Gå til innhold

E46 Coupe, hva bør man kjøpe?


rublings
 Share

Anbefalte innlegg

Har lenge sett etter en coupe som Z4, S2000 osv. I det siste har jeg dog sett litt mer på e46 coupe. Det er jo en billigere bil, og en veldig flott bil å se på. Jeg kommer nok ikke til å legge ut 250k på en Z4 med det første, så da ser jeg på 3-serie istedenfor.

Men hva bør man kjøpe? Hvis man setter en absolutt max pris på 150.000,- hva er det best å velge?

Jeg vil ha manuell, og jeg vil ha en bil som er pent holdt og slikt, men jeg har ikke peiling på når facelift kom, hvilken motor er den beste allrounderen og slikt. Jeg vil ha 6er.

Jeg skal ha skinn, men hvilke seter kan man velge mellom og hvilke er de "beste"?

Går det an å skifte ut trelister og slikt eller må man velge alu-interiør når man kjøper?

Setter pris på alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e46 coupè (og de andre karosseriene foråsvidt) fikk flere mindre oppdateringer underveis, samt en større facelift. Alt det under med unntak av motorene fra begynnelsen av gjelder også for cab-utgaven (de ble lansert som 323Ci)

Fra starten av var kun 318Ci (1.9, 115(?)hk) og 328Ci (2.8, 192hk) tilgjengelig, men i løpet av kort tid fikk man også 320Ci (2.0, 150hk) og 323Ci (2.5, 170hk)

- 323Ci, 325Ci, 328Ci og 330Ci har elektriske seter som standardutstyr.

- Norsksolgte biler har xenon som standardutstyr.

- Det finnes 316Ci med 1.6-liters motor, men den ble kun solgt i Hellas

April 2000:

- "subframe disaster"-problemet skal være utbedret

Sommeren 2000: (usikker på når dette skjedde akkurat)

- Alle e46 coupè får ratt med rund airbag

- M-tech II innføres (det fantes riktignok aldri M-tech "1" på e46 coupè)

- 330Ci blir lansert (3.0, 231(?)hk)

September 2000 (2001-modeller)

- Alle e46-er får nye motoralternativer, 320Ci 2.0 blir erstattet med en 2.2 (170hk), 323Ci blir erstattet med 325Ci (190hk) og 328Ci forsvinner ettersom 330Ci har kommet til verden.

September 2001 (2002-modeller)

- 318Ci får en 2.0-liters motor på 143hk

- sedan og touring får facelift

- Navigasjonsskjermen på navigasjon professional endres fra 4:3 til 16:9 med mulighet for CD.

September 2002 (2003-modeller)

- Alle bilene får mulighet for Aux-inn

Mars 2003

- Coupè og cab får facelift som innebærer nye frontlykter, frontfanger, panser, skjermer, baklykter, bakfanger og bagasjelokk. M3 får kun denne faceliften bak. M-tech-fangerene er de samme.

- 320Cd og 330Cd blir innført

Januar 2004

- Alle biler produsert etter dette får 12 års rustgaranti

En eller annen gang i 2005 eller 2006

- 318Ci får 150hk

Dette er i bunn og grunn de viktigste tingene som har skjedd, med forbehold om feil da jeg har tatt denne fra hodet.

Aller helst ville jeg nok gått for en Z4 da man får de for under 200' om man er litt tålmodig, men når det gjelder e46 ville jeg ikke kjøpt bil eldre enn 2001-modell, grunnet nye motorer og subframe-disaster, og aller helst en bil nyere enn mars 2003 grunnet faceliften.

Jeg hadde en 320Ci med 2.2-motoren og var veldig fornøyd med den. Den kunne naturligvis vært raskere, men den var mer enn kjapp nok i det daglige.

Man får vanlige seter som sikkert fungerer greit nok, men de ser utrolig kjipe ut, så jeg ville styrt unna de. Ellers får man sportsseter og M3-seter. Sistnevnte ble kun levert med M3, men det er flere som har ettermontert disse. Alle setene kunne man få både som manuelle og elektriske. Sportsseter var standard på biler med M-tech II.

Det er ingen problem å skifte ut listene, men det enkleste er naturligvis å finne en bil som har det du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, takker for et supert og informativt svar :) Så for å summe opp:

- Helst etter 2001

- 2.2 leverer varene og føles ikke treg?

- Den fikk egentlig ikke facelift før 03, og dette er de "beste" bilene? Ville du isåfall valgt en 2003 318 (som jeg regner med er 4er) foran en 2002 320 (som da blir 2.2 sekser). Er faceliften såpass mye bedre at selvom motoren er mindre vil resten veie opp for det?

Setene jeg har i dag er helt standard e34 skinn-seter, og de passer meg greit, men jeg ser absolutt grunnen til å kjøpe sportsetene, om ikke annet bare pga det estetiske.

Greit å høre angående listene. Regnet med det gikk greit, men var usikker spesielt angående dørtrekkene.

Takker igjen for et supert svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo igrunn personlige meninger, men for meg som ikke er vant med rakettbiler holdt 2.2-literen massevis. Faceliften kom ikke før mars 2003 nei, så det finnes 2003-modeller både med og uten facelift.

Om faceliften er så mye bedre tviler jeg på, men jeg synes den ser penere og "freshere" ut. Jeg er faktisk usikker på hva jeg hadde valgt. Jeg hadde heller valgt en 318Ci facelift som hadde det utstyret jeg ønsket enn en bil med sekser uten det utstyret. Spesielt om bilen var produsert etter 01.01.04 grunnet rustgarantien. Om bilene var helt identiske når det kommer til utstyr og man ser bort fra rustgarantien hadde nok muligens bilen med sekser gått av med seieren.

Uten at jeg har sjekket prisene noe etter jeg solgte min vil jeg tro man kan få en 320Ci facelift ned mot prisen din med litt pruting og uten altfor store krav når det kommer til utstyr. En pre-facelift 325Ci bør også være mulig, men de er langt fra gratis å forsikre. En 325Ci var dobbel så dyr å forsikre som en 320Ci når jeg handlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å finne en så ny som mulig 320ci 2,2 mtech2.

f.eks denne (har ligget ute lenge) http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32887772

Har ikke vurdert Z3 coupe da? Herlig sære biler.

Her er en 2,8kompressor til ditt budsjett http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32740890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- 2.2 leverer varene og føles ikke treg?

Svaret på det er helt klart ja. Kjempeflott motor. God respons og veldig turtallsvillig, samtidig som den har det mellomregisteret som den gamle 2-literen manglet. E46 er lett nok til at den blir forholdsvis frisk med denne motoren.

Klarer du deg uten sekser, så er også de siste utgavene av 318Ci, med 143hk, en fin bil.

Finn uansett en med sportsseter. De er uendelig mye bedre enn standardsetene, og de er også såpass vanlig at det burde være mulig å oppdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å finne en så ny som mulig 320ci 2,2 mtech2.

f.eks denne (har ligget ute lenge) http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32887772

Har ikke vurdert Z3 coupe da? Herlig sære biler.

Her er en 2,8kompressor til ditt budsjett http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32740890

Har sett på den bilen og den ser sinnsykt strøken ut. Eneste problemet er at jeg ikke skal handle enda, så den utgår.

Z3 coupe er ikke helt min greie. Syns interiøret er veldig trist pluss at det blir en veldig gammel bil. Tar heller en z4 for litt mer penger.

Cosmo: Høres veldig bra ut. Har jo en m50b25 i dag, og den føles sprek nok, men automatkassen "stjeler" en del av effekten bla pga utveksling. Får vel prøvekjøre en 318 når den tid kommer, men har i utgangspunktet lyst på en silkemyk sekser, da jeg har hatt 6er i mine tidligere biler utenom en.

Sportsetene er nok verdt å sette som krav da. Løfter interiøret mange hakk iallefall, men om den i verstefall ikke har disse kan man vel ettermontere. Er baksetene lik på alle eller er det eget for sportseter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosmo: Høres veldig bra ut. Har jo en m50b25 i dag, og den føles sprek nok, men automatkassen "stjeler" en del av effekten bla pga utveksling.

En E46 med M54B22 (2,2) føles like frisk som en E36 med M50B25. Og spesielt om du er vant til automat, så vil nok E46'en føles kvikkere dersom den har manuell. De gamle M50'ene føles litt seige på en måte. M52 og M54 virker mer "lettbeint".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosmo: Høres veldig bra ut. Har jo en m50b25 i dag, og den føles sprek nok, men automatkassen "stjeler" en del av effekten bla pga utveksling.

En E46 med M54B22 (2,2) føles like frisk som en E36 med M50B25. Og spesielt om du er vant til automat, så vil nok E46'en føles kvikkere dersom den har manuell. De gamle M50'ene føles litt seige på en måte. M52 og M54 virker mer "lettbeint".

Godt å høre. Ja, M50 virker litt seig, og e34 er jo en veldig tung bil.

Godt å høre angående setene, greit å vite :)

Sjekket akkurat forsikring Awt, og du har et poeng. Tok utgangspunkt i en 2001 modell 320/325 med full kasko, 12.000km, 4.000,- egenandel. Jeg er for ordensskyld 20 år og har 50% bonus.

320 - 13.754,- i året

325 - 20.396,- i året. Dette var overaskende nok _akkurat_ det samme som en 2003 Z4 2.5, noe jeg syns er litt rart.

Ser dermed ut som 325 blir litt dyr og forsikre, og merker man så veldig mye til de 20 (?) ekstra hestene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...