Gå til innhold

E39 BMW 530d, bra eller dårlig?

Anbefalte innlegg

• Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Smørerøret til turboen kan være greit å sjekke,gikk tett på min etter 170000km med tilhørende turbohavari.

Nokså kostbart fant jeg ut.

er vel det som tetter seg pga tett veivhusfilter... Som da fører til havari:)

Skrevet

Har hatt en 530Dat 2000 modell i 2 år nå og det er en skikkelig kjøremaskin som du blir veldig glad i. Jeg kjøpte min når den var kjørt 190.000km og den hadde komplett servicehefte fra merkeverksted. Likevel skifta jeg ganske mye deler på den det første året jeg hadde den mellom 190.000km og opp til 220.000km men etter det så var det bare velstand, den har nå trilla 235.000km

Husk likevel på at E39 begynner å dra på åra og det er endel ting som er utslitt på disse etter ca 200.000km/10År så du bør ta en skikkelig Naf test og be gjerne selger om kvitteringer på tidligere utførte reperasjoner for å unngå å kjøpe deg ei skikkelig utgiftsbombe. Får du en dårlig vedlikeholdt bil så fyker tusenlappene fort, husk dette var premiumbiler som kosta 700.000,- i 2000 og de har ganske mye utstyr og stasj som er dyrt å reparere.

Ikke for å skremme deg på noe måte om at dette er en dårlig bil men greit å ha i bakhodet at de begynner å dra på åra og at det kan bli dyrt å kjøpe en som er dårlig vedlikeholdt eller ihjellskrudd.

Jeg tok en komplett flush/oljeskift på girkassen med en gang jeg kjøpte bilen og har også chippa min til 218hk 450nm. Girkassen girer som smør og jeg kommer til å gjenta flush/oljeskift hver 60.000km

Skrevet
Smørerøret til turboen kan være greit å sjekke,gikk tett på min etter 170000km med tilhørende turbohavari.

Nokså kostbart fant jeg ut.

er vel det som tetter seg pga tett veivhusfilter... Som da fører til havari:)

Ikke nødvendigvis,da det i mitt eie og tidligere eiere byttet dette jevnlig.

Byttet dette mellom 17000 og 20000 km,samtidig som oljeskift.

Tidligere eiere gjorde det vel mellom 25000 og 30000 km.

Mulig det er tidligere eieres serviceintervaller som ble avgjørende,men det er jo dette BMW anbefaler,så ikke vet jeg,bare konstaterer at det er verdt å ta en sjekk på det,eller? :)

Skrevet
har iallfall lært at 2.9 (184hk) litern suger på x5 i forhold til 3 litern med 218hk.

Samme går vel for 3- og 5 serie kanskje

Da må du kansje være så flink og forklare hvorfor?

Skrevet

Tror E39 facelift med 193HK også er den samme 2.9 literen.

3 literen med 218HK som det refereres til lenger oppe er sikkert den som kom i E60/E61 530D i 2004 og E53 Facelift også i 2004.

Har hørt det samme før om 530D at det er Stor forskjell på ytelsen i en E39 og en E60/E61 og det er vel ikke så rart, verden bør jo gå videre

Skrevet

Jada. Alt blir bedre.

3 literen har 193 hk, ikke 218 som x5 har. Uansett. 3 literen er potent og RÅ!!!

2.9 literen er dessuten ikke BMW, men noe italiensk sammensurium. Lykke til.

Skrevet
Har prøvd begge og er enige med kritikerne om at 2.9 litern er seig og tregere enn 3litern som er direkte kjapp og helt rå!!!

Drøyt å si at den suger på grunnlag av at den er treigere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...