Gå til innhold

Hva skjer hvis jeg ikke godtar en bot


Boddiz
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvis ikke du godtar forelegget så blir det rettsak, da kan du regne med at summen blir dobbelt så høy da du også må betale saksomkostninger, + at du da får en anmerkning på rullebladet ditt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bety at du må i fengsel?

Det som skjer hvis du ikke vedtar boten, blir du innkalt til retten. Viser det seg at du taper rettssaken, må du betale saksomkostninger for begge parter.

"Vinner du" saken, slipper du unna lommerusket du fikk i bot in the first place.

Som Wicky skrev tidligere "pay up and be a man!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste betaler jo boten :)

Hvis du vil prøve deg, kan du si at du ikke godtar og da må de innkalle deg til retten.

MEN, det er ikke sikkert de kommer til å iverksette en rettsak på det. Isåfall blir saken henlagt og du trenger ikke betale. Du kan med andre ord ikke godta, og når du evnt får innkallelse til rettsak, kan du si at du heller godtar boten. Da koster det deg ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vist det er fotoboks så er det vel greit å kreve å se bildet først. Er det usikkert om det er du som kjører så skal vel saken henlegges.

Det er ingenting som sier at en sak skal henlegges dersom bildet ikke er av den beste kvaliteten. Flere dårlige bilder kan samlet sett bli ett veldig godt bilde og da har du også langt flere saker på deg enn utgangspunktet. Politiet er nemlig såpass oppegående mennesker at slike saker ofte blir lagt på vent til det egner seg ved en annen anledning.. Stå for feilen du har gjort og betal boten er mitt tips.. Billigere blir det antakeligvis også.. :wink:

Har fått et brev i posten fra politiet. 78km i 70 sonen.

1600,- kr

Hva skjer hvis jeg melder ifra om at jeg ikke vil ha saken avgjort i et forenklet forelegg? Henlegger de saken da?

Dersom du ikke godtar det forenklede forelegget kan politiet ilegge deg et forelegg og en anmeldelse. Sistnevnte alternativt fører naturligvis til anmerkninger på rullebladet. Politiet kan således ta ut en tiltale og du må eventuelt betale saksomkostninger og forelegg dersom (når) du blir dømt.. En ting jeg imidlertid ikke forstår... Prøve å snyte seg unna fattige 1600kr..? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...