Gå til innhold

Det er vel påtide å nekte ungdommer å kjøre bil i helgene.

Dolk
 Share

Anbefalte innlegg

så vis det hadde komt en regel på at ungdom under 20 år har ikke lov og kjøre etter 21:00 skal politiet stå og stoppe vær bil som kjører? politiet har vel nokk og gjør ? tror aldri det kommer en regel der ungdom ikke har lov og kjøre etter 21:00 i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 268
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Litt faktaopplysninger sånn til ettertanke. Ikke pga at jeg er bastant enig i Dolks opprinnelige forslag. Men det er vel tvilsomt at statistikken under først og fremst gjelder godt voksne.

Ruspåvirkning: Føreren/fotgjengeren er påvirket av alkohol/narkotika/ medikamenter.

28 % av ulykkene.

Godt over fartsgrensen: F eks førere som har kjørt i 120 km/t på veg med fartsgrense 80 km/t (over ”beslagsgrensen”).

Ulykken: 19 % av ulykkene

Skadeomfang: 20 % av ulykkene.

Høy fart etter forholdene: F eks førere som har kjørt noe over fartsgrensen (men ikke over ”beslagsgrensen”) eller som ikke har tilpasset farten til føret, kurvaturen eller trafikkforholdene.

Ulykken: 27 % av ulykkene.

Skadeomfang: 26 % av ulykkene.

Manglende erfaring med kjøretøyet: Førere som kjørte et nylig innkjøpt kjøretøy eller lånt/ stjålet kjøretøy og hadde lite erfaring med dette.

11 % av ulykkene.

Manglende kjøreerfaring: Førere som har hatt førerkort under 1 år, førere som har liten erfaring på vinterføre eller førere som har kjørt svært lite de siste årene.

12 % av ulykkene.

Manglende informasjonsinnhenting: Uoppmerksomme trafikanter, f eks førere som ikke overholder vikeplikten eller fotgjengere som krysser vegen uten å se seg for.

32 % av ulykkene.

Feil ved hjul/dekk: Feil dekkombinasjon eller nedslitte dekk.

10 % av ulykkene.

Føler du for å sette deg inn i det kan alt leses her:

http://www.vegvesen.no/_attachment/183396/binary/353221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 22, jeg tror jeg har kjørt 300 000 i hvertfall. Begynner å få en viss peiling på hva det dreier seg om da.

Shit.. 60 000km i året?

Jeg kjørte 18,3 mil i snitt hver dag første året jeg hadde lappen, siden har det gradvis gått ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 000 km i året er ingenting for en som er glad i å kjøre bil, kjørte selv 30 000 første året, å da synes jeg ikke at jeg kjørte så mye engang.

Over til saken, dette er typisk ola dunk, "ånei, ulykke, lag en regel", her skal alt som er farlig forbys, om jeg hadde drept 10 stykker med en flaske cola kan du banne på at forslaget om colaforbud hadde blitt tatt opp, det er rett og slett helt utrolig og høre på. Her skal man forby alt som er farlig, er snart ikke forskjell på folk som sitter i fengsel og ikke gjør det her i landet. Man skal bli frarøvet friheten fordi noen cowboyer ikke klarer og kjøre på fartsgrensen. Av og til må man bare innse det, at slik er det og slik vil det alltid forbli. Man må finne andre løsninger enn å forby ungdom og kjøre bil i helgene, hva for et slagt utrolig teit forslag er det? Skal politiet bruke sine resurser på og stoppe bilførere og sjekke alder istedenfor å ta svindlere, dealere, terrorister, voldtektsmenn, drapsmenn og det som værre er? Heia Norge sier jeg da. Ja til billigere biler slik at en har råd til å kjøpe nyere bil, jeg var litt rå i trafikken når jeg var ung, klar, jeg hadde et vrak av en bil jeg ikke brydde meg om. Når jeg ble litt eldre kunne jeg kjøpe noe litt dyrere, men alikevell ikke noe flott som jeg alikevell ikke tar vare på. Tror mange hadde kjørt roligere om dem eide en litt nyere og finere bil som dem var glad i. For ikke å snakke om all sikkerheten i nye biler. Og ja til midtskille og bedre veier, kult å kjøre sikksakk i Norge vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du automatisk at politiet skal bruke alle ressursene sine på å sjekke at de som ikke skal kjøre bil på kvelden/natta ikke gjør det? (Ut ifra et tenkt scenario der dette er aktuelt) Hele poenget er jo da at OM man skulle blitt stoppa så kan det få konsekvens. Jeg skrev det som et eksempel at det kunne være en mulighet å ikke la de med for eks prøveperiode ikke kjøre natta om helgen. Ikke at det nødvendigvis må være slik. Jeg har mer trua på at ungdom/ferske sjåfører heller burde ha forbud mot å kjøre fullpakka biler nattes tider. Ofte kan man lese om unge personer i ulykker og da gjerne med flere unge mennesker i bilen.

Husker selv fra da jeg var fersk sjåfør og man trodde faktisk man eide veien, kjørte venner til fest og hjem med musikk på full guff osv. Jeg ser jo nå at det ikke var direkte trafikk sikkert. Men slik vil man jo/forstå se når man blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere (sen 80 / tidlig 90-tall) var det faktisk slik at politiet var mye mer synlig kvelds og natt-tid, før stat og kommune fant ut at de skulle spare seg til fant. Selv om man ikke nødvendigvis ble stoppet hadde dette helt klart en svært prevantiv virkning på både bruk av alkohol, bilbelte og ikke minst fart. Så om et forslag/lovendring vedr overgang til tidssoner for å begrense skadeomfanget for bilister under en gitt alder ville latt seg gjennomføre? Så definitivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker selv fra da jeg var fersk sjåfør og man trodde faktisk man eide veien, kjørte venner til fest og hjem med musikk på full guff osv. Jeg ser jo nå at det ikke var direkte trafikk sikkert. Men slik vil man jo/forstå se når man blir eldre.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du automatisk at politiet skal bruke alle ressursene sine på å sjekke at de som ikke skal kjøre bil på kvelden/natta ikke gjør det? (Ut ifra et tenkt scenario der dette er aktuelt) Hele poenget er jo da at OM man skulle blitt stoppa så kan det få konsekvens. Jeg skrev det som et eksempel at det kunne være en mulighet å ikke la de med for eks prøveperiode ikke kjøre natta om helgen. Ikke at det nødvendigvis må være slik. Jeg har mer trua på at ungdom/ferske sjåfører heller burde ha forbud mot å kjøre fullpakka biler nattes tider. Ofte kan man lese om unge personer i ulykker og da gjerne med flere unge mennesker i bilen.

jeg tror ikke at politiet kommer til og stoppe vær bil på veien og bruke alle ressursene sine på det. men politiet har vel nok og gjør og vis de skal ha kontroller så sjeldent som de har farts kontroller så kommer ulykkene ikke til stoppe. men forstår hva du mener. det med at det vil få straff vis de blir stoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo ikke kjøpe øl etter 20/18 så hvorfor ikke..

Det er ikke alle som burde få lov til å kjøpe øl i det hele tatt spør du meg,det samme med bilkjøring .Kansje alle skulle tatt en iq test for å få lov til noe som helst i det hele tatt i dette landet!!!!!!!

Dette blir bare mer å mer IDIOTISK

IDIOTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo ikke kjøpe øl etter 20/18 så hvorfor ikke..

Det er ikke alle som burde få lov til å kjøpe øl i det hele tatt spør du meg,det samme med bilkjøring .Kansje alle skulle tatt en iq test for å få lov til noe som helst i det hele tatt i dette landet!!!!!!!

Dette blir bare mer å mer IDIOTISK

IDIOTI

Det innlegget her likte jeg. Norge er en lekegrind. Alt er farlig osv. IDIOTI!!! :angry::stupid:](*,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...