Gå til innhold

Får ikke varme i motor - E39


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Hei og god jul godtfolk :D

Bilen: 2002 525DAT

Jeg sliter med at motoren ikke kommer mer enn akkurat over det blå feltet på tempmåleren, kjørte i går ca. 20 km. i ca. 100km/t i -2 og den kom ikke opp på normal driftstemperatur (som normalt ligger på ca 1/3 opp på måleren). Ikke kommer det skikkelig varme fra varmeapparetet heller.

Har søkt litt rundt og tror det er relatert til termostat - og det finnes to av dem:

A: 11712247723 Termostat* orgA08/00 (14 på bildet)

B: 11512354056 Termostat 525d 530d org (6 på bildet)

dfwlnw0y53wk1baszu0u_thumb.png

A er vel relatert til EGR/AGR - står: Thermostat für agr-kühlung på KOED - og denne er det mange som holder en knapp på skjønner jeg - uten at jeg skal påstå at det er de nøyaktig samme symptomene som jeg har.

Spørsmål 1: til termostat A er; Hvor sitter denne - hvordan går jeg frem for å bytte den?

B er vel den "vanlige" termostaten og som jeg skjønner krever en del arbeid på å bytte.

Spørsmål 2: til termostat B er; som en amatør hobby mekaniker, er det greit å bytte den selv - ca. tid?

Spørsmål 3: Bør jeg bytte begge samtidig - forutsatt at den ene er/blir tilgjengelig for bytte når jeg demoterer for bytte av den andre?

Spørsmål 4: Andre ting jeg ikke har tenkt på?

dfwlnw0y53wk1baszu0u.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet både termostat + vannpumpen på min 99 juni produserte 530dat. Den har ikke termostat på EGRventilen. Ikke alle har to termostater. Tror nesten du må se det visuelt. Er også en sirkulasjonspumpe i venstre innerskjerm. Har denne sluttet å fungere vil samme symptomer oppstå.

Ville satset på å bytte termostaten ved vannpumpen først. Kjenner du slakke i akselen til vannpumpen bør du bytte denne også når du først er i gang.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag med 8 + og variert kjøring kom temperaturen opp på riktig nivå, sank heller ikke nevneverdig ved 10 km motorveikjøring. Bytter termostaten til EGR nå i første omgang da den ifølge verksted/delelager kan være synder når feilen kommer og går (skader ikke at den krever lite arbeid å bytte heller). Det var alltid en mulighet for at termostaten, den "vanlige" hadde hengt seg da den ikke ville bli varm ved -3 på julaften.

Som en annen mulighet kan man vel heller ikke utelukke problemer med Webasto varmeren heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette var noe av det første jeg gjorde på min 530d etter jeg fikk den til Norge :)

Var igrunnen veldig enkelt, eneste jeg sleit litt med var og få av viskosen og vifta fra akslingen på reimhjulet. Dette er 32mm på viskosen, og 32mm på reimhjulet, men på reimhjulet er mutteren veldig smal, så en normal 32mm nøkkel er alt for bred. Så jeg fant meg en gammel nøkkel og slipte den flat, så den er ca 2-3mm tykk, og så bruker jeg en vanlig 32 nøkkel på viskosen. Da løsner den fryktelig lett. Tar også opp dekselet rundt vifta samtidig som jeg løfter opp hele sulamitten. Da har du plutselig veldig god plass nedi der :)

Her ser du mutteren på reimhjulet, som du sikkert ser er den rimelig smal:

3zdak54k2djyqw9z3vyf.jpg

Her har du en oversikt etter at vifta og dekselet rundt er demontert, + slangen til luftfilteret og litt småtterier:

hguv0z9f3g0e465hvqom.jpg

Til min var der 2 forskjellige termostater, de så litt forskjellig ut, den ene var alle bolt hullene plassert symmetrisk, mens på den andre var dem ikke det. Min mener jeg var av typen med symetriske hull. Jeg måtte kikke nedi og prøve og ta bilde for og finne ut hviken jeg skulle ha. Så ville sjekka det om der finst flere til din :) Dette hjalp meg, etter bytte var temperaturen stabil som bare det.

Men om webastoen ikke starter, tar det en del lenger tid før den blir skikkelig varm. Du hører om den starter når det er 5 grader eller kaldere. :)

Håper bildene kan være til hjelp :)

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Alpejohn, ser tydelig hvor ting er nå!

Jeg prøver først å bytte EGR termostaten, den sorte plastsaken til høyre på det nederste bilde, er det jeg har. og hvis det ikke blir bedre så får jeg bytte termostaten (må bestille først) på høyre side av motoren som du viser på bildet 1.

Ang. Webastoen så er jeg ikke helt fornøyd med at den ikke starter med timeren (tanken er full og batteriet er fulladet)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Alpejohn, ser tydelig hvor ting er nå!

Jeg prøver først å bytte EGR termostaten, den sorte plastsaken til høyre på det nederste bilde, er det jeg har. og hvis det ikke blir bedre så får jeg bytte termostaten (må bestille først) på høyre side av motoren som du viser på bildet 1.

Ang. Webastoen så er jeg ikke helt fornøyd med at den ikke starter med timeren (tanken er full og batteriet er fulladet)...

Webastoen:

Da ville jeg prøvd og resette ECU på den. Om den har vært startet med lite drivstoff på tanken går den i nødmodus og vil ikke starte.

Dette gjør du ved og ta ut sikring nr 2 sett fra fremste del av sikringsboksen bak over batteriet. Altså nr 2 fremmfra, og bakover. Dette må gjøres menst bilen går på tomgang har jeg funnet ut. Har måtte gjort dette på min et par ganger. (Men du gjør dette på eget ansvar, dette virker helt fint på min bil, jeg garanterer ikke at dette blir riktig på din) :) Den kan også slutte og virke om den har fått feiltenning mer en 3 ganger eller noe slikt, da går den også i nødmodus. Da må den mest sansynelig hamekanisk tilsyn :)

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se nærmere på Webastoen, takk for tips Fredrik.

Her er uansett min step by step for bytte av EGR-termostat:

Først må fremre plastdeksel over motoren fjernes, skruene finnes ved de røde pilene, selve EGR-termostaten som skal byttes skimtes under dekslet ved den blå pilen. Anbefaler også å ta bort det grå dekselet med BMW logo for litt mer åpent arbeidsområde.

lm2revu13do1ukbc5vmq.jpg

Som dere ser på bildet under er det ikke uten utfordringer å løsne EGR-termostaten. Som dere ser er skruen med blå pil dekket over av en lite fleksibel slange, grønn pil. Den må løsnes nede ved den røde pilen for å få tilgang til skruen ved blå pil.

4j4hkyhnah1ewz6hd1fd.jpg

I tillegg må låsesplinten ved rød pil dras litt opp slik at slangen med blå pil kan dras av EGR-termostaten.

sdrheu1e37l03xyeiss7.jpg

Når slangen med blå pil er løsnet fra EGR-termostaten, rød pil. Må slangen ved grønn pil løsnes fra festet.

kx319sl81bvc8xd3p6ti.jpg

Når slangen ved grønn pil er løs fra koblingen med blå pil er det bare å løsne de to skruene ved røde piler på EGR-termostaten (10mm).

r1dkn18olmrj85y07v2k.jpg

Da er det bare å demontere EGR-termostaten, pass på at pakningen, den gule ringen ligger rett før den nye EGR-termostaten monteres.

zg7i67mlq8yeg2vqpesp.jpg

Da er det bare å dytte ned den nye EGR-termostaten, pass på at den kommer rett på og at pakningen blir liggende riktig. Fest EGR-termostaten, gul pil, med de to skruene på hver side før slangen med rød pil på høyre sidet festet til EGR-termostaten og låsesplinten dyttes inn på plass. Ta så å dytt på plass slangen med blå pil inn på slangefestet sitt.

jjmi6fo9ulxd3pilfyq9.jpg

Start opp og sjekk etter lekkasje. Det vil forresten renne ut litt kjølevæske under demonteringen, men det er så lite at det skal ikke være nødvendig å etterfylle. Jeg åpnet forresten lokket på ekspansjonstanken til kjølevæsken – skal ikke påstå at det hadde noe å si for hvor mye som rant ut… Da er det bare å montere på plastdekslene over motoren og tut og kjør :)

Ser ut til at dette foreløbig har gjort susen for mitt problem, men jeg er ikke sikker før vi får et par kuldegrader i luften - kommer vel i løpet av en dag eller to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette hjalp, så bestiller jeg en sånn asap :P

Kjørte fra Gålå/Vinstra i går og hjem til Drammen, og fikk faen ikke temp på bilen nedover. Lå såvidt over det blå feltet. Blei jo aldri varmt inni bilen!.... Kun når jeg blei stående litt stille pga kø etc, eller noe oppoverbakker så steig den 1/4... heh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mbruer.

Jeg kjørte 4 km på mellom 1000 og 2000 rpm nedover og flatmark i -2 til -3 og tempmåleren kom allerede da opp til 1/3 streken etter det blå feltet og på veien tilbake når vi kom hjem så sto nåla neste rett opp. Jeg var ikke over 60 km/t og motoren ble ikke belastet og sto hele tiden i D.

Så det ser ut til at det har funket for min del :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mbruer.

Jeg kjørte 4 km på mellom 1000 og 2000 rpm nedover og flatmark i -2 til -3 og tempmåleren kom allerede da opp til 1/3 streken etter det blå feltet og på veien tilbake når vi kom hjem så sto nåla neste rett opp. Jeg var ikke over 60 km/t og motoren ble ikke belastet og sto hele tiden i D.

Så det ser ut til at det har funket for min del :D

høres bra ut. Da skal jeg få tak i den og bytte. Satt jo å frøys på veien hjem jo. Hehe ikke er det bra for motoren heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bra DIY, Sondre!

Ser ut til at jeg må til med samme jobben på min 525dat, og da er det genialt å se hvordan noen har gjort det før en selv setter i gang med prøving og feiling. Ved lite belastning synker tempen på min bil til den første streken mot venstre, men kjenner det ganske godt i kupeen at den ikke varmer skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...