Gå til innhold

O' store BMW automatkasse trøbbel tråden......


MrBrum
 Share

Anbefalte innlegg

e46 320i zf kasse gått 180 000.. i mitt eie ca 4,5 år har jeg hatt ett problem og det var defekt turtallsgiver.. ble naturlignok da også skiftet olje.. rep kostet 3300.- ink deler så det var ikke galt.. (BMW verksted)

ellers funker den fint selv om jeg av og til syntes den girer et par ganger ''unødvendig''.. jeg kjører oftere i sport for da holder den giret litt lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har nå gått 200000 ('01 530dat) og den ble flushet på 184000 bare for å ha gjort det. (4000kr)

Den giret litt hardt mellom 1-2 når den var kald, og gjør det fortsatt.

Syns også den er litt treg av og til med å gire opp fra 1-2-3, typisk rundt 2500rpm når den er kald.

Vet ikke hva som gjør det, men ellers er den veldig bra.

Den heter vel GM A5S390R vel?

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?hut2r3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har nå gått 200000 ('01 530dat) og den ble flushet på 184000 bare for å ha gjort det. (4000kr)

Den giret litt hardt mellom 1-2 når den var kald, og gjør det fortsatt.

Syns også den er litt treg av og til med å gire opp fra 1-2-3, typisk rundt 2500rpm når den er kald.

Vet ikke hva som gjør det, men ellers er den veldig bra.

Den heter vel GM A5S390R vel?

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?hut2r3

min er også litt treg på vinteren i de første girene.. kanskje at olja er iskald og tykkere enn etter litt kjøring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bytter folk olja på kassene sine, hva betalte dere, og ble den flushet?

Flushing skal jo gjøres med et slikt flusheapparat, ble det gjort? eller ble bare oljen sirkulert ut slik at alt ble borte? Typisk ta av tur og retur på oljekjøler og tømme og fylle derifra..

Har jo lenge vurdert og skifte på kassa mi, men enda ikke kommet meg sålangt.. Den girer forsåvidt enda veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min og er litt seig på gira når den er kald, men dette leste jeg en plass at var fordi motoren skal bli fortere varm..

Kassa mi har også et lite problem, når bilen er kald, stått ca 7-8 timer eller over natta og jeg starter og setter den i drive, så er det så vidt den siger, er det litt motbakke står den bare stille, så sparker den et par ganger og så tar den tak og jeg kan gasse forskiktig.. etter jeg har kjørt 50 meter er alt helt normalt.

Dette fant jeg ut at var lekasje i C1 clutchen, sto om dette problemet i DIS.

Ved normal driftstemp funker den helt fint, eneste jeg har opplevd et par ganger når jeg kjører ut av kryss og gasser litt, så har det skjedd at det virker som den glipper helt og slurer , turtallet stiger.. Slipper gassen og den tar seg inn igjen.

Har bytta olja på 190000 km hos BMW. Kosta 4600,- tror jeg. Bytta samtidig simringen på utgående aksling da det var litt lekkasje der.

Går liksom og venter på at det skal skje noe.. Men den funker fint enda..

Driver og undersøker pris og slikt av og til, slik jeg skal være klar når det skjer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan også være lavt oljenivå.

Ettersom det er oljen som driver giren rundt,

kan på en måte sammenlignes med en vannturbin i et vannkraftverk (veldig forenklet)

Oljen øverfører kreftene fra en bevegende turbin til den andre turbinen pga trykket. Hvis oljenivå/trykk er lavt kan man få trege giringer, lav fremdrift ved tomgang i d osv.

Kan nevne at jeg har en 5 hp 18 med 290 000 km på telleren, girer fint enda, hatt 2 filter/oljeskift de siste 12000 km bare på morro skyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det LockUp av converter på de gamle BMWene? Har kjørt Opel Senator med automat veldig mye, skal sies at den girkassen var knallbra. Denne hadde også LockUp i både 3dje og 4erde gir.

Mercedes kassene har en tendens til å gire temmelig hardt.

Dette har jeg aldri opplevd på BMW.

Har en E39 i heimen med 130kkm på tellern girer stadig like mykt og fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 1990 535ia, har ikke gjort stort annet en og låse bilen i 1,2,3 gir.. Burning, sladding etc etc

Har koblet opp en kickdown byter som fungerer strøkent til og race folk på motorveien osv :P

Kassa girer silkemykt enda selv med feil farge på ATF olja (så i en gammel salgs kontrakt fra 1996 eller noe at den hadde gulfarge, selvom det skal være rød atf) :P Den har gått 270k nå :D

Hørte utallig mange ganger at jeg måtte være forsiktig med kassa fordi den var drit dårlig, men det kan jeg ikke skjønne, for min er udødlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

litt off topic men må bare skrive det.

en jeg kjenner som eier en merce e-klasse med automat 2.8 originalt den har twinturbo og yter 400 hk.

den automatkassen der girer silkemykt og er kjørt gått over 40 tusen med det oppsette, er også kjørt på bane mange ganger og ikke holdt igjen på gassen.

men behandler du kassen riktig og vet litt om hvordan det henger sammen så er det ofte at autmatkassene holder lengre en manuell kasser i enkelte tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...