SSM Skrevet Mars 31, 2012 Share Skrevet Mars 31, 2012 Vurderer en 02mod 318d Touring. Bilen er gått litt over 220k km og er akuratt eu godkjent. Er det noe spesiellt jeg bør sjekke på denne? Det var noe overflate rust under førerdørene. Det har ikke vert byttet turbo eller clutch på den. EDIT: Endra topic da den aktuelle bilen ble solgt. Men jakten fortsetter etter E46 i 100.000kr klassen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 31, 2012 Share Skrevet Mars 31, 2012 Uproblematisk pålitelighet... oppsummerer etter min mening E46 318d med direkteinnsprøytning (altså varianten med 115 HK og 265 Nm - finnes kun med manuelt gear). Modellen er på mange måter BMW´s svar på Mercedes-Benz W123/124 200D. Med skikkelig vedlikehold og voksen kjøring holder M47D20 motoren og drivverket svært lenge. Vår E46 318d runder straks 300000 Km uten problemer av noe slag når det gjelder spesielt motoren, men også drivverket (svinghjulet unntatt, men dette er dog en garantisak for vår del). E46 318d med common-rail motoren på 115 HK og 280 Nm har ikke vist seg å være like pålitelig. Turboproblemer og effekttap er dessverre en gjenganger. Varianten med automatgear er både langsom og relativt uøkonomisk idag. Rust... som alle andre E46 modeller ruster også 318d/Touring... om ikke friskt så iallefall litt for hurtig. Spesielt fordørene, forskjermene og bakdøren (Touring) er ofte angrepet. Sjekk også bremserørene bak når du først er i gang. Alt annet følger normal slitasje og vedlikehold når det gjelder E46 generelt. http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E46/ viewtopic.php?f=6&t=198384 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet Mars 31, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 31, 2012 Hvordan finner jeg ut hva motor denne aktuelle bilen har? Hva symptomer har svinghjul problemet og hva problem er det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 31, 2012 Share Skrevet Mars 31, 2012 Det enkleste er å bruke VIN-nummeret og sjekke bilens informasjon/utstyrskoder. Avhengig av om det er den eldre (direkteinnsprøytning) eller nyere (common-rail) motoren skal det stå hhv. Engine M47 eller Engine M47N. Har bilen automatgear er det en M47N motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet Mars 31, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 31, 2012 Den har manuell gir Står 260nm i annonsen. Men er det noe symptomer på det svinghjul greiene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 1, 2012 Share Skrevet April 1, 2012 Den har manuell gir Står 260nm i annonsen. Men er det noe symptomer på det svinghjul greiene? Ja... det kommer en slags "brumming" fra drivverket rundt gearkassen når det blir belastet. Folk opplever dette forskjellig, men på min bil oppstår "brummingen" rundt 130-140 Km/t og ved tildels kraftige akselerasjoner ved lavere hastigheter. BMW har heldigvis anerkjent problemet og sagt seg villig til å skifte svinghjulet samt clutchen og slavesylinderen på garantien for annen gang. Mange dieselbiler har dette problemet og spesielt Ford og VW har måttet gå mange ekstraomganger med deres kunder pga. problemer med svinghjulet i kombinasjon med dieselmotorer. Jeg har imidlertid allikevel ikke et inntrykk av at dette er helt normalt i et større perspektiv. De aller fleste med dieselbiler har ikke problemer med svinghjulet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet April 1, 2012 Share Skrevet April 1, 2012 Står litt her om generelle feil osv med E46. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet April 3, 2012 Forfatter Share Skrevet April 3, 2012 Hva med en 1999 BMW 3-serie 320 D Touring som er gått 300.000km da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet April 3, 2012 Share Skrevet April 3, 2012 Da hadde jeg mye heller gått for facelift 318d... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 3, 2012 Share Skrevet April 3, 2012 Da hadde jeg mye heller gått for facelift 318d... Absolutt. I praksis er det ikke så stor forskjell når det gjelder ytelsene på disse modellene og faceliften har helt klart noen fornuftige tekniske forbedringer. Et annet poeng er at E46 318d modellen appellerte til en helt annen og mer voksen kundegruppe da den var på markedet. Den er derfor som regel langt penere behandlet enn tilsvarende E46 320d modeller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet April 3, 2012 Share Skrevet April 3, 2012 Kommer an på vedlikeholdet også. En godt vedlikeholdt 320d som er langlkjørt og har bytta turbo++ kan holde lenge den, men ville helt klart gått for facelift. 320d bør du få billig med den km-standen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet April 4, 2012 Forfatter Share Skrevet April 4, 2012 Jeg er på jakt etter E46 Touring med diesel til rundt 100.000,- Så utvalget begrenser seg. Den 318d jeg fant først ble jo selvsakt solgt i går Facelift er jo det jeg har mest lyst på, de er absolut mye penere å se til også. Men jeg ser man kan få en bra pre-face med litt mer utstyr til samme pris. Føler 318d er en bedre motor med mindre problem etter hva jeg har lest de sisste dagene. Men siden jeg ikke har noe erfaring eller har lest noe serlig om E46 så spørr jeg her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 4, 2012 Share Skrevet April 4, 2012 318d er ikke en bedre motor, det finnes bare så ufattelig få av dem sammenlignet med 320d at man knapt hører om problemene. Forøvrig får du kanskje svar på noe av det du lurer på på side 1 i dieseltråden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet April 4, 2012 Share Skrevet April 4, 2012 Jeg har M47d20 i en 2001 320da. Har hatt en del tull med den, men det meste har vært normal slitasje, og resten diverse "feil" på reparasjoner av forrige eier(e). Ble litt hobbymekk å fikse opp i, for å få alt helt skikkelig. Men tross alle feil, gjerne mye samtidig, kan jeg ikke si noe annet enn at jeg er imponert over den lille motoren. Den starter og går, til tross for alle ulumskheter den har hatt. Gikk ikke alltid som den skulle, men den gikk. Etter å ha blitt kjent med min, og om jeg skulle kjøpt en lik en i dag, ville jeg sjekket/fått sjekket følgende: * Kjent på turbo. * Diagnose, testing av luftmassemåler, lese feilminnet og en grundig teknisk kontroll. * Ta en titt på reimene (er et lite deksel over EGR-ventil med 3 umbracoskruer, enkelt å ta av og på) * Samtidig se om det var kast i strammere eller vibrasjonsdemper. * Tatt den ut på motorveien for å kjenne etter vibrasjoner, lyder og kast i bremser etc. * Sett etter rust på bremserør bak (rør går i ett uten mellomstykker, hele veien frem og koster 8500 å bytte på Jæger BMW) * Sett etter rustbobler på ytterkanten av hjulbuer. * Sett etter rust på dører og underside av panser. * Sett etter rust på gummilister rundt vinduer (det er usynlig, men listene bøyer seg opp eller spretter ut når de ruster) * Sett etter skader på bremseskiver, belegg på klosser etc. Etter kjøp ville jeg byttet "alt" av filtre, motorolje, og kanskje til og med bremsevæske. Det var det jeg kom på. Dette er ikke en fullstendig liste, men et tillegg med forslag til det de andre sier, og evt. det du ville sjekket selv. Edit: En flushing og bytte av filter og olje på automatkasse er sikkert lurt å ta. Begynner den å tulle seg, er det ofte for sent å ta enkel service. Så greit å være på den sikre siden Det er sikkert heller ikke gjort på år og dag, evt. noensinne, så dette ville iallefall jeg gjort på en bruktbil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet April 4, 2012 Forfatter Share Skrevet April 4, 2012 Takker Men det er jo grenser hva man har mulighet til når man ser på en bil eneste. Jeg skrur jo selv, så ting som må byttest fikser jeg nok selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå