Thewiz Skrevet Oktober 25, 2011 Share Skrevet Oktober 25, 2011 God morn! Tenkte jeg skulle gå over bilen litt før vinteren setter inn for fullt, tenkte da å smøre / spraye kanalene og understell med tectyl og vaske / polere bilen. Noen som har noen gode tips i forbindelse med vintern? Hva er lurt å tenke på etc? Bilen har veldig lite rust, og vil gjerne beholde den sånn. Så vil gjerne gjøre den klar for vinteren og saltet Kom gjerne med hva dere gjør med bilene deres Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet Oktober 25, 2011 Share Skrevet Oktober 25, 2011 Noen tips her: http://bil.fvn.no/bil/article4075332.ece men føler meg bedre nå bilen får en god vask og så at bilen får tørke varmt i jobbgarasjen før jeg kjører hjem igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Teien Skrevet Oktober 25, 2011 Share Skrevet Oktober 25, 2011 det beste er å vaske godt.og en bra polering av helle bilen.nå før snø og salt komer .og under vintern vask bilien en gang i uka så setter ikke saltet seg . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kny Skrevet Oktober 25, 2011 Share Skrevet Oktober 25, 2011 Jeg skal ta en grundig vask (av med hjul og skrubbe hjulbuer også!) og avfetting av bilen, claye den, og kjøre en 1 stegs poleringsjobb med scholl S40 (da min er pen i lakken nå) og avslutte med 2 lag swissvax shield Felgene og dekk får svissvax pneu og autobahn. I tillegg skal skinnsetene renses og gummimattene får swissvax pneu også Burde holde for vintern! Skal se etter bil nr. 2 også, så bilen min blir forhåpentligvis ikke i daglig bruk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjarne89 Skrevet Oktober 25, 2011 Share Skrevet Oktober 25, 2011 min skal få en god vask. en runde med lakkrens. å 2 lag med swisswax Blau-Weiss:) da bør den være klar for vinteren:=) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jay-O Skrevet Oktober 25, 2011 Share Skrevet Oktober 25, 2011 Har nettopp tatt 6'eren en runde i tilfelle det blir kjøring av den på vinteren. Begynte med avfetting og vask av hele bilen, over under, inni motorrom, dørterskeler osv. Så ble det clay, lakkrens, compound, polish, sealer og til slutt voksing. Krommen har fått puss og voks, vinduene polering og voks, felgene voks - hele pakka. Leverer den til Dinitrol neste uke for full tectylering og så må jeg skaffe noen vinterhjul så er den klar for vinteren. Ukentlig vask der jeg spyler den godt under og inni hjulbuer hører vinterstellet med når saltet kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet Oktober 25, 2011 Share Skrevet Oktober 25, 2011 Hvordan er det egentlig med å la bilen stå i carport og sånn når tempen bikker 15-20 blå? Tar lister og sånn skade av sånt kontra det å stå i oppvarmet garasje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Oktober 25, 2011 Share Skrevet Oktober 25, 2011 lurer på dette jeg og. kvir meg for å bruke e34n i vinter. den er ikke langt fra rustfri, men kommer den til å være det etter en vinter til? hmm. frister mest å sette inn den og, og kjøpe en billigbil til vinteren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Oktober 25, 2011 Share Skrevet Oktober 25, 2011 Det er mange meninger om hva som er best av varm og kald garasje. Jeg er av den oppfatningen at varm garasje er best for vinterlagring, mens kald garasje er best for biler som brukes regelmessig. Min garasje er kald og uisolert. men tørr. Jeg tror dette er veldig gunstig i forhold til rust. Carport vil jeg si er helt knall for en bil som brukes regelmessig gjennom vinteren. Bare smør all gummi godt med silikon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 25, 2011 Share Skrevet Oktober 25, 2011 Jeg kan nok finne på å vaske bilen to til tre ganger i uka igjennom vintern, bruker da en lokal oppvarmet vaskehall med skum og høytrykk i tilegg til at jeg tar med vaskebøtta, vaskehandske og microfiber tørkehåndkle! Aldri maskinvask på mine biler! Jeg passer også på å spyle godt med høytrykk opp under hjulbuer og kanaler da min bil ikke er understellsbehandlet! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scampi Skrevet Oktober 26, 2011 Share Skrevet Oktober 26, 2011 Min skal oljes under av Funderud Antirust, hadde aldri vurdert Tectyl engang, siden bilen har rullet noen år på veien. Utover det blir det som alltid: god vask to-tre ganger ukentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Oktober 26, 2011 Share Skrevet Oktober 26, 2011 owatrol-olje og diesel på hele understellet, også kjøre på støvete grusveg:) aldri hatt trøbbel med rust på bilene våres:) Skjønner ikke hvorfor folk gruer seg så til vinteren mtp rust. Hvertfall ikke når det gjelder hverdagsbiler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rekorden Skrevet Oktober 26, 2011 Share Skrevet Oktober 26, 2011 Det er ikke bra å ha en bruksbil i varm garasje. Saltet begynner å jobbe når det blir varmere, så for å unngå rust bør bilen stå så kaldt som mulig. Oppvarmede garasjer er kun egnet for nyvaskede biler eller biler som ikke kjøres om vinteren:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet Oktober 26, 2011 Share Skrevet Oktober 26, 2011 Thewiz: Hvis bilen allerede har rust på understell, noe nesten alle bruksbiler har i varierende grad, så gjør tectyl saken værre, da dette er et rusthindrene middel, ikke ruststoppende. Dvs at rusta fortsetter å jobbe under tectylen. Hvis du leverer bilen bort for dette, så pass på at det gjøres ordentlig, altså, gjør det _rent_ under bilen, det vil bety gullende reint, ikke bare blåse over med høytrykken. I tillegg skal de slipe ned/sandblåse rust som evt er der, og ha på en rusthindrene grunning, enten dette er epoxy, syregrunning, eller noe annet, for så å ha tynnstoff på, for så å ha tykkstoffet på.. Veldig få firmaer som gjør dette, jeg vet kun om ett:) Noe som kan være greit å gjøre på kanaler, på hjulbuekanter og andre steder som er utsatte for steinsprut ect, er å mattslipe det, vaske rent med silikonfjerner, ha på bodyskydd, for så å lakkere over dette igjen. Skal mye til før steinsprut osv kommer gjennom bodyskydd. Superturbodiesel, det du sier er for meg helt på jordet. Hva med å bare bruke owatrololja? Den er jo super til slike ting. Enda heller tynnstoff typ Mercasol eller Presto? Jeg skal ha tynnstoff i kanaler, dører, og andre hulrom/skjøter, som bakluke og panser osv, for så å vaske bilen en gang i uka med vekt på hjulbuer, hjulhus, understell kanaler osv. Der jeg har rust fra før som jeg ikke har fått gjort noe med, skal jeg ha på universalfett. Ja det er grisete, men det funker som faen:) Tar ikke til seg fuktighet, og da ruster det ikke:) Ikke no mer rust etter vinteren enn det allerede er nå. Funka i fjor, og året før der. Nå skal det sies at bilen min ikke er noe prakteksemplar hva utseende angår, men teknisk er den bra, og verdt å ta litt vare på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen02E30 Skrevet Oktober 26, 2011 Share Skrevet Oktober 26, 2011 Bilen jeg bruker daglig kommer ikke inn i varm garasje på vinteren, det tror jeg er det værste man kan gjøre. Der står kun biler som ikke blir kjørt etter saltet er kommet. Bilene som blir brukt blir vasket ofte, sikkert 3-4 ganger i uka. Vasker da like mye under som over... Med 75 grader på vannet. Blir så klart en del vedlikehold av lakken igjennom vinteren. Ang tectyl har jeg det på den ene 02'n, sandblåst en god del først. Virkningen er knall den, men fy FAEN for noe dritt å ha på en bil man ofte skrur på!! Angrer som en hund Noen steder er det over 2 cm tykt! ( ikke jeg som la på dette) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå