Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Hvor finnes dokumentar om Knopfler, adivass?? Den kunne jeg tenkt meg og se. Han er en av de gitaristene i verden som jeg respekterer mest, sammen med Angus Young og John Petrucci... Egentlig tre forskjellige typer musikk, men alle tre, på hver sin måte er fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finnes dokumentar om Knopfler, adivass?? Den kunne jeg tenkt meg og se. Han er en av de gitaristene i verden som jeg respekterer mest, sammen med Angus Young og John Petrucci... Egentlig tre forskjellige typer musikk, men alle tre, på hver sin måte er fantastisk!

http://www.youtube.com/watch?v=H2MPAR1p ... re=related En time well spent!

Og her har vi én time til om pink floyd for de som måtte være interesserte. http://www.youtube.com/watch?v=4ALs3ZRbIUo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte meg ned for å se dokumektaren om knopfler i går, og jeg angrer ikke. Har sett lignende før, men ikke samme vinkling. Respekten for knopfler ble ikke noe mindre, og det klødde fort i fingrene etter å finne frem en gitar. Mener forøvrig bestemt at BBC har laget en veldig god dokumentar om floyd som er verdt å se (skal dog ikke si det for 110% sikkert at det var BBC) .

Men du fredrik, jeg lurer litt på hva du mener med at knopfler er blitt gammel? Er det stilen eller stemmen? F.eks sangen this is us sammen med emily loue harris er jo en morsom up-beat låt som jeg personlig synes er fantastisk. Like så så har plata get lucky flere flotte sanger, der tittelsporet eller border reiver må være min favoritt..

Når jeg tenker meg om, kan det være innslagene av folkemusikk som ikke slår ann hos deg?

Ja... det er først og fremst stilen og fasongen på Knopfler som viser at han etterhvert er en eldre herremann. Det er imidlertid ingen tvil om at han stadig er en både vital og flink gitarist. Jeg har ingen problemer med å høre på hans senere produksjon, men det gir meg ikke det samme kikket som hans tidligere plater tom. "Sailing to Philadelphia".

Apropos bra dokumentarer vedr. Pink Floyd. Denne er absolutt verdt å bruke tiden på (litt irriterende undertekster though)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris Harris on Mazda MX-5 Mrk.I... :)

Chris er barsk mot den gamle MX-5´en, men det er verdt å tenke på at den snart er en 24 år gammel konstruksjon. Jeg husker min Porsche 944 som bedre når det gjelder bl.a balanse og agilitet, men ikke enormt mye bedre... og på midten/slutten av 80-tallet var 944 mer eller mindre standarden i denne klassen.

Min gamle MX-5 i 1990... :love:

x9gvcuyvi2yfg3bw858j.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en kåring på discovery en gang. Husker ikke nøyaktig hva den var for, men mx5 var hvertfall på toppen av kåringen et eller annet sted.. Alle ekspertene var enige i at det var en fantastisk konstruksjon, men ingen ville bli sett i en. Ikke en gang dama som satt i panelet :lol:

Skal dog gå med på at det ser ut til å være en veldig bra konstruksjon, men jeg foretrekker "storebror" s2000. Den skal folk få se meg i :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbildet da Mazda utviklet MX-5 var MG Midget. Det var en britisk og utrolig populær roadster som ble produsert i perioden 1961-80. Den hadde sin storhetstid i perioden 1961-75. MG står for Morris Garage og ble etablert allerede i 1924. Modellnavnet "Midget" (dverg) stammer fra 1929. Det er med andre ord snakk om en temmelig lang bilhistorisk tradisjon.

MG Midget var kjent for fine sportsbilegenskaper... liten, lett, god vektfordeling, og gode ytelser. Dette gjelder også Mazda MX-5 og det er flere årsaker til dette. Mazda gikk seriøst til oppgaven og implementerte bl.a en rørramme rundt transakselen/kardangen for å stive opp den åpne konstruksjonen. Dette er hovedårsaken til de fine kjøreegenskapene. I likhet med Porsche 944... både var og er MX-5 utrolig populær i racingsammenheng. Et stort bedre predikat kan ikke en sportsbil få og da spiller det nesten ingen rolle om noen synes at den ikke er maskulin nok. Dette er en skjebne MX-5 deler med bl.a Ford Mustang Mrk. I og Porsche 924 (937)... altså modeller med opp til og med 375 HK fordelt på 930 Kg... :)

Inside_4.jpg

MG Midget Mrk. III

1xkubj5ym9k7yqkcbc0s.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde nylig en MX5 NB? med 1.8 literen.. Hadde _veldig_ høye forventninger på forhånd, dessverre stod ikke opplevelsen til forventningene. Syntes rettogslett at den var litt kjedelig. Og myk.

Nå har jeg juksa litt med 1-serien, kan være at jeg er litt bortskjemt mht grep pga den. Hadde bare forventet at den skulle gå bedre og ha mer tillitsvekkende kjøreegenskaper.

Mine 4 beste (og værste?) bilår har jeg i en MR2 MK1. Årene i den gjør at jeg dømmer andre biler relativt strengt. Den hadde bare en morrofaktor som langt overgår det MX5'en presterte. Det å høre motoren bakfra er i mine øyne eufori i seg selv :wink:

Mr2GammeltXX.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota MR2 Mrk. I. var en fin konstruksjon, men det er en vesentlig forskjell på et konsept som innebærer midtmotor og i prinsippet en lukket konstruksjon og en ekte cabriolet med frontmotor. MX-5 stilte med et handicap allerede i utgangspunktet i forhold til MR2.

Når dette er nevnt var MR2 en formidabel motstander... ikke så mye mot MX-5, men mot den langt tidligere Porsche 924 (MR2 kom på markedet allerede i 1984). Både vekten og motoreffekten var nogenlunde identiske... den avgjørende forskjellen var Porsches grunnleggende chassisteknologi mot midtmotorkonseptet. MR2 var klart bedre på bane og landeveier, mens Porschen slo kraftig tilbake i høyere hastigheter. Mot 924 Turbo (931) kom imidlertid MR2 til kort... og i 1986 kom 944 Turbo (951) og da hadde japanerne ingenting å stille opp mot den tyske overmakten... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, i andre ikke fullt så "kjedelige" land kom MK1 med kompressor. Motoren het da 4A-GZE vs 4A-GE som jeg hadde i min.

Denne utgaven var standarden i de fleste land fra -87 til MK2 tok over stafettpinnen.

Her snakker vi 145hk, 190nm og 0-100 på 6.5sek.

924 turbo klarer ifølge carfolios mest optimistiske tall samme disiplin på 7sek.

Etpar funfacts: MR2 MK1 var resultatet av Toyotas samarbeid med Lotus og toppen er faktisk produsert av Yamaha :)

Jeg hadde 50kg sand foran i min MK1, dette gjorde utrolig mye med bilens oppførsel. Både på glatt føre og i "høye" hastigheter.

Jeg har faktisk aldri rattet verken 924 eller 944, men hver gang jeg i mitt MK1-eierskap drømte om bil med flere seter var det 944 jeg endte opp på.. Kunne tenkt meg å i det minste prøve en 944. Må innrømme at jeg er litt redd for driftskostnader mht det å faktisk eie en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompressorversjonen av MR2 har jeg hverken hørt om eller møtt i virkeligheten, men den virker jo interessant med tanke på at det handler om en midtmotor konstruksjon. Porsche 924 Turbo (931) var en god del hurtigere enn de offisielle tallene tilsier. Mye pga. en grov turboteknikk. Noen endret også motoren slik at de i praksis hadde en 924 Carrera GT (937) med 210 HK. Du burde absolutt prøve en senere 944... f.eks en 944 Turbo eller 944 S2... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota MR2 Mrk. I. var en fin konstruksjon, men det er en vesentlig forskjell på et konsept som innebærer midtmotor og i prinsippet en lukket konstruksjon og en ekte cabriolet med frontmotor. MX-5 stilte med et handicap allerede i utgangspunktet i forhold til MR2.

Når dette er nevnt var MR2 en formidabel motstander... ikke så mye mot MX-5, men mot den langt tidligere Porsche 924 (MR2 kom på markedet allerede i 1984). Både vekten og motoreffekten var nogenlunde identiske... den avgjørende forskjellen var Porsches grunnleggende chassisteknologi mot midtmotorkonseptet. MR2 var klart bedre på bane og landeveier, mens Porschen slo kraftig tilbake i høyere hastigheter. Mot 924 Turbo (931) kom imidlertid MR2 til kort... og i 1986 kom 944 Turbo (951) og da hadde japanerne ingenting å stille opp mot den tyske overmakten... :)

Nå var jo ikke akkurat Porsche og Toyota direkte konkurrenter selv om "prinsippet", sportsbil, var den samme... Så det er ikke så rart at Mr2 ikke holdt følge i høyere hastigheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett mange MR2´ere her i Danmark... maks 8-10 stk. i løpet av 12 år. De fleste har nok rustet bort i likhet med MX-5 Mrk. I. (som også er plaget av rust). Idag så jeg faktisk en tidlig Porsche 924 (pre 1980) i nabolaget. Den var indischrot og 100% original inkl. felgene. Helt nydelig var den, men disse går det dessverre også 3-4 år mellom hver gang man spotter. De klarer seg godt mot rusten, men er temmelig dyre å vedlikeholde. Mange vitale deler er ikke tilgjengelige i alminnelig salg og selv på ebay er prisene temmelig stive.

Det går en slags "memorabilia" når det gjelder nogenlunde alminnelige, men interessante eldre biler om dagen. Prisene er på full fart oppover og folk bruker penger på å sette bilene istand igjen. Porsche 914 og 924 er klart undervurderte og derfor morsomme å ha. Tilsvarende også med Peugeot 205 GTi og ikke minst Alfa Romeo GTV... :)

BMW E21 og E30 er jo klart en viktig del av 70 og 80-tallet og burde være like interessante, men spesielt E30 er det langt mellom de gode eksemplarene. De fleste er dessverre oppbrukt for lenge siden.

Wicky 30+ : Joda... Porsche 924/944 fikk god markedsmessig motstand av Toyota modeller som nettopp MR2 og Celica Mrk. IV. Toyota Supra Mrk. II og III ga både Porsche 928 og BMW E24 fornuftig konkurranse i GT-klassen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...