laffe Skrevet Januar 17, 2012 Share Skrevet Januar 17, 2012 Hei! Oppdaga at felgen på venstre side bak var glovarm i går kveld. Dette var etter at dama hadde kjørt bilen og opplevde en slaks hylelyd når hun kjørte. Når jeg prøvde bilen hørte jeg ingen lyd, men varmen i felgen var fortsatt der. Var først ganske sikker på at det var kalipperen som hadde hengt seg opp da det skjedde også i fjor vinter. Kalipperen ble da lettere overhalt. Så ingen slitasje stor slitasje på skive eller klosser, derfor lurer jeg på om det kan være noe annet enn hengende bremser som medfører varmgang i felg? Kan feks gåent hjullager gi samme symptomer? Hva er i såfall andre symptomer på gåent hjullager? Kun extra lyd, eller noe mer? Er takknemlig for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet Januar 17, 2012 Share Skrevet Januar 17, 2012 Jekk opp bilen og røsk litt i dekket, er det slakk opp / ned eller til sidene er det muligens et hjullager. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Januar 17, 2012 Share Skrevet Januar 17, 2012 Hei!Oppdaga at felgen på venstre side bak var glovarm i går kveld. Dette var etter at dama hadde kjørt bilen og opplevde en slaks hylelyd når hun kjørte. Når jeg prøvde bilen hørte jeg ingen lyd, men varmen i felgen var fortsatt der. Var først ganske sikker på at det var kalipperen som hadde hengt seg opp da det skjedde også i fjor vinter. Kalipperen ble da lettere overhalt. Så ingen slitasje stor slitasje på skive eller klosser, derfor lurer jeg på om det kan være noe annet enn hengende bremser som medfører varmgang i felg? Kan feks gåent hjullager gi samme symptomer? Hva er i såfall andre symptomer på gåent hjullager? Kun extra lyd, eller noe mer? Er takknemlig for svar. Hva med håndbrekk som henger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennethW Skrevet Januar 17, 2012 Share Skrevet Januar 17, 2012 Ville tippa det samme som over her. Vært ute for det samme med kjerringa sjøl Hvis hjullageret skulle forårsaket den gloheite felgen, tror jeg nok du ville oppdaget noe ubehagelig der baki. Been there... og da røyk det noe voldsomt i tillegg. Nå kan jo ordet "glovarmt" være en definisjonssak, alt etter hva man mener med det. Men jeg tenkte virkelig gloheit når du sier det. Jekk opp og ta en titt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Januar 17, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 17, 2012 Takker for alle svar. Skal jekke opp og kjenne etter når arbeidsdagen er ferdi. Er forøvrig 99% sikkert på at det ikke er brekket, er også i tvil om det er kaliprene da jeg syntes bilen trillet usedvanlig bra til å skulle ha hengende bremser. Nå henger kanskje de mere når bilene har stått litt, dette var jo etter at bilen var kjørt flere mil. Får prøve å trille litt på bilen etter at den har stått litt. Er også den lyden som dama nevnte som jeg ikke får helt til å henge sammen med hengende bremser. Angående varme, så var det ikke en brennhett, men hett:) Om det gir noen bedre forklaring. Håper jo at det er bremsene som henger siden det er enkel og selvgjort fix. Hjullager er verkstedjobb når man ikke har garasje eller verktøy så da blir det litt dyrerer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Januar 17, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 17, 2012 Jekka opp og kjente på hjulet at det gikk treigt, så da ser det ut som det er kalipperen som er problemet. Fant ikke noe slark så forhåpentligvis er hjullager ok, om det ikke har tatt skade av varmen. Kan jo også være brekket, har ikke helt utelukket det. Men om det henger er det vel mere av og på. Man merker tydelig at bilen slipper når man løsner brekket. Og siden kalipperen har vært vrang før satser jeg på at den er synderen nå også og kjøper en ny. Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå