sandalius Skrevet September 15, 2011 Share Skrevet September 15, 2011 Vet at dette temaet er tatt opp flere ganger, men jeg har en litt anne vri på spørsmålet. Jeg vet at en dieselmotor bruker mindre drivstoff, har mer moment osv. Jeg leser stadig tråder hvor nye dieselmotorer tar kvelden pga, turbo, register, DPF osv osv. Dette koster jo enormt å fikse. Hører også at N47 motorene har mye havarier. Lurer derfor på hvordan kvaliteten og vedlikeholdskostnaden på BMW sine bensinmotorer er i forhold til dieselmotorene? Tenker da typisk på 4-sylindret bensin med 170 HK(320i), eller R6 med 218HK (325i) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjexx Skrevet September 15, 2011 Share Skrevet September 15, 2011 Bensin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet September 15, 2011 Share Skrevet September 15, 2011 Jeg gikk for bensin grunnet de punktene du nevner der. Selv om man kan ha motorskadeforsikring o.l. er jeg rett og slett for skeptisk til holdbarheten på nyere dieselmotorer. I tillegg kommer som du nevner partikkelfilterbytte og slike ting. Jeg tror også at diesel(-biler) vil få høyere avgifter i årene fremover, da det har begynt å bli mer fokus på utslipp fra disse. Spesielt nedover i Europa. Når det er sagt er nok dessverre ikke moderne bensinmotorer skuddsikre heller, men jeg har fått intrykk av at man i det minste slipper billigere fra det om noe skulle skje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
badsha Skrevet September 15, 2011 Share Skrevet September 15, 2011 anbefaler Diesel, bedre moment bedre forbruk, feilene er bare oppskrytt. men da anbefaler jeg heller M47 (2005-2008) mottoren framfor N47 (2008-2010) som det har vært enormt mye problemer med, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wazzap Skrevet September 15, 2011 Share Skrevet September 15, 2011 Bensin mye kjekkere å kjøre mindre feil og både utslipp og forbruk er ikke noe å si på så nye biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet September 15, 2011 Share Skrevet September 15, 2011 Uten tvil bensin. Det blir direkte feil å sammenligne momentet på turbodiesel kontra bensin. Man må tenke på at bensin har en helt annen utveksling slik at når man måler moment på hjula, blir ikke forskjellen lenger like stor som det ser ut som fra tall målt på motor. 50% mere moment på motoren på en diesel er ikke dermed sagt at det er 50% mere moment på drivhjula. Er så lei av folk som skryter av momentet til diesel, men så har de ingen aning om hvordan en girkasse og differensial fungerer. Nå kommer jo til og med bmw med små turbo bensinere, og da kan man få både pose og sekk. Kultivert gange, bunndrag og nesten like lavt forbruk som diesel. Diesel er på vei ut i løpet av 5-10 år er min spådom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sandalius Skrevet September 15, 2011 Forfatter Share Skrevet September 15, 2011 Takk for mange gode svar! Jeg har selv en diesel idag, men må si at jeg savner veldig måten benisnmotoren høres ut og ikke minst responderer. Er veldig sugen på en BMW rekkesekser, og har hørt og lest at dette er noe BMW virkelig kan. Er ikke ofte jeg leser om feil på BMW sine bensinmotorer.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aottesen Skrevet September 15, 2011 Share Skrevet September 15, 2011 Takk for mange gode svar! Jeg har selv en diesel idag, men må si at jeg savner veldig måten benisnmotoren høres ut og ikke minst responderer. Er veldig sugen på en BMW rekkesekser, og har hørt og lest at dette er noe BMW virkelig kan. Er ikke ofte jeg leser om feil på BMW sine bensinmotorer.... Da må du skynde deg, for nå ser det fanden meg ut som om BMW kommer til å drepe enhver form for selvrespekt de kommende årene .. Ser ut til at alt kommer til å bli R4 fremover, bare med forskjellige turbovarianter. Hører til og med rykter om en V6 i neste M3.. Jeg har hatt problemer med turbo på min 2007-mod 118d, nesten 50 laken. Det er 20 mer enn jeg la ut på komplett oppussing (inkl. overhalt topp, girkasse, dyser mm.) på gamle rekkesekseren min, som i tillegg hadde gått 330.000 km. Og med forbruket som STUPER på nye bensinbiler, så er jeg enig i spådommen om at diesel er borte om noen år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sandalius Skrevet September 15, 2011 Forfatter Share Skrevet September 15, 2011 50.000,-!!! det er jo nifsfarlig å eie dieselbiler! Bilen min har rullet 140.000 km og jeg går nå rundt med en konstant frykt for at et eller annet skal rase snart. Kunne gjerne tenke meg en selvpustende bensiner. Er utrolig lysten på en 3 serie coupe 07 eller nyere, gjerne 320i eller 325i. Disse puster selv og bør være greie? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aottesen Skrevet September 15, 2011 Share Skrevet September 15, 2011 Mulig jeg tar feil, men tror 320i har havnet under miljø-kniven, og blitt en 2.2l R4. Går ikke dårlig av den grunn, heller litt bedre. Men, du mister den karakteristiske (NYYYYDELIGE) R6-lyden. Kan nesten ikke beskrive savnet etter R6-lyden fra gamle 520'en jeg hadde. At noen kan klare å lage en SÅ rå lyd, ut av en 2l 129hk motor, er nesten utrolig. Snart ti år siden, men like trivelig å se hver gang: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet September 16, 2011 Share Skrevet September 16, 2011 Jeg ville valgt utifra behov, bykjøring/småkjøring = bensin. Lang kjøring = diesel. Du skal kjøre ganske mye pr år skal diesel lønne seg etter min erfaring. Ikke bare se på forbruket men total kostnaden på vedlikeholdet. Diesel er dyrere å vedlikeholde en bensin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e36drift316 Skrevet September 16, 2011 Share Skrevet September 16, 2011 kjøp f20 med n13 motor det er bra saker! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sandalius Skrevet September 16, 2011 Forfatter Share Skrevet September 16, 2011 Ser at det kommer mye flotte bensinmotorer med twinturbo osv osv. men tenker da at vi får samme problem som med dieselbilene da? Masse sensorer og turboer som går i stykker? Eller tenker jeg feil nå? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 16, 2011 Share Skrevet September 16, 2011 bcrazy; og jeg er lei folk som ikke skjønner forskjellen på effekt (arbeid) og kraft (dreiemoment) Det er i utgangspunktet veldig god holdbarhet på dieselen, men, dårlig/feil vedlikehold, ekstreme diagnosekostnader, feil diagnose, bytt og prøv metalitet, gjør at en diesel kan bli veldig dyr. Har et godt eksempel med en bil, som hadde vært hos bmw for feilsøking. 8 000,- i diagnsoe resulterte i :"defekt turbo". Bilen kommer til meg, og jeg sier at jeg ikke skjønner hvordan turboen kan være defekt, men helt greit å kjøre med? Kjører kjapp diagnose (som viser bla for høyt mottrykk fra part filter, for høy eksostemp som en følge av dette), åpner panseret, der er hele høyre sida full av sot. Det var naturligvis en sprekt eksomanifold, som alle "vet" at er vanlig på disse bilene. Kostnaden på en slik bil om "delebyttere" skal få ture fram kommer fort på over 60-70k, og flere runder med verkstedet. Sakens kjerne er jo at dette på ingen måte hadde trengt å bli så dyrt om de som jobba på bilen hadde hatt et fnugg av greie på hva de driver med. Jeg liker en god bensin motor, spes en selvpustende sekser med litt respons. Det har sin egen sjarm. Men hvor er "følelsene" "lyden" "sjarmen" med en tresylinda bensiner med pustehjelp? (evt 4 som er gjeldene pdd). ? Da er vi tilbake til at fonuften står fremst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet September 23, 2011 Share Skrevet September 23, 2011 Regjeringen åpnet i dag for å innføre køprising i Bergen. Piggdekksesongen blir kortere, med egne avgift for lengre bruk. Dessuten vil bruk av dieselbilder blir dyrere. Alt for å bedre byluften, ifølge miljø- og samferdselsministerne. Kilde: Slik vil de strupe trafikken i Bergen Selv om dette bare er et forslag, er jeg redd for at det vil komme mer slike tiltak i fremtiden, og da vil nok dieselbilene fort miste sin popularitet, spesielt når de nye bensinmotorene fungerer såpass bra som de gjør nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå