Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja... akkurat Golf III er generelt et dårlig eksempel når det gjelder kjøreglede, men den fantes som VR6 og den modellen lyser opp i et ellers temmelig kjedelig modellprogram. Under tvil er også GTI modellen på 150 HK rimelig interessant. Dette betyr selvfølgelig ikke at de andre modellene ikke kan være gode biler til den rette prisen. En VW er normalt alltid en fornuftig bruksbil hvis den er i nogenlunde god stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er stikkordene bakhjulstrekk, bensin og fornuftig vekt. Da er mye gjort..

Jeg har veldig lyst på en W201 2.3-16 også, men det får bli til sommern...

Jeg tror ikke at en fornuftig 190E 2,3-16 er verdt prisen i forhold til så mye annet interessant man kan kjøpe for tilsvarende penger... f.eks Porsche 924S/924 Turbo (931), 944 eller en tidlig 928S.

Mye er utvilsomt gjort med bakhjulstrekk, bensinmotor og fornuftig vekt. Det finnes imidlertid unntak som bekrefter regelen... Peugeot 205 1,6/1,9 GTi, Golf II GTI 16V, Golf V/VI GTI, Mini Cooper S, Alfa Romeo 156 2.0 etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

928 er jeg skeptisk til fredrik. Stor V8 og såpass mye elektronikk...what can possibly go wrong ;) 924 Turbo vet jeg ikke om jeg kan tenke meg, 35 år gammel turboteknikk og tilhørende responsforsinkelse..og driftskostnadene på gamle turbomotorer, er de driftsikre? 944 er en pen bil, men er den mer spesiell enn en 2.3-16?

Neida, men du skal jo engang drifte disse bilene og. 924S kunne jeg godt tenke meg... da i indigorot....

Finner man en pen 190E 2.3-16 til rundt 100.000 virker det som en grei investering... en E30 M3 ligger til sammenligning på rundt 250.000 i nogenlunde fin stand....Porsche er porsche, men det mener dessverre verkstedene og, de skriver regninger med gaffel. En venn av meg sa det engang så passende " Ta audi-priser, og så ganger du det med tre".. Det er vel å ta i, men høres uansett ikke ut som en billig affære. Jeg kjenner nå engang et par mercedes-mekanikere. Det i kombinasjon med en Hayes-manual så skal det være overkommelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche 928 S fom. 1980 er nogenlunde rett frem mhp. elektronikk. Det var først med 928 S4 og den store faceliften i 1986 at bilen virkelig begynte å bli avansert. Utfordringen er imidlertid å finne en pen 928 S med manuelt gear som ikke koster skjorten.

Porsche 924 S er et kupp nesten uansett hvordan man snur og vender på det. Modellen er helt klart undervurdert, men allikevel på mange måter bedre enn 944... og mye mer spesiell. Man går imidlertid ikke feil hvis man kan finne en fin 944 til en fornuftig pris.

Porsche 924 Turbo er for spesielt interesserte, men som alltid handler det om kunnskap. Det er mrk. II modellen fom. 1980 man skal gå for. En mindre og mer moderne turbolader samt en mer effektiv intercooler sørger for bedre holdbarhet... + 7 ekstra hestekrefter (totalt 177). Med en vekt på under 1200 Kg snakker vi om fornuftige ytelser selv idag.

Forstå meg rett... en 190E 2,3-16 er også en temmelig fin bil, men den er teknisk vesentlig mer avansert enn halvbroren 190E 2,3. Mye kan gå galt på den modellen også og helt billig å reparere er den helt sikkert ikke. Kjenner du imidlertid et par oppegående Mercedes-Benz mekanikere er dette derfor uten tvil en stor fordel for deg. I såfall bør du uten tvil gå for en 190E 2,3-16... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre ikke at du skal forvente mer enn litt godlyd fra rekkesekseren. Bilens balanse er ikke den beste i 190E 2,6 og dermed blir det heller ikke stort bedre om motoren heter 3,0. I tillegg er Cosworth motoren i likhet med BMW´s S14B23 motor en effektiv liten rakker. 185 HK ved 6200 rpm og 235 Nm ved 4500 rpm ligger ikke langt fra de 190 HK ved 5600 rpm og 260 Nm ved 4250 rpm som 3,0 motoren fra W124 300E klarer som best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre ikke at du skal forvente mer enn litt godlyd fra rekkesekseren. Bilens balanse er ikke den beste i 190E 2,6 og dermed blir det heller ikke stort bedre om motoren heter 3,0. I tillegg er Cosworth motoren i likhet med BMW´s S14B23 motor en effektiv liten rakker. 185 HK ved 6200 rpm og 235 Nm ved 4500 rpm ligger ikke langt fra de 190 HK ved 5600 rpm og 260 Nm ved 4250 rpm som 3,0 motoren fra W124 300E klarer som best.

Godlyd og Nm til leking :) Ingen rundetidracer, men et leketøy!

Såklart ville jeg til enhver tid valgt 2.3-16v først, men de koster også deretter :)

En 201 2.6 med gåen motor er ikke verdt mange kronasjene, og m103 3.0'n får man kasta etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godlyd og Nm til leking :) Ingen rundetidracer, men et leketøy!

Såklart ville jeg til enhver tid valgt 2.3-16v først, men de koster også deretter :)

En 201 2.6 med gåen motor er ikke verdt mange kronasjene, og m103 3.0'n får man kasta etter seg.

Joda... har du først bestemt deg for en 2,6 kan du like gjerne gå for en 3,0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det på denne måten. I 1986 var jeg i forhandlinger med Berthel O. Steen på Stabekk utenfor Oslo i forbindelse med et kjøp av en ny Porsche 944 Turbo. Jeg var selvfølgelig kjent med den kommende E30 M3 og ikke minst 190E 2,3-16. Porschen fremsto nærmest som et kupp til noe under 700K. 944 Turbo var på alle måter fullstendig overlegen de andre bilene med en perfekt vektbalanse på 50:50 og en temmelig elegant rekkefirer som ytet 220 HK ved 5800 rpm og 330 Nm ved 3500 rpm. Både 0-100 Km/t og topphastighet lå i tillegg i en klasse over alternativene fra BMW og Mercedes-Benz.

Som jeg har nevnt tidligere i tråden er Porsches gamle turbokonsept mhp. relativt små bensinrekkefirere i perioden 1979-91 veldig interessant i dagens perspektiv. Små og effektive rekkefirere var et godt salgsargument allerede for 30 år siden, men i løpet av 90-årene gikk konseptet dessverre i glemmeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare mer og mer sikker på at det blir innkjøp av en 190E 16v neste sommer. 2.3 litern er visst mer "free-revving and smoother", 2.5 litern er litt latere. Førstnevnte har visst også smidd innmat, og LSD istedenfor ASD. Så det blir med stor sannsynlighet en tidlig modell. Vanskelig å finne en som ikke har blitt babba opp Wicky-style, men alt skal være helt originalt. Blir nok derfor med sannsynlighet en importbil..Tenkte deretter ha den på prøveskilter et år, for så å registrere som veteranbil :cool: Men jeg tenker litt sånn, hvor lett er det egentlig å skille en grei en fra en skikkelig sitron? Begynner nesten å tenke at jeg heller kan finne en som eksteriørt er helt ok, men som har gått langt og lenge... billig. Heller kjøpe en sliten en til 20.000 og bruke 75.000 på å overhale motoren og bytte ut med nye dempere/foringer/bremser osv rundbaut, enn å kjøpe en "low-miler" til 100.000 som likevel har masse som kan skjære seg. Like stor sjanse for at en bil har stått seg ihjel som at den er utkjørt? Hva mener du fredrik?

185 hester og 240 NM er ikke veldig imponerende i dag, men med siste-generasjons gummi og litt større dekk tror jeg nok den kan overraske mang en "hot-hatch" på en svingete vei. CD verdien på 0.32 var også rekord-lav på sin tid, og er meget respektabel selv i dag. Evo II`en hadde forøvrig 0.29 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... hadde jeg visst svaret hadde det vært enkelt nok å sette opp et fornuftig budsjett. Utfordringen er, som du er inne på, at det er temmelig mange variabler og løse tråder i et prosjekt som dette.

Du må uansett forsikre deg om at deletilgangen er fornuftig. Må du kjøpe mange spesielle deler fra Mercedes-Benz blir det dyrt. Noe lettere og ikke minst billigere vil det være hvis du aksepterer alternative deler fra andre serier enn W201.

Jeg ville... i nevnte orden... ha konsentrert meg om chassis/karosseri (rust), understel/drivverk (slitasje) og motor/interiør. En motor kan i verste fall overhales og gjør man jobben selv behøver det ikke å bli så dyrt (forutsatt at deler ikke må lages spesielt).

Spennende... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si behold E46en, og kjøp entusiastbil! Det er det du trenger nå :)

Enda bedre, flytt tilbake til Norge og oppgrader til 2 nye biler. F.eks. 1-serie eller nye 3-serie + entusiastbil => Roadtrip neste! Blir ikke det samme med roadtrip i en Touran eller 318d...

944 turbo S går relativt billig nå ser jeg. Har vært et par fine til salgs i det siste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...