snoppleif Skrevet April 7, 2012 Share Skrevet April 7, 2012 Har lekt litt med tanken men mangler mye kunnskap på området så håpte at noen her kunne hjelpe meg med å belyse et par punkter. Jeg er norsk men fra en svensk familie og med mulighet for å ha en aktiv adresse både i Norge og i Sverige og derfor også ha et svensk statsborgerskap, hvordan funker dette i forhold til å eie en en bil fra Sverige å bruke den i Norge på daglig basis og hva er kriteriene rundt dette? Har som sagt null peiling på området og er egentlig bare nysgjerrig på retningslinjene rundt dette og hvis noen vet noe om dette så tar jeg gjerne imot litt info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon85 Skrevet April 7, 2012 Share Skrevet April 7, 2012 Til å begynne med så mener jeg å huske at det ikke er mulig å ha dobbelt statsborgerskap i Norge. På den annen side så trenger du ikke svensk statsborgerskap for å kjøre svenskregistrert bil i Norge, det du må ha er fast bostedsadresse i Sverige. Du må m.a.o stå som utvandret i folkeregisteret. Det har vært flere smutthull som folk har utnyttet opp igjennom årene og staten har gjort sitt ytterste for å tette de. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tronstad Skrevet April 7, 2012 Share Skrevet April 7, 2012 hvorvidt du er svensk statsborger har ingenting og si, det som teller er at du har svensk person nr, og en registrert adresse i sverige, jeg husker ikke nøyaktig hvor mye du må være i sverige med bilen i løpet av året, men det er en del, bilen kan bare være i norge en viss periode før den må være i sverige, men du kan pendle fra sverige f.eks og da er det ikke så mye og tenke på i og med at du da er i sverige daglig, lurer faktisk på om ikke det er 50 % du må være i sverige i løpet av året, og det er du som må dokumentere at den har vært det om det skulle bli sak rundt det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet April 7, 2012 Share Skrevet April 7, 2012 Får vel ikke lov til å kjøre utelandsk bil i Norge mer enn 1-2 mnd. Etter det så kan du bli avskiltet av politiet. Vertfall slik jeg har forståttdet av latvierne vi bruker på jobben Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tronstad Skrevet April 7, 2012 Share Skrevet April 7, 2012 du kan kjøre bil i norge så lenge du er ute av landet i perioder typ 50 % som sagt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 7, 2012 Share Skrevet April 7, 2012 Onkeln til fattern har kjørt i Norge med sin Spanskregistrerte MB E320 CDI i 4 år nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
snoppleif Skrevet April 7, 2012 Forfatter Share Skrevet April 7, 2012 Takk for gode svar! Har som sagt lite kunnskap på området så ville bare se hvordan det ligger ann Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet April 7, 2012 Share Skrevet April 7, 2012 Jeg har svensk personnummer (det er bare en formalitet, "alle" får det om de søker) og har hatt noen svenske snøscootere. Pga avgiftsbelastning så kunne jeg likevel ikke ta de med til Norge. Hadde jeg derimot vært svensk statsborger så kunne jeg kjørt med de i Norge i en tidsbegrenset periode. For å bli statsborger så kreves det ganske mye mer enn en adresse i Sverige. For biler gjelder en tidsbegrensning på hvor lenge du får ha et utenlandsk registrert kjøretøy i Norge, før det regnes som norsk. Jeg har hørt at det er 2-3 mnd totalt i løpet av året. Tollvesenet har fasitsvaret. Det er nok mange mange mange som synder mot dette. Risikoen den enkelte løper er for det første å må betale alle avgiftene, men også "straffetoll" for bevisst å ha unndratt avgifter. Mange har nok også gått i denne fella med biler på grønne skilt og bakseter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet April 7, 2012 Share Skrevet April 7, 2012 Som de sier over her, det holder med registrert bostedsadresse i utlandet. Mener og at du må være bosatt utenfor Norge 180 dager i året. Pass på at de på folkeregisteret gjør jobben sin, når jeg bodde i Tyskland ble jeg vinket inn på Svinesund. Trodde alt var i skjønneste orden, men når de slo meg opp i register stod det at jeg bodde i Norge og dermed var det såvidt jeg fikk lov til å luske meg over broa igjen.. De sa de kunne beslaglegge bilen hvis jeg prøvde å kjøre videre. Var et visst folkeregister som lærte mange nye ord den dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet April 7, 2012 Share Skrevet April 7, 2012 Onkeln til fattern har kjørt i Norge med sin Spanskregistrerte MB E320 CDI i 4 år nå Og hva så? Hva vil du oppnå? At noen skal tipse om han? Latterlig å skryte av ulovlige ting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon85 Skrevet April 7, 2012 Share Skrevet April 7, 2012 Onkeln til fattern har kjørt i Norge med sin Spanskregistrerte MB E320 CDI i 4 år nå Han kommer til å være passe rød på ballene den dagen tollen får kloa i han. Full engangsavgift pluss straffetoll. Hvis jeg ikke tar helt feil så er de ikke så nådige med betalingsfristen heller. Men men... Hans hodepine når den dagen kommer... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 8, 2012 Share Skrevet April 8, 2012 Stemmer det. Tollen kan også ta beslag i bilen for å sikre seg momsen, og hele engangsavgiften må betales med få dagers forfall, pluss en del straffegebyrer. Og alt dette utstedes til den som fører bilen, samme hvem som eier den! Har du fast oppholdssted utenfor Norge og jobber i Norge, så kan du kjøre utenlandsk bil i Norge så sant du (og bilen) oppholder deg minst 185 dager utenfor Norge, og du kan ikke være innmeldt i norsk folkeregister. Du kan kjøre utenlandsk bil i Norge i maksimalt to år (et år uten søknad) hvis du får innvilget midlertidig opphold i Norge, men det gjelder typisk utlendinger som kommer hit for å jobbe. http://www.toll.no/templates_TAD/MainTo ... anguage=no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inflames662 Skrevet April 8, 2012 Share Skrevet April 8, 2012 Onkeln til fattern har kjørt i Norge med sin Spanskregistrerte MB E320 CDI i 4 år nå Fint for han. Blir han stoppet av Tollvesenet eller Politiet blir bilen beslaglagt og han må betale norsk engangsavgift pluss straffeavgift. Dette er jo forutsatt at bilen er i bruk i Norge jevnlig og at han ikke bor i Spania og bare har vært på ferie her. Nordmenn bosatt i Norge har som regel ikke lov til å kjøre utenlandsk registrert bil i Norge. Til og med leiebil er ikke lov. F. eks ved flytting er det mulig å få tillatelse av tollvesenet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 8, 2012 Share Skrevet April 8, 2012 Har du fast oppholdssted utenfor Norge og jobber i Norge, så kan du kjøre utenlandsk bil i Norge så sant du (og bilen) oppholder deg minst 185 dager utenfor Norge, og du kan ikke være innmeldt i norsk folkeregister.Du kan kjøre utenlandsk bil i Norge i maksimalt to år (et år uten søknad) hvis du får innvilget midlertidig opphold i Norge, men det gjelder typisk utlendinger som kommer hit for å jobbe. http://www.toll.no/templates_TAD/MainTo ... anguage=no Jeg gjorde dette nummeret i 2008 og 2009. Jeg er norsk statsborger, men er meldt utvandret til Danmark og har fast oppholdsadresse i Danmark. Man kan imidlertid som nordmann uten videre arbeide fast i Norge i inntil et år (og evt. i den sammenhengen bo på en midlertidig adresse i Norge). Hvis man ønsker skattemessige fradrag er det imidlertid en betingelse at den nærmeste familien (kone og evt. barn) bor fast på oppholdsadressen i perioden. Etter søknad kan man forlenge perioden i ytterligere 12 måneder, men deretter betraktes man som innvandret til Norge med alt hva dette innebærer av div. forpliktelser jmf. bil, skattemessig formue etc. Det er i løpet av disse inntil 24 månedene ingen begrensninger når det gjelder bruk av utenlandsk bil i Norge. EU har også slike saker i kikkerten og det er ventet nye og tildels langt mer liberale regler når det gjelder tilsvarende temaer i fremtiden. Hensynet til bl.a en fri bevegelse av arbeidskraft går foran nasjonale regler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 8, 2012 Share Skrevet April 8, 2012 Stemmer nok det, men en må ha vært utmeldt av folkeregisteret i minst et år før man kan gjøre det slik: "For at oppholdet ditt skal regnes som midlertidig kan du ikke ha oppholdt deg eller vært folkeregistrert i Norge i mer enn 365 dager i løpet av de to siste årene før innreisetidspunktet." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå