Jump to content

320dat "rar gearkasse" Lock up?


Arnefles
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har en kasse som oppfører seg rart, akkurat som om den har 2 gear pr.gear.

Hvis jeg øker turtallet fra bånn hopper det brått fra ca.1500 til ca.2100 omdr, akkurat som om bilen girer ned-noe den altså ikke gjør.

Har googlet litt og ser at noen nevner converter og lock up...

Jeg har ikke peil på hva det kan være, noen som har noen forslag om hva jeg bør gjøre?

Bilen er en 320dat-05 E46 ED33 og har gått 144 000km og er meget pent kjørt og i bra stand.

Setter pris på litt hjelp, har virkelig spurt mange om hva dette kunne være-men ingen har foreløpig kunnet hjelpe meg. -Noe av grunnen kan væ're at jeg hele tiden har trodd det var motoren som ikke var bra, men den er strøken etter det som kom frem på diagnosen.

Bilen er "noe" bedre når jeg kjører kassa manuelt.

Hjelper det å bytte olje, flushe, bytte lock up, converter???

Frustrert...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Nå var det ikke en veldig nøye beskrivelse du hadde, men generelt utifra det du sier så er jo alt som det skal være på en aut kasse av denne typen.

Link to comment
Share on other sites

Hei TRF.

 

Takk for svar..

 

Men denne bilen oppfører seg ikke som en vanlig automat, belive me! Her er det noe galt og den har vært slik i flere år! -Har kjørt flere automatbiler og ingen jeg har kjørt oppfører seg som denne.

 

Har hatt problemet i flere år nå men har egentlig gitt opp å finne ut hva som er problemet da jeg har vært innom flere BMW-verksted og Tan flere ganger, fortsatt uten at det hjalp.

 

Jeg setter pris på om du klarer å løse dette for meg, for ingen andre har klart det...

 

Bilen er meget bra og er fullt kjørbar og knallbra ellers men den er ikke som den skal være.

 

Problem:

 

Turteller varierer/gynger (altså bilen drar og slipper opp hele tiden) opp og ned når jeg kjører mellom 50 og 80 ca, da uten belastning og har turtall mellom 1500-1900 omdr.  Den slutter med "tullet" hvis jeg slipper gass ørlite eller gir ørlite gass, da er den normal-en stund. Hvis jeg feks fortsetter rolig kjøring uten belastning i 60km/t på flat strekke begynner den igjen.

 

Først trodde jeg det var noe med motoren, men etter å ha renset (Tan) motor og byttet flere deler der, er jeg fortsatt like langt. Har byttett EGR, veivhusventil, luftmengdemåler++ og motoren fungerer strøkent iflg Tan og hans datamaskin.

 

Så etterhvert ble converter på kassa også byttet, uten at det hjalp heller.

 

Har du noen aning om hva det kan være?

 

Du burde nok prøvd bilen min og kjent på hvordan den føles ;-)

 

Har egentlig gitt opp siden jeg har brukt mye penger og tid på detta, men er jo veldig irriterende problem da.

 

Nå har bilen passert 205 000km og den har vært sånn i over 100 000km...

 

HJELP, TRF... ;-) -He he...

 

Mvh.

 

Arne-P.

Link to comment
Share on other sites

Ok, det du sier er at den varierer inn og ut av Lock up når den går med svært liten belastning.

Disse har "progressiv" Lock up, 0-100% og det reguleres fortløpende så lenge du er i et område hvor Lock up kan reguleres. Når den mekanisk ikke reagerer som den skal, vil den kunne begynne å "jage" som du sier. Du sier videre at converter er byttet, og clutchen i seg selv er jo derfor i orden. Da gjenstår solenoiden som styrer dette, og evt lekkasje på den aktuelle linja. Prøv å bytte solenoiden først (inni girkassa).

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er steptronic så er det jo slik den oppfører seg i sportmodus (som den skal). veldig responsiv på gassinput.

 

Men om den er slik i D så støtter jeg siste svaret til TRF-Racing, evt sjekke oljen på kassen etter riktig BMW prosedyre. Det tar lenger tid å sjekke oljenivå på riktig måte enn å bytte oljen så hvis et ikke BMW verksted ikke har byttet konverter uten tilgang til TIS ville jeg sjekket litt opp i hvordan de gjennomførte jobben.

Link to comment
Share on other sites

Var jeg deg, ville jeg tatt kontakt med et firma som spesialiserer seg på automatkasser. Når automatkasser er det et firma driver med, har de ofte mer dybdekompetanse på feltet, enn firmaer som driver med litt av alt. :)

På østlandet har jeg hørt om RATS, uten at jeg vet noe om hvor dyktige de er. Nettsiden deres gir i alle fall et greit inntrykk. http://www.rats.no/testing.html

Link to comment
Share on other sites

Kjipe greier å måtte inn i kassa enda en gang, orker ikke flere så store kostnader... Er dere sikre på at det er denne såkalte "lock up" som er feil?

 

Jeg har ikke peil på dette og Tan er den som har byttet konverter for meg.

 

Oljebytte er jo gjort samtidig selvfølgelig, det må man jo... Kassa er blitt flushet og gearkassefilter er også byttet. Tan var veldig nøye da han gjorde det og etterfyllte flere ganger.

 

Ja, bilen "jager" som du sier.

 

RATS har jeg snakket med ang bytte av konverter og flushing, for de mente at det var converter som var var problemet og da ville det koste meg 25 000kr.

 

Siden de mente at den var problemet fikk jeg heller Tan til å ordne det og nyoverhalt (i Tyskland) converter ble montert der pga stoor prisforskjell. 

 

Så konklusjonen min er at RATS heller ikke hadde klart å løse dette for meg...

 

 

Jeg har tip-tronic ja og kjører stort sett bare i "D".

 

Er redd for å sette bilen inn et sted og at vedkommende ikke klarer å ordne feilen. Har snakket med flere BMW-verksteder og ingen har gitt meg et svar på hva problemet kan være, altså INGEN!

 

Da betaler jeg ikke 1500kr timen, da kan jeg like greit hive de i dass... :-(

 

"Solenoiden", dyr sak og vanskelig å bytte, stor operasjon?

 

 

Beklager hvis jeg virker litt oppgitt her! -Ikke missforstå meg, er bare lei hele problemet og humøret blir deretter.

 

Jeg setter pris på at dere prøver å hjelpe meg!! :-)

 

Tips til noen som kan ta en slik jobb og antydnling til hva slikt vil koste?

 

Lønner det seg å bytte både "lock up" og "solenoiden" (hvis det er to forskjellige ting da?)?

Link to comment
Share on other sites

Lock up clutch sitter i converter så den trenger du ikke å skifte flere ganger, ihvertfall enn så lenge. Som TRF allerede har sagt så er det stor sannsynlighet for at den nevnte solenoid er grunnen til at du har måtte bytte converter.  Solenoiden (ventilen) som styrer lock up clutch i converteren sitter i ventilhuset som igjen sitter i girkassen.  

Hadde du gått til noen som driver med girkasser slik som Rats så hadde de visst at den nevnte solenoid var årsaken til at converteren din tok kveld i første omgang så jeg er ikke enig i din konklusjon om at det ikke hadde hjulpet å gå til Rats. 

 

Hvis du nå fortsetter å kjøre med denne feilen så er det fare for at det etterhvert vil skje det samme med din nye converter derfor vil jeg anbefale deg å oppsøke Rats eller andre som kan automatkasser for å få orden på linjetrykket i kassen din eller i det minste få et svar på hva som er galt. 

Link to comment
Share on other sites

Mulig du har rett, var bare at de ikke nevnte noe på RATS ang den delen der, men jeg regner med at de har peil...

 

Men vet du om hele kassa må ut eller om det er et noe enklere inngrep?

 

Hva er linjetrykk?

Link to comment
Share on other sites

De fleste automatkasser har feil og svakheter. De som driver med automatkasser på fulltid kjenner til disse svakhetene på de forskjellige kassene og de kan derfor ofte si hvorfor ting går i stykker og hindre at det skjer igjen. Det kan ofte skille en "ekspert" og en delebytter. 

 

Din kasse heter GM 5L40E, Bmw kaller de for A5S360R eller A5S390R etter hvor gamle de er. Du har en 2005 modell så da har du nok en A5S390R kasse.

 

Disse har en kjent feil med ventilhus som har en litt dårlig aluminiumslegering slik at det etterhvert blir slitasje som gjør at solenoidene (ventilene) blør litt og dermed ikke klarer å holde det oljetrykket/Linjetrykket som det skal være i kassen. Dette fører til at clutchlammelene glipper og blir sprø i overflaten og olja blir brent. Dette fører også til at oljetrykket blir for lavt til lock up clutch slik at denne også glipper/slurer og etterhvert blir utslitt. I utgangspunktet er det ikke en dårlig converter men den blir ødelagt pga at solenoid og eller ventilhus har stor slitasje. Solenoiden kan også henge. 

 

Linjetrykk er det samme som oljetrykk. 

 

Såvidt jeg vet så kommer du til hele ventilhuset ved å ta ned bunnpanne så jeg tror ikke du trenger å ta ut kassen,

Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende svar, der fikk jeg vite en del mer ja :-)

 

Tan sa (og viste) meg den gamle olja og den var tydelig ikke bra lenger, i tilleg viste han meg all "spon" som lå i bunn der og det var ganske mye "finslipt" spon.

 

Bilen min er en Oktober-04, så da regnes den vel som -05...? Reg første gang i Juli-05.

 

Men hvis dette er en kjent feil er det rart at BMW (norge) ikke har kunne gitt meg noe svar på dette, vært innom 3-4 steder. 

 

Bra det er slike som deg og TRF her som har peil da-he he... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Bmw reparerer ikke automatkasser, hvis de feiler noe så blir de skifta ut. Det er ikke så mange som åpner og skrur på automatkasser utenom de som driver med det på heltid. En automatkasse blir av mange regnet som den mest kompliserte delen på hele bilen derfor skal en heller ikke forvente at en vanlig mekaniker vet alt mulig om emnet.

 

Grunnen til at jeg noe kjennskap til akkurta denne kassen er at jeg har den selv og har drevet og trimmet endel og i den forbindelse har jeg Googlet og lest alt jeg kan komme over om disse kassene for å kunne gjøre meg opp en mening om det er forsvarlig å trimme eller ikke :smile:

 

Metallsponet du hadde i din kasse kommer sannsynligvis fra converteren din men jeg kan selvsagt ikke garantere dette. Husk at olja vandrer mellom converter/kjøler/girkasse slik at metallsponet kan legge seg alle veier og lage krøll.  Får håpe at ingen deler inni kassen din er skada bortsett fra solenoiden og eller ventilhus men ikke kjør med disse symptomene lenger enn du må før du får det reparert så unngår du at andre deler i kassen blir skada

 

PS!

 

Ikke gå til et verksted og be de om å bytte lock up solenoid for jeg kan ikke garanterer at det løser dine problemer. Gå til et automatkasseverksted og få de til å finne feilen.  Det finnes flere rundt i landet. Østlandet har Rats, Bergen har Automatservice i Åsane og Stavanger/Jæren har Transtec for å nevne noen. 

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Det er helt riktig det du skriver om. Mye av dette blir uansett litt teoretiske påstander da en feil/slitasje kan komme av forskjellige ting. En ofte akseptert påstand er BMW og andres bruk av begrepet "Livstidsolje". Automatkasser fra begynnelsen av 2000 var ofte omtalt å ha Livstidsolje som ikke trengs å bytte. Lockin-clutchen har det med å slippe partikler, slik som alt annet clutch/bremseklosser gjør og forurenser oljen. Dette spres i oljen og deretter kan "forstyrre" og tette igjen solenoidene, som igjen reduserer oljetrykket osv osv.

Når trykket blir for dårlig så driver cluchen å høgge inn slik som trådstarter beskriver. Dette gjør at lockin-clutchen slites enda mer og det går varmgang i clutchen. I verste fall medfører dette at clutchen gir etter og kommer i ubalanse og da får man den berømte duringen/vibrasjonen når Lockin-clutchen kobles inn. Da er converteren moden for utskifting.

Jeg hadde en slik symptom, men BMW klarte med noe omprogrammering av ECU å fjerne denne symptomen og jeg har siden da ikke opplevd slike symptomer.

 

Dessverre er automatkasser dyre greier. En proff som overhaler(selger byttekasse) vil nok ha 20000-25000kr. Som kommer montering i tillegg.

 

De fleste automatkasser har feil og svakheter. De som driver med automatkasser på fulltid kjenner til disse svakhetene på de forskjellige kassene og de kan derfor ofte si hvorfor ting går i stykker og hindre at det skjer igjen. Det kan ofte skille en "ekspert" og en delebytter. 

 

Din kasse heter GM 5L40E, Bmw kaller de for A5S360R eller A5S390R etter hvor gamle de er. Du har en 2005 modell så da har du nok en A5S390R kasse.

 

Disse har en kjent feil med ventilhus som har en litt dårlig aluminiumslegering slik at det etterhvert blir slitasje som gjør at solenoidene (ventilene) blør litt og dermed ikke klarer å holde det oljetrykket/Linjetrykket som det skal være i kassen. Dette fører til at clutchlammelene glipper og blir sprø i overflaten og olja blir brent. Dette fører også til at oljetrykket blir for lavt til lock up clutch slik at denne også glipper/slurer og etterhvert blir utslitt. I utgangspunktet er det ikke en dårlig converter men den blir ødelagt pga at solenoid og eller ventilhus har stor slitasje. Solenoiden kan også henge. 

 

Linjetrykk er det samme som oljetrykk. 

 

Såvidt jeg vet så kommer du til hele ventilhuset ved å ta ned bunnpanne så jeg tror ikke du trenger å ta ut kassen,

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...