute etter oppmerksomhet eller syns det er moro å provosere andre. Bare la vær å kommenter i denne tråden så får vi se hvor langt han kommer med dette forslaget!

:)

Har lest innleg fra Dolk flere ganger på forumet og det virker stortsett som at han kun er ute etter å lage kvalme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye personlige meninger om trådstarter i denne tråden her... Dolk har unektelig et poeng. Problemet er heller hvordan det skal kunne gjennomføres. Når det gjelder begrensninger har man benyttet Epa-traktorer i Sverige i alle år, så ideen med redusert motorkraft lar seg gjennomføre. Jeg mener dog selv at Epa-nivået er FOR strengt...

Et alternativ er også førerkort i stil med det som benyttes på sykler, - at du må "jobbe deg oppover".

Når det gjelder kommentarer rundt Dolks Lada og sosialklient som yrke så er det lett å se folk lar seg provosere, og det er gjennomgående de med "kortere fartstid" i forumet (yngre lesere?) som lar seg fyre opp. Kan være Dolk faktisk har en Lada nå (noe jeg faktisk betviler med mindre det er en #2 bil?), man han har meg bekjent hatt ganske mye friskere biler på tunet enn det 3-serie gutta i forumet her som lar seg terge har, -og sannsynligvis vil komme til å ha de nærmeste årene.

Et lite tips til dere som kommenterer; Skill sak og person ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, du har så skrudd tenkemåte, og hvorfor i alle dager klipper du sammen en avisartikkel om en som har kjørt ut, også skriver du :

"det er vel på tide å nekte ungdommer og kjøre bil i helgene" ??!

For det andre, du skriver også :

"burde hatt fartssperre på 100km/t" at det går ann og bli så skrudd, tror du ikke det skjer stygge ulykker fra 100 og nedover, burde kanskje bruke riktig hjerne denne gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, du har så skrudd tenkemåte, og hvorfor i alle dager klipper du sammen en avisartikkel om en som har kjørt ut, også skriver du :

"burde hatt fartssperre på 100km/t" at det går ann og bli så skrudd, tror du ikke det skjer stygge ulykker fra 100 og nedover, burde kanskje bruke riktig hjerne denne gangen?

Det funker vel å skrive sånn, gjør det ikke? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker vel bedre å skrive sånn, gjør det ikke? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til dere som kommenterer; Skill sak og person ;-)

Skal ikke så mye til for å fyre opp noen her inne nei.

Dolk har et poeng, selv om jeg ikke er helt enig i løsningen han presanterte.

Kjøre opplæringen i Norge er alt for enkel på visse områder, men fartsperre er nok ikke løsningen. Men det å ikke kjøre helg/natt kan være et godt alternativ i prøveperioden.

Har man dog en jobb som krever dette kan man for eks få disp til å kjøre rett fra jobb og hjem.

Evt. det å kun ha lov til 1 passasjer om natten/helger kan også bidra positivt.

Ser man på statistikken så tror jeg faktisk at de fleste ulykker med fatale følger skjer i helgene der unge mennesker er involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Det er jo i helgene ungdommene skader seg og kjører seg ihjel, så for og hindre det så nekt alle under 25år å kjøre i helgene, og etter klokken 21:00 vanlig ukedag.

25? Jeg er 24 år, men ser ikke på meg selv som en ungdom. Er lenge siden jeg ble konfirmert for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Det er jo i helgene ungdommene skader seg og kjører seg ihjel, så for og hindre det så nekt alle under 25år å kjøre i helgene, og etter klokken 21:00 vanlig ukedag.

25? Jeg er 24 år, men ser ikke på meg selv som en ungdom. Er lenge siden jeg ble konfirmert for å si det sånn.

faktisk enig der.. jeg er og 24 og er vell ikke "ungdom" lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...