Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

911 SC står for "Sport Coupé". 911 Carrera Coupé... eller først og fremst navnet "Carrera" har forøvrig en høyere betydning når det gjelder Porsche´s modellbetegnelser. Navnet er hentet fra billøpet Carrera Panamericana som ble kjørt på offentlige veier i Mexico (over 3000 Km) i perioden 1950-54.

Porsche kom i 1954 på tredjeplass i dette løpet med modellen 550 Spyder. Dette var helt sensasjonelt fordi denne modellen kun hadde en VAG basert rekkefirer på 1,5 liter. Vinnerne... Ferrari, Alfa Romeo, Oldsmobile og Mercedes-Benz hadde alle sammen R8, V8 og V12 motorer på mer enn 2,5 liter. Dette løpet har senere definert Porsches tekniske fundament... "less is more and keep it simple".

Selve Carrera navnet brukes derfor av Porsche som en honnør til modeller som er spesielt utviklet for å følge denne filosofien. Hvis vi ser bort fra utgangspunktet 356 begynte dette med 904 Carrera GTS i 1964. Deretter kom 906 Carrera 6 i 1966, 910 Carrera i 1967, 911 Carrera RS 2,7 i 1972, Porsche 924 Carrera GT/GTS/GTR i 1979-81 og endelig Porsche Carrera GT i 2003.

Porsche Panamera er også en honnør til det samme billøpet iom. at navnet "Panamera" spiller på navnet "Panamericana"... som betyr "Carretera Panamericana" på meksikansk eller den den gjennomgående amerikanske hovedveien på spansk. Navnet "Carrera" betyr ganske enkelt "vei" på spansk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å avbryte Porsche-praten, men jeg fyrer løst et emne her.

Hva synes du om Mercedes SL 450 (karosseri R107), i dette tilfellet en 1980 modell. Jeg er på nippet til å kjøpe meg en fra USA nå, omtrent 30.000 kr ferdig fraktet og registrert i Norge (snakker med en kontakt i USA).

Jeg kommer nok til å ha den til midt på sommeren for så å selge den igjen. Den er helt strøken, med både hardtop og soft-top. Disse bilene ligger jo rimelig godt i pris i Norge, dog veldig variert. Fra rundt 80.000 - 120.000 kr ser jeg for tilsvarende biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger stadig endel USA-modeller på Finn.no, i mye høyere prisleie - så det ser jo i utgangspunktet ut som et veldig hyggelig regnestykke. Om de selges for den prisen er en annen sak..

USA-fangerne på SL-modellen er ganske stygge for å si det mildt.

En annen ting er at disse bilene kan koste litt å reparere... ryker noe så sitter man der med mindre man er villig til å bla opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes-Benz er alltid interessant... :)

Jeg må imidlertid innrømme at akkurat modellen W107 (R/C 107) ikke står mitt hjerte nærmest. Jeg foretrekker heller forgjengeren W113 og etterfølgeren W129 (R129). Når dette er nevnt er det helt umulig å se bort fra en modell som Mercedes-Benz produserte i hele 18 år (1971-89). For mange er nettopp W107 selve innbegrepet på en åpen og glamoriøs Mercedes-Benz med et klassisk design.

Modellen ble produsert med en rekke forskjellige motorer. Det beste kompromisset er trolig 300 SL fra perioden 1985-89 (manuelt gear tilgjengelig). På den annen side oppnår toppmodeller alltid bedre priser. 500/560 gir W107 et løft som mange setter pris på... ikke så mye effektmessig, men lyd, eura og "make a statement" poenget ligger på et høyere nivå enn 300 SL og de andre modellene.

Bare for å ha nevnt det. Dette er ikke en moderne bil idag og selv 560 SL sliter med å oppnå 0-100 Km/t tider på under 8 sekunder. Topphastigheten er i området rundt 220 Km/t og gjennomsnitlig bensinforbruk er i området rundt 1,6 liter/mil ved blandet kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes-Benz er alltid interessant... :)

Bare for å ha nevnt det. Dette er ikke en moderne bil idag og selv 560 SL sliter med å oppnå 0-100 Km/t tider på under 8 sekunder. Topphastigheten er i området rundt 220 Km/t og gjennomsnitlig bensinforbruk er i området rundt 1,6 liter/mil ved blandet kjøring.

Men nå har vi jo forsåvidt snakket om dette med 0-100 tider på gamle motorsterke tyske biler med 3-trinns automater fredrik.. 8)

Jeg mistenker nok at oppe i fart er det få biler på norske biler som holder følge med en 560 SL som har blitt kommandert på streng tysk manèr " AUF 150 BITTE"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for informasjon, Fredrik og Erebus. Jeg deler ditt synspunkt på at både forgjengeren og etterfølgeren er finere, men jeg synes fremdeles at en W107 kan se fin ut i sitt rette element. Ideen med kjøpet er uansett å ha seg en fin cruiser i sommer, for så å selge den igjen (og etter planen tjene penger).

Jeg har også sett på en 560 SL, men den matcher ikke 450-en jeg har sett på hverken i generell tilstand, farge eller originalitet (noe som jeg tror blir viktig for å få solgt den igjen, det er vel gjerne entusiaster som er ute etter disse).

Er klar over at dette ikke er en racerbil i dag, men jeg tror det er en utmerket søndagsbil med sin 4.5 liter V8 på 222 hk @ 5000 omdreininger og 377 Nm @ 3000 omdreininger.

Erebus: Du har helt rett i at USA-fangerene ikke er pen i det hele tatt. Og, regnestykket ser ganske fint ut ja, tror det skal litt til for å tape penger på den.

Om dere vil ta en titt på bilen så har jeg en link til Ebay her:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mercedes ... 500wt_1182

Selgeren er forøvrig veldig hyggelig. Han arrangerer frakten med et selskap og får den fraktet til kaia. Totalprisen jeg har fått om jeg kjøper den med en gang er på ca. 27.000 nok inkludert engangsavgift., men jeg avventer heller budrunden så kanskje jeg får den billigere. Pluss på moms og alt så kommer jeg på rundt 35.000 kr ser jeg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Mercedes-Benz SL... her er den nye R231. Jeg vil tro at SL65 AMG gir en solid dose av hva britene kaller "distributed presence". En V12 motor på 5980 cm3 og 630 HK mellom 4800 og 5400 rpm samt 1000 Nm mellom 2300 og 4300 rpm er relativt brutalt. 0-100 Km/t går løs på 4,0 sekunder og topphastigheten er i området rundt 300 Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved siden av en stor interesse for kjøretøyer har jeg også noen andre interesser. En av disse er bøker... og en forfatter jeg stadig vender tilbake til er Arne Næss (1912-2009). Jeg har vært interessert i Arne Næss' filosofi og livsanskuelser i 25 år. Han var fra det samme området i Oslo som jeg kommer fra og ingen av oss følte behov for å klatre i den sosiale stigen. Snarere tvert imot når det gjelder materielle ting, men desto mer mentalt og intellektuelt.

Arne Næss var en stor mann på mange områder. Ikke bare var han en av de aller første som begynte å interessere seg for miljøvern og økologi (selvfølgelig også i et filosofisk perspektiv), men han sto også bak fenomener som f.eks Examen Philosophicum på Universitetet (også kaldt forberedende). Selv ble han Dr.philos allerede i 1936. Han var ansatt som professor ved universitetet i Oslo fra 1939 til og med 1970. Han var også en meget habil fjellklatrer.

Less is more... keep it simple... var en av Arne Næss' store teser her i livet og denne livsanskuelsen førte han i ekstrem grad på hytta Tvergastein ved Hallingskarvet. Idealet var: minimum brenselforbruk, maksimum utsikt, minimum trivialitet, maksimum egenverdi, minimum snikksnakk og maksimum dybdeboring.

Helt genialt og det er virkelig tiltrengt med tanke på de forferdelige hyttebyene som etterhvert skyter opp som paddehatter i Norge (min mening). Folk glemmer dessverre helt å leve midt i den evinnelige sosiale klatringen. De ser ikke skogen for bare trær og burde helt klart lese et par av bøkene til Arne Næss... f.eks "Livsfilosofi" som kom ut i 1998.

Arne Næss beskrev også seks normer for saklig meningsutveksling i forbindelse med undervisningen til examen philosophicum og disse kan vi bruke her inne... :)

1. Unngå tendensiøst utenomsnakk

(Eksempler: Personkarakteristikker, påstander om motpartens motiver, årsaksforklaringer til argument.)

2. Unngå tendensiøse gjengivelser

(Gjengivelsen må være nøytral med tanke på stridsspørsmål.)

3. Unngå tendensiøs flertydighet

(Flertydigheten gjør at argumentet kan tilpasses kritikken.)

4. Unngå tendensiøs bruk av stråmenn

(Dette vil si å tillegge motstanders standpunkt et innhold han ikke står inne for.)

5. Unngå tendensiøse originalfremstillinger

(Informasjon som legges frem, må ikke være usann, ufullstendig, skjev og/eller holde tilbake relevant informasjon.)

6. Unngå tendensiøse tilberedelser av innlegg

(Eksempler: ironi, sarkasme, skjellsord, overdrivelser eller trusler.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant og Arne Næss er også en av mine favoritter.

De punktene burde strengt tatt vært en sticky her på forumet ifht. meningsutvekslinger.

Mercedes-Benz-C36-AMG.jpg

Mercedes W202 C36 AMG er en bil som alltid har tiltalt meg. Litt mer laidback enn E36 M3,

men med en gjennomarbeidet AMG-maskin som hjertet i konstruksjonen.

Motoren leverer 280 hester og 385 NM og er på 3,6 liter.

0-100 går på 6.9 sekunder og toppfarten er 250.

Kun Automat var tilgjengelig, først 4-trinns og senere 5-trinns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Mercedes-Benz W202 begynner å bli en interessant modell forutsatt at man kan finne et eksemplar som er nogenlunde rustfritt. Det er vanskelig. På den annen side sitter jeg med en følelse av at modellen er litt undervurdert... at kritikken mot modellen er litt vel fargelagt av at den kom rett etter den legendariske W201 (type: det var vanskelig å hoppe etter Wirkola osv.). Jeg tror nemlig ikke at W202 er så dårlig når alt kommer til alt, men rusten er en utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, jeg synes W202 virker som en mye mer solid konstruksjon enn E36, som unnskyld uttrykket, virker som en skikkelig billigbil. Jeg har sittet inni mange, og det føles rett og slett lite påkostet.

C36 var i mye større grad enn etterfølgeren, C43, en ekte AMG.

Måten dette foregikk på var at AMG hentet en C280 ned fra produksjonsbåndet og borret opp motoren til hele 3,6 liter og 280 hester. MYE ble gjort og resultatet var hele 385 NM, ganske mye fra en rekkesekser!

C43 var til sammenligning en hastejobb der de rett og slett tok E430 motoren og endret noe smågreier for å hente ut 27 hester ekstra.

En fornuftig holdt C36 AMG er en drømmebil.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...