Gå til innhold

iDrive, CCC, CIC, NBT, Combox & mye annet rart-tråden

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Dersom bilen har bluetooth fra før trenger du en plug and play kabelsats. Alternativt kan du gjøre om på bilens originale ledningsnett og flytte pin`er over i en ny kontakt. Jeg har brukt førstnevnte ettersom jeg har ettermontert 6FL i tillegg. Kablene til 6FL går fra denne pnp kabelen. I tillegg liker jeg at ting er reversibelt og da er en adapterkabel helt glimrende.

Det er jo magiskt!

Men da kommer neste spm, hvilken combox skal jeg handle, feks delenummer? spesielle versjoner jeg skal holde meg unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Bimmerretrofit er ekstra hyggelig og selv skriver at dette er en garanti-reparasjon og ikke vedlegger fakturakopi, så er du nok heldig å slipper unna mva. på arbeidet. Det essensielle er imidlertid å ha papirene i orden. Det er mye tull og omstendigheter rundt den norske tollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener:  Jeg har idag ccc anlegg i min e61.

Skal montere cic, men combox skal vel stå i bagasjerommet der som min BT enhet er idag ( som fjernes siden ccc fjernes ), ledningsnettet mellom headunit og combox, passer mitt ledningsnett eller må det skiftes ?

bedre forklart håper jeg hehe

Som Saltkjelen nevner kan du bruke en adapter, eller flytte pinner over i ny kontakt. Jeg synes disse adapterene ofte er for dyre, og om man skal bytte tilbake en gang, er det ingen problem å bytte pinnene tilbake der de stod, så jeg mener dette er like plug & play. Det er uansett ikke noe man gjør hver dag. For 6FL trenger man bare å koble til tre ledninger ekstra for aux-delen, men det som er enda bedre er å koble 6FL opp mot 6NF, da slipper man disse tre ledningene, og man trenger ikke Y-kabelen lengre.

Husk også at det er litt omfattende å kode combox i e6x om du skal gjøre dette selv, så det kan være lurt å sette seg inn i hva som kreves før du begynner.

Ang. versjon funker de fleste til "e-biler", men for all del ikke kjøp en tilhørende en F-bil. Jeg kjøpte delenummer 84 10 9 257 160 til 1-serien.

Jeg kommer til å sende utstyret(CIC unit & bryter panel) tilbake til BimmerRetrofit. Og dem skal lodde på bryterpanelet(noe jeg tror er umulig). Om dem greier det så sitter jeg med 1 stk ekstra CIC unit. Blir styr med posten og toll folkene når CIC uniten kommer tilbake og skal igjenom toll`en.

Holder det ikke å sende kun kabelen og bryterpanelet? Kabelen henger vel bare på CIC-en med en kontakt, eller er det i motsatt ende den er knukket av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da får man se hva KvålAuto finner på.

Har fått noen instruks ifra BImmerretrofit som her

RMA #: xxxx

Please clearly indicate on the package and in the paperwork the RMA # and that this is a return for repair under warranty.

Da skal en ikke betale for toll på reprasjon garanti da, men det må jeg sikkert med min flaks.

Da har jeg et ekstra CIC unit liggende. Legge det ut for salg? CCC uniten tror jeg beholder.

hva skal du ha for den? gjerne på PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Saltkjelen nevner kan du bruke en adapter, eller flytte pinner over i ny kontakt. Jeg synes disse adapterene ofte er for dyre, og om man skal bytte tilbake en gang, er det ingen problem å bytte pinnene tilbake der de stod, så jeg mener dette er like plug & play. Det er uansett ikke noe man gjør hver dag. For 6FL trenger man bare å koble til tre ledninger ekstra for aux-delen, men det som er enda bedre er å koble 6FL opp mot 6NF, da slipper man disse tre ledningene, og man trenger ikke Y-kabelen lengre.

Husk også at det er litt omfattende å kode combox i e6x om du skal gjøre dette selv, så det kan være lurt å sette seg inn i hva som kreves før du begynner.

Jeg håper Icom forstår dette når det er koblet og lar meg kode dette, om ikke så skal jeg nok finne løsning på koding ;)

600 euro er jeg ikke int å betale for combox og kabel, om pinner kan flyttes så blir det løsningen, som du sier bare og flytte tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev delenummer i svaret mitt over her. Icom vil ikke kunne kode combox "av seg selv", ettersom e6x aldri ble levert med dette. Fordelen med at du har Icom er at du kan få riktig software innpå CIC-en (om den ikke har dette), da det ikke er mulig med andre verktøy. Videre må du kode om CIC-en med filer fra en modell som er levert med combox (normalt brukes e9x), deretter må du kode inn combox, kode tilbake CIC-en til e6x og så manuelt slå sammen endel linjer i en fil (veldig basic forklart).

@Saltkjelen:

Telematics vil som regel ikke ha noen nyttefunksjon i Norge uansett, ettersom vi ikke har BMW assist og de funksjonene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder det ikke å sende kun kabelen og bryterpanelet? Kabelen henger vel bare på CIC-en med en kontakt, eller er det i motsatt ende den er knukket av?

Ja, kanskje det. Skal se på det om et par dager, er på jobb nå.

hva skal du ha for den? gjerne på PM

Usikker, jeg betalte Cic unit: 2953kr. hos KvålAuto

Vet ikke om den trenger koding.

Om den jeg kjøpte/kjøper ifra KvålAuto er kodet, og fungere på bilen min, så har jeg CIC uniten ifra BimmerRetrofit med koding, på samme bil der CIC passer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...