Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Nydelig... det blir ikke mer klassisk når det gjelder sportsbiler på den billige siden av Ferrari og Jaguar fra den samme tiden. Frem tom. 1968 hadde ur-modellen også knapt 6 cm kortere akselavstand. Dagens 991 er kjempestor i forhold med en akselavstand på 2450 mm vs. 2211 mm for den første ur-911´en. (til sammenligning har f.eks E46 en akselavstand på 2725 mm). 911 og 912 delte chassis og var en markedsføringsmessig gimmick for å skille de firesylindrede modellene fra de sekssylindrede modellene. 912 gjorde det ikke akkurat lettere for mannen i gata å forstå forskjellen på VW og Porsche. Allikevel... en kul modell... 8)

vizlh1dro8og1x9ch26i.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Så 912 er en 4-sylindret 911? Var litt usikker på hvor 912 kom inn i bildet, siden 911 fra samme tid ser helt lik ut.

Må si klassikere appellerer mer og mer til meg. Tror likevel den ultimate klassikeren for meg er en BMW E9. Ta ned alle vinduene og bare cruise rundt i sakte fart.

4007188966_9c7733f940_o.jpg

400642245948df553966o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo det designet der...Drev og så på Natiol/discovery her om dagen på "Megafabrikker" der dem bygger Panamera...Men der sa direktøren at "nei dette er en helt ny model og vi har aldri tenkt i slike baner tidligere"... Da måtte jeg le litt...

Men det er nesten skremmende hvor moderne (lik dagens modeller) 989 ser ut... Men så kan man vri det og si at Porsche ikke har endret designet sitt på over 20 år heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panamera er temmelig unik (også i Porsche sammenheng) hvis man ser på hvor hurtig den er i forhold til størrelsen og vekten. Det er flere årsaker til at prosjektet 989 aldri ble en realitet. Økonomisk var prosjektet uten tvil et for stort løft for Porsche på slutten av 80-tallet, men selve konseptet med en relativt compact sedan vis a vis f.eks BMW E32 og Mercedes-Benz W140 var temmelig håpløst. Stort bedre er ikke argumentasjonen om at 989 skulle konkurrere med BMW E31 eller Mercedes-Benz C140. Porsche forsøkte etter min mening med 989 å skape et marked som ikke eksisterte på 80 og 90-tallet... "Gran Coupé" nisjen var ganske enkelt for smal/trang. Ergo vil jeg hevde at direktøren i det aktuelle programmet har sine ord i behold. Porsche har aldri hatt en modell som er i nærheten av Panamera som konsept.

Aston Martin Vanquish... brølet fra den selvpustende V12 motoren på 6,0 liter og 573 HK er fantastisk... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig! Men jeg forsto ikke helt. Er dette en oppfølger til DBS?

Trodde Vanquish var den lille jeg. V8 Vanquish og V12 Vanquish er vel den "lille", og DB9 og DBS de store?

Jeg tar gjerne en helt vanlig V8 Vanquish. :D

Aston_Martin_v8_vantage_2008_coupe_hardtop_with_7_spoke_rims_night_photo_car_reviews_1024x768.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er praktisk talt like store... akselavstanden er den samme, men Vanquish er 0,5 cm bredere og 1,4 cm høyere. Vanquish er til tross for dette ca. 55 Kg lettere enn DBS. Selv med den store V12 motoren på 6,0 liter påstår Aston Martin at vektfordelingen er 50:50... det er imponerende!

Med V12 motoren på 573 HK går 0-100 Km/t løs på 4,1 sekunder (tenk at Panamera Turbo S er 0,5 sekunder hurtigere enn dette) og topphastigheten er i området rundt 295 Km/t.

http://www.astonmartin.dk/

8sjs7b60x7chjsoyt86f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er praktisk talt like store... akselavstanden er den samme, men Vanquish er 0,5 cm bredere og 1,4 cm høyere. Vanquish er til tross for dette ca. 55 Kg lettere enn DBS. Selv med den store V12 motoren på 6,0 liter påstår Aston Martin at vektfordelingen er 50:50... det er imponerende!

Med V12 motoren på 573 HK går 0-100 Km/t løs på 4,1 sekunder (tenk at Panamera Turbo S er 0,5 sekunder hurtigere enn dette) og topphastigheten er i området rundt 295 Km/t.

http://www.astonmartin.dk/

[ Bilde ]

Jeg tenkte i hovedsak på prislappen. :)

Er ikke Vanquish 30-40% dyrere enn DB9?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prislappen på en Aston er surrealistisk høy uansett modell så den har jeg ikke oversikt over. Jeg tror helt klart at en Porsche gir mer for pengene for å si det på den måten... :)

Grattis til Jonr´n... en Porsche er alltid morsomt. 911 Turbo går jo fælt da, men mye vann har rent ut i havet siden begynnelsen av 2000 tallet da 996 Turbo var ny. Porsche Panamera Turbo S er f.eks hele 0,6 sekunder hurtigere 0-100 Km/t og har en høyere topphastighet. Slikt er selvfølgelig kun av akademisk interesse, men 0,6 sekunder på dette nivået er en evighet. Det er spesielt gear og drivlinje som har opplevd noe nær en revolusjon i løpet av de siste 10 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":2znay05c]Nydelig! Men jeg forsto ikke helt. Er dette en oppfølger til DBS?

Trodde Vanquish var den lille jeg. V8 Vanquish og V12 Vanquish er vel den "lille", og DB9 og DBS de store?

Jeg tar gjerne en helt vanlig V8 Vanquish. :D

[ Bilde ]

Du tenker på Vantage, ikke Vanquish ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...