Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det interessante i denne sammenhengen er nettopp den lange historien. Selve navnet S-klasse er egentlig bare et akronym som dekker over det tyske begrepet "Sonderklasse" som betyr noe i retning av "spesialklasse" i betydningen av spesielt høy luksus/komfort.

Den første S-klassen kom med W116 i 1972, men dette betyr selvfølgelig ikke at Mercedes-Benz ikke hadde tilsvarende luksusmodeller før den tid. Man skiller derfor mellom ny og gammel S-klasse. Med litt god vilje kan man hevde at S-klassens historie går tilbake til 1924 med Type 630. På den tiden ble byggingen av selve karosseriet satt bort til eksterne karosserimakere (coachbuilders)... f.eks Karosseriewerk Papler & Sohn GmbH, mens Mercedes-Benz og de andre bilprodusentene sto for chassis, motorer og drivlinjer. Bilprodusentene hadde imidlertid ofte et samarbeide med rene spesialister og en av disse var Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH. Mercedes-Benz Type 630 og den senere mer berømte W06 SSK (Super Sport Kurz) anno 1928 var begge primært konstruksjoner utviklet av Ferdinand Porsche.

Type 630 ble benyttet som basis for W07 anno 1930. Den modellen er mer kjent som den såkalte "Großer Mercedes" eller Mercedes-Benz Type 770. Dette var bilen bl.a Adolf Hitler benyttet da han og de andre lederne av Nazityskland lot seg hylle i parader etc. W07 fikk en større facelift i 1938 og i den sammenhengen ble selve modellserien endret til W150. Den kommende verdenskrigen (1940-45) og følgende av denne krigen satte naturligvis en begrensning for videre utvikling av W150, men i 1951 var de klar med W186 eller mer kjent som Mercedes-Benz Type 300 eller "Adenauer 300´er" etter Tysklands første forbundskansler (1949-63), Konrad Adenauer (1876-67).

Adenauer sto bl.a bak et økonomisk mirakel ("wirtschaftswunder") for Tyskland og dette førte til en massiv øket velstand for folk flest. En ny middelklasse utviklet seg og disse etterspurte påkostede biler. W186 ble derfor utviklet i flere forskjellige varianter der W186d (W189) ble utviklet videre til W100 eller mer kjent som Mercedes-Benz 600 Pullman. Den andre mer nøkterne linjen (les: middelklassen) ble utviklet videre på basis av de ordinære W186 modellene og den kjenner vi bedre som W187 eller Mercedes-Benz 220. Fra denne modellen går historien videre i en rett linje til dagens S-klasse... W221... :)

Mercedes-Benz W186

ih9egle943lj8mworb5i.jpg

Et interessant fenomen med W186 er at vi i relasjon til dagens S-klasse (W221) kjenner igjen de markante sideskjermene foran og bak. Disse finnes ikke på noen av de andre S-klassene i perioden W112 tom. W220.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt w126, w220 samt E32 E38 E65... S-klassen har hele veien gitt ett litt mer eksklusivt inntrykk...

Det der er også litt øyet som ser, E32 var totalt overlegen W126 da BMW lanserte modellen i 1986. Både teknisk og designmessig overgikk den Mercedesen, noe som også bare skulle mangle da W126 hadde vært på markedet siden 1979. Nå var BMW også inne i en god periode, de etablere seg godt i premiumklassen og bilene dems var svært godt bygget og solide. Mercedes svarte med W140 i 1991 som plutselig gjorde at E32 så gammel ut, W140 oppleve på sin måte det samme som E65 opplevde 10 år senere. Enten likte folk det dem så eller så hatet dem det, en S600 med 408 hester fra en V12er hjalp selvsagt på " humøret" Med E38 fra 1994 så gjorde BMW alt riktig. Nå hadde de en bil som så veldig elegant ut, kjørte meget godt til en bil i sin klasse å være. Bedre ble ikke situasjonen for W140 at designet dens verken var tidløst eller elegant, samt at på denne tiden så dalte kvaliteten på Mercedes mens BMW bare bygget bedre og bedre biler.

W220 var en linjelekker og moderene bil da den kom, men ikke på samme måte som storheten tidligere S klasser har stått for. Det samme må jeg si om W221 fra 2006, en usedvanlig lekker bil sammenliknet med E65 men det er også det eneste jeg føler den overgår BMWen på. De siste åra så synes jeg 7-serie og S Klasse har ligget veldig gjevnt med hverandre, noe annet er tilfelle med 5 serie og E klasse. Her har ikke Mercedes laget en skikkelig bil siden W124, mens 5 serien har stadig blitt bedre og bedre å regnes som blandt de beste bilene i klassen.

Det er iallfall mitt syn på denne saken. Men du for en historie og arv det er i Mercedes, de har så mange fascinerende og flotte modeller bak seg. Og jeg mener at de så smått er på vei tilbake, både i fantastisk design på nye modeller og fremragende teknikk. Men så er konkurransen blitt skarp også, Audi er skikkelig i skuddet om dagen så både MB og BMW må passe sine plasser i premiumklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... vi kan ikke skrive historien om Mercedes-Benz S-klasse uten å fortelle litt om hvordan BMW´s 7-serie kom frem. Den første 7-serien som vi kjenner den var E23 i 1977, men historien begynner naturligvis mange år før dette.

Den aller første modellen fra BMW, som med litt god vilje kan kalles en større modell (i BMW sammenheng), var 319 anno 1935. Den var en todørs cabriolet, men med fire sitteplasser (altså en åpen fireseter... noe som ikke var helt uvanlig på den tiden). Motoren var en rekkesekser på 1,9 liter som ytet 45 HK. Tiltross for at 319 hadde fire sitteplasser var den en liten bil i forhold til den 10 år eldre Mercedes-Benz 630 som var konstruert av Ferdinand Porsche. 630 hadde også en rekkesekser, men den var på 6240 cm3 og ytet 140 HK med ladeluft (kompressor).

BMW 319

knb12dfe3uh64r66zzdb.jpg

Et artig bilde fra 1928 av Mercedes-Benz 630 med Rikspresident Hindenburg og Afghanistans Kong Amanullah Khan i Berlin

fb60na10yotdihu6t3mz.jpg

Allerede året etter presentasjonen av 319 kom 326... og den kunne leveres som en fullverdig sedan med fire dører. Motoren var en videreutvikling av rekkesekseren i 319, men med 50 HK. 326 var en populær modell og det hører med til historien at modellen etter krigen i 1949 dukket opp som EMW 340 i Østtysk regi. Forklaring var at BMW´s fabrikk i Eisenach havnet på Østtysk territorium etter krigen (altså sovjetisk demarkeringssone) og kommunistene var ikke mindre frekke enn at de begynte å produsere 326 med rester fra den gamle fabrikken. Først under navnet BMW 326, men dette ble påklaget av BMW og navnet derfor endret til EMW 340. EMW står forøvrig for Eisenacher Motorenwerk. Dette navnet ble senere endret til AWE (Automobilwerk Eisenach) og endelig Wartburg.

BMW 326 under en Naziparade i 1938 i det daværende Sudetenland i Böhmen (Tsjekkia)

7xzu7pbanp3tr15ht8k7.jpg

I 1939/40 kom BMW´s første egentlige limousine... 332. Dette var en forserie, men på grunn av krigens utbrudd i 1940 ble produksjonen stoppet. Motoren var stadig den samme rekkesekseren på knapt to liter, men med 55 HK. Modellen kjennetegnes på det såkalte "ponton" karrosseriet som ble mer kjent med etterfølgeren 501/502 etter krigen i 1952.

Selve fenomenet "ponton" var et uttrykk for en aerodynamisk stilretning som ble populær 30 og 40-tallet. Stilen markerer en overgang til mer runde former (les: pontoner er runde flytende legemer som brukes i forbindelse med f.eks sjøfly) og ikke minst biler uten attributter som f.eks stigebrett. Mercedes-Benz W120 blir ofte kalt for "Ponton" Mercedes.

BMW 501/502... eller bedre kjent som "Der Barockengel" (barokkengelen) kom i 1952 og var en fullverdig luksuslimousine med V8 motor og alt som hører til. Motoren var en nykontruksjon, men resten av bilen var stort sett basert på 332... derfor navnet "Der Barockengel". Modellen var ubehjelpelig gammeldags i designet... dog med et stort unntak av 3200 CS (532) "Bertone" som kom i 1962 og var basert på 501.

Motoren var først en variant av den gamle rekkesekseren på to liter (nå med 65 HK), men allerede i 1954 (502) kom BMW med en V8 på 2580 cm3 som ytet 100 HK. Denne motoren ble videreutviklet og i 3200 CS "Bertone" var sylindervolumet på... riktig gjettet... 3,2 liter eller mer korrekt 3168 cm3. Effekten var relativt fornuftige 160 HK.

Det finnes også et par andre modeller som mer eller mindre er basert på 501/502 og det er cabrioletten 503 anno 1956 og ikke minst 507 som var en åpen sportsvogn... begge designet av Albrecht Graf von Goertz.

BMW 501

15zr7mse7izhkubo6occ.jpg

BMW 3200 CS "Bertone"

7igkxxo90i6wb5ad1e59.jpg

I 1968 kom E3 eller for de litt eldre av oss modellen som dannet grunnlaget for BMW´s kallenavn "Baader Meinhof Wagen" (etter den tyske terroristorganisasjonen Rote Armee Fraktion (RAF) som ble notorisk kjent for å stikke av fra div. terroraksjoner i nettopp E3 modeller). E3 er en fullverdig BMW luksuslimousine som vi kjenner det idag. M30 rekkesekseren dannet basis og fantes helt opp til 3210 cm3 der den ytet 200 HK. Modellen hadde for tiden glimrende kjøreegenskaper og klarte som best 0-100 Km/t på 8,5 sekunder samt en topphastighet på 210 Km/t. E3 kom også som coupé... E9... og dette er etter min mening blandt BMW´s aller mest elegante modeller... :)

BMW E3

vyzoagjv3517bh9pc4m9.jpg

BMW E9

p3mroq8ni8s1e0aqjwcj.jpg

Neste modell er den første egentlige 7-serien... E23 anno 1977, men den kjenner vi... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... og jeg tror ikke at det er mye å bekymre seg over når det gjelder spesielt Tesla Model S. Den største trusselen såvidt jeg kan se er om dagens batteripakke blir redundant om la oss si fem år pga. nye og bedre batterier (eller alternativ teknologi)... og Model S ikke kan oppgraderes til disse batteriene. 8-10 år er lang tid når det gjelder batterier og jeg er ikke sikker på om dagens batterier er teknisk holdbare i så lang tid (sjansen for at de blir teknisk utdaterte er stor).

Alternativ teknologi kan f.eks være hybridbiler, som f.eks Porsche (og dermed VAG) er en stor fortaler for. Jeg leste nylig et intervju med Ferdinand Piëch (Ferdinand Porsches barnebarn og nestor samt storaksjonær i VAG/Porsche) der han fremhever nettopp hybridbiler som vesentlig bedre enn rene elektriske biler. Det er ingen tvil om at Tesla vil få problemer hvis det er denne veien utviklingen går og Piëch pleier å ha rett. På den annen side har Tesla allerede et overbevisende kommersielt produkt og dette kan man vanskelig argumentere mot.

Apropos fantastiske bensinbiler... jeg vil ha... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig fint oppsummert den posten din om BMW sin Luksus historie :) Jaggu lærte jeg ikke ett og annet nytt også :wink:

Er helt klart at Mercedes har langt lengre luksus aner enn hva BMW har, de har jo alltid vært gode på luksus og topp kjørekomfort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer elbil:

Tesla fra 10:50:

http://www.autoline.tv/show/1647

Artikkel på e24:

http://e24.no/bil/folk-har-mistet-inter ... l/20302241

Interessant diskusjon under. (Noe fanatisme begge veier, men en del interessante synspunkter)

Kan også nevne at det står en på Alnabru nå hele uka. Det var visst massivt trykk der i går, og det virket visst som de fleste der faktisk hadde bestemt seg, og skulle ha en. Både Tormod (daglig leder) og Thomas (tidligere kollega) har bestilt Performanceutgaven med størst batteri :) Jeg har bestilt prøvetur når de får den levert neste år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig interessant... fyren på høyre side av panelet understreker at rekkevidden på Model S Signature Performance minst er ca 350 Km. Dette oppnådde han "real life" da han flekket rundt i Chicago området uten å spare på strømmen. Ren demokjørsel med stop & go og maksimal akselerasjon. Model S Signature Performance er modellen med 416 Hk og 600 Nm. Vi snakker F10 M5 ytelser... kombinert med et fantastisk design og praktisk brukervennlighet på alle områder... :)

Panelet påpeker dog at de har et par mindre bekymringer vedr. bilen. De er bl.a usikre på om Tesla har den nødvendige erfaringer med å produsere biler i dette segmentet (US$ 100K ++). Vil den opplevde kvaliteten være tilfredsstillende også etter 7 års intens bruk ? På den annen side understreker panelet at både Toyota og Mercedes-Benz eier hver deres andel av Tesla og at dette burde sikre at kvaliteten holder den nødvendige standarden. Jeg har trua... 8)

Forøvrig... denne Glenn Schmidt fra BMW har jo helt mistet et viktig poeng når han sier at hestevogner i sin tid ble utfordret av bilen. Temmelig mange coachbuilders sadlet om (sånn bare for å bruke et passende uttrykk) uten problemer og tjente på den måten mye mer penger på å være karosserimakere i bilbransjen. Svært mange av de kjente bilmerkene og bilmodellene fra 20 og 30-tallet hadde karosserier bygget av selvstendige coachbuilders. En av de mer kjente var Karosseriewerk Papler & Sohn GmbH i Köln. Dette firmaet ble etablert allerede i 1868 og de bygget deres første bilkarosserier i 1908 for Ford og Adler. Fom. 1923 bygget de karosserier for Opel, men allerede i 1930 fikk de en kontrakt med Mercedes-Benz og datidens helt store premiummerker... Maybach og Rolls-Royce.

En av de aller fineste fra Karosseriewerk Papler & Sohn GmbH... Mercedes-Benz SSK "Papler" anno 1930

7szgv3s7i4fz89aiy353.jpg

63f86vzf3uecr113dv0g.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og slett helt nydelig den 911. Stopp filmen på 1:25 og se de linjene! Kjørte forbi en lik 911 her i uken. Ble til at jeg rygget tilbake å ble sittende i bilen å bare kikke.

Synes det er utrolig kjekt at Porsche på sine 911 biler har valg (og klart) å holde de samme formene opp gjennom tidene. Finnes ikke én stygg Porsche 911 etter egen mening. Noen mindre fine enn andre vel å merke (tenker da 964 og 996 preface)

Tør jeg trekke det så langt som å si at de ikke finnes noen stygge produserte Porscher? Nå skal det sies at jeg er en noe over gjennomsittet Porsche entusiast.

På den andre siden kan man på Porsche mueseet se at Porsche har hatt noen mindre vellykketede eksperimenter. En guds lykke at de aldri kom ut :)

F.eks. Porsche Panamerican

d7d7ywntd1zi54raa2ud.jpg

928 stasjonsvogn

7xdyfpfuyj7pepnt1m5i.jpg

Og c88. Skal da sies at dette bare var en studieoppgave utført av noen asiatere. Så har nok ikke vert i nerheten av å lukte på Porsches produksjonshaller. Men den står nå på Porsche museet hvertfall. Kan ikke helt se for meg at den har de samme spesifikasjonene og egenskapene som Porsche er kjent for :P

pxdlx61ezb7fkzxx8whx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":gwydd61s]Akkurat det at Toyota og Mercedes-Benz eier hver deres andel av Tesla er jo interessant. Det betyr at de har troa.

PÅ den annen side av teknoskalaen:

Bugatti Head of Design's Personal 911 Project:

Nydelig... mye fokus på Fuchsfelgene (og de burde være standard på en G-serie), men Magnus Walker har etter min mening en bedre touch på disse felgene... sorte/grå med en smal alu/kromkant som kontrast... mye finere.

Ellers kan jeg ikke fri meg fra introduksjonen til denne videoen. Messe Berlin bygningen anno 1936/37 er tysk industridesign så det holder... "Quadratisch, Praktisch, Gut"... effektivt design i beste "less is more" tradisjon... akkurat som Porsche 911 (... og tidsperioden er ikke helt tilfeldig valgt)... 8)

9w9rjnz1r8zroig4ufab.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...