TRF Skrevet Oktober 8, 2011 Share Skrevet Oktober 8, 2011 Det er noen forskjeller på dyser avhengig av avgass klasse. jeg bruker durasjons/åpnings map for å se hva de gir, og har sett at noen er like, men det er jo ikke sikkert dette gjelder alle, akkurat som med turbo. Har blitt litt hodebry her nå Dyser er forøvrig noe som vi normalt bygger om her, blir mye rimeligere enn å kjøpe komplett injektor. Settene vi jobber med så langt (til andre motorer) ser ut til å komme på ca 2k per dyse ink mva. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 9, 2011 Share Skrevet Oktober 9, 2011 PS: Denne diskusjonen har gitt meg eit dårlig inntrykk av deg Fredrik 90 . Tvilar på at du bryr deg, men tenkte eg skulle gi beskjed Beskjed mottatt! Og ja, jeg bryr meg ikke så mye nom hva andre synes! Er jeg så sikker i en sak som denne så står jeg på mitt, men blir det motsatte bevist så kommer jeg til å legge meg flat! Skal prøve å få tatt kontakt med Hartge i løpet av uken, noen der må da vite om de har eller fortsatt kan få disse ytelsene det er snakk om her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thamule Skrevet Oktober 9, 2011 Share Skrevet Oktober 9, 2011 PS: Denne diskusjonen har gitt meg eit dårlig inntrykk av deg Fredrik 90 . Tvilar på at du bryr deg, men tenkte eg skulle gi beskjed Beskjed mottatt! Og ja, jeg bryr meg ikke så mye nom hva andre synes! Er jeg så sikker i en sak som denne så står jeg på mitt, men blir det motsatte bevist så kommer jeg til å legge meg flat! Skal prøve å få tatt kontakt med Hartge i løpet av uken, noen der må da vite om de har eller fortsatt kan få disse ytelsene det er snakk om her! Du vel ikkje bevist noko sjølv heller, så chill mann Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 PS: Denne diskusjonen har gitt meg eit dårlig inntrykk av deg Fredrik 90 . Tvilar på at du bryr deg, men tenkte eg skulle gi beskjed Beskjed mottatt! Og ja, jeg bryr meg ikke så mye nom hva andre synes! Er jeg så sikker i en sak som denne så står jeg på mitt, men blir det motsatte bevist så kommer jeg til å legge meg flat! Skal prøve å få tatt kontakt med Hartge i løpet av uken, noen der må da vite om de har eller fortsatt kan få disse ytelsene det er snakk om her! Du vel ikkje bevist noko sjølv heller, så chill mann Nei, men har jeg sagt det da! Men forøvrig så skal jeg prøve å få informasjon om detta, og i følge awt sitt innlegg tidligere i tråden så kan det muligens være at jeg er på rett spor! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 Kan du ikke dele bremsepapirene da? er jo enkelt å legge ut? Kanskje litt detaljer rundt bremsingen, roto test eller rulle, korr faktor osv, faktisk resultat. Det er jo bare kjempe om du har dette (som jeg har sagt) Tror nok ikke vi får se de "papirene" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 Bladde bare litt kjapt i papirer i kveld, og det ser ut som følgende: -Turboer er "like" tross i forskjellige delenummer til tider (venter enda på de siste turbomappene, men forventer at det ikke vil være så store forskjeller som jeg forespeilet) -Åpnet noen forskjellige filer fra når vi jobba med dette, la merke til noe forskjell på durasjon/åpningstid (større enn forventet) -etk er nesten ubrukelig til å sammeligne dyser, så brukte bosch katalog, og ser ut som synderen er funnet. dette stemmer bra med målt høyere egt når man presser mer på 2,5d. Beklager at jeg skøyt fra hofta, jeg var selv overbevist om at jeg huska riktig, men kryper til korset, blar gjennom notater, og later til at det var dyser som jeg brukte som "årsak" den gang. Dette fordi med samme åpningtid som på storebror, mindre krefter. Jeg skal ikke si sikkert at "alle" har forskjellige, har nettopp brent meg på det lol. Men det er slik det ser ut nå. vedr opprinnelig diskusjon, hvorvidt hartge selger et 271hk oppsett til denne, så referer jeg til hartge.de, hvilket de ikke gjør. At man kan tøye åpningstid å få mer krefter ja, men grunnet egt har jeg ikke strukket strikken lengre som et helt sikker oppsett, da sammen med eksosutbedringer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 vedr opprinnelig diskusjon, hvorvidt hartge selger et 271hk oppsett til denne, så referer jeg til hartge.de, hvilket de ikke gjør. At man kan tøye åpningstid å få mer krefter ja, men grunnet egt har jeg ikke strukket strikken lengre som et helt sikker oppsett, da sammen med eksosutbedringer. Jeg tror nok det er mye mulig at dette oppsettet ikke lengre er å få tak i, siden det ikke står noe på sidene dems om det! Men som sagt så skal jeg ta kontakt med Hartge og høre om de har hatt et slik oppsett, noe jeg mener de hadde! Viser det seg da at de har de aldri hatt det så skal jeg bøye meg i støvet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 http://www.autozeitung.de/tests-fahrber ... artge-325d Her ser det ut som det er to steg fra Hartge? en 231 og en 260Hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 at "gamle hartge" kan ha hatt noe sånt er som jeg sier godt mulig, men utifra når du fikk dette gjort så eksisterte ikke disse produktene lengre (ettersom at "nye" hartge var godt på plass i begynnelsen av 09, litt usikker på når du fikk gjort dette?), og for trådstarter så eksisterer de ikke i dag. En annen ting er som nevnt at den bør få puste bedre om du skal trykke på såpass. Men, filer forsvinner ikke av seg selv (samme gjelder alle de gamle produktene), men å kommer forbi norsk kontakt person og til dem som har greie på det er type umulig. En annen ting er at det nok er en grunn til at de trakk produktet (ref målt høy egt). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 Se der ja Ellingsen B! der fikk vi ennå en bekreftelse på at Hartge har levert det jeg har prøvd å fortelle hele tiden! Men som sagt så ser det ut til at dette ikke er å få tak i lengre og ikke relevant for trådstarter som du sier TRF! Min bil fikk forøvrig dette oppsettet allerede i 2008 av forrige eier da den kom til landet, ble også i ettertid "tatt ut" og satt inn igjen! Mulig det fulgte papirer med men de har ikke jeg fått, enten har forrige eier eller forhandleren rota bort disse, men det stemmer iallafall overens med det som står i dataen hos Bavaria! Eneste var et Hartge klistremerke og ett slags Hartge kort som lå i handskerommet på bilen Men da ser det ut som vi har fått en avklaring og kan avslutte i fred og fordraglighet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wracul Skrevet Oktober 11, 2011 Share Skrevet Oktober 11, 2011 Nå vet jeg med sikkerhet at "2,5" M57N2 flere ganger er målt over 200kw på hjulene. (ca 300hk+ på motor) Dette er originalmotorer foruten andre dyser. (Bosch 0445115 050) Skal ikke si dette sikkert da jeg ikke driver med slike ting. Men er ganske sikker på at dysene på "2,5" versjonen makses på rundt 280hk. (Jeg vet ikke... jeg tror) M57N2 kom i 2005 i følge realoem.com I følge de 5seriene som ruller på vei, så finner jeg kun biler etter 2007 med denne motoren. Hvordan det er med motorer,turboer og dyser for M57N"1" har jeg ingen formening om. (gidder ikke å lese meg opp på det heller) M57N2: 525D egne dyser. Samme turbo som 530D 530D samme dyser som 535D, samme turbo som 525D 535D samme dyser som 530D, dobbelt oppsett med turbo. en liten og en stor. annet eksosmanifold. Ellers så er det heller små forskjeller på disse motorene. Ingen som jeg kan se som har en så stor avgjørende effekt at det har noe å si for en tuner. (men nå er ikke jeg en tuner) Komplett sett med x30/x35 dyser kommer seg på ca 10-15 laken. komplett sett med x35 manifold/turboer kommer seg på 25-30 laken. Man må huske at tunere som ESS og lignende firma har mange som leker seg med disse motorene. Etter 4år med lek så er det mange runder på dynobenk med mange forskjellige brukere som har gjort at de leverer produktene de har i DAG. hvordan det er med gamle filer vet jeg ikke. (hvis leverandøren har fjerna ei fil som var "knallbra" den gangen. så er det en årsak til det. eksempelvis 260/270 fila til hartge) Leter dere litt i google så finner dere masse om disse motorene. Det jeg har ser, er at det er en sabla god motor som kan levere enormt mye effekt i de rette hendene. Bare så synd at 80% av dere kjører med automat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 11, 2011 Share Skrevet Oktober 11, 2011 m57 har "alltid" vært en lik motor, selv de som faktisk var 2,5 hadde kortere slaglengde. (altså m57, m57n, og til slutt m57n2. Naturligvis forskjeller mellom de tre generasjonene) Å greie på 300hk på hjul på en m57n2 er ikke noe problem, problemet er å gjøre det på originale komponenter. (siden vi snakker om 2,5) At man kan strekke strikken på org dyser ja, men dette resulterer i høyere egt, og mindre effekt enn om man bruker større dyser (man havner utenfor "optimalt" forbrenningsområde.). En bivirkning her er jo tett partikkelfilter (mer sot når dieselen brenner lengre). Jeg vil gjerne (!) se en 525d 197hk som uten fysiske inngrep benker i nærheten av det du skriver (skjønner at du prater om storebror). M57n og n2 er vanvittig bra motorer for tuning, ingen tvil, har flere tøffe m57n som ruller på vegen med større snurre (steg 3) og vi jobber med ferdigstilling av kundeoppsett med større dyser (steg 4). men det som forundrer meg er hvorfor noen mener de kan trimme de "likt", skal man ta ut mer fra "2,5" må man da vitterlig ha lengre åpningstider, og hvorfor er dette greit på denne, men ikke på "3,0". Det er ikke riktig å påstå at dette er samme motor (ja jeg beklager at jeg skøyt før jeg sjekka egne notater, som jeg selv skrev noen innlegg over her, det er dyser som er for små) og "trimmes likt". Ang automat, disse holder veldig bra om man bruker dem med litt fornuft, jeg vil nesten si bedre enn manuell uten oppgraderinger. Må bruke ny clutch med sterkere trykkplate på alle m57n som vi tar ut litt mer enn "vanlig" på, og må begrense momentet kraftig på lavere turtall for ikke å bunne svinghjulet, dette selv om man bruker et helt nytt ett. Løsningen blir å få produsert opp massive svinghjul, dette kommer senere. I tilegg er vi da over på en betydelig kostnad sammenlignet med "chip tuning" som folk er vant til. Forøvrig kom m57n2 i 5 serie allerede i 2005 ja, men 2,5d kom ikke før ca 2007 i 5 serien. Å ettermonetere biturbo på 3,0d ser jeg som en totalt unødvendig kostnad, da er det bedre å bygge om. Vi kommer med flere nye turboer neste år (slik at flere modeller blir tilgjengelige med "steg 3"), jeg er litt usikker på hvor langt vi greier å strekke strikken, men skal ikke se bort ifra at vi kommer omtrent like langt som på 535d. (noe mer lag naturligvis). Som en siste ting, hva noen har "fått til" eller "benka" er noe helt annet enn hva man kan presentere som et "kunde oppsett". Jeg har gjort mye sprøe ting med dieselmotorer, men du vil ikke se at jeg annonserer disse. Dette fordi jeg mener at et "kundeoppsett" skal tåle bruk fra alle mulige slags sjåfører, og da legger man av litt, øker sikkerhetsmarginene litt. Forøvrig, prisene du siterer på dyser må da være fra ebay eller lignende, har vanskelig for å se at et norsk firma selger 6 stk dyser for 10 000. Jeg tar mer enn dette for omygging av dyser (da med inn og ut montering, men allikevel). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet Oktober 11, 2011 Share Skrevet Oktober 11, 2011 Må innrømme at Fredrik 90`s Hartge oppsett fremstår som en "accident waiting to happen" etter å ha lest denne tråden.. 271 hester høres mye ut, da er det nok høyt trykk ute og går både her og der med påfølgende belasting på en drivlinje som er tilpasset et vesentlig svakere oppsett.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 11, 2011 Share Skrevet Oktober 11, 2011 Må innrømme at Fredrik 90`s Hartge oppsett fremstår som en "accident waiting to happen" etter å ha lest denne tråden..271 hester høres mye ut, da er det nok høyt trykk ute og går både her og der med påfølgende belasting på en drivlinje som er tilpasset et vesentlig svakere oppsett.. Rettelse: 260 hester! Men hehe, det er kanskje en grunn til at Hartge ikke lengre leverer detta oppsettet! I følge Bavaria så har det ikke så langt vært rapportert om noen tilfeller av problemer rundt dette Hartgeoppsettet de leverte på diverse biler i den akuelle perioden! Får bare behandle bil og driverk pent, noe jeg alltid har gjort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thamule Skrevet Oktober 11, 2011 Share Skrevet Oktober 11, 2011 Så kva blir egentlig konklusjonen her? 1. Med nye dyser på 525/325 (197hk) blir motor identisk og man kan ta ut like mykje som på 530/330? Godt over 10.000 i kostnad for ombygging av dyser. 2. Med nye dyser og turbo kan man kanskje (time will show trf?) ta ut nesten like mykje på 525/325/330/530 som på 535/335, men dette resulterer i noko turbolag? Pris usikker. 3. Eit ekstraspørsmål: Kva med bilar med x-drive. Har dei svakare drivlinje som begrenser tuningmuligheiter? Og med "kan" så meiner eg forresten at det er forholdsvis trygt for motor, partikkelfilter og drivlinje. EDIT: Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå