Gå til innhold

O' store BMW automatkasse trøbbel tråden......


MrBrum
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 months later...

Sier de ja.. :P

Hvilken type er det? Vis det er ZF så skal det gå and å bytte bare revers trommelen eller hva den heter.. Mener det var en her på forumet som gjorde det, mens kassa sto i bilen..

Kosta et par tusen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1998 e46 323ia, steptronic kasse. Gått 195k nå. Kassa går i nødmodus etter litt kjøring, revers fungerer ikke :P

Hadde den på diagnose hos Bavaria, de sier at hele kassa må byttes/overhales, så dette blir nok dyrt.

Har en kasse liggende i garasjen. 800 kr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 520 bensin km 280 skiftet olje 4 ganger ingen problemer .

E46 320 diesel km 102 skiftet olje 1 gang girer som ei ku må bytte converter .

MB c 180 bensin km 307 skifter olje hvet år ingen problemer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hadde en 1989 520iA som gikk 260k KM før den gikk på skrapen, og da gira den mykt og godt enda.

Kan nevne at bilen hadde sitt siste servicestempel i 1992, og med helhetsinntrykket jeg fikk av den bilen var nok det siste gang noen brukte penger på den. Vet ikke om det var "lifetime" olje på de kassene men den var nok garantert aldri flushet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

1998 525tds E39 (ZF 5HP-18), girkassehavari på 135.000 km, ble overhalt av Oslo Automatgir.

Byttet olje og filter på 202.000 km idag. Tømte ut, fylte på, kjørte en liten tur, tømte ut osv. 3 ganger for å få ut mest mulig gammel olje. Brukte Esso ATF LT71141 og kassen føles som ny, silkemyk i giringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Dette er mine erfaringer:

 

Har en 1997 525tdsa (tipper det er ZF 5HP18) som snart har runda 300.000. Aner ikke om om kassa har bytta olje før, men den har enda ikke svikta meg.

 

Eneste som jeg har funnet ut at den sliter litt med, er når jeg kjører med sommerdekk da de er 235/35/19 foran og 245/40/19 bak. Antageligvis tror kassa at den er i en sving eller noe, for den er vesentlig treigere i giring og slurer mye mer enn når jeg har på vinterdekk som er originale.. Lock-up i Drive virker fortsatt i 5. gir, men ikke i 4. Med kassa i sport virker forøvrig lock-up i 4. også, noe som passer godt i 80 soner der terrenget er ugjevnt..

 

Med vanlig rulleomkrets (vinterdekkene), girer den også ned av seg selv i nedoverbakker. Trykker bare lett på bremsen, så girer den ned et gir. Dette funker i alle hastigheter, men den girer aldri lenger ned enn at den havner på maks 3-3500rpm.  Lock-up virker også i både 4. og 5. gir i D. 

 

Pleier å være flink med å stadig la bilen gå seg litt varm hvis den har stått stille en stund, spesielt om vinteren. Ingen kick-down og sånn før jeg vet jeg har kjørt olja ganske varm.

 

Noen som vet om kassen tar skade av å  kjøre med det hjulopsettet jeg har på sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at kassa i E34en begynner å bli klein. Den drar skikkelig ut på gira de to tre første minuttene etter kaldstart, girer ikke før den er godt over 3000 rpm. Den legger seg heller ikke i 5 gir (overdrive?) før man når 80 km/t. Har også vært ett tilfelle hvor jeg har satt bilen i revers men ingenting skjedde, satte den i park igjen og tilbake i revers og da virket alt fint :)

Bilen er en 94 mod 520IA med 232 000 km på tellern :)

Tja, snart 260 000 km og kassa lever ennå og går finere enn tidligere etter flush :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mine erfaringer:

 

Har en 1997 525tdsa (tipper det er ZF 5HP18) som snart har runda 300.000. Aner ikke om om kassa har bytta olje før, men den har enda ikke svikta meg.

 

Eneste som jeg har funnet ut at den sliter litt med, er når jeg kjører med sommerdekk da de er 235/35/19 foran og 245/40/19 bak. Antageligvis tror kassa at den er i en sving eller noe, for den er vesentlig treigere i giring og slurer mye mer enn når jeg har på vinterdekk som er originale.. Lock-up i Drive virker fortsatt i 5. gir, men ikke i 4. Med kassa i sport virker forøvrig lock-up i 4. også, noe som passer godt i 80 soner der terrenget er ugjevnt..

 

Med vanlig rulleomkrets (vinterdekkene), girer den også ned av seg selv i nedoverbakker. Trykker bare lett på bremsen, så girer den ned et gir. Dette funker i alle hastigheter, men den girer aldri lenger ned enn at den havner på maks 3-3500rpm.  Lock-up virker også i både 4. og 5. gir i D. 

 

Pleier å være flink med å stadig la bilen gå seg litt varm hvis den har stått stille en stund, spesielt om vinteren. Ingen kick-down og sånn før jeg vet jeg har kjørt olja ganske varm.

 

Noen som vet om kassen tar skade av å  kjøre med det hjulopsettet jeg har på sommeren?

 

Vil ikke tro den tar skade av det nei. :-) Kjører selv med 235 40 18" forran å 265 35 18" bak uten problemer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører også med de samme dimensjonene på dekkene som Alpejohn uten at jeg har merket noe problemer med det men ut ifra hva jeg kan finne ut så er er avviket på rulleomkrets foran og bak kun 0.4% med det oppsettet som vi har men hvis jeg knotter inn dekkene til superfredrik93 så blir avviket 4.9% mellom for og bakaksel.

 

Nå vet jeg at girkassen venter med å gire hvis bilen befinner seg i en kurve med det trodde jeg ble oppdaget ved at inner og ytterhjul ikke ruller like mange runder men hva en forskjell på 4.9% mellom for og bakaksel forteller girkassen vet jeg ikke men det må jo være noe skulle en tro siden det forsvinner med vinterdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke tro den tar skade av det nei. :smile: Kjører selv med 235 40 18" forran å 265 35 18" bak uten problemer. :)

Håper ikke det, tusen takk for svar :D  Men forskjellen på dekkoppsettet våres er at rulleomkretsen på fram -og bakdekkene dine er bare 0.79cm, mens på mine er det 9,9cm..   Regnet ut på http://www.dekkalkulator.com/.  

 

Så hos meg er det konstant forskjell i hastigheten på dekkene foran og bak. Men det var dem som jobber på Dekk1 som sa det gikk fint. Kjøpte egentlig 4 lite brukte dekk av størrelsen 245/40/19, men det var hull i siden på det ene, så da måtte jeg kjøpe to nye dekk og da sa han ene som la om dekka at det kom til å funke fint med 235/35/19 foran..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører også med de samme dimensjonene på dekkene som Alpejohn uten at jeg har merket noe problemer med det men ut ifra hva jeg kan finne ut så er er avviket på rulleomkrets foran og bak kun 0.4% med det oppsettet som vi har men hvis jeg knotter inn dekkene til superfredrik93 så blir avviket 4.9% mellom for og bakaksel.

 

Nå vet jeg at girkassen venter med å gire hvis bilen befinner seg i en kurve med det trodde jeg ble oppdaget ved at inner og ytterhjul ikke ruller like mange runder men hva en forskjell på 4.9% mellom for og bakaksel forteller girkassen vet jeg ikke men det må jo være noe skulle en tro siden det forsvinner med vinterdekk.

Ett eller annet må det fortelle ja..  prøvd å skru av antispinn for å se om det hjalp, dog uten hell :(  Er hvertfall helt sikker på at det skyldes forskjellen i rulleomkretsen. Det var akkurat sånn i fjor sommer som det er nå, mens på første turen med vinterdekk på høsten som var, oppførte kassa seg helt normalt igjen.   Burde kanskje bare dra å skaffe meg noen nye dekk bak med det samme før kassa tar kvelden :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville prøvd og fått ned diameteren hvertfall, det påvirker vel speedometeret også? :) Er jo greieste og ha rett dim. :)

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Helt enig med at det er greiest å ha rett dim ja! :)  Er også litt kjedelig at kassa føles dvask på sommeren.  Kan ikke si at jeg har merket noe særlig på speedometeret faktisk. Holder jeg litt over 80 forbi en fotoboks i 80 sone, så blinker det ikke :) Men jeg vet ikke om e39 måler farten på frem eller bakdekka jeg? E36 mener jeg å huske at måler bak hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...