Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Siden slike gamle biler i god stand ikke synker i pris så er det rart ikke flere durer rundt i slike :P

Markedet har alltid rett. Mye kan tyde på at vedlikeholdskostnadene er større enn verdistigningen og derfor har modellen mer eller mindre gått i glemmeboken. Ferrari 412 har imidlertid potensiale som samlerobjekt, men det har den vel egentlig hatt i over 20 år nå. Vi må nok bare erkjenne at en stor frontmotorisert Ferrari ikke helt er det samme som midtmotormodellene. 412 faller også igjennom som 2+2 GT i forhold til f.eks Daytona. Mange får nok litt Mondial følelse med 412 og det er bestemt ikke positivt (les: tidenes styggeste Ferrari).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok.. Men slike oldschoolere er vel mer "spesielle kjøpers" bil.. De fleste vil mye heller bruke 250k på en bil som er mer kjent (iallefall det jeg tror) mens de færreste vil betale så mye for en bil som igrunn har gått i glemmeboken for lenge siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... slik er det nok på godt og vondt. De fleste vil nok heller bruke det samme kronebeløpet som en eldre "halvkjendis" koster på en nyere bil med litt utstyr. Det er etter min mening også ganske mange yngre bilinteresserte som er alt for allergiske mot biler som er eldre enn dem selv. Dette er på mange måter ikke merkelig, men det ble uten tvil bygget svært mange fine bilmodeller på 70 og 80-tallet.

Det er også ganske mange "halvkjendiser" fra denne tiden som fortjener mer oppmerksomhet enn de har fått og får. Et veldig godt eksempel er BMW E3 i relasjon til E9. Eller Porsche 928 i relasjon til 911. I lang tid kunne man også plukke opp Jaguar XJS til ingen penger, men nå er det så få tilbake at selv den temmelig omdiskuterte modellen har fått sin renessanse (i det minste de som er nogenlunde uten rust). Det er tilsvarende med enkelte Alfa Romeo modeller også, men det har vi allerede vært inne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med jaguar stemmer ganske greit utifra det jeg kan huske... for 10-15 år siden fikk man jaguarer til en veeeeeldig lav penge.. xjs ned til 20-30k med nogelunde ok utseende og mangler på ett overlevbart nivå.. nå er de fleste priset ganske drøyt, selv med rattet på feil side...

De fleste bilene fra 70-80 tallet som nå er dyre er vel de bilene det ble solgt mest av også på markedet..mindre populære, slike som 928 får man nesten kastet etter seg (sett utifra porsche-priser).. Coupeen jeg har kosta meg 22tusen med felger.. Nå er de fleste i ok stand prissatt til 50k + ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på de originale 928 modellene fra før den første faceliften er på full fart oppover i Tyskland. Spesielt en godt vedlikeholdt modell med manuell gearkasse, fullskinn (inkl. dashboard) og relativt lav Km er sjelden å se idag. Deleprisene og vedlikeholdskostnadene på denne modellen er dessverre astronomiske og kan skremme selv en skikkelig entusiast på flatmark (inkl. undertegnede). Facelift I kom i 1979 med Porsche 928S. Denne modellen fikk designet moderat endret i form av div. spoilere og er mer effektiv mhp. aerodynamikk, men er ikke like elegant.

Facelift II modellen (fom. S4) anno 1986 er faktisk mindre ettertraktet selv om nettopp S4 er det beste kompromisset når det gjelder Porsche 928. Årsaken er at det originale designet er såpass spesielt som det er. Designet er stygg-pent og det gjør modellen interessant.

fllva014vpzyugsbb836.jpg

55zy7rupxg7ixvd456ct.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.youtube.com/watch?v=TbQLgDEs2Rg

Og wicky og fredrik: Her: http://www.youtube.com/watch?v=3ZL3Jbd8QR8

V12 med Weber-forgassere? Hello

Ferrari%20400%20GT%20IM001020.jpg

Ekstremt sexy... 12 sylindre, 340 hester, Weber-forgassere - 5 girs ZF girkasse.

0-100 gikk på ca 6.5 sekunder, og toppfarten var rundt 260... stadig fornuftige ytelser selv i dag.

Blandet forbruk ca 2 liter på mila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... much more "noise" than go, men allikevel fantastisk på den gamle måten. Man blir virkelig betatt av den oldschool V12 motorlyden og hårene reiser seg på min rygg. Det var litt av det samme med de gamle Porschene også. Selv en enkel rekkefirer kunne over 3500 rpm høres inspirerende ut... for ikke å snakke om B6 og V8 motorene. Jeg savner virkelig fokuset og innlevelsen bilene fra 70 og 80-tallet tilbød. Man måtte virkelig kjøre bilene og komforten var stort sett elendig, men du verden som de ga tilbake i form av eura og kjøreglede... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... det er vel helst i høyere hastigheter at disse bilene virkelig fikk strekke beina? Det er mye fokus på 0-100 i disse dager, men ser man kun på disse tallene tror jeg man får et litt unyansert bilde av kreftene som var tilgjengelige...

1952%20Ferrari%20212%20Inter%20Coupe%20PF.jpg

Som en litt artig historie kan det nevnes at Ingrid Bergman og hennes ektemann, filmskaperen Rosselini var nære venner av Enzo Ferrari og fikk i 1952 kommisjonert en helt spesiell og nydelig modell.

Film director Roberto Rossellini purchased chassis number 0265 EU, seen here, as a wedding anniversary present for his wife, the movie star Ingrid Bergman. Rossellini and Ingrid Bergman were close friends with Enzo Ferrari, and in a conversation with Enzo, Ingrid said, “Instead of getting a new flat, we’re getting a new Ferrari with a bigger trunk.” Elated with 0265 EU, she called it her “Growling Baby.”

After taking delivery of the Ferrari in Rome, Rossellini and Bergman drove the car north, through the Alps of northern Italy and Switzerland into Germany, and then caught a ferry to Denmark. They eventually arrived at the Grand Hotel in Stockholm at 3.00 a.m.; in time for Bergman to receive an award later that day. Not just restricted to the duties of personal transportation, in August 1953, Rossellini raced 0265 EU in the VII Stella Alpina event

Det hører til historien at paret fikk en velkomst et nykronet kongepar verdig da de ankom Sverige. Hun var muligens sveriges første virkelige SUPERSTJERNE.

ferrari-roberto-rosselini-rebro2-212-inter_175410509.jpg

0_536_550.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min helt bestemte erfaring er at mange eldre bilmodeller dessverre kom til kort på viktige områder.... bremsene for eksempel. Porsche gikk svært langt for å sikre at bremsene på 928 modellen var av skikkelig standard (også etter moderne krav). Dette ble lagt merke til og fikk mye oppmerksomhet da modellen ble årets bil i 1978.

Biler på denne tiden var derfor normalt ikke sikre i høyere hastigheter... ikke etter dagens standard. Man måtte leve med dårlige bremser (fading etc.), ingen ABS, ingen servo (alle eksterne påvirkninger, skjøtekanter fra Autobahn, slag etc. merket man temmelig ufiltrert i rattet - ikke kult i 200+ Km/t), vindfølsomhet (mye pga. aerodynamisk "løft"), varmgang i motoren (selv Porsche anbefalte kun 50-60 minutters intensiv kjøring), ulidelig temperatur i coupéen med vinduene lukket (en kombinasjon av varme fra motoren/eksosrørene samt dårlige coupévifter), støy (200+ Km/t i en eldre 911 er ikke gjennomførbart i lengere tid uten hørselsvern)... etc.

Jeg vil påstå at 70 og 80-talls bilene var som best på svingete landeveier. Personlig synes jeg at den gamle E6´en fra Uddevalla til Riksgrensen var helt fantastisk. I en tid før fotobokser og nattaktivt politi var denne oppgraderte landeveien virkelig egnet til entusiastisk kjøring med Porscher. I fartsområdet 80-140 Km/t og med nok hestekrefter til skikkelige forbikjøringer var disse gamle Porschene i sitt ess. Selv 924 kjørte fra det aller meste over litt tid... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en litt artig historie kan det nevnes at Ingrid Bergman og hennes ektemann, filmskaperen Rosselini var nære venner av Enzo Ferrari og fikk i 1952 kommisjonert en helt spesiell og nydelig modell.

Film director Roberto Rossellini purchased chassis number 0265 EU, seen here, as a wedding anniversary present for his wife, the movie star Ingrid Bergman. Rossellini and Ingrid Bergman were close friends with Enzo Ferrari, and in a conversation with Enzo, Ingrid said, “Instead of getting a new flat, we’re getting a new Ferrari with a bigger trunk.” Elated with 0265 EU, she called it her “Growling Baby.”

After taking delivery of the Ferrari in Rome, Rossellini and Bergman drove the car north, through the Alps of northern Italy and Switzerland into Germany, and then caught a ferry to Denmark. They eventually arrived at the Grand Hotel in Stockholm at 3.00 a.m.; in time for Bergman to receive an award later that day. Not just restricted to the duties of personal transportation, in August 1953, Rossellini raced 0265 EU in the VII Stella Alpina event

Det hører til historien at paret fikk en velkomst et nykronet kongepar verdig da de ankom Sverige. Hun var muligens sveriges første virkelige SUPERSTJERNE.

Ubetinget en artig historie, men Sveriges første virkelige superstjerne må være Greta Garbo... :)

Greta Garbo i 1930

gws2db1d1era515sjvlv.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en liten gladnyhet vedr. min E46 318d Touring... :)

Idag fikk jeg bekreftelsen på at mitt BMW verksted aksepterer min reklamasjon på et svinghjul som ble skiftet da bilen hadde kjørt ca. 240000 Km (som var en garantisak på et svinghjul som ble skiftet da bilen hadde kjørt ca. 200000 Km). Dette betyr at jeg endelig kanskje kan få en bil som går 100% som den skal også under belastning og i høyere hastigheter. Denne gangen skal både svinghjulet og clutchen skiftes (samt slavesylinderen)... altså normalt en ganske dyr reparasjon hvis den skal utføres på et autorisert BMW verksted. Tålmodighet er en dyd sier man...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hyggelig :)

Forresten fredrik. Min bror leaser som sagt en 116d M-sport som firmabil. Nyprisen lå på rundt 330.000. Dette er i mine øyne en svært fornuftig bil, og jeg sperret øynene opp da han fortalte meg om restverdien etter 3 år.

90.000 KM og restverdi 120.000 !

Dette er da neste sommer. Han kan selv kjøpe ut bilen for denne summen, i mine øyne en nobrainer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...