ØyvindB Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 Tror jeg nevnte en 325i fra 1987 jeg kjenner som gikk like langt som din med original cluch og svinghjul. Vannpumpa ble byttet på 250k. Den gikk også ca 30 000 av sine km på bane.. Utgangspunktet for tråden var 525d fra ca 2004. Finnes det mange eksempler på slike med300k kjørelengde uten feil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 finnes det mange 525 bensin som har gått 300 000 uten feil ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 Så var det dette med å hente fram tall og fakta da. Din egen "mandagsbil" og bilene til en du kjenner som har en bror som kjenne en som har en fetter som har en bestemor som som vet om en som har en bror som hadde en bensinbil som gikk jævla langt uten problemer, holder ikke! Jeg liker begge deler meg, både bensin og diesel. Begge har sine fordeler å ulemper og sånn er det bare. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 En diesel har flere kostbare deler, punktum. Da spesielt dieselpumpe,dyser,partikkelfilter. Så kommer småsnackset i tillegg. Startvansker når det er skikkelig kaldt osv. Men allikevel er det ingen tvil om at dieselbiler generelt holder svært lenge med skikkelig vedlikehold. Det er imidlertid mange som basert på deres kjøremønster ikke burde ha kjøpt en dieselbil. Jeg tror at det er disse dieselbilene som ødelegger statistikken med div. typiske dieselbil problemer. Det er sant, men det gjelder ditto også bensinmotorer. Spesielt de med litt størrelse. Er nok dessverre slik at de siste årene har alle kjøpt dieselbil pga det er "populært" og billigere pga statens avgiftspolitikk. Og da får de svi, når problemene kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindB Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 Så var det dette med å hente fram tall og fakta da. Din egen "mandagsbil" og bilene til en du kjenner som har en bror som kjenne en som har en fetter som har en bestemor som som vet om en som har en bror som hadde en bensinbil som gikk jævla langt uten problemer, holder ikke!Jeg liker begge deler meg, både bensin og diesel. Begge har sine fordeler å ulemper og sånn er det bare. Leste du ditt eget innlegg to hakk opp?? Min 525d var ikke en mandagsbil heller. Den var heller ikke kjørt mer enn 100 000 når den ble solgt. Og hadde de feil man kan forvente forbundet med motor og bilen ellers. ese Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 Og hadde de feil man kan forvente forbundet med motor og bilen ellers. ??? Nå må du bestemme deg, var det motoren eller resten av bilen som var dårlig ? Eller var det bare sjåføren som ikke visste hvordan en dieselmotor med turbo skal kjøres ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 Driftskostnader bryr meg ikke stort. Jeg har hatt cosworth(vingebil), m535i, saab 16v turbo osv, etter å ha prøvd en turbodiesel jeg jazza opp litt blei jeg helt frelst på det. Mye kulere og mer spesielt konsept. I dag er ikke mye effekt noe kult lengre, for det skiller seg ikke ut på treff, så det har vel bidratt til at bensin har fått redusert interesse fra min side, med mindre det er sugemotor med tøff lyd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Naitsirk Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 Ang. bensinmotorer og mls pakning. Bmw gikk over til dette med innføringen av m52tu i juni 98. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindB Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 Min bil var kjørt ca 70k når jeg kjøpte den, og hadde såvidt jeg vet bare fått noen nye glødeplugger og en veivhusventilasjon før jeg kjøpte den. Mens (sansynligvis før) jeg kjøpte den sprakk eksosmanifoilen. Ellers fikk den nye ledninger til bakluka, mye nye foringer og litt annet småsnask. Min bil hadde ikke de vanlige feilkildene som automat og panoramatak. Er det slik at en bil BARE kan ha problemer med motoren ELLER karosseriet Tom? Jeg sa ikke bilen var dårlig, og jeg solgte den når den var kjørt 100k. Altså FØR de fleste av motorproblemene med Diesel begynner å dukke opp. Det jeg synes er rart er at det er de samme teite feilene som går igjen på disse bilene som har plaget 5 serie siden 1994 og før, særlig touring. Da tenker jeg spesiellt på soltak og kabler til bakluka. Pluss selvfølgelig rust, noe som kanskje ikke er ett stort problem pga. rustgarantien. Jeg har sett antydninger på rust på de aller fleste bilene jeg har sett på etter at jeg solgte min (jeg sjekket egentlig aldri min egen). Jeg har ikke intrykk av at bmws sekssylindrede bensinmotorer er plaget med veldig mye problemer, selv ved lang kjørelengde. Jeg hadde en M50 som var kjørt godt over 200 000 km tidligere selv, men det er jo selvfølgelig ikke en forsikring om at alle er gode. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 Nei, en bil kan ha problemer mange steder, men du er særs negativ til dieselmotorer, og det er helt ok det, men du lister opp feil som faktisk ikke har noe med motorvalg å gjøre, tråden handler om diesel eller ikke, kabler til bakluke har vært et problem i mange år men det er veldig enkelt å fikse selv, rust er heller ikke et dieselproblem og at en manifold sprekker er heller ikke et dieselproblem men heller en brukerfeil. En manifold på en turbomotor har lett for å sprekke hvis bilen kjøres hardt over lengre tid , manifolden og turboen vil da selvfølgelig bli veldig varme og hvis man da bare parkerer bilen UTEN å la den gå noen minutter på tomgang så den får kjølt seg ned så kan sprekker oppstå, men en bensinmotor genererer mere varme enn en dieselmotor så det er større problem her. Nå gidder ikke jeg diskutere mere med deg for jeg tror ikke du innehar nok kompetanse til å uttale deg om saken, ha en fin helg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Naitsirk Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 At det er en brukerfeil er jeg ikke enig i. En bil skal tåle å bli brukt over store bruksområder, også hardt bruk. Om en manifold sprekker etter feks en dag på Rudskogen så er det helt klart en produktfeil. Da er ikke designet robust nok. Tretthet pga temperatursvingninger er smal sak å analysere så for meg er det uforstålig at slikt skal kunne skje i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 Sprekker manifoilen bygger man ny og solidere, problem solved:) Hvis man dropper å kjøpe en bil pga at manifoilen kan sprekke i framtida, da har man seriøst misforstått. Det blir som å droppe drømmedama fordi hun kan få brystkreft i framtida. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 Naitsirk, takk for presisering ang pakning. Når det gjelder manifold var dette en feil ved de som m57n / m57tu ble levert med. Dette ble rettet opp i, og alle nye skal tåle mer. Videre er nok feilstatistikken noe høy, pga mange biler som har vært trimmet, påfølgende tett part filter, skyhøy eksostemp. Når jeg går inn og ser i softwaren har ofte tuneren fjerna hele eksostemp beskyttelsen. Dette har vært tilfelle på flere biler jeg har sett på. Hvorvidt en dieselmotor prisipielt er "komplisert" er bare tull å diskutere, det er et faktum at det er en enklere motorkonstruksjon. At enkelt personer ikke skjønner virkemåte (altså ikke innehar kompetansen) har lite med virkningsprinsippet å gjøre. Forøvrig enig i det som presiseres over her, det er nok slik at den store kundemassen velger diesel fordi noen har sagt at dem bør det. Det i seg selv betyr ikke at diesel er dårlig, men at markedet florer med kjipe diesler, uten tvil, akkurat som det finnes usedvanlig kjipe bensinere. Og rent mekanisk slitasje som stempelringer ER større på en bensin, dette har med drivstoffet og dets smøreegenskaper å gjøre. Kommer liksom ikke fra det med all verdens mening, synsing og dieselhat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindB Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 Tom, du har skrevet det samme opp og ned mange ganger , og du har enda ikke forstått noen ting. E60 /61 er biler som er langt mer kompliserte enn biler fra endel kjipere produsenter og eldre modeller fra BMW. De har langt flere deler som kan slutte å virke, dermed blir de fort ett dyrt bekjentskap. Topper du dette med en dieselmotor som har Enda flere dyre deler som kan ryke så øker man oddsene for dyrt bilhold. Alternativet er en billigere bensinbil som er kjekkere å kjøre. Trf, er du uenig i at det er større sjanse for å bytte turbo på en 525d enn 523i? Hvilken kjørelengde mener du er vanlig å ha på en norsk 525d før du må kjøpe en reperasjon som koster 10 00+ på drivlinjen? (deler +arbeid hos forhandler) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 nei, jeg er uenid i dine påstander rundt "dieselmotorer". Er vel vitterlig kun dette jeg har sagt noe om. Forøvrig er jeg krafig uenig i at 523i er en "morsom bil" å kjøre, selv sammenlignet med 525d. Angående vedlikeholdslista di har jeg svart på den før. Du kan vri diskusjonen i 17 forskjellige retninger, jeg har kun svart på ymse totalt idiotiske påstander rundt motorenes virkemåte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå