Lars89 Skrevet Januar 22, 2012 Share Skrevet Januar 22, 2012 Verdig konkurrent til Audi's S-modeller eller bare noe tull? http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=634571 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Januar 22, 2012 Share Skrevet Januar 22, 2012 Må si at jeg har litt delte meninger om dette. Føler at M merket blir litt vannet ut. Spesielt når de kommer med M modeller med 1: diesel 2: turbo 3: AWD. Men det kanskje kan bli noe positivt, jeg er bare pessimistisk av natur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andrE36as Skrevet Januar 22, 2012 Share Skrevet Januar 22, 2012 Turbo er jo bra mtp utslipp og forbruk, men det ble jo ramaskrik når X6M kom.. Jaja, enkelte av oss er vel kanskje konservative som gamle ljåer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Januar 22, 2012 Share Skrevet Januar 22, 2012 Turbo er jo bra mtp utslipp og forbruk, men det ble jo ramaskrik når X6M kom..Jaja, enkelte av oss er vel kanskje konservative som gamle ljåer Jeg liker ting osm de var.. konservativ ja.. Change is NOT for the better Dessuten så er det noe med en stor sugemotor som har sin egen sjarm. Ser det bare på min lille 2.5liter, kjører mot en 200SX 2,0T, bånn gass i andre gir, fra 1000 rpm. BMW: Moment fra bånn, og drar godt gjennom registret. Nissan: Død... litt mer død.. turbolag, lag litt mer lag og deeeeeer ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andrE36as Skrevet Januar 22, 2012 Share Skrevet Januar 22, 2012 Jeg er helt enig med deg! Konservativ eller ikke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 23, 2012 Share Skrevet Januar 23, 2012 Jeg er heller ikke noe for at M-navnet skal tynnes ut med Diesel og firehjulstrekkere, turbo kommer man ikke utenom uansett i dag så den kan gå inn under synes jeg. Men å knytte M-navnet opp mot diesel og værstingutgave av 1-serien synes jeg ikke noe om, jeg er redd M-navnet ikke vil være så "edelt" lengre. Eneste tanken som var litt kult med værstingen av 1-serien, M135I var at det sendte tankene tilbake til 80 tallet og værstingutgaver som M535I og M635CSI. Men M550d osv henger ikke på greip synes jeg, hvorfor kan den ikke bare hete 550d? BMW tar sjanser om dagen! De lanserer en 3-serien med kun ETT seksylindra motoralternativ og nå dette her Vet ikke helt om jeg liker denna utviklinga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Januar 23, 2012 Share Skrevet Januar 23, 2012 Jeg er heller ikke noe for at M-navnet skal tynnes ut med Diesel og firehjulstrekkere, turbo kommer man ikke utenom uansett i dag så den kan gå inn under synes jeg. Men å knytte M-navnet opp mot diesel og værstingutgave av 1-serien synes jeg ikke noe om, jeg er redd M-navnet ikke vil være så "edelt" lengre.Eneste tanken som var litt kult med værstingen av 1-serien, M135I var at det sendte tankene tilbake til 80 tallet og værstingutgaver som M535I og M635CSI. Men M550d osv henger ikke på greip synes jeg, hvorfor kan den ikke bare hete 550d? BMW tar sjanser om dagen! De lanserer en 3-serien med kun ETT seksylindra motoralternativ og nå dette her Vet ikke helt om jeg liker denna utviklinga Nei det er jo akkurat det vi sier. Jeg bryr meg ikke om man "må" ha turbo for å komme under avgasskrav og slikt i dag, da jeg mener global oppvarming er oppskrytt Men jeg syns BMW fort begynner bli veldig mainstream akkurat som resten av produsentene. Jeg skulle ønske BMW AG kunne ta seg et godt tak i de tyske massive ballene sine og virkelig stå for seg selv, enn å følge alle andre. I stedet for å produsere små¨firere med turbo, produser en liten sekser med turbo. Det var jo også derfor BMW har hatt seksere fra starten og ikke små firere. De mente at en liten 6er måtte være mer effektiv enn en "stor" firer. De har jo tross alt lagd 2.0 sekser og ikke 2.0 firer fra begynnelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet Januar 23, 2012 Share Skrevet Januar 23, 2012 I stedet for å produsere små¨firere med turbo, produser en liten sekser med turbo. Det var jo også derfor BMW har hatt seksere fra starten og ikke små firere. De mente at en liten 6er måtte være mer effektiv enn en "stor" firer.De har jo tross alt lagd 2.0 sekser og ikke 2.0 firer fra begynnelsen. Ser man på 2002/tii og 2002 Turbo har disse 2.0 firer (M10), samme med tidlige E21 320, tidlige E12 520, 2000, 2000CS og nok noen flere. Det var ikke før sent 70-tall M20B20 gjorde sitt inntog, som 2liter sekser. M10B20 (4syl) kom vel i 1965, om jeg ikke tar helt feil og ble erstattet av M20B20 rundt slutten av 70-tallet. Etter det har det vært kun sekser i *20i bilene, før E90 kom med firer igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 23, 2012 Share Skrevet Januar 23, 2012 Stemmer det Rolfi! Men der er jo rekkeseksern BMW virkelig er kjent for ute i verden. Rekkesekser, bakhjulstrekk, langsmontert motor og nyrene er varemerker BMW til nå ikke har tort å kødde med. BMW skal ikke måtte følge etter alle andre synes jeg, merket burde ha større selvrespekt enn det Jeg ser forøvrig heller ikke hvorfor man ikke kan lage en mindre rekkesekser med turbo, med dagens teknologi er det ikke noe problem å lagen den utslippsvennlig og bensingjerrig. Se bare på N54B30 som står i 335I, den er jo både drivstoffeffektiv og utslippsvennlig, en toliter med samme teknikk burde de kunne få ned mot en toliter firer i forbruk og utslipp. Til og med amrikanerene har klart å gjøre V8erne dems riktig å effektive Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 23, 2012 Share Skrevet Januar 23, 2012 I stedet for å produsere små firere med turbo, produser en liten sekser med turbo. Det var jo også derfor BMW har hatt seksere fra starten og ikke små firere. De mente at en liten 6er måtte være mer effektiv enn en "stor" firer. Det er nettopp dette som er utfordringen for BMW- og for oss. Små og mellomstore rekkefirere er dessverre mer effektive (og billigere) enn små rekkeseksere. Rekkefirere har normalt en mer hensiktsmessig effektkurve der større deler ev dreiemomentet er tilgjengelig på et lavere turtall. Små rekkeseksere har normalt en temmelig spiss effektutvikling og dette straffer seg når det gjelder drivstofføkonomi. En rekkefirer består også av færre deler, er letter og kan fordi den er kortere migreres over på andre plattformer som f.eks forhjulsdrevete bilmodeller (economy of scale). En rekkesekser er i naturlig balanse og har en mer harmonisk gange enn en rekkefirer. Lydmessig høres den av tilsvarende årsak også mer harmonisk/eksklusiv ut... spesielt på høyt turtall iom. at en rekkesekser får en slags "turbinaktig" lyd når den yter som best. Jeg synes imidlertid at dagens bilmodeller fra BMW er for godt støydempet til at man bør gjøre dette til et stort poeng. Man hører som sjåfør knapt motoren og avgasslyden i dagens modeller. Da var det bedre før i bl.a tidlige E28 og E30 modeller som i praksis hadde free flow avgass uten katalysator og andre begrensninger. Tiltross for at BMW har flere gode tekniske motiver for å endre motorkonsept synes jeg dette minner for mye av rene kyniske økonomiske disposisjoner. Man har alltid følt seg litt avspist når man valgte en BMW fremfor et annet bilmerke. En BMW glimrer ikke akkurat med mye standardutstyr og ekstrautstyret er svindyrt. I det minste har man hatt muligheten for den gode følelsen av å ha noe som få andre har... en potent rekkesekser i kombinasjon med gode kjøreegenskaper. Jeg tror ikke at BMW bør undervurdere den imageoppbyggende delen av dette regnskapet. Folk som hadde en 320i følte at de hadde 3/4 del av en 325i og folk med en 325i følte at de nesten var i mål med en 330i. Motorene var den samme rekkesekseren bare i forskjellige konfigurasjoner. Forståelig og logisk for de aller fleste... og absolutt motiverende enten man hadde større ambisjoner eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet Januar 23, 2012 Share Skrevet Januar 23, 2012 Ikke noe er bedre enn gamle BMWER, den dritten som blir lagd idag, er ikke lagd for og tåle noe, bare skruing! Tenk hvor solide dessa gamle bmwmotora er i forhold til mange av de nye som er i dag, turbo diesel nytter det ikke og kjøpe fra bmw.. Ikke rart mange bytter merke spør du meg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andrE36as Skrevet Januar 23, 2012 Share Skrevet Januar 23, 2012 Jeg villle ikke kjøpt den nye BMW 328i med rekkefirer i hvertfall.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Januar 23, 2012 Share Skrevet Januar 23, 2012 Ikke noe er bedre enn gamle BMWER, den dritten som blir lagd idag, er ikke lagd for og tåle noe, bare skruing! Tenk hvor solide dessa gamle bmwmotora er i forhold til mange av de nye som er i dag, turbo diesel nytter det ikke og kjøpe fra bmw.. Ikke rart mange bytter merke spør du meg.. Hvorfor kan ikke BMW lage turbo diesel? De har da ikke noe mer trøbbel enn noe annet merke. Mange som bytter merke? Sist jeg sjekka så har de ikke tapt i form av salg. Heller tvert imot. Det nye såkalte M konseptet er jo for å fylle det store gapet mellom Vanlig M3, M6 og M5 kontra standard bilene. Veldig smart spør du meg. Nå kommer det også en modell i 2012 med fremhjulstrekk, men det er ikke dermed sagt at dette er noe de vil over på, men nettopp for å kunne lage og selge disse litt grommere modellene, så må de også lage noe litt kjedeligere biler(i våres øyne) for å få et volum. I bunn å grunn handler mye av dette om følgende: Skal BMW fortsatt kunne produsere det råeste på markedet så må de også lage modeller som vi ikke er like begeistret for. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 23, 2012 Share Skrevet Januar 23, 2012 Hvorfor kan ikke BMW lage turbo diesel? De har da ikke noe mer trøbbel enn noe annet merke. Mange som bytter merke? Sist jeg sjekka så har de ikke tapt i form av salg. Heller tvert imot. BMW lager jo supre dieselmotorer, noe de har gjort siden 80 tallet. Jeg har aldri vært borte i en dieselbil hvor man nesten ikke hører motoren innvendig under tomgang, eller at man slettes ikke kan høre at det er en diesel under normal kjøring. Sikter da til M57TU2 motoren som jeg selv har erfaring med i min bil. Ved kjøring i 120 km/t så hører man ikke annet enn vindsus og dekkstøy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet Januar 23, 2012 Share Skrevet Januar 23, 2012 Hehe vet nå ikke jeg, er jo turbohavari støtt på dessa 4'erne vet jeg Evig diskusjon det der.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå