Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Sjansen for å oppleve et økonomisk mareritt har alltid vært en risiko for selv den mest pertentlige eier av en Porsche. Dette fenoment er ikke spesielt relatert til Porsche, men gjelder alle sportsbiler av dette kaliberet. Noen bilmerker er værre enn andre og Porsche er bestemt ikke blandt de værste, men vi snakker realtivt store penger hvis man er uheldig.

Moralen er som alltid... keep it simple... så er det færre ting som kan gå istykker. Jeg er i tillegg temmelig sikker på at hvis man har en Cayenne med 340 HK så blir hestekreftene flittig brukt også. Slitasjen på understel, drivverk og dekk er stor og kostnadstrollet vil på et eller annet tidspunkt stikke hodet ut av boksen. Derfor er det viktig å ikke være eieren av bilen som sitter igjen med disse kostnadene. Sjekk at de dyre tingene allerede er skiftet.

Jeg har hverken tid eller plass (mangler bl.a garasje) til en entusiastbil nå. Jeg er også litt usikker på hva slags entusiastbil jeg vil ha når alt kommer til alt. Stor motor og høye ytelser er ikke viktig så jeg vil være mer enn tilfreds med en 924S eller en E85 2.2. Når det gjelder W201 er tilstanden på bilen viktigere enn hvor stor motoren er. Jeg vil ha en facelift og blir det en 190D med manuelt gear som er den mest fornuftige; så tar jeg den. Det er forskjellige følelser og motivasjoner på spill når det gjelder disse bilene. Noe taler for Porschen, mens annet taler for BMW´en eller Mercedesen. Det er nok lettest å finne en fin Z4... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En W201 med dieselmotor er heller ikke mitt førstevalg, men hvis det er dette som må til for å få en W201 i fornuftig stand skal jeg nok klare å leve med den. 190D 2.5 med automatgear er forøvrig en ganske fin modell. Rekkefemmeren på 2497 cm3 er stillegående og elastisk til å være en gammeldags dieselmotor.

Jeg mener imidlertid stadig at du har den mest harmoniske av de forskjellige W201 modellene. 190E 2.3 med facelift og automatgear er spot on... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nydelig liten bil ja, slike "barn-finds" er sjelden vare, så når enka legger ut bilen på kommisjon må man jo bare kline til =)

Den tusler forresten snart inn i en tørr og luftig låve fredrik etter en grundig voksing og polering, klar til europaeventyr til våren =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er to forskjellige biler ja, men jeg vurderer absolutt begge to, samt 944.

Eneste grunn til at jeg ikke ser så mye på 997 er prisen. Synker denne er den veldig aktuell. Det vil jo forsåvidt drepe prisene på 996 totalt. De er jo allerede ganske billige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":lq8fduru]Bare å slå til på sjelden vare Fredrik: 928 GTS: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=31225006

Mmmmmm... min drømmebil. Litt kjedelig lakkfarge, ikke full skinnpakke (inkluderer bl.a skinntrukket dashboard)... og blått interiør har jeg også en behersket interresse for, men ellers en utrolig fin bil. Jeg synes ikke at litt over 400K er for mye for denne bilen selv om den er 20 år gammel. Vil du skille deg ut med en bil som går som en E46 M3 og som er kul på den rette måten er dette veien å gå... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":f0h9ltru]Er to forskjellige biler ja, men jeg vurderer absolutt begge to, samt 944.

Eneste grunn til at jeg ikke ser så mye på 997 er prisen. Synker denne er den veldig aktuell. Det vil jo forsåvidt drepe prisene på 996 totalt. De er jo allerede ganske billige.

996 havner totalt mellom to stoler når 997 begynner å falle i pris. 993 og 997 er kule... 996 er hverken fugl eller fisk i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

996 har i følge endel porsche-entusiaster mer følsom tilbakemelding og styring enn 997. Og hvem kan vel betvile 996 GT3 sine egenskaper... en legende..

996 GT3 kommer til å stige i pris, og da særlig MK1. En sikker investering, og en mer involverende bil enn E46 M3 CSL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

996 har i følge endel porsche-entusiaster mer følsom tilbakemelding og styring enn 997. Og hvem kan vel betvile 996 GT3 sine egenskaper... en legende..

996 GT3 kommer til å stige i pris, og da særlig MK1. En sikker investering, og en mer involverende bil enn E46 M3 CSL.

Det har du nok helt rett i, men når det gjelder Porsche er det viktig å ha et fornuftig sammenligningsgrunnlag. Akkurat som det gir liten mening i å sammenligne E46 M3 CSL med E46 330i gir det liten mening å sammenligne f.eks 996 Carrera og 996 GT3. Jeg tar derfor alltid utgangspunkt i standardversjonene når jeg f.eks sammenligner 964, 993, 996 og 997.

Jeg leser forøvrig at den nye 991 Carrera S får 400 HK ved 7400 rpm og 440 Nm ved 5600 rpm. Med PDK skal den klare 0-100 Km/t på 4,5 sekunder og en topphastighet på 304 Km/t. Nordschleife (Nürburgring) er gjennomført på 7:40. Dette er like hurtig som 997 GT3 MkII anno 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som du selv sier så betyr ytelser lite i den store sammenhengen. Verden går fremover, men om en bil gjør 0-100 på 4.5 sekunder istedenfor 4.8, er den da automatisk bedre?

Imponerende for all del, men dagens og fremtidens biler er romskip og fremkomstmidler i større grad enn mekaniske instrumenter før i tiden.

Det enkle er ofte det beste... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...