Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja... det å la kundene stå for beta-testingen er en uting, men det avgjørende er om det er bevisst eller ikke. Det handler i denne sammenhengen også om økonomiske rammevilkår i forbindelse med utvikling av nye bilmodeller. Britiske biler lå kvalitetsmessig generelt ikke mye tilbake for tyske biler på 50 og 60-tallet (Mercedes-Benz som unntaket som bekrefter regelen), men på 70-tallet gikk det galt. Gjentatte streikebølger som en indirekte følge av imperiets fall tok til slutt knekken på britisk bilindustri. Margareth Thatcher prøvde å stoppe elendigheten på begynnelsen av 80-tallet, men da var det allerede for sent.

Thatcher fikk redusert fagforeningenes makt, men bl.a britisk bilindustri sto ikke til å redde i sin daværende form. Manglende teknisk utvikling og en elendig kvalitet ble for mye selv for de mest anglofile bilentusastene. Dette tiltross for at mange av bilmodellene grunnleggende både var og er svært elegante konstruksjoner teknisk og designmessig.

Britene har imidlertid alltid hatt en egen evne til å kombinere nettopp imponerende teknikk og design. I tillegg har de også en helt egen evne til å skape den rette image og aura rundt et konsept. En sofistikert stil som alltid tiltaler folk med den rette bakgrunnen... være seg sosialt og/eller økonomisk. Dette fenomenet kjente tyskerne meget godt til (les: det er stadig dette litt udefinerbare de tyske bilprodusentene sliter med) og da de tre største britiske stilikonene (Rolls-Royce, Bentley og Mini) ble satt til salgs slo de til øyeblikkelig... fornuftig nok.

Den aktuelle filmen er "The Hunt for Red October"... og klart severdig. Sean Connery er helt klart blandt mine favoritt skuespillere... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ta opp diskusjonen rundt Rolls Royce og Bentley. Er det bare jeg som syns BMW klarte oppgaven med å fornye bilmerket bedre enn VW's jobb med Bentley?

Er vel ingen tvil om at Continanetal GT har solgt svært godt, men likevel.. den ser jo ikke ut! Nye Mulsanne er utvilsomt et mesterkver hva håntverk angår, men fremdeles ikke mye behagelig å hvile øyet på.

lead1a-2011-bentley-mulsanne-review.jpg

Personlig syns jeg den nå aldrende Rolls Royce Phantom står som et godt resultat av en mer logisk, dog lite inkrementel tilnærming til problemet med å modernisere ekstremt konservativt design.

060711010.6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på et svært interessant fenomen Håkon. Man kan også spørre hvorfor dagens Rolls-Royce og Bentley modeller er akseptert av markedet, mens f.eks Maybach ikke er det. I 2010 var salgstallene for hhv. Maybach 62 og Rolls-Royce Phantom 157 og 2711 stk.

Teknisk og dynamisk ligger Maybach objektivt ikke tilbake for Rolls-Royce og Bentley... så det må være noe annet markedet reagerer på. Designmessig minner Maybach umiskjennelig om en Mercedes-Benz S-klasse, men den er teknisk ikke stort mer en S-klasse enn en Phantom er en 7-serie eller en Flying Spur/Continental GT er en VW Phaeton.

Trolig handler dette mest om hva Maybach ikke er i forhold til en Rolls-Royce og Bentley... noe udefinerbart når det gjelder fremtoning og klasse. Der Rolls-Royce og Bentley fremstår som interessante og sofistikerte kan en Maybach virke vulgær og "nouveau riche". På den annen side er Phantom ikke akkurat diskret i sin fremtoning. Man blir lagt merke til uansett hvor man kommer med en Phantom, men da iht. markedet på den rette måten i relasjon til Maybach.

Hvorvidt dette handler om "keiserens nye klær" syndromet eller ikke skal være usagt (les: mer snakk enn substans). Hva som er ute og inne i jetset kretser etc. lever lett sitt eget liv helt uavhengig av hva som ellers kan virke fornuftig. Faktum er imidlertid at Rolls-Royce og Bentley er sosialt akseptert, men det er Maybach ikke. Det kan også være så enkelt som at Rolls-Royce og Bentley fremstår som "britiske" (never mind the germans) med alt hva dette innebærer av tenkte forestillinger og assosiasjoner. Jeg tror bestemt at dette er tilfellet og at det nettopp var derfor bilmerkene som stilikoner i sin tid hadde en stor verdi for BMW og VAG. En Maybach kan ingenting stille opp mot en slik formidabel overmakt. Den har ingen "historie" å fortelle på den samme måten.

Når det gjelder Rolls-Royce vs. Bentley synes jeg egentlig at historien på mange måter gjentar seg. Bentley fremstår som det "sportslige" alternativet der Rolls-Royce best passer i Londons Belgravia distrikt eller som et suppliment til en klassisk britisk herregård i følge med en Range Rover. Jeg synes også at Rolls-Royce fremstår som mer vellykket iht. det opprinnelige konseptet enn Bentley. Det er ingen tvil om at samtlige modeller i Rolls-Royce og Bentleys porteføljer er temmelig hurtige biler, men sportslige er de ikke og her har Bentley et større forklaringsproblem enn Rolls-Royce.

Rolls-Royce definerer sin egen stil i større grad enn Bentley. På en måte virker Rolls-Royce som å være opphevet fra tid og rom... merket bare eksisterer i all sin kraft, mens Bentley i større grad må definere seg selv og forklare hvorfor merket eksisterer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fantastisk tale av en mann som vel er mest kjent for sine stumme fremførelser...

http://www.youtube.com/watch?v=pK2WJd5b ... re=related

Litt på siden dette, men siden Charlie Chaplin er ren kunst tar vi det med i tråden allikevel... fantastiske scener... tenk at dette ble filmet på 30-tallet. Spesielt "Modern Times" er min favoritt... 8)

http://www.youtube.com/watch?v=WMraad_A ... re=related

Harold Lloyd er en annen favoritt... filmet i 1923.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det kom tydelig nok frem, men jeg kritiserer absolutt ikke Chris Bangle for hans visjoner når det gjelder implementeringen av elementer fra dekonstruktivismen i bildesign. Selve konseptet er genialt og ikke minst E85 viser hvor nyskapende disse designlinjene kan være på ellers rette og kjedelige karosseriplater. Audi´s design er i denne sammenhengen... og i direkte kontrast til Bangles visjoner... hva man kaller industridesign uten følelser. Det er svært effektivt, men uten kjærlighet og lidenskap.

Det er iallefall liten tvil om at Chris Bangles designlinjer har inspirert Mercedes-Benz når det gjelder den nye B-klassen. Jeg synes at dette designet er temmelig vellykket det relativt vanskelige utgangspunktet tatt i betraktning. Et poeng i denne sammenhengen er at karosserilinjene er vellykkede fordi modellens design grunnleggende er orientert mot det feminine mer enn det maskuline og karosseriets omfang er heller ikke for stort (som påpeket i et tidligere innlegg).

xz02r882jk6o1xq587lx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... jeg liker også den nye B-klassen og den skal nok helt sikkert ta mange kunder fra spesielt VW og Ford. B-klassen får også bra kritikk over hele linjen og har en fornuftig pris. Den er helt klart en kandidat til å være en fremtidig familiebil... :)

xfhqi0ygvi8xf1lsnbtp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre forhjulstrekk, men jeg synes ikke at akkurat det har større betytning i dette segmentet. Den har iallefall en veldig fin liten dieselmotor på 1796 cm3. Det er temmelig uvanlig i denne motorstørrelsen at man har en helt flat dreiemomentkurve i registeret mellom 1400 og 2800 rpm til disposisjon (250 Nm). Motoren yter også 109 HK mellom 3200 og 4600 rpm. 6-trinns manuell gearkasse er standard, men den også leveres med en 7-trinns DSG gearkasse. Alt i alt et fornuftig alternativ til f.eks en Golf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B200 bensin er mer interessant fredrik. 156 hester med hjelp av en liten turbo.

En forhandler i oppland fristet med momsfri B-klasse i noen dager forleden. Da begynte den ganske nyaktig på 300.000 med 156 hesters bensinen. En edruelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... bensinvarianten er litt mer tørst med et gjennomsnitlig drivstofforbruk på 0,62 liter/mil ved blandet kjøring istedenfor 0,46 liter/mil for dieselvarianten, men vi snakker nok ikke om den helt store forskjellen i praksis. Kjøp den modellvarianten som er billigst... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B-klassen er vel større enn Golf? tenker nesten mer på den som en konkurrent til Touranen. Bagasjerommet er mindre, men benplassen skal være på høyde med Skoda Superb, noe som er superb ;)

Jeg har kun lest positive ting så langt.

2012-Mercedes-B-Class-Interior4.jpg

Kunne likt meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...