Gå til innhold

iDrive, CCC, CIC, NBT, Combox & mye annet rart-tråden

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Har nå endret dato I bilen til 0911 og tatt en process car. Fikk et lite tilfelle av enorm angst da alt lyste opp og ble til tysk da den faila midt i, men ser ut til å være i orden.. på den annen side, så hr alle mine tidligere kodinger i kombi og cic blitt nullstilt til OEM, og jeg sliter nå med å endre dem til det jeg vil.. Hjelp???

mitt digitale speedo forsvant også nå, samt muligheten for å gjøre innstillinger i bc...

og nå hver gang jeg bruker sg_codierdaten_lesen, endrer parameter, lagrer som .MAN fil og sg_codeirung, så skjer det ingenting.. hva gjør jeg feil?

samt hovedspråk i cic har endrer seg tilbake til tysk hver gang.. blæh 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? har jeg gjort noe som ikke kan rettes opp eller vil ødelegge noe? Noe jeg kan gjøre for å rette det opp?

jeg bruker expertenprofile (werksteilung), hvilken burde jeg bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Process car" er kun at den koder alle modulene i bilen en etter en, iforhold til VO - Vehicle Orderen (utstyrslista) som ligger i CAS og FRM.

Har man ettermontert utstyr, og alle moduler som er i bilen, er moduler som opprinnelig passer til bilen uten endring av dato osv, så er det veldig kjekt med "Process car" da man slipper å kode én og én modul.

Er ikke noe farligere enn det ;)

Alle modulene kodes da slik de ville vært ifølge VO lista, og derfor blir alle individuelle endringer man har kodet, borte!

Har man da gjort mange individuelle endringer, så må disse kodes på nytt siden de forsvinner når man gjør "process car".

Men har man få eller ingen individuelle ting som er kodet, og man ettermonterer utstyr så er process car kjekt :)

Process car fungerer derimot ikke om noen av modulene ikke er orignalt ment for bilen, dvs CIC for våres biler osv da man vanligvis må endre dato for å kunne kode denne modulen.  Da vil prosessen bare stoppe opp siden den ikke finnes modulene den trodde var der, i dette tilfelle sikkert CCC som den leter etter siden bilen din sier den har profesjonell navigasjon og du har CIC som er nyere enn hva som egentlig skulle vært i den. Process car fungerer heller ikke om man mangler moduler, som for eksempel om radioen er fjernet for å sette i en ettermontert aftermarket pioneer spiller osv, da stopper også prosessen opp :)

Siden du har gjort flere individuelle endringer, samt har CIC, så bør du kode én og én modul isteden for "process car" 

Men tror den profilen du bruker, gjør "FA,write" alltid etter koding av en modul, og derfor bør du ikke bruke denne til "process car" fordi da skriver du 0911 til CAS og FRM, og da blir datoen i bilen din feil. Endring av dato er kun ment for manipulering av VO (FA) lista, slik at man får kodet moduler som opprinnelig ikke var ment for tidligere årsmodeller :)

Load expertenprofile (werksteilung) profilen, og så går du inn på edit profile (bare trykk OK- ikke noe passord) og så på coding nederst midt på, og gjør du slik at det ser sånn ut:

post-67554-0-86714800-1433077946_thumb.p

Da slipper du at profilen gjør FA-write etter koding, så da vil ikke VO lista overskrives med feil når du eventuelt gjør process car eller glemmer deg bort og koder CAS eller FRM etter at du har manipulert datoen.

Hva står det i VO lista di nå? 0911?

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men nå er det slik at CAS og FRM er blitt kodet til 0911 og ikke 0408. Burde jeg ta sg_codeirung tilbake til rett dato I CAS for så å ta fa_write kun? Hva har det å si om den er kodet til et senere årstall?

Nå har jeg fått til revtors profil og fått kodet inn alle mine små endringer igjen da..

Så ja det står 0911 i lista

20247739d3fd3f962e0a1aa78e78cddc.jpg

Endret av danskiii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men nå er det slik at CAS og FRM er blitt kodet til 0911 og ikke 0408. Burde jeg ta sg_codeirung tilbake til rett dato I CAS for så å ta fa_write kun? Hva har det å si om den er kodet til et senere årstall?

Nå har jeg fått til revtors profil og fått kodet inn alle mine små endringer igjen da..

Vet ikke, ikke sikkert det har noe å si :) Men kan kanskje bli noe tull hvis du bruker diagnose med Rheingold osv om daton ikke stemmer overens med hva den burde være. Men på den annen side så er det jo i VO at datoen står, så ikke sikkert det fører til noen problemer heller. Fordelen din er jo at du slipper å manipulere dato hver gang du skal kode CIC blant annet. Ulempen kan være at om for eksempel jeg bytter da, så har jeg JBBF modul versjon 1.. , mens i senere tid så er det kommet JBBF modul versjon 2 med antakeligvis forskjellige filer som bruker for å kode den, og hvis jeg da har endret datoen, så kan det hende det blir problemer da programmet tror jeg har JBBF2, mens jeg egentlig har JBBF1. Uten at jeg vet dette sikkert :)

Hvorfor skal du endre dato?

For at alt skal være riktig, så ville jeg endret FA i CAS og FRM tilbake til 0408, og så utføre fa_write, og deretter SG_codierung begge modulene for å kode de etter lista så alt blir som det egentlig skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så lenge bilen har $609 navigation professional, så fungerer CIC helt fint :)

Men om du skal kode CIC, enten med vanlig koding eller .MAN, så må du åpne FA-lista og så fjerna 0408 og så legge inn 0911, og når du da trykker ok, og så kommer til vinduet hvor du kan velge mellom ulike jobber du skal gjennomføre og hvilke moduler du skal kode, så vil CIC og CID osv være der slik at du kan kode dem siden vi har manipulert datoen i FA. 

Bruker bare 0911 som manipulasjon for å lure NcsExpert til å tro at du har de modulene slik at du får kodet dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...