Gå til innhold

iDrive, CCC, CIC, NBT, Combox & mye annet rart-tråden


awt
 Share

Anbefalte innlegg

FSC-kodene man finner generator til er for kartene, og er derfor noe helt annet. Det du trenger er FSC-kode for at navigasjonen i det hele tatt skal fungere, og denne må kjøpes. Emulator er derfor det mest vanlige her, og såvidt meg bekjent må man ha emulator i e70 X5, da PDC og evt. ryggekamera ikke vil fungere uten (muligens det finnes andre fikser her, da jeg ikke kjenner så godt til disse bilene). Et siste alternativ er å "script aktivere" den, noe som også fungerer, men  man har fortsatt en utfordring med PDC/kamera da.

Kjøper man en ferdigkodet enhet gjør de i praksis det du ramser opp her på forhånd, slik at den bare kan monteres. Dette koster som regel mye mer enn det det er verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så da lønner det seg egentlig å kjøpe ferdig kodet enhet? Hva skjer da om jeg kjører en software oppdatering på hele bilen med ISTA-P etterpå? Vil dette fjerne eventuelle "hacks" eller er det vanlig at de som selger ferdig kodede enheter genererer koder like gode som de BMW selv har og legger inn slik at det blir som fra fabrikk? 

Du har ikke noen gode kilde tips så jeg kan lese meg litt opp rundt dette med FSC koder vel? Jeg er helt på bar bakke her så forstår ikke helt forskjellen på FSC kode for at navi skal virke og FSC kode for koding av CIC uniten. Generelt hva denne FSC koden er egentlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ferdig kodet enhet er kun kodet til bilen, og ting som aktivering av navigasjon og slikt inngår ikke her (altså man trenger fortsatt FSC-kode eller emulator).

Tja, bmwcoding.com er vel det eneste jeg kan komme på tror jeg. En FSC-kode er kort fortalt en aktiveringskode, og det finnes egne koder til f.eks. kart, egne til aktivering av navigasjon, egne til aktivering av BMW apps osv. Dette er noe BMW gjør for å hindre folk i å ettermontere utstyr "uoffisielt". De eneste kodene som man kan knekke/kjøpe billig er de til kart. De andre må handles fra BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha så da er det bare å styre langt unna de som skal ha $150 for å kode inn VIN på cic enheten om det kan gjøres med en vanlig Dcan kabel og NCS expert.. 

Da skal jeg saumfare bmwcoding litt å se om jeg finner litt ut av begrepene her. Ser at det skrives over alt det du sier om at det ikke er mulig å komme rundt dette uten emulator, men ser for jeg at slikt er noe herk å putte inn i bilen sitt canbus system. Å betale BMW er sikkert ikke et tema selv om jeg ikke har førhørt meg rundt ang pris, men regner med det koster skjorta :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lest igjennom den 70 siders tråden om "let's hack the cic" på bmwconding og tror jeg ble litt klokere. Jeg kommer nok til å script aktivere min når jeg kommer så langt. Jeg har ikke funnet noen andre tråder som går mer i dybden på FSC koder generelt, men jeg fortsetter å lete. Scriptingen gjør egentlig ikke noe med endring av koden i seg selv så det er kun en workaround. Det er jo rart om ingen har prøvd å finne ut hvordan BMW selv genererer disse kodene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, minim skrev:

Da har jeg lest igjennom den 70 siders tråden om "let's hack the cic" på bmwconding og tror jeg ble litt klokere. Jeg kommer nok til å script aktivere min når jeg kommer så langt. Jeg har ikke funnet noen andre tråder som går mer i dybden på FSC koder generelt, men jeg fortsetter å lete. Scriptingen gjør egentlig ikke noe med endring av koden i seg selv så det er kun en workaround. Det er jo rart om ingen har prøvd å finne ut hvordan BMW selv genererer disse kodene..

Script activering fungerer veldig greit, eneste som er litt vanskeligere med script enn emulator er å oppdatere kart men det finnes løsninger for dette også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen har gått så sinnsykt mye dypere enn hva jeg trodde 😆 Har ikke peiling på det dere snakker om... 👍🏼

 

Oppdaterte BT softwaren i dag, nå funker streaming av musikk og alt annet perfekt 👏🏼

 

Men ønsker stadig oppdatert kartverk. Hva er det greieste her? Noen som vet hva forhandler skal ha for dette? Ser at enkelte har brukt forhandler..

http://www.finn.no/78620566

Ser noen om han har oppdatert kun kart eller gjort noe med selve softwaren også?

 

Føler meg på tynn is her, men prøver å lære 🙀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en CCC enhet som holder på å feile ødelegge for andre enheter på bussen? CCC-BO er på Kcan og CCC-GW er på MOST bussen og jeg får ikke kontakt med CAS (Kcan), FZD (Kcan), AMP (MOST), ARS (FACAN), EMF (FACAN), DDE (FACAN) og VTG (FACAN) nå. Har ikke hatt dette problemet tidligere heller. Dette er når jeg kjører diagnose via ISTA-D. Jeg kan gå inn på ECU-functions og da ser jeg at om jeg f.eks leser ut fuel rail trykk fra DDE så får jeg verdi 95% av gangene og så feiler den innimellom. Dette er slik på de andre modulene også så de er ikke helt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har lyst å oppdatere kartet på min CIC 09 modell..Jeg har ikke dette checkmarket i den svarte rundingen på skjermen , fikk da beskjed om at jeg må oppdatere firmware på CICen for å oppgradere til nyere kart.Stemmer dette? Har lest litt at biler imellom 09 og 10 har problemer med dette når du oppdaterer kart via USB i hanskerommet.

Noe jeg kan gjøre selv eller MÅ jeg til BMW for å oppdatere hele bilen ? Fikk pris på 3200 for hele bilen fra Jæger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan oppdatere via DVD om man har dette problemet mener jeg på.

Oppdatering av bil er ikke noe man kan gjøre selv uten egnet utstyr (vanlig "kodekabel" holder ikke).

Kan være verdt å nevne at du mister muligheten til å få BMW apps (på en enkel måte) om du har planer om combox en gang i fremtiden om du oppdaterer hos BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, awt skrev:

Man kan oppdatere via DVD om man har dette problemet mener jeg på.

Oppdatering av bil er ikke noe man kan gjøre selv uten egnet utstyr (vanlig "kodekabel" holder ikke).

Kan være verdt å nevne at du mister muligheten til å få BMW apps (på en enkel måte) om du har planer om combox en gang i fremtiden om du oppdaterer hos BMW.

 Takk for svar!

Så du anbefaler å oppdatere via DVD ? :) skjønner at dette tar lengre tid men det får heller bare gå :)
Har du link for nedlastning av kart ? Er CIC business det er snakk om.

Hva er BMW Apps ? Mulighet for streaming av nettradio f eks? Hva må til ?

 

Endret av Kim-Stian Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri oppdatert via DVD selv, men det skal være en mulighet ja. Jeg hadde muligens vurdert dette først.

Har dessverre ingen linker for CIC business.

BMW apps kan gi mulighet for streaming av web-radio ja, men jeg er usikker på hvordan BMW apps fungerer sammen med CIC business (eller om det i det hele tatt fungerer). Det som kreves er ny bluetooth-modul (combox). Denne gir også mulighet for avspilling av musikk via bluetooth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, awt skrev:

Jeg har aldri oppdatert via DVD selv, men det skal være en mulighet ja. Jeg hadde muligens vurdert dette først.

Har dessverre ingen linker for CIC business.

BMW apps kan gi mulighet for streaming av web-radio ja, men jeg er usikker på hvordan BMW apps fungerer sammen med CIC business (eller om det i det hele tatt fungerer). Det som kreves er ny bluetooth-modul (combox). Denne gir også mulighet for avspilling av musikk via bluetooth.

Cars made before 03/2010 with original firmware (no update since you bought the car), then you can ONLY update to 2014 map via DVDs, as the DVD version of 2015-2 map is NOT released at the moment.

We strongly recommend customers with cars made before 03/2010 to have your car firmware updated from local BMW dealers in order to update the 2016-2 and future maps by USB memory stick.

 

Dette er jo veldig kjipt! Etter 2015 kommer alle kart på USB stick å da er det umulig for biler i 09-10 å update kartene sine..
Kan BMW kjøre kun en update på CICen eller må ta de hele bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde man fikk DVD senere enn dette også, men det er i grunn ikke noe jeg har sjekket opp i.

BMW kan bare oppdatere hele bilen, men det er oppdateringen av CIC som gjør at du mister (enkel) mulighet til apps, da denne får såpass ny software at det trenges aktiveringskoder for at det skal fungere. Jeg er som sagt usikker på om apps i det hele tatt vil fungere med CIC business, og om det ikke gjør det er det jo ikke noe problem. Det er heller ikke noe problem om du ikke har tenkt å ettermontere dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...