Gå til innhold

Import av e91 325dt. Skal, skal ikke?

petterkanin
 Share

Anbefalte innlegg

thamule: jeg fjerner partikkelfilteret som del av "steg 2" trimming for de bilene som har dette

1)ja, men greier rett over 260 i "steg 2", da med gode sikkerhetsmarginer.Ikke noe problem å ta ut det samme som 3,0d med større dyser.

2)Heller ikke noe problem å ta ut mer ved å bruke større turbo (disse får jeg bygd av et firma, samme som leverer turboer til de andre motorene for meg). Saken er at den må være såpass stor at det vil ta litt mer tid å bygge trykk fra lavt turtall (siden den mangler en liten til å hjelpe der) sammenlignet med 3,5d for dere som har prøvd den (nydelig motor, drar jevnt helt fra bunn).

3) min erfaring med x-drive er at det later til å være et skuddsikkert drivverk mtp trimming.

jeg har ingen "steg" som ikke er trygt for motor, partikkelfilter fjernes som nevt ved steg 2 og over. Ang drivlinje så er det nok her begrensningen vil ligge på 2,5d, har dog ikke bunna svinghjul ol enda, men har kun steg 2 også, så som du sier, time will show. Dette er ikke en modell vi har valgt å legge noe "krutt" i akkurat nå (som du ser). m57n er i praksis klar som et stadardisert steg 3 kundeoppsett, men vil bli "langtids testa" i ytterligere noen måneder. Det samme gjelder m57, som får 2+ , 3 og 4 ila neste år (etter planen). M47 jobbes med steg 3/4, m47n ikke så langt unna med steg3/4 (egentlig klar, gjenstår testing før dette også blir klart).

Selv om det høres tøft og greit ut så er det ganske mye å ta hensyn til når man tar ut såpass mye (rent motorteknisk, sikkerhetsmarginer og motorens karakter, som vi alltid har som et krav at skal oppleves som "original"), og det mange ikke tenker på er at svinghjul/clutch ikke holder og må oppgraderes, da begynner kronene å rulle enda fortere. (for ikke å snakke om steget i seg selv). Det er heller ikke veldig behagelig å kjøre med forsterka trykkplate, så det er for litt spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

m57 har "alltid" vært en lik motor, selv de som faktisk var 2,5 hadde kortere slaglengde. (altså m57, m57n, og til slutt m57n2. Naturligvis forskjeller mellom de tre generasjonene)

Å greie på 300hk på hjul på en m57n2 er ikke noe problem, problemet er å gjøre det på originale komponenter. (siden vi snakker om 2,5)

At man kan strekke strikken på org dyser ja, men dette resulterer i høyere egt, og mindre effekt enn om man bruker større dyser (man havner utenfor "optimalt" forbrenningsområde.). En bivirkning her er jo tett partikkelfilter (mer sot når dieselen brenner lengre). Jeg vil gjerne (!) se en 525d 197hk som uten fysiske inngrep benker i nærheten av det du skriver (skjønner at du prater om storebror).

M57n og n2 er vanvittig bra motorer for tuning, ingen tvil, har flere tøffe m57n som ruller på vegen med større snurre (steg 3) og vi jobber med ferdigstilling av kundeoppsett med større dyser (steg 4). men det som forundrer meg er hvorfor noen mener de kan trimme de "likt", skal man ta ut mer fra "2,5" må man da vitterlig ha lengre åpningstider, og hvorfor er dette greit på denne, men ikke på "3,0". Det er ikke riktig å påstå at dette er samme motor (ja jeg beklager at jeg skøyt før jeg sjekka egne notater, som jeg selv skrev noen innlegg over her, det er dyser som er for små) og "trimmes likt".

Ang automat, disse holder veldig bra om man bruker dem med litt fornuft, jeg vil nesten si bedre enn manuell uten oppgraderinger. Må bruke ny clutch med sterkere trykkplate på alle m57n som vi tar ut litt mer enn "vanlig" på, og må begrense momentet kraftig på lavere turtall for ikke å bunne svinghjulet, dette selv om man bruker et helt nytt ett. Løsningen blir å få produsert opp massive svinghjul, dette kommer senere. I tilegg er vi da over på en betydelig kostnad sammenlignet med "chip tuning" som folk er vant til.

Forøvrig kom m57n2 i 5 serie allerede i 2005 ja, men 2,5d kom ikke før ca 2007 i 5 serien.

Å ettermonetere biturbo på 3,0d ser jeg som en totalt unødvendig kostnad, da er det bedre å bygge om. Vi kommer med flere nye turboer neste år (slik at flere modeller blir tilgjengelige med "steg 3"), jeg er litt usikker på hvor langt vi greier å strekke strikken, men skal ikke se bort ifra at vi kommer omtrent like langt som på 535d. (noe mer lag naturligvis).

Som en siste ting, hva noen har "fått til" eller "benka" er noe helt annet enn hva man kan presentere som et "kunde oppsett". Jeg har gjort mye sprøe ting med dieselmotorer, men du vil ikke se at jeg annonserer disse. Dette fordi jeg mener at et "kundeoppsett" skal tåle bruk fra alle mulige slags sjåfører, og da legger man av litt, øker sikkerhetsmarginene litt.

Forøvrig, prisene du siterer på dyser må da være fra ebay eller lignende, har vanskelig for å se at et norsk firma selger 6 stk dyser for 10 000. Jeg tar mer enn dette for omygging av dyser (da med inn og ut montering, men allikevel).

Var da alvor trf?

Jeg har aldri nevnt 300hk på hjula. Jeg sa jeg vet om flere som har passert 200kw på hjula kun ved bytte av dyser. Jeg nevnte heller ingenting om kostnad på montering av dysene. At norske firma bruker 2 gangen på bildeler er heller ikke noe nytt for meg eller andre her på forumet. Dyser kan faktisk bestilles over hele verden. Koster ingenting å frakte.

Forstå dette riktig. Jeg kjenner ikke deg. Men jeg har god kjennskap til ESS og alt disse folka har gjort for bmw-norge.

Når de da selger en programvare som de mener gir 285hk og i samme åndedrag advarer mot å montere denne i en automat, så hører vi faktisk på dem.

Prøver du å overbevise meg og andre her inne om at automatkasser er bedre enn manuellkassene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du har missforstått meg kraftig. les om igjen, og ikke vær sånn på krigsstien.

ang automat, det var satt veldig på spissen, jeg kan selv ikke fordra automat, men kommer liksom ikke fra at det later til å holde helt greit (opp til et vist nivå) _om man kjører med hodet_. Hvilket dmf ikke gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thamule: jeg fjerner partikkelfilteret som del av "steg 2" trimming for de bilene som har dette

1)ja, men greier rett over 260 i "steg 2", da med gode sikkerhetsmarginer.Ikke noe problem å ta ut det samme som 3,0d med større dyser.

2)Heller ikke noe problem å ta ut mer ved å bruke større turbo (disse får jeg bygd av et firma, samme som leverer turboer til de andre motorene for meg). Saken er at den må være såpass stor at det vil ta litt mer tid å bygge trykk fra lavt turtall (siden den mangler en liten til å hjelpe der) sammenlignet med 3,5d for dere som har prøvd den (nydelig motor, drar jevnt helt fra bunn).

3) min erfaring med x-drive er at det later til å være et skuddsikkert drivverk mtp trimming.

jeg har ingen "steg" som ikke er trygt for motor, partikkelfilter fjernes som nevt ved steg 2 og over. Ang drivlinje så er det nok her begrensningen vil ligge på 2,5d, har dog ikke bunna svinghjul ol enda, men har kun steg 2 også, så som du sier, time will show. Dette er ikke en modell vi har valgt å legge noe "krutt" i akkurat nå (som du ser). m57n er i praksis klar som et stadardisert steg 3 kundeoppsett, men vil bli "langtids testa" i ytterligere noen måneder. Det samme gjelder m57, som får 2+ , 3 og 4 ila neste år (etter planen). M47 jobbes med steg 3/4, m47n ikke så langt unna med steg3/4 (egentlig klar, gjenstår testing før dette også blir klart).

Selv om det høres tøft og greit ut så er det ganske mye å ta hensyn til når man tar ut såpass mye (rent motorteknisk, sikkerhetsmarginer og motorens karakter, som vi alltid har som et krav at skal oppleves som "original"), og det mange ikke tenker på er at svinghjul/clutch ikke holder og må oppgraderes, da begynner kronene å rulle enda fortere. (for ikke å snakke om steget i seg selv). Det er heller ikke veldig behagelig å kjøre med forsterka trykkplate, så det er for litt spesielt interesserte.

Ok, takk for svar.

Ser du skriv at det er drivlinja til 2.5 som er eventuelt problem med større dyser. Er automat med x-drive og 197hk eg egentlig lurer på.(er 197 m57n eller n2?) Så då burde drivlinja vere på linje med 3.0 likevel, er det slik å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du skriv at det er drivlinja til 2.5 som er eventuelt problem med større dyser. Er automat med x-drive og 197hk eg egentlig lurer på.(er 197 m57n eller n2?) Så då burde drivlinja vere på linje med 3.0 likevel, er det slik å forstå?

Det er automaten som er det svakeste leddet. Var jeg deg så ville jeg vært forsiktig med for mye trim. tror de kassene der har ei maks belastningsgrense på rundt 530nm.

(blir sikkert arrestert nå)

Uansett hva andre folk sier om trimming av din bil så koster rep eller bytte av ei slik kasse +montering på rundt 40-60.000,-

Ville vurdert steg 1 hos ESS eller lignende oppsett, der du kan flashe filer fram og tilbake etter eget behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wracul

Takkar for tipset, men eg tvilar på at 530 nm stemmer. Virkar forøvrig som du tvilar på det også :P

Eg har endå ikkje kjøpt bil. Håpar å skaffe bil i november/desember. Og eg ser for meg at eg vil opp mot minst 280 gamp etter kvart. Og eg kjøper bil med motor deretter. Ikkje omvendt.

Om 325 med større dyser har samme motor som 330, og drivlinja i utgangspunktet skal tåle det (ved normal bruk), så ser eg ingen grunn til å kjøpe 330xd i staden for 325xd.

Men uansett ønsker eg å basere trimminga på faktisk kunnskap/erfaring og ikkje eit tall tatt rett ut frå lufta som f.eks 530 nm :) Og TRF ser ut til å inneha slik kunnskap eller skaffe den ved behov(som vist i denne tråden) Så eg reknar med at eg vil nytte han om han har ledig kapasitet når trimmebehovet skulle dukke opp :)

Men det er klart at om girkassen ryker, så blir det dyrt. Fryktelig dyrt. Forhåpentligvis skjer ikkje det. :)

EDIT: Kanskje TRF etterkvart kjem med eit svar på kva han meiner drivlinja til 325 xd tåler.

EDIT2:

Han har vel faktisk sagt det meste her (sitat under), men eit synspunkt om konkret ca-tall på nm og hk hadde jo vore greit, då både 530 og 560 allereie er foreslått.

Ang automat, disse holder veldig bra om man bruker dem med litt fornuft, jeg vil nesten si bedre enn manuell uten oppgraderinger. Må bruke ny clutch med sterkere trykkplate på alle m57n som vi tar ut litt mer enn "vanlig" på, og må begrense momentet kraftig på lavere turtall for ikke å bunne svinghjulet, dette selv om man bruker et helt nytt ett. Løsningen blir å få produsert opp massive svinghjul, dette kommer senere. I tilegg er vi da over på en betydelig kostnad sammenlignet med "chip tuning" som folk er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

takk for tilliten. såvidt meg er bekjent er drivlinja (etter girkasse) lik på 2,5xd og 3,0xd. Dette har jeg dog ikke sjekket da jeg foreløpig ikke har hatt inne noen 2,5xd, kun 3,0xd. Så dette må jeg kommer tilbake til. Men som sagt, drivverket til 3,0xd fremstår som "skuddsikkert".

Men, det er girkassa som er det svakeste leddet her. Vi har som sagt ingen problemer med steg 2, men så har vi ikke pressa grensa legre på 2,5. Jeg er på veg ut døra nå, men skal sjekke tallene den gang for å gi et bilde av hva vi mener er sikkert (og vel så det). Så må komme tilbake til det.

Men for å gi et bilde vedr automat kasse, asr 390 (e39 530da kassa, forsåvidt også 360) er jo notorisk kjent for å havarer, og "denne må ikke trimmes, da kommer du knapt hjem igjen". Joda, jeg spredte også slike jungelrykter når jeg jobba på merkeverksted og bytta slik. Men overraskende nok var "ingen" av bilene trimma, dog var det mange x5 inne i bildet (tung bil).

Angivelig er ikke kassa lagd for mer enn 390nm, og en 193hk 530d har 410 originalt.

Min egen privat bil hadde jeg planer om å bygge om til 6 trinns manuell osv (er automat i dag), og tenkte som så at jeg da fint kunne ofre min kasse for å se når grensa var nådd. Den er nå kjørt 250 000km, siste 80 000 trimma, nesten 600nm. Den har blitt missbrukt så til de grader, men fungerer fortsatt helt fint.

Jeg selger naturligvis ikke dette oppsettet til kunder med automat sånn uten videre, men det gir et bilde på at situasjonen er ikke fult så horribel som det sies. Iflg bla RATS så er vekt på kjøretøyet et mye større problem (tenk det selv hva som skjer når lameller skal koble, du kan ikke gjøre så mye med kjøretøyets mass). Videre kommer jo alle mulige andre foholde som har en tendens til å påvirke.

Når dette er sagt, så vil jeg nok en gang presisere at jeg subjektivt ser på automatkasser som jamnt over noe møkk, og kan ikke fordra dem. Når det gjelder "530nm" som flere prater om, så kommer nok dette nettopp av at navnet til kassa er (om ikke jeg husker feil) på en 2,5d 197hk et eller annet "53" som står for 530nm. (Dette kan jeg også sjekke for deg, men er nå på veg ut døra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wracul

Takkar for tipset, men eg tvilar på at 530 nm stemmer. Virkar forøvrig som du tvilar på det også :P

Eg har endå ikkje kjøpt bil. Håpar å skaffe bil i november/desember. Og eg ser for meg at eg vil opp mot minst 280 gamp etter kvart. Og eg kjøper bil med motor deretter. Ikkje omvendt.

Om 325 med større dyser har samme motor som 330, og drivlinja i utgangspunktet skal tåle det (ved normal bruk), så ser eg ingen grunn til å kjøpe 330xd i staden for 325xd.

Men uansett ønsker eg å basere trimminga på faktisk kunnskap/erfaring og ikkje eit tall tatt rett ut frå lufta som f.eks 530 nm :) Og TRF ser ut til å inneha slik kunnskap eller skaffe den ved behov(som vist i denne tråden) Så eg reknar med at eg vil nytte han om han har ledig kapasitet når trimmebehovet skulle dukke opp :)

Men det er klart at om girkassen ryker, så blir det dyrt. Fryktelig dyrt. Forhåpentligvis skjer ikkje det. :)

EDIT: Kanskje TRF etterkvart kjem med eit svar på kva han meiner drivlinja til 325 xd tåler.

EDIT2:

Han har vel faktisk sagt det meste her (sitat under), men eit synspunkt om konkret ca-tall på nm og hk hadde jo vore greit, då både 530 og 560 allereie er foreslått.

Om du vil tro meg meg på 530nm er helt greit. Er uansett ikke jeg som skal betale hvis ting går gæærnt. Jeg og en kompis har selv nettopp kjøpt biler i tyskland. Og jeg overtalte han til å droppe automatkassa på sin 325D Msport. Noe jeg selv også gjorde på min 525XD.

Tror du skal lete lenge etter en 325XD. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E90/91 325XD finnes ikke, selv om du får 525XD!

Forøvrig så er automatkassa i E39 530d og X5 3,0d med 193 hester en GM girkasse! 5L40 er kjennt for å ryke på mellom 150 000 og 200 000 km, særlig i X5! Farlige saker å chippe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så er automatkassa i E39 530d og X5 3,0d med 193 hester en GM girkasse! 5L40 er kjennt for å ryke på mellom 150 000 og 200 000 km, særlig i X5! Farlige saker å chippe!

Har du noe å henvise til her? Sitter med en følelse av at dette med automat kasse havari er sterkt overdrevet med tanke på chip. Tror det er dårlig/lite vedlikehold som er største årsaken. Bytte olje på kassa kan jo være lurt, er ikke noe som heter evighets olje :)

Samtidig med uvettig kjøring, som sliter på kassa. Det forekommer med og uten chip..

Hadde en 530dat engang og den var chippa, kassa var god som gull på den selv med over 200.000 km kjørt. (Sikkert mer også da den var tysk importert) Jeg flusha og bytta olje på 160.000 km vel å merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe å henvise til her? Sitter med en følelse av at dette med automat kasse havari er sterkt overdrevet med tanke på chip. Tror det er dårlig/lite vedlikehold som er største årsaken. Bytte olje på kassa kan jo være lurt, er ikke noe som heter evighets olje :)

Samtidig med uvettig kjøring, som sliter på kassa. Det forekommer med og uten chip..

Hadde en 530dat engang og den var chippa, kassa var god som gull på den selv med over 200.000 km kjørt. (Sikkert mer også da den var tysk importert) Jeg flusha og bytta olje på 160.000 km vel å merke.

Årsaken til at X5en var den som hadde flest havarier med denne kassen var som nevnt over her fordi bilen var for tung for kassa, det husker jeg det var snakk om fra Bavaria også! Og når BMW sier at du ikke trenger å bytte olja så lar flesteparten også være å gjøre det, derfor kanskje flere havarier enn nødvendig! Men nå bilen allerede (X5 altså) er for tung for kassa så sier det seg selv at å i tillegg chippe så gjør det bare vondt verre!

Og nei, jeg har ikke sagt at alle nødvendigvis opplever havari med disse kassene! Jeg kjenner også folk med bil som har en slik kasse og de er også fornøyde!

Finst ikkje 325xd?! Svarte og! :evil:

Tenkte eg skulle spare litt på å kjøpe ein slik i staden for 330xd...

Jeg synes også det er litt rart! Greit nok at en 325D Xdrive ville havnet mellom 320XD og 330XD, men 320en kom jo med Xdrive først i 2009! Er vel det samme som at man ikke får 520XD men 525XD :) 325IX får man jo men som du ser så får man ikke 320IX så det er nok der greia ligger! Synes det er rart med tanke på at Audi tilbyr Quattro på nesten alle sine motoralternativer til A4 og A6

Men når det er sagt så begynner jo 330XDen å komme seg greit i pris da, og det er stadig store penger å spare på å hente slike biler i Tyskland!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eg og trur det er ein del å tjene på å importere. Men dei som importerer skal jo ha sitt også.

Ligg blant anna 2 stk 330xd på Finn, trur dei begge er importerte, til henholdvis 452 og 458.

Og det er litt i overkant for mitt budsjett. Skulle gjerne sett prisen nærmare 400.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...