Gå til innhold

Innkjøp av førstebil!

JoakimB
 Share

Anbefalte innlegg

Det er mye mulig at dette er feilpostet, eller at dette forumet ikke egner seg da det er et BMW forum.

Men jeg er da ute etter førstebil, å har fått noen klare beskjeder fra min far.

- Japsebil eller VW

- MAX 200,000KM på telleren

Jeg har ca. 50k jeg kan bruke på bil, å lurer da på om det finnes noen kule japsebiler til denne prisen og under 200k på telleren?

Bakhjulsdrift eller 4x4 er selvfølgelig et stort pluss da det kommer til å bli en del leking på vinterstider.

Av VW er jeg veldig glad i passat, men har ikke funnet noe særlig med japsebiler bortsett fra Nissan Primera p11 og p11 144.

Lurte da på om det er noen som har noen tips til gode førstebiler til mine kriterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor ikke BMW? Det er jo en sikker vinner. :D Jeg har selv kjørt mye på en toyota carina, driftsikker å forferdelig "sint" litn japse under pansere som drar plastikkbilen ganske bra. Men desverre feilhjulsdrift. Fleste japser har jo fremhjd. Har vert en del borti japsebiler og i de fleste tilfeller må man over 50k skal man få en japse med bakhjd. eller 4x4 som er til å stole på, da fremhulsdrift er mest vanlig, og bakhjd. er mest brukt på "sportsbiler"der borte. Og 4x4, ja, det er jo som oftest dyrere uansett bilmerke. Og vw.. har de laget en driftsikker bil eller bakhjulsdrift siden folkevogna?

Jeg ser ikke på telleren når jeg kjøper bil, hvis den ikke viser 3-4-5k da! :P ta heller med lommelykt og kjeldress og kikk skikkelig over allt hvis man skal kjøpe bil privat.

Subaru Justy er btw verdens artigste bil på vinterføre... men den oser ikke av performance akkurat! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Si til far at det er dine penger og alt alternativene er for dårlig :D

BMW E30 325 eller 325IX. 4x4 har ikke nok krefter til å leke på vinteren men som en førstebil ville jeg valgt den, bakhjulstrekkern er moro på vinteren da :D

leking på vinterstider
Hvilken Passat ser du for deg da, VW er ikke noe godt balansert bil. (Motor hengende foran fremaksel)

Japsebiler har jeg ikke noe greie på men jeg vill sett på bakhjulstrekk alla Opel Omega, BMW 5-serie e34/39 eller 3er e30/36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke BMW? Det er jo en sikker vinner. :D

Det vet jeg altså egentlig ikke, da jeg bare fikk beskjed om at BMW er noe "dritt" ifølge han. Har veldig lyst på E30 325 eller E46 318, og må vel prøve å mase meg til en av dem.

Jeg sliter med å finne japsebiler som jeg har lyst på til 50K, og de er alle "feilhjulsdrevne" som du kaller dem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En strøken E30 325 er drømmebilen! Men desverre må man jo ut med en del penger for å få tak i en som er det..

Av passat har jeg lyst på 1,9TDI, 1,8 og 1,8t i både sedan og stasjonsvogn fra 1997 og oppover. Det var vist lettest og finne de i den prisklassen helt opp til 1999-2000. Har hørt at 1,9TDI er evighetsmaskin, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får mange gode (men triste) japser til 50k. Hadde i såfall prøvd meg på en Accord fremfor Avensis, 626 osv.

Når det gjelder VW så havner jo de første årgangene av forrige generasjon Passat i prisklassen 50k, og den er vel ikke akkurat kjent som VWs "finest hour". Men de er helt fine å kjøre med 1,8T i det minste. Dieslene er forferdlige. Rakler så man skulle tro noe var galt. Jeg trodde seriøst motoren var tom for olje da en bekjent fyrte opp sin nyinnkjøpte 1,9tdi på kald motor en gang for mange år siden.

Som jeg har sagt i andre tråder: E46 er en kjempeflott førstebil. Med mindre man er allergisk/livredd for bakhjulsdrift, og har et plassbehov, så kan jeg ikke se et eneste godt argument for å velge en Passat fremfor denne. Passaten er muligens bedre mtp rust, men her er vedlikehold alfa og omega. Har sett flere stygge Passater og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg altså egentlig ikke, da jeg bare fikk beskjed om at BMW er noe "dritt" ifølge han. Har veldig lyst på E30 325 eller E46 318, og må vel prøve å mase meg til en av dem.

Jeg sliter med å finne japsebiler som jeg har lyst på til 50K, og de er alle "feilhjulsdrevne" som du kaller dem :D

E46 er veldig gode å kjøre, og til å leke med :P Men problemet er at du finner sjeldent en strøken E46 med mindre enn 250 000 på telleren til under 50 000 :P I hvert fall fant ikke jeg mye da jeg så etter en billig E46.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle valgt førstebil om igjen, tror jeg fortsatt hadde gått for e34. Jeg kjøpte meg en e34 525 som hadde gått vell 270000km som første. Jeg ga ikke mer en 30k så jeg tilbrakte riktig nok litt tid under panseret og flikket noe rust. :P Men utrolig god bil å kjøre, og artig på vinterføre og man har utrolig god kontroll under "tulljkjøring" til tross for at diffen var så åpen at d ble nesten 1hjulsdrift! :P Var egentlig ganske driftsikker også. Hadde aldri havari på den. Å for 50k kan du i dag få en veldig bra 520-525. Selv om "pent brukte" e34 bynner å bli mangelvare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker når jeg skulle kjøpe min første bil og hadde veldig lust på bmw. fikk til svar fra foreldrene mine at og kjøpe bmw er og kjøpe en bil som må på verksted heletiden så jeg fikk egentli ikke låv og kjøpe bmw men kjøpte en e34 520i m50 94 og hadde den 1.5 år hadde aldri noe feil med den startet alltid på første forsøk, mens volvoen til foreldrene mine hadde vert på verksted sikkert 5 ganger på 1.5 år. og nå som jeg har hatt 5 bmwer og de har prøvd alle og hva overasket hvor gode de var og kjøre så nå har de bestemt seg for og selge volvoen og kjøpe bmw :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får mange gode (men triste) japser til 50k. Hadde i såfall prøvd meg på en Accord fremfor Avensis, 626 osv.

Når det gjelder VW så havner jo de første årgangene av forrige generasjon Passat i prisklassen 50k, og den er vel ikke akkurat kjent som VWs "finest hour". Men de er helt fine å kjøre med 1,8T i det minste. Dieslene er forferdlige. Rakler så man skulle tro noe var galt. Jeg trodde seriøst motoren var tom for olje da en bekjent fyrte opp sin nyinnkjøpte 1,9tdi på kald motor en gang for mange år siden.

Som jeg har sagt i andre tråder: E46 er en kjempeflott førstebil. Med mindre man er allergisk/livredd for bakhjulsdrift, og har et plassbehov, så kan jeg ikke se et eneste godt argument for å velge en Passat fremfor denne. Passaten er muligens bedre mtp rust, men her er vedlikehold alfa og omega. Har sett flere stygge Passater og.

Hehe, hørtes ikke ut som TDI'en er noe for meg da! Har siklet endel på 1.8 og 1.8T, noen har frarådet meg VW, å noen sier det er gode biler.

E46 har jeg veldig lyst på, å bakhjulstrekk skremmer ikke meg! Er som sagt vanskelig å finne en brukbar til 50k å under 200k på telleren da. Er BMW generelt driftsikkere biler?

E46 er veldig gode å kjøre, og til å leke med :P Men problemet er at du finner sjeldent en strøken E46 med mindre enn 250 000 på telleren til under 50 000 :P I hvert fall fant ikke jeg mye da jeg så etter en billig E46.

Det var 316 du hadde ja? Har sett litt på den i tråden din på MP. Hvor mye var den gått når du kjøpte den?

Om jeg skulle valgt førstebil om igjen, tror jeg fortsatt hadde gått for e34. Jeg kjøpte meg en e34 525 som hadde gått vell 270000km som første. Jeg ga ikke mer en 30k så jeg tilbrakte riktig nok litt tid under panseret og flikket noe rust. :P Men utrolig god bil å kjøre, og artig på vinterføre og man har utrolig god kontroll under "tulljkjøring" til tross for at diffen var så åpen at d ble nesten 1hjulsdrift! :P Var egentlig ganske driftsikker også. Hadde aldri havari på den. Å for 50k kan du i dag få en veldig bra 520-525. Selv om "pent brukte" e34 bynner å bli mangelvare!

Satt å så på noen E34 her om dagen, men liker desverre ikke hvordan de ser ut :/ Hehe, de er vel litt som E30'ene der, at det begynner å bli mangelvare på pent kjørte :D

husker når jeg skulle kjøpe min første bil og hadde veldig lust på bmw. fikk til svar fra foreldrene mine at og kjøpe bmw er og kjøpe en bil som må på verksted heletiden så jeg fikk egentli ikke låv og kjøpe bmw men kjøpte en e34 520i m50 94 og hadde den 1.5 år hadde aldri noe feil med den startet alltid på første forsøk, mens volvoen til foreldrene mine hadde vert på verksted sikkert 5 ganger på 1.5 år. og nå som jeg har hatt 5 bmwer og de har prøvd alle og hva overasket hvor gode de var og kjøre så nå har de bestemt seg for og selge volvoen og kjøpe bmw :lol:

Høres ut som foreldrene dine er veldig lik mine da! Hvordan overtalte du dem til å få kjøpe deg BMW? Haha, hadde vært morro å kjøpt seg BMW å hatt så lite feil at pappa bytta merke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er økonomisk tvunget ville jeg vurdert å trosse papsen her...

Når jeg kjøpte bil sist skulle jeg selvfølgelig ha en brukt BMW, han mente jeg skulle kjøpe en Ford Mondeo og det viktigste var at den var kjøpt hos forhandler. Der erklærte jeg han utilregnelig og skjønte at jeg måtte kjøpe bil helt selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av japsebiler kan jeg anbefale Nissan 200sx s13 på det varmeste ;)

Kjøpte en slik når jeg fikk lappen. Ila det året jeg hadde den ble den utsatt for mye hardkjøring, og det uten et eneste feilslag (bank i bordet!) :)

Får pene eksemplarer fra 45k og oppove, er meget god balanse i bilen og det er driftsikkert :) Bagasjeplassen er det heller ikke noe og utestte på!

Graver seg lett fram i 20cm nysnø attpåtil, supre vinterbiler :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av japsebiler kan jeg anbefale Nissan 200sx s13 på det varmeste ;)

Kjøpte en slik når jeg fikk lappen. Ila det året jeg hadde den ble den utsatt for mye hardkjøring, og det uten et eneste feilslag (bank i bordet!) :)

Får pene eksemplarer fra 45k og oppove, er meget god balanse i bilen og det er driftsikkert :) Bagasjeplassen er det heller ikke noe og utestte på!

Graver seg lett fram i 20cm nysnø attpåtil, supre vinterbiler :D

Og så betaler du "kun" 40 i året... på forsikring :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...