Gå til innhold

BMW - kvalitet og trygghet:)

kamro
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Er det en E91? ser iallfall sånn ut! BMW har alltid hatt trafikksikkre biler og særlig 5-seriene har hatt ry på seg for å være klassens sikkreste biler opp igjennom!

En kompis ble påkjørt bakfra i E34en sin av en dame i en Mazda, E34en fikk noen hakk og skrap i bakfangern mens Mazdaen ble en halvmeter kortere :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har alltid hatt trafikksikkre biler

Tja, kaller du E30 og E36 for trafikksikre biler?

En kompis ble påkjørt bakfra i E34en sin av en dame i en Mazda, E34en fikk noen hakk og skrap i bakfangern mens Mazdaen ble en halvmeter kortere :wink:

Det er bare positivt at en bil deformeres ved kollisjon, så lenge kupeen er like hel. Da blir retardasjonen mindre, og faren for indre skader reduseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare positivt at en bil deformeres ved kollisjon, så lenge kupeen er like hel. Da blir retardasjonen mindre, og faren for indre skader reduseres.

I Forhold til alternativene i 91 var E36n sikker ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke glemme at E30 er fra 82 og E36 fra 91, så sammenliknet med dagens biler så er de ikke mye å skryte av! Men sammenliknet men biler fra 82 og 91 så Ja, de er sikkre! Ville mye heller sittet i en E36 enn i en Corolla fra 91, ved en ulykke! E36en fikk man jo både med ABS og Airbag på begge sider, ikke før godt utpå 90 tallet kom dette til f eks Japanske biler.

Og deformasjon er positivt ja, i en frontkollisjon i 60 km/t! Men ikke når BMWen sto stille og Mazdaen traff den i ræva i 35 km/t! Da skulle heller støtabsorberende støtfangere gjøre jobben, noe BMWen hadde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dere har rett i at alt er relativt. Hvordan er E36 og E30 sammenlignet med for eksempel W201, Audi 80 og Saab 900 fra samme periode? Nå tenker jeg kun på sikkerhet. Jeg har hele tiden innbilt meg at E36 og E30 var svakere enn disse.

Regner med at Fredrik (Dansken) har noen betrakninger rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke glemme at E30 er fra 82 og E36 fra 91, så sammenliknet med dagens biler så er de ikke mye å skryte av! Men sammenliknet men biler fra 82 og 91 så Ja, de er sikkre! Ville mye heller sittet i en E36 enn i en Corolla fra 91, ved en ulykke! E36en fikk man jo både med ABS og Airbag på begge sider, ikke før godt utpå 90 tallet kom dette til f eks Japanske biler.

Og deformasjon er positivt ja, i en frontkollisjon i 60 km/t! Men ikke når BMWen sto stille og Mazdaen traff den i ræva i 35 km/t! Da skulle heller støtabsorberende støtfangere gjøre jobben, noe BMWen hadde!

Japsene har ikke hengt så langt etter som du sier. Jeg hadde en 94 Mazda 626, denne modellen kom i 92. Denne hadde airbag og abs, så de fulgte nok ganske tett på når det kom til aktiv sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japsene har ikke hengt så langt etter som du sier. Jeg hadde en 94 Mazda 626, denne modellen kom i 92. Denne hadde airbag og abs, så de fulgte nok ganske tett på når det kom til aktiv sikkerhet.

Ikke det! 626 er større og mer påkostet bil i Mazdas sortiment, bare Xedos 6 ligger over! E34 fikk ABS og Airbag i 1988, og ABS var standard fra 88 og Airbag fra 92(om man ikke valgte sportsratt)

Mine foreldre kjøpte tilfeldigvis ny begunderrød Mazda 626 2,5 V6 i 1993, og i følge min far måtte han betale ekstra for både ABS og Airbag (Kun på førerside) Dette fikk i det Norske avgiftsystemet, Luksusavgift(Ble avskaffet i 96) og var relativt kostbart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det! 626 er større og mer påkostet bil i Mazdas sortiment, bare Xedos 6 ligger over! E34 fikk ABS og Airbag i 1988, og ABS var standard fra 88 og Airbag fra 92(om man ikke valgte sportsratt)

Mine foreldre kjøpte tilfeldigvis ny begunderrød Mazda 626 2,5 V6 i 1993, og i følge min far måtte han betale ekstra for både ABS og Airbag (Kun på førerside) Dette fikk i det Norske avgiftsystemet, Luksusavgift(Ble avskaffet i 96) og var relativt kostbart!

Det kan så være at det var ekstrautstyr, men du må jo også se på hvilken prisklasse bilene lå i. Nå hadde jeg tilfeldigvis en 2.5 V6 også, og da er vel de kanskje litt mer utstyrt av kunder enn de billigste utgavene, men det er ikke poenget.

365.900,- kostet min Mazda 626 2.5 ny i 1994, mens en 525i kostet 536.300,-.

Du kan derfor ikke sammenligne direkte. Min Mazda veide 1285 kg med fører, mens min nåværende 525 veier 1600kg med fører. Du kan da ikke mene at disse to bilene er direkte konkurrenter?

Klart jeg føler meg mest komfortabel i min tysker tanks som veier 300kg mer enn min gamle bil, men den har ikke mer sikkerhetsutstyr. Det er ganske utrolig med tanke på at den kostet nesten 200.000,- mer da den kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...