Gå til innhold

Sonora metallic 1 Serie E87 2006 Mye utstyr++ Luftes for eventuelt salg!


 Share

Anbefalte innlegg

Fikk takk i brukt ledningsnett med ledninger for å koble til combox til CIC, så det skal straks monteres, og så her jeg kjøpt et par ekstra småting som jeg trengte i tilegg :) Har jo telefon kontakt i armlene også, så da blir planen å koble til dette også, slik at jeg får dette til fungere! :) Kjøpt meg iphone også, så da blir det snart Spotify bmw app på CICn også :D gleder meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye leiting etter ledningsnett på ebay, og alt for mye skolearbeid... så er det endelig klart for montering av combox :)

Har alt jeg trenger nå, så er kun montering som gjenstår! Satser på å få montert alt sammen iløpet av morgendagen, bilder kommer! :)

 

post-67554-0-06957900-1422461061_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt å se alt utstyret som har blitt påmontert denne bilen! Creds :)

Nice! Meget gjennomført jobb! :)

 

Blei bra nå! :D Combox anbefales! Utrolig kjekt med så mange tilkoblinger, og alle de funksjonene comboxen har!

Mangler kun 1 mikrofon til å feste i taket og den usb/aux switchen til midtkonsollen så er ettermonteringa 100%.

Nete steg blir å koble til telefon eject boksen i midtarmlene så blir det mulighet for å koble til telefonen der også! Har kun den vanlige ejectboksen uten bmw apps støtte, så kommer sikkert ikke til å bruke dette noe særlig men er gøy å ha enda en tilkobling tilstede :)

 

Alt funker sålangt, og skal kode litt mer i dag for å få til litt ekstra funksjoner som jeg glemte å kode inn her om dagen.

Så skal jeg prøve å få byttet VIN nummer på comboxen slik at jeg får internett til å fungere i Norge selv om det egentlig ikke går her til lands til vanlig :)

 

Ble ikke så mange bilder under montering, hadde litt dårlig tid hehe men skal legge ut de jeg fikk tatt seinere i dag!

 

Takk til AWT for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også oppdatert Combox til nyeste versjon.

Dette ble gjort ved å laste ned oppdateringsfilen fra BMW sine sider og lagt på en minnepenn som jeg koblet i usb porten i midtkonsollen.

 

Det meste var up-to-date fra før, men fikk ny versjon på Telefon systemet :)

 

post-67554-0-44103300-1422782095_thumb.j

 

 

Som sagt tidligere så hadde jeg litt dårlig tid når jeg monterte så glemte rett og slett litt bort å ta bilder...

Skal ta noen bilder av det endelige resultatet nå som alt er plass. Fikk egentlig kun tatt bilde av monteringen av blåtann antennen som ble plassert hvor den opprinnelig skal være til venstre i panelet over pedalene :)

post-67554-0-90109700-1422782321_thumb.j

post-67554-0-90752900-1422782272_thumb.j

 

 

Alle ledninger ble lagt langs bilen under gulvet på førersiden. 

Pluss til comboxen ble koblet til samme pluss som CIC, og jordingen ble festet i et jordingspunkt bak støtteputa på førersiden til baksetene. Der ble også den optiske MOST ringen også festet, og optiske ledninger ble strukket frem til quadlock kontakten til CIC, til diagnosekontakten i samme panelet blåtann antenna ble festet i, og tilbake til comboxen under gulvet i bagasjerommet slik at alt gikk i en ring uten åpne ender. Så koblet jeg "tel_wake", en gul ledning fra comboxen kontakten og frem til hovedkontakten på CAS styreenheten. Ledninger jeg mangler å koble til er ledning til mikrofon som skal være i taket, og usb/aux ledninger til midtkonsollen. Disse blir koblet til når jeg får USB/AUX switchen som er bestilt :) Mikrofon blir montert så fort jeg finner en brukt mikrofon til en overkommelig pris... dette var dyrt hos bmw :o

 

Relativt få ledninger måtte totalt kobles til for å få ettermontert combox, så montering gikk ganske raskt! Brukte vel 2-3 timer på det hele sånn ca :)

 

 

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter enda mere koding og enda flere utstyrskoder lagt til i lista så var BMW Internett og BMW Online/Live på plass! :D

post-67554-0-31248100-1422927558_thumb.j

post-67554-0-89342100-1422927578_thumb.j

post-67554-0-97412200-1422927590_thumb.j

post-67554-0-72266400-1422927622_thumb.j

Måtte selvfølgelig sjekke ut Bimmers! (Noe CICn ikke var helt komfortabel med så fikk opp SSL invalid sertifikat så siden ble ikke lastet helt riktig men nesten! :) )

post-67554-0-23961200-1422927640_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nettleseren er ganske så ubrukelig sammenlignet med en smarttelefon, men er jo morsomt å få det opp å gå. :)

 

Et godt stykke arbeid du har gjort. :)

 

Hehe det er sant! Kult å ha, men kommer nok ikke til å bruke den om jeg ikke kjeder meg skikkelig en dag! :P

 

Enig i at kombinasjonen CIC + Combox gjorde seg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAR FÅTT TIL NAVIGASJONEN!!!

NÅ FUNKER ENDELIG NAVIGASJON OG VOICE :D

 

Min CIC er jo ettermontert, og navigasjonsdelen var derfor grå og deaktivert på bilen min sammen med stemmestyring fordi det krever dyre FSC filer fra BMW for å fungere, og siden min CIC er ettermontert så ville ikke slike koder fungert uansett siden chassisnummer på CIC og resten av bilen ikke er det samme.. Siden bilen min er laget før CIC kom også, så ville ikke BMW kunne ha lagt inn disse filene uansett så måtte finne en alternativ metode for å aktivere dette.

 

CAN filter aktivering fungerte av en eller annen grunn ikke på min bil, og hadde derfor ikke noe annet valg enn å script aktivere CICn.. Hvordan man gjør dette er det skrevet svært lite om, men har kommet mer og mer den siste tida! Har prøvd å script aktivere nå i snart et halvt år uten noe hell... men nå gikk det endelig :D Så nå fungerer alt som det skal inkludert navigering og stemme kommando! :) Utrolig deilig følelse etter mye slit og strev...

 

post-67554-0-88217200-1423007990_thumb.j

post-67554-0-44806000-1423008034_thumb.j

post-67554-0-23856800-1423008013_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende! Gratulerer  :grin:

 

Takk! :D Slitt i flere mnd nå så deilig å endelig få det til! 

Var i grunn en veldig liten irriterende feil som gjorde at aktiveringsscriptet jeg la inn ikke fungerte...

 

Hver gang jeg har redigert på script jeg har lagt inn i CICn via FTP, og orignale script som allerede ligger i CICn, så har jeg brukt wordpad eller notepad noe som har gjort at når jeg lagrer så konverteres filen med DOS/Windows linjeendelser som ser slik ut "^M$".. Disse er jo usynlige så man ser de jo ikke, men det var tydeligvis nok til at CICn ikke klarte å kjøre scriptene.. Var bare tilfeldig at jeg begynte å tenke på at det kunne være endelsene for merket at når jeg prøvde å kjøre scriptene manuelt via Telnet kobling til CICn, så stod det bare "not found" på hver linje, så var tydeligvis noe feil med linjene.. Så da lastet jeg ned notepad++, hentet ut alle scriptene jeg hadde tukla med, konverterte de til UNIX linjeendelser i notepad++ programmet som ser slik ut "$", og la inn alt på nytt, og da fungerte det :D

 

Så alt slit har egentlig bare vært pga de usynlige linjeendelsene etter hver linje i scriptene! :o

 

Så for alle som driver med script aktivering, PASS PÅ linjeendelsene! haha :P

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...