Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

":36wnaq9d]

Enda bedre, flytt tilbake til Norge og oppgrader til 2 nye biler. F.eks. 1-serie eller nye 3-serie + entusiastbil => Roadtrip neste! Blir ikke det samme med roadtrip i en Touran eller 318d...

Hehehe... det er definitivt en god plan. Norge + F20 116i + E85/944 => Roadtrip Part II sommeren 2012... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i akkurat det. Den 318d`en din er veldig fin fredrik, hvorfor ikke bare kjøre den i grava. Hvem vet, etter en stund vil du kanskje synes det går sport i det ;)

Vi får se... bilen blir evt. ikke med til Norge, men såvidt jeg forstår er nettopp denne modellen ganske populær her i Danmark. For et par uker siden ble en tilsvarende gammel E46 318d (sedan) med ca. 420000 Km på telleren solgt for rundt 80000 DKK. Jeg burde derfor kunne få 100-110000 DKK for min Touring med små 281000 Km på telleren. Det er OK.

Utfordringen fremover med bilen er at den står foran en batch med større utgifter igjen. Hjullagere holder ikke evig og det gjør heller ikke dynamoen. Intet tyder på at noe er galt idag, men ved nesten 300000 Km og originale deler fra da bilen var ny skjer ting plutselig og brått... dog ikke uventet.

Idag kjørte forøvrig eldstemann blandt barna bilen for første gang. Det gikk meget bra... hun fikk en sterk 10´er i karakter fra meg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker på meg selv jeg :)

Ser at delepriser ikke er helt forferdelig, og service(time)priser er vel dyre uansett merke. Må uansett spare et år til først, og forhøre meg litt nærmere. Turbomodellen er uaktuell pga forsikringen, selv om bilprisen på bruktmarkedet er den samme som en vanlig S (V8 340hk) eller Cayenne (V6 250hk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VW Touareg... unnskyld... Porsche Cayenne er ikke helt min kopp te (noe Simon allerede vet), men det er objektivt en imponerende konstruksjon. Den har meget fine offroad egenskaper (om ikke helt i klasse med Range Rover) og den er hurtigere på alminnelig vei enn mange potensielt hurtigere sportslige biler. Som Turbo S er den helt formidabel med tanke på at det er en stor SUV. 0-100 Km/t på 4,7 sekunder og en topphastighet på 280 Km/t inngir respekt og når man også vet at kjøreegenskapene er rimelig bra snakker vi totalt sett om en imponerende pakke som nesten opphever fysikkens lover.

Cayenne S er ikke helt i samme liga selv om den modellen også er imponerende. Den havner allikevel litt i den samme klassen som Panamera S... grei nok, men heller ikke mer. Turbomodellene har mer av alt og er i en klasse for seg.

Moderne Porscher er dyre å kjøre og ikke minst vedlikeholde. Jeg blir skremt når Porsche selv påstår at gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring er hele 1,58 liter/mil for Cayenne S. Da er trolig det reelle forbruket under norske forhold tett på 2 liter/mil. Det merker man og jeg tror at man hurtig går lei selv om Cayennen er fin og lyden den gir fra seg er enda finere. Et godt kompromis kan være V6 modellen.

Apropos levetid på dynamoer. 300K kilometer er mye, men jeg har en svoger som har kjørt 550K kilometer med sin originale dynamo i en Peugeot 406 2,1 TD... så alt er relativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å plage deg litt med mer W201-babbel fredrik, så hadde W201 2.3-16 til og med ut 1985 smidd innmat og vesentlig dyrere komponenter enn de senere bilene. 2.5-16 har ingen smidde komponenter og - selv om man kan fristes til å tro at den er en ren oppgradering - er en helt annen motor. Lengre slaglengde fører til at den oppleves som ikke like turtallsvillig, men betydelig sterkere fra bånn. Det er en mer laid-back motor og føles mindre som en motorsportkonstruksjon. Den har dog doble kjeder for å forhindre motor-ras, noe som hendte fra tid til annen med den gamle motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å plage deg litt med mer W201-babbel fredrik, så hadde W201 2.3-16 til og med ut 1985 smidd innmat og vesentlig dyrere komponenter enn de senere bilene. 2.5-16 har ingen smidde komponenter og - selv om man kan fristes til å tro at den er en ren oppgradering - er en helt annen motor. Lengre slaglengde fører til at den oppleves som ikke like turtallsvillig, men betydelig sterkere fra bånn. Det er en mer laid-back motor og føles mindre som en motorsportkonstruksjon. Den har dog doble kjeder for å forhindre motor-ras, noe som hendte fra tid til annen med den gamle motoren.

Interessant... og det med doble kjeder var jeg på ingen måter klar over. Det var en periode på 80-tallet da bilprodusentene bygget enkelte ekstra påkostede bilmodeller. M42 motoren i E30 318is har f.eks også smidd innmat og Audi 80/90 Quattro har et ekte Quattro system i motsetning til A4 som har et enklere Haldex system (iallefall de alminnelige modellene).

Apropos konsekvensene av øket slaglengde. Den viktigste årsakene til at M54B22 motoren føles vesentlig mer egil enn den eldre, men kraftigere M52B25 motoren er nettopp den kortere slaglengden. Få av BMW´s alminnelige rekkeseksere er mer villige til turtallsendringer enn M54B22 motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at 318is hadde smidd innmat visste jeg heller ikke, interessant...

M54B22 synes jeg er en svært fin konstruksjon.. bare den ikke belemres med 1.5+ tonn og autolat...da blir den litt tungpustet.

80-tallet synes jeg er et fint tiår der flere bilprodusenter slo på stortromma for å innynde seg og/eller delta i ulike racing-klasser.. 944 og 924 er også store favoritter hos meg, men er de i like stor grad racing og DTM-inspirerte som 2.3-16?

Det er jo en ren homologiseringsmodell..

Som du selv oppdaget da du som 23-åring valgte deg ut en ny 190E, var dette svært dyre biler. Det at de knapt tjente penger på dem sier litt om hvor høy byggestandarden var.

Dette er en vesentlig mer påkostet og velbygd bil enn sin kontemporære rival - E30 M3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...