Gå til innhold

Får ikke varme i motor - E39

sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis dette hjalp, så bestiller jeg en sånn asap :P

Kjørte fra Gålå/Vinstra i går og hjem til Drammen, og fikk faen ikke temp på bilen nedover. Lå såvidt over det blå feltet. Blei jo aldri varmt inni bilen!.... Kun når jeg blei stående litt stille pga kø etc, eller noe oppoverbakker så steig den 1/4... heh

Har ett tips til som kan hjelpe hvis dere ikke har fått varme i coupeen etter å ha skiftet begge termostatene.

Jeg slet med dårlig temperatur i min 530dat selv etter skifte av termostat. Det er ikke EGR termostat på min bil.

I går tok jeg av slangene til varmeregisteret og spylte igjennom varmeregisteret. Tok desverre ingen bilder da kameraet mitt var glemt igjen hjemme.

Men:

Brukte tre klemmer eller sveisetenger og en vannslange med godt trykk på vannet.

På venstre side i torpedoveggen går det tre slanger inn mot coupeen. Disse er til varmeregisteret. Klem over slangene slik at det ikke renner ut større mengder frostveske. Skur løs alle tre slangeklemmene og pass på hvilken slange som går hvor.

Slangen som er plassert nærmest motor er retur til motor, og de to ande er til hver sin side av varmeapparatet. Spyl kaldt eller lunkent vann inn i registreret fra den slangen innerst mot motoren og hold vekselvis for høyre og venstre inngående slange, dvs de to ytterste slangene.

Slik får man spylt rent varmeregisteret.

Dette gjorde susen på 530en og jeg kunne kjøre hjem med 32¤ i coupeen etter kun 2km og 10,4¤ sure kalde ute.

Dette var utenkelig før spylingen. Neste blir komplett skifte av frostveske.

Frostvesken så ut som rustvann og er nok ikke egnet til jobben mer.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 years later...
Gjest Nightlight

Ser tråden er litt gammel men vi prøver...  fant dere ut hva problemet var? sliter selv med å få driftsvarm motor nå som det begynner å bli kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nightlight skrev:

Ser tråden er litt gammel men vi prøver...  fant dere ut hva problemet var? sliter selv med å få driftsvarm motor nå som det begynner å bli kaldt.

Og du har byttet begge termostatene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem med at den aldri ble helt varm og da var det termostaten. Gikk noen måneder før jeg fikk samme problem igjen og da var det EGR-termostat. Så absolutt verdt å sjekke, og heller ikke dyrt å bytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...