Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av bil. E46.

Hansove
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den modellen har den eldste M47D20 motoren på 136 HK ved 4000 rpm og 280 Nm mellom 1750 og 2500 rpm. Denne motoren har ikke common-rail og moderne innsprøytningsdyser. Dette betyr at motoren ikke er spesielt egnet for effektøkning (les: chipping etc.). Det er først og fremst høytrykksprumpen som er akilleshælen på modellen, men clutchen er også underdimensjonert og kjent for lugging ved belastning. Et bytte av høytrykkspumpe løper lett opp i 10-12K, mens clutchen kan byttes for 5-6K. Motoren klarer kun Euro3 og bilen vil til neste år ikke kunne kjøres inn til sentrum av en rekke europeiske byer. Jeg ville ikke ha kjøpt en såpass gammel dieselbil idag.

Når kom det en nyere diesel motor til E46 ?

Hva kan man forvente av denne modellen om man chipper den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 320d med 150 HK kom som 2002 modell (altså inkl. facelift). Denne modellen har en oppgradert M47D20 motor med bl.a common-rail og egner seg derfor betydelig bedre for chipping (ikke dermed sagt at jeg vil anbefale dette). 180-190 HK og rundt 400 Nm er det vanlige for denne modellen etter chipping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M47D20'n går faktisk meget friskt uten å stille på trykket.Tror faktisk jeg hadde droppet å chippe den

nok å hente på hele registeret, kjørt endel i jobb sammenheng og meget fornøyd

Ja... og det er faktisk først nå 10 år senere at den effektmessig er blitt innhentet av andre tilsvarende store motorer. 150 HK og 330 Nm var relativt imponerende for en dieselrekkefirer på to liter i 2002. 0-100 Km/t klarer E46 320d med 150 HK på 8,9 sekunder og topphastigheten er 216 Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 320d med 150 HK kom som 2002 modell (altså inkl. facelift). Denne modellen har en oppgradert M47D20 motor med bl.a common-rail og egner seg derfor betydelig bedre for chipping (ikke dermed sagt at jeg vil anbefale dette). 180-190 HK og rundt 400 Nm er det vanlige for denne modellen etter chipping.

Egentlig feil tråd å spørre i, men jeg tar sjansen.

Anbefaler du en forsiktig chipping av denne motoren?

Tenker da på kanskje litt mer økonomisk kjøring og mer optimal forbrenning.

Eller er den eneste forandringen som anbefales, å legge inn ett eldre map og blende EGR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig feil tråd å spørre i, men jeg tar sjansen.

Anbefaler du en forsiktig chipping av denne motoren?

Tenker da på kanskje litt mer økonomisk kjøring og mer optimal forbrenning.

Eller er den eneste forandringen som anbefales, å legge inn ett eldre map og blende EGR?

Mange har chippet E46 320d med 150 HK (M47TUD20) og med litt varierende resultat. Noen klager over brumming fra drivverket (clutch, svinghjul, automatgearkasse etc.), mens andre merker intet spesielt.

Det er nok mulig å kjøre mer økonomisk med en chippet motor, men kun hvis man ikke bruker den ekstra effekten og det er litt meningsløst. De fleste bruker nok kreftene når de først er der og da bruker bilen også mer diesel.

Jeg har skiftet EGR ventilen... den var pottetett og virket ikke. Jeg merker dessverre ingen forskjell på motorens karakteristikk etter skiftet. Min motor er ikke chippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er budsjettet spikret? En E46 med facelift. 316i eller 318i er knallfine bruksbiler. Evt en facelift 318d dersom diesel tiltaler deg. 320d er overpriset.

Jeg har kjørt 316i med facelift, og den går overraskende bra. Det er snakk om en 2-liter med 115hk. Den yter altså omtrent som en pre-facelift 318i. En slik kan du få for en overkommelig penge.

Og at firerne er så dårlige er ukjent for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...