Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har kjøpt meg en X5 2003 modell 3,0 da som er kjørt 180 000km.

Det er et kjent problem at automatkassene på disse bilene er dårlige.

Er det noen som har erfaring med dette?

Hva koster det eventuelt å overhale en slik girkasse?

Takker for svar:)

Skrevet

Har akkurat kjøpt meg en helt lik som har gått 134000km.

Har hørt alle advarsler om girkassa, men tok sjansen.

Synes jeg fikk det så billig, at en overhalling av girkassa er greit.

Har hørt rykter om at en overhaling koster i overkant av 40k.

Noen som har sjekket pris i sverrige?

Girkassa mi fungerer som den skal ennå, men har bestilt olje og filterskift til uka.

Skrevet

Eg skal ringe å høre om pris på mandag...Har kjøpt bilen usett så vet ikke hvordan giren er. Kan jo hende det holder å skifte olje og filter:)

Skrevet

Hei, har selv en 2003 X5, skifta girkasse i fjor på 160k..... fikk det "billig" til 50k på såkalt merkeverksted. Hadde den på 190 tusen service nå hos Fyksen Servicesenter AS, røk på over 21k.... skiver/klosser, alle filter, lenkearmer bak, akseltapp etc. Fortalte om girkasseskifte i fjor, å får da høre at dem kunne ha skifta den for ca. 30k! Så overhaling til 40k er vel ikke noen "go deal" :):)

Skrevet

Jeg ville sjekka på ebay.de, mange som overhaler kasser det, jeg undersøkte litt og kom frem til rundt 20000,- for kasse, med frakt til norge inkl moms, men du må da sende den gamle kassa til dem igjen. Dette har jeg ikke tatt med i beregningen.

Så litt over 20000,- for kasse, + frakt tilbake for den gamle. Personlig hadde jeg forsøkt og bytta kassa selv, om du ikke skal gjøre det må du ta med pris på bytte av kasse :)

Kan sikkert spare en del penger på det der :)

Skrevet

Syns det er interessant å høre om dere som bytter olje bruker original olje (og at det gjøres iht. prosedyrer fra BMW) eller uoriginal, og om girkassene deres fortsatt virker om 15000-20000km. Jeg har en teori om at de som går på ikke-merkeverksteder og hiver på noe uoriginalt risikerer trøbbel ganske tidlig etter bytte. Jeg har to girkasseras bak meg på uoriginal olje (ikke X5) - som skulle være god nok.. og det 10-15000km etter bytte. Lite statistisk grunnlag, men vi er jo flere her inne, så det burde gå an å skape seg et bilde.

Skrevet

Har hatt erfaring fra service hos orginal BMW verksted at de har fyllt allt for mye motorolje på bilen etter bytte. BMW påsto det var noe gale med peilepinnen min.

Andre merkeverksteder har jeg fått bilen igjen uten at de har luftet kjølesystemet, motoren ble aldri den samme igjen.

Det jeg har erfart ved norske verkstedopphold er dyre priser og mangelfull service.

Jeg anbefaler å lære seg litt selv hvordan ting skal gjøres, da vet man hva som er blitt gjort.

Akkurat å overhale girkassen var jeg tenkt å høre med dette firmaet:

http://www.automatgear.no/documents/65.html

Ser ut på nettsiden at de har peiling.

Skrevet
Syns det er interessant å høre om dere som bytter olje bruker original olje (og at det gjøres iht. prosedyrer fra BMW) eller uoriginal, og om girkassene deres fortsatt virker om 15000-20000km. Jeg har en teori om at de som går på ikke-merkeverksteder og hiver på noe uoriginalt risikerer trøbbel ganske tidlig etter bytte. Jeg har to girkasseras bak meg på uoriginal olje (ikke X5) - som skulle være god nok.. og det 10-15000km etter bytte. Lite statistisk grunnlag, men vi er jo flere her inne, så det burde gå an å skape seg et bilde.

Jeg fikk bytta olje på kassa mi på ca 190 000 km, dette ble gjort på Bmw verksted. Kassa funker fint enda, og bilen har gått 207 000 km nå.

Men mi fusker litt når den er kald, og man setter den i D, da kan den slure pittelitt før den nykker litt og begynner og fungere. Men dette er vist lekasje i C1 clutch etter hva jeg har funnet ut. Ble ikke noe bedre etter oljebytte. :)

Skrevet

Jeg flushet automatkassen min på et Bosch verksted rett utenfor Haugesund, de brukte Esso/Mobil LT 71141 som så vidt jeg vet er originalolje. Bilen var da gått 193.000km og olja som ble tappet av så bra ut. Dette er 2 år og 45.000km siden og den girer som smør fremdeles.

Som tilleggsopplysning så fikk bilen ny software fra Flissundet (chip) slik at den gikk fra 184hk@390nm til 218hk@450nm samtidig med flushinga. Dette er en Prefacelift E39 530Dat med den berømte GM A5S360R kassa.

Skrevet

Bytta på en E39 530da hos merkeverksted ved ca 180-200.000 km, med andre ord original olje og bytte i henhold til BMWs beskrivelse. Solgte den for et år siden på 250.000 km, ingen problemer. Så vidt jeg vet går den fremdeles like fint.

Skrevet

Fikk svar fra automatgirservice:

hei ja det er mye problemer med disse girkassene. vi leverer forsterkede

girkasser inkl forsterket converter ferdig ut\inn montert\olje\renset

oljekjøler kr 43750 inkl mva 2 års garanti.

har mulighet å overhale din girkasse i neste uke:)

mvh daniel

Fikk ny pris og:39 000kr

Skrevet
det finnes ikke nyere gm kasse som ikke er forsterket, dette ble gjort på alle.

Er dette kassa som står på X5 du skriver om?

Hvis alle har vert inne til forsterkining har eg vel ikke noe å bekymre meg for da, skal prøve bilen i kveld:)

Skrevet

Nei, alle kasser har ikke vært inne og blitt forsterka, men girkassetypen finnes ikke lengre slik den gjorde når den først ble produsert. Slik at, kjøper du "ny" kassa i dag (eller de siste år), så har den denne "forsterkinga".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...