lemonade Skrevet April 4, 2012 Skrevet April 4, 2012 Har et problem jeg ikke finner ut av; Kommer bilen opp i 90-100 km/t begynner en slags risting i bilen, lignende dekk som ikke er avbalansert. Har jeg mer last i bilen begynner det tidligere og blir mye mer alvorlig, kjennes nesten ut som et hjul som holder på å falle av. Hadde den inne hos bmw (jæger) til eu-kontroll før jul og ba dem avbalansere og betalte ekstra for feilsøking på understellet. De skiftet slitte foringer bak og sa de ikke fant mer feil med understellet. Nye foringer hjalp på sporing og bilen føltes umiddelbart mer stabil. Merket fremdeles noe av ristingen ved 90-100 km/t, men tenkte ikke mye mer over det inntil nylig.. Jeg VET det er noe som ikke stemmer med understellet, men er ikke kyndig nok til å vurdere selv, og vil ikke bruke unødig
lemonade Skrevet April 4, 2012 Forfatter Skrevet April 4, 2012 ..mye penger på verksted som ikke (vil?) finner feilen. Bilen er importert, kjørt 150' ca, mistenker den kan være kjørt lengre. Bilen var i frontkollisjon og ble restaurert hos bmw/jæger for ca 4 år siden, selger opplyste ikke om problemene vi erfarer. Vet ikke om det kan ha vært dårlig/upresist arbeid ved restaureringen, men skulle ikke tro det.. Jeg tenker umiddelbart girkasse, kardang og/eller akslinger, men er som sagt ikke sakkyndig.. Noen som har råd og tips om hva som kan være feil..? Evt vet om et verksted i bergensområdet som er grundige og dyktige..?
todleif Skrevet April 5, 2012 Skrevet April 5, 2012 Originale felger, eller uoriginale felger som mangler senterringer? Felger som ikkje er runde? Har du skikkelige dekk, eller drittdekk som ikkje er runde? Testet på både sommerdekk og vinterdekk? Ellers kan det være eit eller annet i understellet.
lemonade Skrevet April 12, 2012 Forfatter Skrevet April 12, 2012 Originale felger, eller uoriginale felger som mangler senterringer?Felger som ikkje er runde? Har du skikkelige dekk, eller drittdekk som ikkje er runde? Testet på både sommerdekk og vinterdekk? Ellers kan det være eit eller annet i understellet. Usikker på om felgene er originale.. Testet både med sommer og vinterhjul ja, samme problemet med begge deler, så jeg vet ikke helt om det er det som er problemet.. Det er først bare en svak risting når bilen kommer over 90km/t. Som oftest blir det ikke noe mer, men av og til tar ristingen helt av og det høres omtrent ut som et hjul holder på å falle av - da må jeg ned til ca 30km/t før ristingen gir seg. Har tenkt litt på om det kan være gamle/slitte støtdempere.. ville de oppdaget det på verksted?
OrjanBmw Skrevet April 12, 2012 Skrevet April 12, 2012 høres ut som feil med dekk/felg eller balansen på disse... Muligens skjevt karosseri etter kollisjon, men hvis det rister så mye som du sier ville du nok merket økt slitasje på dekkene o.l. Ta en 4 hjulskontroll og oppgi at det rister i fart rundt 70-90 km/t og se hva de finner.
CrZyWiz Skrevet April 12, 2012 Skrevet April 12, 2012 Kan også være bakre bærearmsforinger forran...vanskelig og se om de er slitt visuelt. Er også endel som opplever vibrasjoner i bilen ved defekt konverter.
lemonade Skrevet April 13, 2012 Forfatter Skrevet April 13, 2012 Kan også være bakre bærearmsforinger forran...vanskelig og se om de er slitt visuelt. Er også endel som opplever vibrasjoner i bilen ved defekt konverter. Hva er konverter..? På eu-en skiftet de foringer bak, bilen føltes mer stabil etter det (sporet noe før det). Har ikke sett noe skeiv slitasje på dekk (utenom ved for lite/mye lufttrykk). 4-hjulskontroll, er det noe alle verksted utfører? Merkelig at ikke de foreslo noe sånt på verkstedet da de ikke fant feil..
Øyvind L. Skrevet April 13, 2012 Skrevet April 13, 2012 Typisk vibrasjoner for avbalansering er: 80-90kmt: Dårlig avbalansering foran. 90-110kmt: Dårlig avbalansering bak. Selfølgelig kan det være noen annet galt også.
MrBrum Skrevet April 14, 2012 Skrevet April 14, 2012 Det kan være et hjullager som begynner å bli dårlig/slitt. Da vil det vibrere noen ganger, og noen ganger ikke.....
RS-Heggem Skrevet April 14, 2012 Skrevet April 14, 2012 Vil absolutt støtte teorien om bærearm/foring. Hadde akkurat det samme selv. Bremser du når skjelvingen pågår, blir det bare værre?
Aroid Skrevet April 14, 2012 Skrevet April 14, 2012 Vist du kjører automat kassa din i manuell blir det bedre da? Sia du nevnet det blir verre med meir last i bilen. Har du vibrasjon når du triller i 90km/t og når du bremser?
lemonade Skrevet April 16, 2012 Forfatter Skrevet April 16, 2012 Takker for mye bra info, skulle ha skrevet inn på dette forumet for lenge siden Uansett.. Update: La om til sommerhjul i helga; 2 nye dekk foran og rebalansert to gamle bak. På turen fra der jeg skiftet hjul til bensinstasjon for å sjekke lufttrykk så begynte bilen med denne kraftige ristingen ganske tidlig. Da jeg kom frem så etterstrammet jeg og fylte luft, forhjulene var ok, bakhjulene manglet ca 0,2-0,3 bar. På turen hjem var bilen helt fin - ingen risting. Går dermed ut fra at bmw/jæger ikke avbalanserte hjulene slik jeg ba de om da jeg hadde den inne til feilsøk. De sjekket hjullagrene på eu - de var ok. Automatkassa kan "dure" litt når den skifter fra 4. gir til 5. ved belastning, men har ikke greid å provosere fram den kraftige ristingen ved å eksperimentere med girkassen. Hadde vibrasjon ved brems før foringene bak ble skiftet, har ikke opplevd det etterpå. Har enda ikke fått kjørt så mange km med sommerhjulene, men selv om den kjentes bra ut på vei hjem så mistenker jeg at problemet enda ikke er løst.. Kan den begynne å riste så kraftig ved for lite luft i bakhjulene? (2,5bar - etterfylte til 2,8bar. I brukermanualen står det for bakhjulene 2,7bar ved max 4 personer og 3,2bar ved max last.)
scoot Skrevet April 16, 2012 Skrevet April 16, 2012 Hvis problemet er borte når du har fått på sommerhjula og disse er korrekt avballansert vil jeg tro problemet er løst? Kjør litt og prøv, er den bra så er den bra. BMW generelt er veldig følsomme for ubalanse i dekk og felg, skal ikke mye til før det rister.
CrZyWiz Skrevet April 16, 2012 Skrevet April 16, 2012 Takker for mye bra info, skulle ha skrevet inn på dette forumet for lenge siden Uansett.. Update: La om til sommerhjul i helga; 2 nye dekk foran og rebalansert to gamle bak. På turen fra der jeg skiftet hjul til bensinstasjon for å sjekke lufttrykk så begynte bilen med denne kraftige ristingen ganske tidlig. Da jeg kom frem så etterstrammet jeg og fylte luft, forhjulene var ok, bakhjulene manglet ca 0,2-0,3 bar. På turen hjem var bilen helt fin - ingen risting. Går dermed ut fra at bmw/jæger ikke avbalanserte hjulene slik jeg ba de om da jeg hadde den inne til feilsøk. De sjekket hjullagrene på eu - de var ok. Automatkassa kan "dure" litt når den skifter fra 4. gir til 5. ved belastning, men har ikke greid å provosere fram den kraftige ristingen ved å eksperimentere med girkassen. Hadde vibrasjon ved brems før foringene bak ble skiftet, har ikke opplevd det etterpå. Har enda ikke fått kjørt så mange km med sommerhjulene, men selv om den kjentes bra ut på vei hjem så mistenker jeg at problemet enda ikke er løst.. Kan den begynne å riste så kraftig ved for lite luft i bakhjulene? (2,5bar - etterfylte til 2,8bar. I brukermanualen står det for bakhjulene 2,7bar ved max 4 personer og 3,2bar ved max last.) Hvordan kan du si at BMW ikke har avbalansert hjulene utifra at du måtte fylle 0.2-3 bar for at de skal være til en fullastet bil?
lemonade Skrevet April 17, 2012 Forfatter Skrevet April 17, 2012 Hvordan kan du si at BMW ikke har avbalansert hjulene utifra at du måtte fylle 0.2-3 bar for at de skal være til en fullastet bil? Dette har vært et problem siden jeg kjøpte bilen i sommer. Sjekket da lufttrykk mer enn én gang, samt vinterhjulene etter vintersesongen startet. Jeg satt fjorårets forhjul bak nå, derfor hadde de mindre trykk i utgangspunktet. Det forklarer dermed ikke ristingen jeg har opplevd hittil på tross av riktig lufttrykk. Hadde den inne hos BMW til eu-kontroll i november og ba dem i den anledning avbalansere hjulene og feilsøke på understellet fordi jeg, som tidligere nevnt, opplevde risting under kjøring. Det viser seg jo nå at jeg har opplevd en svak risting pga ubalanserte dekk. Den andre kraftige ristingen som har kommet sporadisk har dermed sannsynligvis hatt et annet opphav. Den svake ristingen opplevde jeg også etter jeg fikk bilen tilbake fra BMW, da de sa de ikke fant noe (utenom foringer bak, som ble skiftet). Trodde derfor den kraftige og svake ristingen hadde samme opphav. Avbalanserte hjulene i forrige uke (ikke hos BMW) og den svake ristingen er borte. Av den grunn tenker jeg at BMW ikke avbalanserte hjulene, slik jeg ba de om. Jeg er usikker på om jeg forstår spørsmålet ditt. Etter jeg hadde lagt om nå så var det ingen svak risting pga ubalanse. Den kraftige ristingen derimot startet etter ca 1 km. Har opplevd litt risting og sporing på andre biler ved feil lufttrykk, men ikke noe lignende dette. Mulig bmw reagerer annerledes på dette da, tiden vil vise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå