Simen! Skrevet Februar 11, 2012 Skrevet Februar 11, 2012 Heisann! Vurderer kjøpe e60 525d automat sedan/touring. Ønsker tips, eventuelle feil å se etter. Hvilket utstyr mann bør ha osv. Er m-sport verdt å ha? Forbruk? Automat eller manuell? Noen med god greie på disse?
awt Skrevet Februar 12, 2012 Skrevet Februar 12, 2012 Det finnes en god del tråder om dette, men uansett. Hvilket utstyr man bør ha er jo veldig individuelt. Om du ikke bryr deg om skinnseter, ja da trenger du ikke skinnseter, og det samme gjelder forsåvidt resten av tingene. Ting som går igjen er i hovedtrekk skinnseter (gjerne comfortseter), navigasjon professional, ryggesensorer, xenon, nedfellbare bakseter, handsfree, M-tech og panoramasoltak (kun touring), mens ting som rullegardiner i siderutene (og bakruten på sedan), iPod-tilkobling, elektrisk bakluke (kun touring), head up-display, ventilasjon i setene osv. også kan være et must for noen. Kjøper man en bil med litt "ukurrant" utstyr kan man gjøre en god handel, men man kan naturligvis ikke forvente å få solgt den like lett. En bil med manuell vil nok også være mer tungsolgt enn en med automat, men om du foretrekker manuell blir det likevel dumt å kjøpe med automat synes jeg. Jeg endte opp med en bil som på ingen måte er "riktig" om man sammenligner med andre 5-serier og det folk flest vil ha, men jeg er likevel utrolig fornøyd med bilen. Den kunne gjerne vært litt bedre utsyrt for min del, men det begynner å komme seg det også. Jeg angrer uansett ikke. Jeg ville nok sett etter en facelift-bil (produsert etter 03/07) og tatt det derfra.
Simen! Skrevet Februar 12, 2012 Forfatter Skrevet Februar 12, 2012 Takk for svar Har sett på biler til rundt 250.000, meget rimelig syns jeg.. men bakdel er jo km.stand å årsmodel.
Saltkjelen Skrevet Februar 12, 2012 Skrevet Februar 12, 2012 Ettersom du vurderer i prisklassen du refererer til vil du høst sansynlig ikke finne en LCI bil (facelift) slik awt anbefaler. Vi har hatt flere E60/E61'er - både før og etter facelift og kan ikke påstå at en pre-facelift ligger langt tilbake for en facelift. Facelift kan i enkelte tilfeller oppleves som en bedre sammenskrudd bil og med noen penere detaljer (bla. skinntrukket midtarmlene), men det er vel stort sett det. Utstyrsnivået på bilene har betydelig å si i forhold til kvalitetsfølelse. Interiøret i en pre-facelift virker for øvrig mer gjennomtenkt i designet (sjekk dørtrekk og plassering av hendler og vindusheisbrytere. Det samme gjelder overgangen til listene over på dashbordet). Uansett hva du måtte ende opp med så går du ikke på en blemme ved å velge en bil før facelift. 525d med M57TUD25 er en fin motorkonstruksjon med herlig gange. Du bør imidlertid være obs på sprekte manifolder, dugg og vanndråper i xenonlykter. Kjøper du en E61 bør du være svært oppmerksom på panoramaglasstaket, kabelbrudd i bagasjeluke og nivåregulering. Dette er ting som fort blir kostbare. Ellers bør det ha vært rikelig med servicer og vær påpasselig med at veivhusventilasjon er byttet. Tett veivhusventilasjon fører ofte til turboras. Ellers kan det være nyttig å nevne at bilen har swirl flaps (flaps i innsuget) og at disse har en tendens til å ryke. Hvorfor de ryker er ikke godt å si, men antakeligvis er det fordi innsuget kokses igjen. Flapsene vil få stor motstand dersom det er mye koksing i innsuget og det er antakeligvis derfor de ryker. Ryker disse fører det som oftest til motorhavari.
Dan Skrevet Februar 12, 2012 Skrevet Februar 12, 2012 Saltkjelen: Stemmer det du har sagt tidligere at manuell ikke har swirl flaps?
Baker Skrevet Februar 12, 2012 Skrevet Februar 12, 2012 Det tror jeg ikke stemmer. Jeg mener det kun er 525 LCI som ikke har swirl flaps. Tror alle de andre dieslemotorene har dem.
Dan Skrevet Februar 12, 2012 Skrevet Februar 12, 2012 Ok. Han sa det i en tråd (husker ikke hvilken) men så virket det som han trakk det tilbake senere. Derfor måtte jeg spørre.
Reef89 Skrevet Februar 12, 2012 Skrevet Februar 12, 2012 http://autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E60/
Simen! Skrevet Februar 12, 2012 Forfatter Skrevet Februar 12, 2012 Har vert litt skeptisk for å kjøpe pre-facelift uten å vite helt hvorfor. Men har sinnsykt lyst på e60. Har kjørt 3-serie hit til (e36-e46), og har nå bestemt meg for å prøve noe annet. Valget da blir 5-serie for å prøve en litt større, annen type bil, litt nyere design å utstyr. Har ikke all verden av penger å kjøpe for, så derfor blir det nok en bil fra rundt 2005, Syns prisen for disse er helt ok. E39 derimot syns jeg blir litt for "gammel". Siste bilen jeg hadde var en e46 320d(150 hk.) m-sport som jeg var veldig fornøyd med, veldig sprek og "tight" bil!! Så lurer litt på hva jeg skal velge utifra den, om jeg skal gå for sedan, touring, m-sport eller ikke, automat eller manuell? Tror hvertfal at jeg skal gå for automat... Annen ting er om en 520d vil bli "sprek" nok i forhold til den jeg hadde sist, eller om jeg blir skuffet.. Kom med meninger
Saltkjelen Skrevet Februar 12, 2012 Skrevet Februar 12, 2012 iDrive er standard (6,5 tommer skjerm), mens navigasjonssystem er professional. Her er det verdt å merke seg at navigasjonssystem business har den vanlige skjermen (6,5 tommer), mens navigasjonssystem professional har 8,8 tommers skjerm. Når det gjelder en pre-facelift bil er det ingenting som tilsier at du bør være mer bekymret for denne utgaven enn hvilken som helst annen BMW, ei heller LCI versjonen av disse bilene. Alle biler har sine svakheter og er man heller i forkant av disse så har jeg inntrykk og erfaring med at ting vil være relativt enkelt. Ting kan enkelt forbedres og man kan redusere eventuelle kommende problemer. Når det gjelder diesebiler ville jeg vært påpasselig med at servicer er fulgt og at det er byttet olje regelmessig. Veivhusventilasjonen bytter de færreste, så denne ville jeg byttet umiddelbart ved kjøp for å være sikker på at det er gjort. Det er bedre å skifte en gang for mye enn å ikke ha gjort det. Jeg ville også ha renset innsuget for koksing. En 520d/520d LE pre-facelift fungerer helt fint ytelsesmessig. Dersom du kjøper en bil fra 2008 får du også elektronisk girkasse som er svært kjapp. @ Dan. Når det gjelder swirl flapsene er det mye rot med disse, men sist jeg sjekket så hadde alle manuelle biler samme delenummer som de med automatkasse. Ergo ser det ut til at det kun er E60/E61 525d LCI som ikke har flapsene.
Simen! Skrevet Februar 13, 2012 Forfatter Skrevet Februar 13, 2012 Takk for gode svar! Pris for deler til veivhusventilasjonen da tro? Fikser jo dette selv så all verden blir det ikke. Ellers kankje dere har tips til annonser?? Bil til rundt 250k. Er i kontakt med en importør som kan skaffe bil til meg, men er ikke all verden til marked der eller i den prisklassen for meg.
Saltkjelen Skrevet Februar 13, 2012 Skrevet Februar 13, 2012 Veivhusfilter koster en 6-700kr. Alt er komplett i pakken med tilhørende filter og pakninger. Når du først har demontert kan det jo være greit å skifte luftilter i samme slengen ettersom du må demontere akkurat det samme for å bytte luftfilter..
Simen! Skrevet Februar 13, 2012 Forfatter Skrevet Februar 13, 2012 Ok! Det var da en overkommelig pris For håpe jeg finner en til jeg for pengene fra e46`n... Har dere fler tips?
Larsrangoy Skrevet Februar 13, 2012 Skrevet Februar 13, 2012 Vi er i samme båt! Vurdert 520d da? Er den så mye slappere enn 525'en egentlig ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå