Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Koll: Ja... Porsche har ganske mange mystiske og merkelige modeller på samvittigheten. Noen av disse er spesialiserte racingmodeller (f.eks 953), mens andre er prototyper/konseptstudier (f.eks Panamericana). Porsche har også utviklet prototyper for andre markeder (f.eks C88) som faktisk er en modell Porsche utførte på oppdrag for kinesiske myndigheter i 1994.

Bildet av 928 stasjonsvogn viser H50 som er et konseptstudie fra 1987. Det finnes imidlertid en autorisert 928 som en ren fireseter (dog med kun to dører) og det er 942 fra 1984. Denne modellen ble kun bygget i et eksemplar og gitt til Ferry Porsche i forbindelse med hans 75 års dag.

Porsche 942

if7k5tlhwktdj56oec82.jpg

Apropos den velkjente 911 silhuetten så har den endret seg temmelig mye i årenes løp, men imponerende nok uten å miste den grunnleggende identiteten. Volkswagen Type 64 anno 1939 dannet designmessig basis for Porsche 356C som kom i 1963. Selve modellen 356 kom imidlertid allerede i 1948, men da kun som roadster. I 1963 kom også 901, men som pga. en navnekonflikt med Peugeot måtte Porsche endre modellnavnet til 911. Dette er den såkalte 911 "ur-modell" og den fantastiske evolusjonen på det ikoniske 356C designet kan vi takke nylig avdøde Ferdinand Alexander "Butzi" Porsche for... et av flere talentfulle barnebarn Ferdinand Porsche fikk (fetteren Ferdinand Piëch er forøvrig stadig en nestor i VAG). I 1968 ble akselavstanden forlenget med 5,7 cm og i 1973 kom den såkalte G-modellen som varte helt frem til 964 tok over i 1988. Resten av historien kjenner vi... :)

Porsche 356C anno 1963

wkhvexgo9r3yf9ojigyb.jpg

Porsche 991 anno 2011

e2dwzsk7ks71ug8mgn7i.jpg

[space]: Jeg er helt enig når det gjelder Jaguar E-Type. Lekker, men ikke noe jeg vil bruke penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig... RMS Queen Mary I ligger stadig som museumsskip ved Long Beach i Los Angeles og BMW 501/502 glemmer vi ikke med det første. Queen Mary I var en såkalt "liner"... altså et skip som i likhet med f.eks SS United States (1952), SS France (1961), MS Queen Elizabeth 2 (1969) og RMS Queen Mary II (2004) var/er bygget for å kunne krysse Atlanterhavet i høy hastighet (35-40 knop). RMS Queen Mary I tilhører imidlertid den første generasjonen av disse skipene sammen med bl.a RMS Titanic. RMS Queen Mary I ble satt i tjeneste i 1936 (altså før annen verdenskrig 1940-45), mens RMS Titanic ble satt i tjeneste i 1912 (altså før første verdenskrig 1914-1918).

Fra og med 1911 kjempet disse skipene om det såkalte "Blue Riband" ("Blå Bånd") som var/er en hedersbetegnelse for skip som er hurtigst til å seile de 2777 sjømilene (5143 Km) som er mellom Bishop Rock i England og Ambrose Fyrskip, New York i USA. RMS Queen Mary I fikk rekorden i 1936 og SS United States fikk rekorden i 1952 (3 dager, 10 timer og 40 minutter). Idag er det faktisk MS Fjord Cat som seiler mellom Kristiansand og Hirtshals som har rekorden med 2 dager, 20 timer og 9 minutter... :)

SS France anno 1961 klarte aldri denne rekorden, men da hun ble bygget var hun det lengste passasjerskipet som var bygget (316 meter). I 1979 kjøpte Norwegian Cruise Line (NCL... Knut Kloster) skipet og det var noe nær en nasjonal skandale i Frankrike da skipet ble døpt SS Norway. Skipet representerte nest etter Avenue des Champs-Élysées alt hva Frankrike sto for...

SS Norway ved Akershus Festning i Oslo i 1980

z0rwfko5eq9kpcgne56i.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så herlig og uventet med denne tråden, man trenger bare å poste ett seriøst bilde, så får man ikke bare info om objektet man i utgangspunktet tenkte på, men også det "rundt" objektet. Takk fredrik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk selv (som det heter på dansk)... og det er jo nettopp disse relasjonene som er interessante og gir meg lyst til å skrive her inne. Jeg har sikkert en litt spesiell tilgang til bilinteresse generelt (inkl. BMW), men interessen favner såpass bredt (for meg iallefall) at jeg ser egentlig ingen grenser... biler, skip, fly, design, musikk etc. Kunsten er å se og ikke minst vite om relasjonene... og her har faktisk gutta i Top Gear (Clarkson, May og Hammond) gjort en helt formidabel "almennyttig" jobb med div. ulike TV programmer og serier for folk flest knyttet til utvikling og teknikk (inkl. de historiske og tekniske relasjonene)... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg så SS Norway dra ut Oslofjorden for siste gang(1998?), det var et meget praktfullt skip å se! har en del bilder av det, men ikke digitalt.

Mitt forhold til skipet bygger på at mine foreldre har vært på mang en cruise i karibien med det. Skipet er dessverre hugget nå i dag, og var såvidt jeg vet den siste atlanterhavs-damperen?

Edit:

Ser nå at det var den siste av "Dronningene" på over 1000 fot.

Det er forøvrig mye info å hente om henne på denne siden: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/norges-største-lystbåt :)

Et bilde som viser et heller sørgelig kapittel for denne båten:

norway-alang-12-5-06-pk.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... SS Norway's sorti var trist og det var først i 2008 at hun ble hugget opp på stranden i Alang i India. Normalt ender slike stolte damer opp som hotell eller museumsskip, men en omfattende brann i 2003 medførte såpass store skader at en opphugging av skipet var det eneste økonomisk forsvarlige.

Jeg var 13 år gammel da SS Norway la til kai foran Akershus Festning og jeg husker opplevelsen ganske tydelig. Det var en nasjonal begivenhet og det første tegnet på at Norge var i ferd med å forandre seg fra en traust skinasjon til et rikt samfunn med internasjonale ambisjoner. For franskmennene var begivenheten derimot en skam. SS France hadde i flere år ligget i opplag i havnebyen Le Havre da NCL med Knut Kloster i spissen kjøpte skipet i 1978, men skipet var stadig et nasjonalt symbol for franskmennene. For ikke å strø mer salt enn nødvendig i såret ble skipet derfor som SS Norway malt i en blå farge istedenfor den klassiske sorte og røde fargen skipet hadde som SS France.

Jeg kjente imidlertid godt til SS France før hun ble norsk. Da jeg var 6-7 år gammel fikk jeg et puslespill med 500 brikker som nettopp hadde et motiv av SS France. Bildet var som skapt til å skape store drømmer for en liten gutt... :)

http://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-Good- ... 0797003107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten verdt å kjøpe det puslespillet for gamle dagers skyld da, Fredrik? :wink:

Edit:

Kom forøvrig på at min mor sto på terrassen og filmet mens jeg sto med fotokameraet.

Tror nesten jeg må rote i gamle bilder og filmer en dag 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. puslespill så husker jeg jeg puslet et 500 brikkers puslespill av denne bilen:

Tyrrel_P34_sn-P34-8_1976_QWW0052_L-S-2008.jpg

tumblr_m5zf6qrNSH1ru12ljo1_500.jpg

Tyrrell P34 (1975)

Why six-wheels? Here’s the idea behind it:

“This famous car was the handiwork of Tyrrell’s chief designer Derek Gardner. It’s most striking feature of course was the use of four 10 in. wheels instead of the regular two. The front-end layout was intended to:

“… minimize induced drag by reducing lift at the front and to turn that gain into the ability to enter and leave corners faster”. The use of four small disc brakes required a special triple master-cylinder system, each feeding the brakes on one of the three axles. This was necessary as adjustments were required to control locking at the four front wheels.

If the two front wheels locked first, then the effective wheelbase of the car was shortened and if the second set of front wheels locked first this resulted in the effective wheelbase being lengthened. The size of the front tires put special stress on the cross-ply tires Goodyear supplied. Had radial-ply Michelin tires been available to the team the story might have been different.

Unfortunately Goodyear’s tire development program did not have the capacity to properly support the special 10 in. tires used by the P34.”

Mange stilige bilder her: http://www.tumblr.com/tagged/p34

Denne fører meg da over på den eneste F1 lekebilen jeg har hatt:

En Lotus 72, med John Player Special dekaler:

771px-Lotus_72_JPS.jpg

"The 1970s saw the arrival of the technological battle that was to dominate the F1 series to the present day. One particular vehicle, which has been described as the grandfather of the modern F1 car, incorporated a layout that remains with us even now. The Lotus 72, to me an iconic car of the era with its very conspicuous black and gold John Player Special livery, featured air scoops sited above the driver’s head which rammed air down into the engine, radiators in the side pods, and the positioning of the front and rear wings. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da går vi videre til en av de få sjåførene vi har hatt fra scandinavia på Formula One, Ronnie Peterson.. Han omkom i ett race i 1978.. Link til Wiki; - http://en.wikipedia.org/wiki/1978_Italian_Grand_Prix

Må si det virket som et kaotisk løp det der!

Anbefaler forøvrig filmen "Senna": http://www.imdb.com/title/tt1424432/

Absolutt verd å få med seg som bilinteressert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhhh... nå snakker vi skikkelige saker. F1 og ikke minst Ronnie Peterson hadde sin storhetstid på 70-tallet med eksperimenterende biler & motorer, sjåfører med store personligheter, ubegrensede økonomiske midler fra sprit og tobakkindustrien, frekke damer... kort sagt skikkelig rock & roll med alt som hører til... :P

Bare navnene på sjåførene er noe ekstra... James Hunt, Niki Lauda, Jack Brabham, Jacky Ickx, Emerson Fittipaldi, Jackie Stewart, Mario Andretti, Ronnie Peterson, Nelson Piquet, Gilles Villeneuve, Hans-Joachim Stuck, Clay Regazzoni, Graham Hill m.fl... :)

Niki Lauda og kanskje den største personligheten gjennom tidene i F1...James Hunt. Lauda fikk store brannskader etter et uhell ved Bergwerk på Nürburgring i German Grand Prix i 1976.

fw3398o3kjo0mecc8zqb.jpg

Apropos eksperimenterende biler i F1. Lotus 56b hadde faktisk en turbinmotor... en Pratt & Whitney Canada PT6 som ytet mellom 500 og 550 HK. Motoren var ekstremt populær som flymotor og fantes i en hel rekke andre applikasjoner som f.eks Beechcraft Super King Air og de Havilland Twin Otter. Et annet interessant eksempel er Brabham BT55 som hadde en BMW M12/13/1 rekkefirer på 1499 cm3 som ytet opp mot 1300 HK i kvalifiseringsløp... 8)

Brabahm BT55

8f43fosobwbo8qzp958w.jpg

Brabham BT55 var designet av Gordon Murray, men bilen var desverre ingen stor suksess. Murray designet imidlertid også Brabham BT46b, BT49 og BT52. Med disse vant han totalt 22 individuelle Grand Prix seire i årene 1975-81... et fantastisk resultat. Murray gikk over til McLaren i 1987 og vant en hel rekke løp med McLaren MP4/4 som hadde Ayrton Senna og Alain Prost bak rattet. Etter den bedriften var Murray naturligvis mett på F1 suksess og begynte utviklingen av sitt mesterstykke... den kommersielle McLaren F1 anno 1992 som har en BMW S70/2 V12 motor på 6064 cm3 som yter hele 627 HK uten ladeluft.

Bilen har plass til 3 passasjerer (inkl. føreren), bagasjeplass som en VW Polo og er et mirakel i såkalt "packaging" (plassutnyttelse). 0-100 km/t går løs på 3,3 sekunder og topphastigheten er 387 Km/t. En stående kilometer klarer den på 19,6 sekunder. Dagens F10 M5 med 560 HK klarer til sammenligning den disiplinen på 21,9 sekunder.

McLaren F1

ozvcb56zlvrbrnvdmlxj.jpeg

[space]: Jeg vil heller ha klassiske Fuchsfelger, men for satan det var mye fint i den filmen... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...