Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heissan, jeg er en 9-10 års eier av en BMW 318 E46 1998 modell, en fantastisk bil jeg har vært veldig fornøyd med. Den er bruktimportert fra tyskland.

For alderen har den ikke gått særlig langt med 160.000 km på telleren til nå.

Men siste besøk på EU kontrollen var ikke fullt så positivt med en mangel-lapp som kan bli dyr.

- Bremsene på høyre bak er "ramlet av" med tilhørende skrapelyd - mulig hele systemet må skiftes

- Begge bærekulene foran er slitt ned (visstnok et vanlig problem for BMW sies det)

- En del av bremserørene bak er rustet (men jeg hadde den på en 15000 kr service på BMW Jæger i Bergen

for to år siden hvor de skiftet nesten alt det andre, dvs de som går under bensintanken).

- Forskjellig bremsekraft bak, som klart delvis skyldes at bremsene er "løs" på ene siden, men mulig en del rust på skive venstre bak også

- Parkbrems virker bare på ene siden (høyre bak)

- Slakk i støttearmsforinger venstre bak

- Stabilisator stor slakk i foringer indre foran venstre side

- Oljelekkasje fra motor

- Det er også en del 1'er feil som manglende parklys og dårlige viskere som jeg kan fikse selv

- Defekte ryggelys derimot skyldes nok brudd i ledningene et eller annet sted (har sjekket pærene som er ok)

- Knappen for å åpne bagasjerommet funker heller ikke, kan bare åpnes fra nøkkel-fjernkontroll

En pen smørbrødliste med andre ord. :(

Det jeg egentlig lurer på, hva ville du gjort med denne bilen? Jeg er dessverre ikke byggmester bob så det er ingen av disse tingene jeg kan fikse selv så det vil nok koste en del å få det fikset på verkstedet. Jeg har blitt forespeilet 15000+ kr pluss hva enn oljelekkasjen skyldes, dvs hvis topplokket er gånn så er det snakk om 15000kr bare der alene. Men fattern sier at det kan være noe enkelt (simmerringer?) også. Selve lekkasjen har avtatt det siste året og jeg fikk den EU godkjent i forrige runde under tvil (heldigvis). Alt henger egentlig på denne delen for rundt 15000 kr totalt er overkommelig for å få den på veien igjen. Har en mistanke at 15000 kr er underestimering for alle de andre tingene også. Eller?

Bilen har en del nyere deler også:

- Nye fjæringer foran (begge disse ble skiftet+1 dekk pga fjæring brakk tvert og piercet dekket)

- Nye støtdempere foran (skiftet i samme slengen som fjæringene når de først var ute)

- 2x nye sett med dekk (sommerdekkene er brukt i 1 mnd toppen)

- Nye bremserør (alle de på knotete plasser)

- Ny radiator og ekspansjonstank (den sprakk engang og trykket laget huller i radiatoren, mulig oljelekkasjen startet da også)

Gode råd er dyrebare... eller i hvertfall dyre ser det ut som. :)

Kom med tips, hva ville dere gjort? Selge eller fikse? Aner ikke hva bilen i denne standen kan være verdt heller.

Skrevet

legg oppdraget på mittanbud.no og sjekk hva slags priser du får på å få alt dette i orden.

Er redd dette blir dyrt, var ikke akkurat en liten liste med feil du hadde.

Skrevet

Hehe, kjenner noen som driver litt hobbymekking ja men bærende ting som kuler og slikt er jeg ikke helt sikker jeg stoler på noe annet enn et verksted. Kjipt å ha trynet i fjellveggen uten kvittering på de som fikset sakene. Så i utgangspunktet håper jeg at et verksted kan fikse det.

Takker for tipset på mittanbud.no - jeg fikk beskjed at hvis hele bremsesystemet på høyre bak må fikses så snakker man om 6000 kr bare i deler for dette. Derfor tror jeg 15000 kr er litt under-estimert også. :(

Hva bør en motorvask for å avduke oljelekkasjen koste? Jeg hadde en slik i forrige EU runde men vi fulgte ikke opp for å finne ut hvor lekkasjen kommer fra.

Skrevet

Anbefaler at du med din mekke kunskap rett og slett bør levere fra deg bilen til en av disse hobby gutta som du føler at du kjenner/kan stole på for og få en prisvurdering på hele greia.

Ville ikke betalt noe mer en 6-7 lapper inkludert deler for og få den klar for en godkjent etterkontroll, og i.om. at den nettopp skal ettergodkjennes, så er det jo egentlig ikke noe stor fare for at du skal ende opp i fjellveggen etter at den er godkjent dersom etterkontrollen foretas av f.eks det samme kontrollorganet som fant disse manglene.

Skrevet
Hehe, kjenner noen som driver litt hobbymekking ja men bærende ting som kuler og slikt er jeg ikke helt sikker jeg stoler på noe annet enn et verksted. Kjipt å ha trynet i fjellveggen uten kvittering på de som fikset sakene. Så i utgangspunktet håper jeg at et verksted kan fikse det.

Hobbymekkere klarer fint å bytte kuler og andre bærende ting. Mulig verksted for å justere etterpå. Verksted er nødvendig når du skal ha ting gjort fort, hobbymekking har en tendens til å ta tid..

Forøvrig vil jeg si det er ganske kjipt å stå med trynet i en fjellvegg med kvittering og...

Skrevet

Hehe, mulig du har rett, er det vanskelig å gjøre en motorvask selv? man må vel ta av bunnplata eller noe slikt for å komme til under? Hva tar et verksted for noe slikt tror dere? Kan ikke huske hva jeg betalte sist. Alt faller egentlig litt på om oljelekkasjen er omfattende eller ikke. De andre greiene tror jeg skal være grei skuring, selv om det kommer til å koste en del. Kunne vært kjekt å holdt den på veien et par år til. :)

Skrevet

Her har du i utgangspunktet et vanskelig valg, for å fikse bilen må du koste på den endel - og da vil det IKKE lønne seg og selge den. Da bør du bruke den opp, for å si det sånn :-)

Evt. kan du selge den som den står, desverre vil du da egentlig ikke få stort for den siden den må kostes på - og disse begynner å bli billige nå egentlig.

15 000kr er nok et minimum du må regne med, siden du ikke skal gjøre dette selv, desverre.

Skrevet

Jepp, det er det som er dilemmaet. Jeg er ganske moden for en ny bil egentlig men situasjonen gjør det vanskelig å ta opp lån akkurat nå. Selger jeg den i den standen den er nå så får jeg sikkert ikke stort mye (noen som aner hva den kan være verdt?), og det blir nok for dyr reparasjon til at jeg kan selge den rett etter så da blir det nok å eie den til neste EU kontroll og se hva tilstanden er da. Problemet er at mye mer kan jo svikte de neste 2 årene siden den begynner å trekke på åra nå så da vil jeg nok ønske jeg hadde brukt pengene på en ny bil i stedet.

Ganske lost nå siden det er eneste bilen vi har og med to kids som skal i barnehage + skole så begynner jeg å bli litt lei busser i hytt og pine nå.

Skrevet
Hehe, mulig du har rett, er det vanskelig å gjøre en motorvask selv? man må vel ta av bunnplata eller noe slikt for å komme til under?

Nei, det er ikke vanskelig. Biltema motorvask på boks er gode greier. Ellers avfetting og varmt vann og litt tålmodighet.

Den bunnplata bør ikke være vanskelig å få av, men det kan være du har dårlig med tilgang til smøregrav eller annet for å komme til under bilen?

Skrevet

Nei, det er ikke vanskelig. Biltema motorvask på boks er gode greier. Ellers avfetting og varmt vann og litt tålmodighet.

Den bunnplata bør ikke være vanskelig å få av, men det kan være du har dårlig med tilgang til smøregrav eller annet for å komme til under bilen?

Ok, jeg er skikkelig noob på mekking. Haha. Antar det kan være greit å få vasket den fra toppen først siden jeg antar at det er evt her oljelekkasjen kan være dyrest hvis toppen må skiftes. Skal ta en tur på biltema, ser en sprayboks med motorvask koster 45 kr der og det er jo ikke store investeringen.

Har ikke lett tilgang til noe smøregrav nei så jeg må vel til noe slik hvis jeg skal vaske den under for å se om lekkasjen kommer derifra noe sted. Har sendt mail til verkstedet også om hva de tar for en motorvask for å avdekke lekkasjen. Slik jeg ser det har det mye å si for verdien av bilen også hvis jeg vurderer å selge den.

Skrevet

Er veldig vanlig med lekkasje fra oljefilterhuspakning på disse motorene.

Kan selvfølgelig være alt mulig, men ville sjekket ekstra nøye i det området.

Skrevet

Etter å ha brukt mittanbud.no endte jeg opp med å få skiftet toppakning på 5-serien vår hos et lite verksted som holder til i gamle fabrikken i Alvøen. Fikk en bra pris (ikke den laveste) og de virket å ha god peiling (tydelig at de kjente relevante problemstillinger ved denne jobben på en BMW-motor) og jobben ble utført som avtalt med deler jeg hadde kjøpt inn selv. Kan absolutt anbefale deg å høre med de.

På en 14 år gammel bil er det ikke akkurat unormale feil som har dukket opp, spesielt ikke med alt saltet på veiene her i byen så er ikke akkurat noe unormalt du har kommet opp i. Om du har bekjente med litt peiling som kan skru for en billig penge (bare det å skaffe delene selv sparer du mye på) ville jeg brukt dem, eller verkstedet jeg anbefalte, og hatt bilen ett år til, slik at du kan selge den uten at neste eier må ta den rett på godkjenning, og forhåpentligvis uten at noen nye større feil har dukket opp. -Eller beholdt den til den var oppbrukt!

Skrevet

Takker for tipsene. Fikk svar fra verksted, 250 kr for en motorvask er overkommelig nå i første omgang så får vi se hvor lekkasjen kommer fra først. Ellers takk for tipset fra Alvøen. Jeg har pleid å bruke Vi-To Bilservice på Midttun som også virker greit, men det har kostet litt i de siste rundene pga større feil.

Litt skuffet er jeg av at jeg betalte BMW Jæger på Kokstad massevis av peng for å skifte bremserør og så får jeg nok en påpakning på dette under årets EU kontroll da det viser seg at de ikke har skiftet alle rørene men bare de som går under tanken (sjekket at det var kobberrør de hadde brukt så de burde holde til den er i graven). Burde kanskje klage på dette hos Jæger og spørre hvorfor ikke alt var skiftet.

Skrevet

Rusten kommer fort på bremserørene etter egen erfaring, så de har sikkert sett fine ut der de ikke skiftet og at de ikke har villet gjøre mer enn avtalt/nødvendig er jo kanskje ikke så ille. Er ivhvertfall en liten jobb det som gjenstår, skal straks få det ordnet selv.

Ang. oljelekasjen så kan det hjelpe bare å skifte olje til en som er bedre egnet for en eldre motor hvis problemet er lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...