Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ser at en m3 er raskere enn din 318d. Hva er grunnen til det?Er det pga større motor?fortell litt om det/klipp og lim om du vil?

Og ja om du skulle hatt deg en e46 så synes jeg en 330xd hadde vært MYE tøffere raskere mer "rett" i karosseriet ditt. Spruddel er ganske subjektiv der har jeg hørt. Han liker 330!

Du må røyke sokker om kvelden Wicky.... makan til hårsår og barnslig. Jeg har skjønt hvor infantil du er og jeg skal hverken kommentere eller snakke pent om dine biler i fremtiden. Jeg skal også holde meg vekk fra din tråd. Vennligst hold deg vekk fra min tråd. Merk deg at jeg av samme årsak ikke har kommentert ditt latterlige svar til meg i din tråd.

Tråden i fokus er denne: viewtopic.php?f=6&t=156231&p=2335717&hilit=3980#p2335717

Den positive testen av Jaguar XJ6 med den minste motoren som jeg refererte til i din tråd er fra Top Gear sesong 3 - episode 9, "James goes to Birmingham in a Jaguar XJ6". Jeg beklager at jeg husket feil vedr. Tiff Needell vs. James May.

http://www.streetfire.net/video/top-gea ... 187413.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uavhengig av kontroversen med Wicky (som må være basert på en misforståelse) er Jaguar XJ etter min mening uten tvil en av de aller fineste bilmodellene man kan kjøpe. Det kan godt være at de tyske konkurrentene er teknisk mer sofistikerte, tilbyr større plass og har bedre kjøreegenskaper, men de kan ikke matche engelskmannens stil og fremtoning... eller distributed presence som britene sier.

Historien om Jaguar XJ begynner så langt tilbake som i 1968 med den klassiske Series I modellen. Den var til å begynne med tilgjengelig med to rekkeseksere på hhv. 2,8 og 4,2 liter samt en V12 motor på 5,3 liter fom. 1972. Dette var på en tid da BMW som best bare kunne tilby en rekkesekser og Mercedes-Benz ditto en V8 motor. Det er dermed lett å forstå hvorfor Jaguar sammen med Daimler og Rolls-Royce til langt opp på 80-tallet ble betraktet som noe av det ypperste bilindustrien kunne tilby.

Jaguar XJ Series I anno 1968

1mqksbgy98s99sslabb4.jpg

I 1973 kom Jaguar XJ Series II. Motorene var de samme, men den minste rekkesekseren fikk et volum på 3,4 liter fom. 1975. Visuelt ser man forskjell på Series I og II ved at støtfangerne er plassert høyere og at grillen dermed er mindre på Series II. Interiøret ble også modernisert med bl.a enklere instrumenter etc. Massive problemer i britisk stålindustri medførte dessverre at kvaliteten på Series II ikke er den beste. Disse problemene var også begynnelsen på slutten for suveren britisk bilindustri totalt sett.

I 1979 kom Jaguar XJ Series III. Modellen er i praksis en mindre facelift på Series II utført av Pininfarina. Visuelt er endringene hovedsaklig sikkerhetsorienterte med plastikkstøtfangere og nedsenkede håndtak i dørene. Motorene er de samme som i Series II men med tekniske oppgraderinger som bl.a medførte mer effekt.

I 1986 kom Jaguar XJ40. Dette var en helt ny modell og er kjent for de firkantede frontlyktene. Teknisk er modellen en kraftig oppgradering i forhold til Series III med bl.a ZF og Getrag gearkasser. Rekkesekserne var nye og med mindre slagvolum enn tidligere. De var på hhv. 2,9 og 3,6 liter, men ble i 1990 oppgradert til hhv. 3,2 og 4,0 liter. V12 motoren var nå på 6,0 liter.

I 1994 kom Jaguar XJ (X300) og den betraktes som en viderutvikling (altså mer enn en facelift) av XJ40 modellen. Ford inkorporerte i 1989 Jaguar i deres Premier Automotive Group og resultatet lot ikke vente på seg. Tilbake var de klassiske XJ linjene i designet og den generelle byggekvaliteten ble hevet mange nivåer. Motorene var de samme som på XJ40 modellen, men med en tilføyelse av 4.0 Supercharger alternativet. X300 er etter min mening det fineste alternativet når det gjelder hele rekken av XJ modeller fom. 1968. Designet på den kommende XJ (X308) modellen er ikke like elegant og overgangen til V8 motorer istedenfor rekkeseksere samt fraværet av en V12 motor markerer slutten på en historisk æra.

I dette perspektivet spiller det etter min mening ingen rolle om rekkesekseren i Jaguar XJ (X300) er en 3,2 liter eller en 4,0 liter (les: V12 motoren er mer et uttrykk for "make a statement" enn et seriøst alternativ). Designlinjene har klare referanser og paralleller til den første Series I modellen... og distributed presence er også definert på den sofistikerte og riktige måten. Motorkonfigurasjonene er også de samme som på Series I... det blir ikke mer britisk. Rule, Britania!

Jaguar XJ (X300) anno 1994

lrk71m65dtvsrjyl3vx1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det var mer din subjektive oppfatning jeg var ute fredrik :)

Min subjektive opplevelse av Porsche 928S er at den var en av de helt store GT-bilene da den var på markedet. Egentlig er modellen en slags hybrid mellom en tradisjonell Grand Tourer og en sportsbil. Den er noe helt eget og det gjør at modellen er spesiell.

Porsche 928 ble oppfattet som for stor til å være en seriøs sportsbil. Med en vekt på 1450 Kg er det ikke så merkelig når samtidige modeller som Porsche 911 SC og Porsche 931 (924 Turbo) veide hhv. 1160 Kg og 1180 Kg. Jeg synes ikke at min 928S var for stor og tung. Størrelsen "krympet" betraktelig når man kjørte bilen og den medstyrende Weissach bakakselen sørget for en opplevd agilitet fra understelet som var helt ekstraordinært for klassen. Bilen var like sporsikker på landeveiene i Frankrike kjørende etter en Ferrari 288 GTO som på Autobahn i 255 Km/t.

Spesielt i høyere hastigheter på Autobahn kom GT-moduset tydelig frem. Bilen hadde en ro og en kontant veifølelse når hastigheten var over 200 Km/t som ingen andre biler kunne matche på denne tiden. Man ble ikke sliten og dagsetapper på flere tusen kilometer var fullt mulig samtidig som man kunne gå ut på byen når man kom frem til destinasjonen. Jeg kjørte f.eks strekningen Strassbourg-Marbella direkte uten å være spesielt sliten når jeg kom frem. Jeg var ung og entusiastisk, men mye skyltes helt sikkert også bilens suverene komfort og kjøreegenskaper.

V8 motoren er amerikanskinspirert på den gode måten. Den er litt laidback i den nedre delen av turtallsregisteret og viser seg først fra sin beste side over 3000 rpm. Der skifter den karakter og lydbilde... og blir betydelig mer følsom på gassen. Under 3000 rpm er den sivilisert og lett "amerikansk" i oppførselen... over 3000 rpm er den "europeisk" sportslig og som man forventer av en skikkelig Porsche. Porsche 928S har på godt og vondt to personligheter... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos eldre og klassiske Jaguarer.... dagens modeller er noe helt annet. Jeg vil tro at den nye Jaguar XKR-S Cabriolet appellerer litt mer til de unge av oss enn de gamle klassikerne gjør. Jeg vil heller ha en XJ (X300) med en rekkesekser på 3,2 liter for å si det på den måten, men så er jeg også født før XJ Series I kom på markedet... :)

Fet lyd på denne... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk konsept... skikkelig råkult... en Porsche P/904 vil jeg ha... 8)

8z2uawxx5vexx2a3kxev.jpg

Apropos Porsche 928... Tom Cruise fikk sitt gjennombrudd som skuespiller i filmen "Risky Business" fra 1983. Den filmen har en sekvens der han nettopp kjører en Porsche 928.

Den aktuelle 928´en i filmen eksisterer stadig og ble nylig solgt for $49000... med knapt 160000 Km på telleren. $49000 er ca. 4 ganger mer enn tilsvarende 928´er kan kjøpes for i Statene idag.

http://www.autoguide.com/auto-news/2012 ... 49000.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... har du sett Wheeler Dealers på discovery før Fredrik? Artig show, selv om Mike Brewer er en nisse.

Benytter enhver anledning til å showcase hvor fantastisk avansert det er å sitte i bilen og surfe trådløst på finn.no :lol::lol:

Han "flipper" faktisk en Porsche 928 i en av programmene, men kan ikke bli kvitt de grusomme felgene fort nok. Disse grusomme felgene som faktisk er BBS Competition gullfelger :shock: Han er strålende fornøyd med å bytte likt mot et par bulkete teledials, butikkfyren ser ut som han har vunnet i lotto... og de fortsetter med å poengtere hvor mye disse nye orginale felgene hever verdien på bilen :lol::lol:

De felgene han gav bort er verdt titusener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker den episoden. De felgene var jo det feteste på hele bilen, men de gutta setter jo gjerne ting i original stand.

Han kunne nok gjort en bedre deal enn å bytte likt, om de var originale BBS da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada... jeg har fulgt med på Wheeler Dealers fra begynnelsen... kult program. Jeg vil nok heller hatt teledials på en 928, men BBS Competition felgene skulle selvfølges selges videre for en skikkelig sum penger... :)

http://www.streetfire.net/video/wheeler ... 639306.htm

Nja, personlig synes jeg teledial hjulene er litt døve. Synes 928 ser mer moderne og mer aggressiv ut på BBS-felger jeg. Men smaken er som baken, og godt er det...ellers hadde vi alle jaget etter de samme damene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som vi engang snakker om superbiler fra 80-tallet er det litt artig å sammenligne 635 CSI og 928 S4. Er det en ting man legger merke til om man frekventerer 928 forumer, er det fraværet av diskusjoner om rust på disse nå eldgamle bilene. Det er litt som en hund som ikke bjeffer...

E24 på den andre hånd, råtner jo på rot... rust rust rust og rust.

Bare det gjør valget enkelt for min del... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW E24 635CSi har ikke en jordisk sjanse mot en fornuftig 928 S4. På S4 modellen har V8 motoren vokst til 4957 cm3 (mot 4474 cm3 i 928 og 4664 cm3 i 928S) og yter offisielt 320 HK ved 6000 rpm (trolig ca. 350 HK i realiteten) og 430 Nm ved 3000 rpm. 0-100 Km/t klarer en S4 på rundt 5,5 sekunder og topphastigheten er 275 Km/t.

Porsche 928 S4 kom på markedet i 1986 og markerer også en ny fase for 928 som modell. Porsche sto ved et veiskille og i utgangspunktet var det meningen at modellen skulle fases ut, men istedenfor fikk den en kraftig teknisk oppgradering og et vesentlig modernisert design. Endringene er mer enn en facelift... mer som en Series II.

På denne måten fikk Porsche 928 en renessanse... som med modellene S4/CS/GT/GTS varte i hele 9 år frem tom. 1995. Totalt ble Porsche 928 produsert i hele 18 år, men kun 61056 stk. forlot samlebåndet. Den mest sjeldne modellen er Clubsport (CS) samt GT/GTS med hhv. 19 og 2078/2904 stk. produsert. Den mest alminnelige modellen er den originale 928 med 17669 stk. produsert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste denne forleden - råd om livet generellt. Fine tanker.

Desiderata is a good guide to life:

Go placidly amidst the noise and haste, and remember what peace there may be in silence. As far as possible without surrender be on good terms with all persons. Speak your truth quietly and clearly; and listen to others, even the dull and the ignorant; they too have their story.

Avoid loud and aggressive persons, they are vexations to the spirit. If you compare yourself with others, you may become vain or bitter; for always there will be greater and lesser persons than yourself.

Enjoy your achievements as well as your plans. Keep interested in your own career, however humble; it is a real possession in the changing fortunes of time.

Exercise caution in your business affairs; for the world is full of trickery. But let this not blind you to what virtue there is; many persons strive for high ideals; and everywhere life is full of heroism.

Be yourself. Especially, do not feign affection. Neither be cynical about love; for in the face of all aridity and disenchantment it is as perennial as the grass.

Take kindly the counsel of the years, gracefully surrendering the things of youth. Nurture strength of spirit to shield you in sudden misfortune. But do not distress yourself with dark imaginings. Many fears are born of fatigue and loneliness.

Beyond a wholesome discipline, be gentle with yourself. You are a child of the universe, no less than the trees and the stars; you have a right to be here.

And whether or not it is clear to you, no doubt the universe is unfolding as it should. Therefore be at peace with God, whatever you conceive Him to be, and whatever your labours and aspirations, in the noisy confusion of life keep peace with your soul. With all its sham, drudgery, and broken dreams, it is still a beautiful world. Be cheerful.

Strive to be happy.

But if I had to choose two things it would be to look after your teeth, brushing carefully at least twice a day and really try hard at school and with your homework, especially from 12 to 18 years (and don't smoke). Of course you need to be under 12 when you read this which is not likely.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo snakket varmt om 928 S4 her Fredrik, men jeg synes også Series 1 er en flott kjerre. Den har 16v istedenfor 32v, og er mer høylydt enn sin storebror...

I tillegg er de tidligere bilene lettere, og litt skarpere i svinger...

Det litt interessante bortsett fra selvfølgeligheten i at disse bilene er enklere å jobbe på, er at 16v S`en har en såkalt non-interference kamrem. Det vil i praksis si at at man egentlig bare kan kjøre den til den ryker tvert av, og så bare dytte den inn på verkstedet for å slenge på en ny en. Gjør du dette på S4`en risikerer du å skade ventilene og de koster 1000 kroner stykket..og det er 32 av dem...

Jeg liker i tillegg faktisk OB best ( old-body), renere linjer.. føl deg fri til å slakte mine meninger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...